دادگاه تجدیدنظر؛ حوریه سادات محسنی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – حوریه سادات محسنی، شهروند بهائی ساکن مشهد توسط دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به چهار سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حوریه سادات محسنی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد.

یک منبع مطلع نزدیک به این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “بر اساس حکمی که روز سه شنبه دهم بهمن ماه، توسط شعبه چهار دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی صادر و به خانم محسنی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام عضویت در دسته ها و جمعیت ها با هدف بر هم زدن امنیت کشور به تحمل سه سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.”

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال زندان در خصوص خانم محسنی قابل اجرا خواهد بود.

به گفته این منبع مطلع، “دادگاه انقلاب وکیل تعیینی این شهروند بهائی را نپذیرفته و به محض ورود پرونده به شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر اقدام به تایید رای محکومیت نموده است.”

حوریه سادات محسنی، اوایل دی ماه سال جاری، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری به چهار حبس محکوم شده بود.

جلسه دادگاه رسیدگ به اتهامات این شهروند بهائی پیشتر در تاریخ هجدهم آذرماه، در شعبه مذکور برگزار شده بود.

پیشتر محمدهادی عرفیان کاسب، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در این رابطه اعلام کرده بود: علیرغم اعلام وکالت سیستمی از حوریه سادات محسنی، شعبه مذکور از پذیرش وکالت وی با استناد تبصره ماده ۴۸ خودداری نموده است.

این شهروند بهائی در تاریخ بیستم آبان ماه سال جاری، به شعبه ۹۰۳ دادسرای مشهد احضار شده بود. وی نهایتا پس از تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

حوریه سادات محسنی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.