درخواست اعاده دادرسی ساناز تفضلی، شهروند بهائی رد شد

خبرگزاری هرانا – درخواست اعاده دادرسی ساناز تفضلی، شهروند بهائی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، توسط دیوان عالی کشور رد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست اعاده دادرسی ساناز تفضلی توسط دیوان عالی کشور رد شد.

یکی از اعضای خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “دیوان عالی کشور بدون ارائه هیچ توضیحی، درخواست اعاده دادرسی خانم تفضلی را رد کرده است. تصمیم نهایی عالی ترین مرجع قضایی کشور هفته گذشته به وکیل مدافع خانم تفضلی اعلام شد.”

ساناز تفضلی در تاریخ یک آذرماه سال گذشته، توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده اش، بازداشت شد.

او پس از چندین بار تمدید قرار بازداشت، نهایتا در دی ماه به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

خانم تفضلی در مرداد امسال توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری از بابت اتهام “شکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت داخلی” به شش سال و شش ماه حبس، در خصوص اتهام “اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به سه سال و هفت ماه حبس و از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به هشت ماه حبس محکوم شد. این حکم چندی پیش توسط شعبه سی و پنج دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی تایید شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال و شش ماه حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.

“کشف کتاب و آثار مربوط به آیین بهائی” و “تشکیل گروهای آموزشی برای کودکان بهائی” از مصادیق اتهامات مطروحه علیه این شهروند عنوان شده است.

ساناز تفضلی، چهل و پنج ساله، ساکن مشهد پیش از این نیز در اوایل دهه ۹۰، سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.