سه شهروند بهائی در بجنورد به حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند

درادامه فشارها بر شهروندان بهائی در ایران، قوه قضاییه جمهوری اسلامی سه عضو یک خانواده بهائی را به حبس تعزیری، جریمه نقدی، و محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم کرد.

بنا بر گزارش هرانا، ارگان رسانه‌ای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روز پنج‌شنبه ۲۱ دی، شعبه اول دادگاه انقلاب بجنورد، برای شعله شهیدی و پسرانش فاران و شایان ثنائی حکم زندان، جزای نقدی، و محرومیت از حقوق اجتماعی صادر کرد.

جلسه رسیدگی به اتهامات این سه شهروند پنجم مهر در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی بجنورد برگزار شد و مطابق این حکم که نهم دی به این شهروندان ابلاغ شده، شایان ثنایی به دو سال و دو ماه حبس تعزیری و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی، فاران ثنایی به دو سال و شش ماه حبس تعزیری و همچنین مادرشان شعله شهیدی به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند.

اتهام این شهروندان در دادنامه «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع اسلام» ذکر شده است.

بر اساس این گزارش، «محرومیت از خدمات اجتماعی به مدت ۱۰ سال» مجازات تکمیلی برای این سه شهروند است و اموال شخصی آنها از جمله «لپ‌تاپ، تبلت، گوشی‌ها،‌ قاب عکس، و کتاب‌های آنها» نیز توقیف شده است.

شعله شهیدی و فاران و شایان ثنائی ۲۲ تیر ۱۴۰۱ توسط مأموران نهادهای اطلاعاتی در خانه‌شان در بجنورد بازداشت شدند و ۱۳ مرداد همان سال با سپردن وثیقه به طور موقت آزاد شدند.

جامعه جهانی بهائی در بیانیه‌ای، با انتقاد از تشدید برخوردهای جمهوری اسلامی با شهروندان بهایی در ایران اعلام کرد که «یورش‌های خشن و توهین‌آمیز به منازل بهائیان، بازداشت‌ها و محاکمه‌های ناعادلانه به اتهامات واهی علیه بهائیان افزایش یافته است.»

فرهاد ثابتان، از سخنگویان جامعه جهانی بهائیان، تاکید کرده که بهائیان در ایران همواره در جهت خیرخواهی و خدمتگزاری برای کشور گام برداشته‌اند.

  • Auto
  • 240p
  • 360p
  • 480p
  • 720p
  • 1080p

No media source currently available

0:006:001:00

 

 دانلود 

سرکوب بهائیان به وسیله جمهوری اسلامی همواره با اعتراضات بین‌المللی مواجه شده است.

پیش‌تر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از «افزایش قابل توجه» آزار و اذیت بهائیان در ایران انتقاد کرده بود.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی هم از تشدید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و کارزار جمهوری اسلامی در بازداشت بهائیان ابراز نگرانی کرده است.