انتقاد مولوی اکرم کوهی از حکم ۵ سال تبعید برای مولوی فضل الرحمن کوهی توسط دادگاه ویژه روحانیت

مولوی محمداکرم کوهی نسبت به حکم ۵ سال تبعید مولوی فضل الرحمن انتقاد کرد و آن را مخالف آزادی بیان دانست.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز جمعه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲، مولوی محمداکرم کوهی در مراسم نماز جمعه روستای پشامگ، پنج سال حکم تبعید برای مولانا فضل‌الرحمن کوهی را محکوم و آن را پارادوکس با آزادی بیان دانست.

مولوی محمداکرم گفت: “حکم پنج سال تبعید برای مولانا فضل‌الرحمن کوهی بدور از هر گونه انصاف است، تمام ملت اهل‌سنت و حتی دیگر انسان‌های آزاد اندیش از این حکم بسیار نگران و پریشان هستند. گاهی مردم از حکم‌هایی که توسط قضات کشور صادر می‌شوند حیران می‌ماند که آنها بر چه اساس و مبنایی چنین حکم‌های سنگینی را صادر می‌کنند.”

وی افزود: “وقتی ما این حکم را شنیدیم بسیار نگران شدیم، ابعاد پرونده را مورد بررسی قرار دادیم که بنابر چه اتهامی این حکم علیه مولانا صادر شده، بعد از بررسی معلوم شد که دادگاه مدعی است مولانا کوهی مردم را علیه نظام برانگیخته کرده است.”

مولوی محمداکرم در ادامه گفت: “آیا مولانا کوهی با این سخنانش که گفته‌ است؛ ملت خود را سرکوب نکنید، با آنها مانند اسرائیل که علیه مردم مظلوم غزه ظلم می‌کند رفتار نکنید، می‌شود برانداز علیه نظام! در کدام ماده و تبصره قانون اساسی کشور آمده اگر کسی بگوید؛ به داد ملت خود برسید با خشونت با آنها رفتار نکنید، عدل و انصاف را رعایت بکنید، متهم به براندازی علیه نظام است باید برایش حکم تبعید صادر بشود؟”

این روحانی بلوچ اهل سنت اظهار کرد: “چرا برای مولانا کوهی دادگاه علنی برگزار نشده؟ چرا از ایشان حق وکیل گرفتن سلب شده است؟ بعد از ابلاغ حکم تازه چنین حقی برایش تعلق گرفته است. دنیا بر اساس چهار چیز قائم است یکی‌ از آن چهار چیز عدل اُمراء است. وقتی قاضی و حاکم عدل را زیر پای بگذار چطور از زیر مجموعه و ملت انتظار انصاف می‌شود. کشورها زمانی به عُمران و آبادی می‌رسند که حکام عادل باشند و براساس قرآن و حدیث فیصله بکنند در غیر این صورت حکومتی با شرک و کفر ممکن است دوام داشته باشد ولی در کنار ظلم دوامی برای حکومت باقی نمی‌ماند.”