مشاور سابق وزیر ارشاد: مسیحیت دین و عقلانیت را جدا از هم می‌داند اما اسلام عقلانی است!

علی ‌ذوعلم، رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در یک سخنرانی گفته «برخلاف مسیحیت که دین و عقلانیت را جدا از هم می‌دانند؛ اسلام یک دین عقلانی است اما متأسفانه بسیاری از ائمه جمعه و روحانیون هم تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارند».

«محبت نیوز»- حجت‌الاسلام علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشستی با عنوان «جهاد تبیین افق روشن» ادعا کرده مسیحیت دین و عقلانیت را جدا از هم می‌دانند اما دین اسلام یک دین عقلانی است!
وی در این جلسه که ۱۷ آذرماه برگزار شد در اظهاراتی با معرفی اسلام به عنوان «دین بر حق» و «عقلانی» تلاش کرده جمهوری اسلامی را یک نظام مبتنی بر عقل معرفی کند و بر «ضرورت گفتگو با نظرات مخالف در امر تربیت» تأکید کرد.
ذوعلم اشاره کرده «ما تنها می‌توانیم در امر هدایت زمینه سازی کنیم و هیچ اجباری برای هدایت و تربیت انسان‌ها وجود ندارد.»
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفته «اگر بتوانیم دانش آموز امروزی را به این نتیجه برسانیم که او ناچار به گفتگو با دیگران است یک قدم مهم تربیتی برداشته‌ایم. حتی کتاب خواندن هم گفت و گو و شنیدن صحبت‌های مؤلف کتاب است. مهم این است که ما سر دانش آموز را از برف فضای مجازی بیرون بیاوریم.»
وی با اشاره به اینکه «بسیاری از دانش‌آموزان حوصله گفتگو ندارند، توصیه کرده «مربی باید حوصله و انگیزه گفتگو را ایجاد کند. دانش آموز باید تحمل شنیدن سخن مخالف خود را داشته باشد. متأسفانه بسیاری از ائمه جمعه و روحانیون هم تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارند. ممکن است دانش آموزی دین را قبول نداشته باشد یا حتا با آن توهین‌آمیز برخورد کند؛ ما در برخورد با این دانش‌آموز نباید پرخاشگرانه برخورد کنیم.»
علی ‌ذوعلم در بخش دیگری از این سخنرانی گفته «نوجوان باید به این آگاهی برسد که حتا اگر همه مردم بی‌دین شدند باز هم ضرورت دین را در زندگی خودش درک کرده باشد. برخلاف مسیحیت که دین و عقلانیت را جدا از هم می‌دانند؛ دین حق و اسلام ناب، یک دین عقلانی است که بارها در قرآن هم به تعقل اشاره و تاکید شده است. بنابراین بر اساس اصول ما تربیت دینی و تربیت اخلاقی جز تربیت عقلانی امکان‌پذیر نیست.»
‌ذوعلم با اشاره به اینکه «اگر طرفدار نظام هستیم باید به عقلانیت تأکید کنیم» گفته «دختری که بدحجاب است هم با عقلانیت خود به این میزان از حجاب باور دارد. تبلیغ حجاب هم باید عقلانی باشد؛ اگر قرار به حجاب اجباری بود؛ نیمی از زنان لجاجت می‌کردند و بی‌حجاب می‌شدند.»
یکی از شگردهای دستگاه روحانیت ارائه تصویری صلح‌جو و مماشاتگر از جمهوری اسلامی به ویژه در برخورد با جوانان است اما در بطن جامعه مردم آنقدر از حکومت اسلامی فساد و ستم دیده‌اند که گوش آنها از این سخنان پُرشده و زیربار تبلیغات نمی‌روند. خالی شدن مساجد، تغییر سبک زندگی به ویژه در میان جوانان و اعتراضات اجتماعی نشانه‌هایی از پشت کردن جامعه به باورهای اسلامی است.