۸ ماه بازداشت و بلاتکلیفی ۲۸ شهروند اهل سنت در زندان شیبان اهواز

۲۸ شهروند سنی مذهب اهل شهرستان شوشتر با گذشت حدود هشت ماه از زمان بازداشت همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به‌ سر می‌برند. پرونده این افراد در دادگاه انقلاب دزفول در حال رسیدگی است. شهروندان بازداشت شده شامل ۲۷ مرد و یک زن هستند.

این افراد روز ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ در جریان یک مهمانی افطاری به وسیله نیروهای امنیتی در شهرستان شوشتر بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

بشیر عبدالله‌زاده، جمال چعب، جواد دفاری گسیبه، حسین البوبالدی، حسین بوعذار، حسین حمزه، حیدر چعب، خلیل عبدالله‌زاده، رشید دیلمی، رشید عبدالله‌زاده، زمان عنافجه، سجاد سلیمانی فردی، سید حمید موسوی، سید سعید جعادله، سید کریم پورسعدون، صاحب کراس نژادیان، عادل جابری شبلی، عباس دفاری گسبه، عزیز عبدالله‌زاده، عزیز ناصری‌فرد، علی رامی، علی کعب، علیرضا سلمان‌نژاد، عیسی رویزی دیلمی، محمد سعدی، محمود سعدی، محمود غزلاوی و هاجر حیدری، شهروندان بازداشت شده هستند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، پرونده این افراد در مرحله بازپرسی در دادسرای عمومی و انقلاب شوشتر مورد رسیدگی قرار گرفته و اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی» به آن‌ها تفهیم شده است.

دادگاه انقلاب دزفول پس از رسیدگی به اتهام‌های مطرح شده علیه آن‌ها، به دلیل عدم وجود ادله کافی پرونده را مختومه اعلام کرده است.

پس از مختومه اعلام شدن پرونده، خانواده‌های این افراد به دادگاه انقلاب دزفول مراجعه کردند و به آن‌ها گفته شده یک قاضی جدید برای پرونده انتخاب شده و مختومه اعلام شدن پرونده را رد کرده است.

تمامی افراد بازداشت شده سرپرست خانواده هستند و خانواده‌هایشان در دوران بازداشت آن‌ها دچار مشکلات مالی شده و شرایط سختی را می‌گذرانند.

آنان توان گرفتن وکیل و پیگیری پرونده بستگان زندانی خود را ندارند.

در سال‌های اخیر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از بیشتر شدن گرایش افراد به مذهب اهل سنت در کشور، فشار بر فعالان اهل سنت را بیشتر کرده و برخی با احکام حبس مواجه و زندانی شده‌اند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۱۰ آذر در خطبه‌های نماز جمعه خود به انتقاد از برخورد ماموران و مسوولان با زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان پرداخت.

او در ماه‌های گذشته بارها به انتقاد از «دولتی کردن دین و مذهب» و «نبود آزادی مذهبی» در ایران پرداخته است.

عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ فروردین امسال خود با اشاره به محدودیت مذهبی اهل سنت از سوی حکومت گفته بود: «در این سال‌ها فشارها و سختی‌های بسیاری بر اهل سنت وارد کردند و در آخر برنامه‌ای درست کردند که مدیریت تمام امور مذهبی اهل سنت را دست گروهی در تهران قرار داد که در ساختمانش از دربان تا مدیر، حتی یک اهل سنت وجود ندارد. یک سنی چطور می‌تواند به چنین نهادی اعتماد کند و مسایل مذهبی‌اش را به دست آن بسپارد؟»