گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آبان ماه 1402

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آبان ماه 1402

تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آبان‌ماه 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

گزارشی از بازداشت کوتاه مدت شش شهروند/ فضل الرحمن کوهی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد
روز دوشنبه یکم آبان ۱۴۰۲، شش شهروند بازداشتی در زاهدان آزاد شدند. هویت این شهروندان، “اکرم کوهی، اصغر کوهی، یاسین آسکانی، حبیب الله آسکانی (حبیب کوهی)، یاسین شکری و محسن آسکانی” گزارش شده است. این افراد روز گذشته به همراه فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت، در مسیر بازگشت به راسک در حوالی زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همزمان دادسرای ویژه روحانیت مشهد با صدور اطلاعیه ای ضمن تایید بازداشت این روحانی اهل سنت، دلیل دستگیری او را “هنجارشکنی و هم‌راستایی با جریانات معاند و برانداز” عنوان کرد. گفته میشود، آقای کوهی هم اکنون در “زندان وکیل آباد مشهد” بسر میبرد. از میان افراد بازداشت شده، اکرم کوهی، امام جمعه موقت پشامگ، اصغر کوهی، روحانی اهل سنت و از اهالی روستای پشامگ شهرستان راسک و محسن آسکانی پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته اند. در خصوص فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت نیز گفتنی است، وی پیشتر در آذرماه سال ۱۳۹۸، پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد بازداشت شده بود. او در تاریخ نهم مهرماه ۱۳۹۹، توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد به شش سال و ‌چهار ماه حبس محکوم شد. نهایتا آزادی مشروط این روحانی اهل سنت در تاریخ سوم مهر سال جاری، به او ابلاغ شد. (هرانا,1 آبان 1402)

گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش در زندان لاکان رشت
حمزه درویش، زندانی سنی مذهب دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری میکند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی به هرانا گفت: “آقای درویش از تاریخ بیست و پنجم مهرماه، در اعتراض به محل نگهداری خود در بند هشت (جرائم خشن) دست به اعتصاب زده است. علاوه بر این، وی از روز شنبه بیست و نهم مهرماه، به دستور رئیس زندان به یکی از سلولهای انفرادی زندان مذکور منتقل شده و امکان برقراری تماس و ملاقات با خانواده از حمزه سلب شده است.” اوایل مهرماه سال جاری، آقای درویش توسط زندانیان بند هشت با ضربات چاقو از ناحیه پشت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود. حمزه درویش در تاریخ نوزدهم مردادماه، در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس در تبعید از طریق بلعیدن قرص دست به خودکشی زده بود. وی چند روز بعد از اقدام به خودکشی، از بیمارستان رازی به یکی از سلول های انفرادی زندان لاکان رشت منتقل شد. نهایتا در تاریخ ششم شهریورماه، به بند هشت (جرائم خشن) این زندان بازگردانده شد. (هرانا ,4 آبان 1402)

چهار شهروند توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند
چهار تن از طلاب مسجد مکی زاهدان، روز پنجشنبه چهارم آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.بر اساس این گزارش، این افراد از طلاب مسجد مکی زاهدان هستند که ساعاتی پیش پس از خروج از مسجد، در خیابان خیام این شهر توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده اند. در این گزارش به هویت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اشاره ای نشده است. (هرانا ,4 آبان 1402)

تدابیر مولوی عبدالحمید، نقشه های مقامات امنیتی را نافرجام می‌کند
روز جمعه ۵ آبان ماه ۱۴۰۲، بنا به درخواست مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان مردم در این شهر پس از اقامه نماز جمعه راهپیمایی سکوت برگزار کردند و شعاری سر ندادند. مولوی عبدالحمید همواره با تدابیری که عنوان می‌کند بهترین تصمیمات را به نفع مردم می‌گیرد و باعث می شود که مردم کمترین آسیب را ببینند. اکنون نیز با توجه به جو شدید امنیتی شهر زاهدان، مولوی عبدالحمید از مردم درخواست کرد که با راهپیمایی سکوت به منازل خودشان بروند. گفتنی است که مولوی عبدالحمید در هفته گذشته (٢٨ مهر ماه ۱۴۰۲) با صراحت اعلام کرده بود که وجود این نیروها و مسدود کردن مسیر مردم توسط آنها، باعث می‌شود که مردم تحریک شده و دست به اعتراض بزنند. (رسانک ,4 آبان 1402)

مولوی فضل‌الرحمن کوهی: حمله نیروهای نظامی به مردم نمازگزار زاهدان کمتر از ظلم اسرائیل به مردم فلسطین نیست
مولوی فضل الرحمن کوهی، زندانی سیاسی بلوچ که اخیرا از زندان آزاد شده است نسبت به سرکوب شهروندان زاهدانی واکنش نشان داد و گفت: «اگر کسی برخورد دیروز‌ِ نیروهای امنیتی زاهدان را با نمازگزاران مسجد مکی در مسیر بازگشت از مصلای زاهدان را ببیند، ظلم اسرائیل بر مردم فلسطین و غزه را فراموش می‌کند. اگر از این حرف بنده می‌رنجید برنجید.» وی ادامه داد: «قتل عام در غزه و فلسطین به‌خاطر این راه‌اندازی شده‌اند تا مردم از حالات کشور غافل باشند؟ انقلاب کردید تا بعد از چهل و چهار سال اهل‌سنت را قتل بکنید؟» مولوی کوهی خطاب به سران حاکمیت گفت: «مسئولان کلان! اگر شما تصمیم داشتید و تصویب کردید که بعد از گذشت چهل و چهار سال از انقلاب اهل‌سنت را قتل عام می‌کنیم پس به صراحت بگویید تا ما التماس شما را نکنیم و برای خود کفن بخریم.» مولوی فضل الرحمن کوهی گفت: «وقتی ما حرف می‌زنیم مجرم هستیم باید به زندان برویم و آنانی که قاتل هستند کسی اسمی از آنها را نمی‌برد. دست بردار باشید وگرنه می‌آید روزی همهٔ علما در پشت تریبون‌ اعلام می‌کنند و مردم خود را به کشتن می‌دهند. هر‌چند ما خواهان این نیستیم ولی نمی‌شود هر روز چشم‌ها را پایین کرد [اصطلاحی بلوچی: نمی شود بی غیرتی را تحمل کرد و در برابر ظلم ساکت بود].» (رسانک ,5 آبان 1402)

مولوی عبدالحمید خواهان آزادی بازداشت‌شدگان زاهدان شد
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان خواستار آزادی صدها شهروندی شد که پس از نماز جمعه هفته گذشته در ۲۸ مهر توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدند. مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز ۵ آبان همچنین از مسئولان و ماموران امنیتی و نظامی خواست در مقابل مردم از خود «خویشتن داری» نشان دهند و با معترضان درگیر نشوند. این رهبر اهل سنت ایران از نمازگزاران زاهدانی نیز خواست «مواظب عوامل نفوذی باشند» و با «سکوت و آرامش» مصلی را ترک کنند. مولوی عبدالحمید با اشاره به اتفاقات هفته گذشته که منجر به درگیری ماموران امنیتی و بازداشت معترضان شد، گفت عوامل نفوذی با پرتاب سنگ و اقدامات تحریک آمیز در بین نمازگزاران باعث برهم زدن آرامش مراسم می‌شوند. او خطاب به شهروندان زاهدانی گفت: «شما در یک سال گذشته مظلومیت و مطالبات تان را فریاد زدید اما به جز راهپیمایی و شعار دادن، راه‌های دیگری هم وجود دارد که پیگیری می‌شود.»امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با اشاره به درگیری‌های غزه هم گفت که «این جنگ ویران‌گر و تباه‌کننده باید هر چه زودتر متوقف شود»او با اشاره به اینکه جهانیان هیچ توجیهی را در برابر این «نسل‌کشی و قتل‌عام» نمی‌پذیرند، گفت اروپا و آمریکا نباید دست اسرائیل را در این زمینه باز بگذارند.(ایران وایر ,6 آبان 1402)

یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد
روز سه شنبه نهم آبان ۱۴۰۲، یک شهروند در زاهدان بازداشت شد.هویت وی، محمدعلی نارویی یکی از فیلمبرداران دارالعلوم مسجد مکی زاهدان، گزارش شده است.بر اساس این گزارش، بازداشت آقای نارویی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی وی در زاهدان صورت گرفته است.تاکنون از محل نگهداری، دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,9 آبان 1402)

زاهدان؛ دو روحانی اهل سنت آزاد شدند
روز سه شنبه نهم آبان ماه ۱۴۰۲، نذیر بخشی زهی و کامران سالمزهی از زندان زاهدان آزاد شدند.آزادی این دو روحانی اهل سنت با قرار تامین صورت گرفته است.در این گزارش آمده است که این شهروندان بدون تفهیم اتهام، چندین هفته پس از بازداشت، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان زاهدان منتقل شده بودند.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.نذیر بخشی زهی و کامران سالمزهی، دو روحانی اهل سنت روز جمعه دوم تیرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در راسک بازداشت شدند.(هرانا ,9 آبان 1402)

اجرای حکم اعدام قاسم آبسته زندانی مذهبی کُرد در زندان قزلحصار کرج
حکم اعدام قاسم آبستە، زندانی مذهبی کُرد محبوس در زندان قزلحصار کرج، پس از نزدیک به ۱۴ سال حبس به اجرا در آمد.قاسم آبسته در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود. وی به عنوان متهم ردیف آخر پرونده قتل “عبدالرحیم تینا” به همراه با شش فعال مذهبی دیگر کُرد به نام‌های داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الأرض” به اعدام محکوم شده بودند. قاسم آبسته طی نزدیک به ۱۴ سالی که زندان بوده به سرطان تیروئید مبتلا شده و بارها به نشانه اعتراض دست به اعتصاب غذا زده بود. (هه نگاو ,14 آبان 1402)

پلمپ چند مدرسه غیردولتی در زاهدان بدلیل مدیریت توسط روحانیون اهل سنت
امروز ۱۵ آبان ۱۴۰۲، یک شهروند با ارسال ویدئویی از پلمپ چند مدرسه در منطقه شیرآباد زاهدان بدلیل آنکه زیر نظر مکتب سعد ابن ابی وقاص اهل سنت بوده پلمپ شده است. این شهروند می گوید:«مدرسه ابتدایی غیر دولتی ندای سعادت در شیرآباد زاهدان که دستکم ۴۰۰ دانش آموز بی بضاعت در آن مشغول تحصیل بوده اند را در میانه سال تحصیلی بدلیل اینکه زیر نظر مکتب اهل سنت سعدبن ابی وقاص بوده پلمپ کرده اند و معلمان را نیز که حقوق ناچیزی دریافت می کردند را نیز ممنوع الکار کرده اند.» (حال وش ,16 آبان 1402)

مسجد مکی زاهدان؛ یک شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
شامگاه دوشنبه پانزدهم آبان ۱۴۰۲، یک شهروند در زاهدان بازداشت شد.هویت وی “ابوبکر توحیدی (میربلوچزهی)، فرزند نعمت الله و فیلمبردار دارالعلوم مسجد مکی زاهدان” گزارش شده است. گفته میشود، بازداشت آقای توحیدی توسط نیروهای امنیتی در یکی از ایست و بازرسی های زاهدان صورت گرفته است. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,16 آبان 1402)

عبدالحکیم شه بخش، روحانی اهل سنت بازداشت شد
عبدالحکیم شه بخش، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت آقای شه بخش از اساتید و کارکنان دارلعلوم مسجد مکی توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابانهای زاهدان صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم گزارش از دلایل بازداشت و محل نگهداری این روحانی اهل سنت اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,17 آبان 1402)
سعید فضل الهی، روحانی اهل سنت بازداشت شد
سعید فضل الهی، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در شهرستان دلگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,17 آبان 1402)

ادامه بازداشت و بلاتکلیفی مولوی حمیدالله فاروقی از کارکنان دارالعلوم مکی زاهدان
مولوی حمیدالله فاروقی از کارکنان دارالعلوم مکی که در خیابان بهداشت زاهدان به همراه پدرش بازداشت شده بود، با گذشت ۴۵ روز همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. اطلاع از محل بازداشت و اتهامات مطروحه باعث افزایش نگرانی خانواده این روحانی بلوچ شده است. بسیاری از کنشگران و فعالان حقوق بشری و سیاسی بلوچ معتقدند که ادامه بازداشت نزدیکان مولوی عبدالحمید و کارکنان دارالعلوم مکی جهت افزایش فشار به امام جمعه اهل سنت زاهدان و پرونده سازی علیه این افراد در بازداشتگاه ها و زندان مرکزی زاهدان است. (هرانا ,20 آبان 1402)

محمد شریفی از زندان ارومیه آزاد شد
یکشنبه بیست و یکم آبان ۱۴۰۲، محمد شریفی از زندان ارومیه آزاد شد. بر اساس این گزارش، آزادی این روحانی اهل سنت با تودیع وثیقه سه میلیارد تومانی صورت گرفته است. محمد شریفی، ٣٧ ساله و شهروند اهل بوکان در تاریخ پنجم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد.آقای شریفی در تاریخ هشتم شهریور، جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. او مدتی بعد به زندان این شهر انتقال یافت. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,21 آبان 1402)

اعلام حمایت کاک حسن امینی از مواضع مولانا عبدالحمید
استاد کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان با انتشار توییتی در حمایت از مولانا عبدالحمید نوشت: لازم است همەی مسئولین بدانند کە انتقادات، اعتراضات و مطالبات جناب مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، مربوط بە همەی علما و اهل سنّتِ حقیقی ایران است، لذا هرگونە بی‌توجهی یا برخورد نسنجیدە با شخص ایشان و بیانات و خواستەهایشان، بی‌توجهی و برخورد باهمەی اهل سنت راستین ایران شمردە خواهد شد. (کلمه ,22 آبان 1402)

یکی از اعضای باسابقۀ ستاد انتظامات مسجد مکی زاهدان آزاد شد
حاجی گل‌احمد شاهوزهی، یکی از اعضای باسابقه و قدیمی ستاد انتظامات مسجد جامع مکی زاهدان، عصر روز سه‌شنبه (۲۳ آبان ۱۴۰۲) با قید وثیقه آزاد شد. براساس این گزارش، عبدالباسط شاهوزهی» فرزند حاجی گل‌احمد نیز امروز با قید وثیقه آزاد شد. حاجی گل‌احمد ۱۳ تیرماه و فرزندش ۸ تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده بودند. لازم به اشاره است که تعدادی از اساتید و پرسنل دارالعلوم و مسجد جامع مکی زاهدان ازجمله مولانا عبدالمجید مرادزهی، مولوی عبدالحکیم شه‌بخش، مولوی اکبر بیدل، مولوی هدایت‌الله قنبرزهی، مولوی حمیدالله فاروقی، عبدالنصیر شه‌بخش، اسامه شه‌بخش، محمدعلی نارویی و مهدی خداشناس همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی به‌سر می‌برند. (کلمه ,23 آبان 1402)

افشاگری؛ پیشنهاد ترور مولاناعبدالحمید و مخالفین نظام در ازای آزادی!
محمد کریم بارکزایی اکسون در یک فایلی صوتی که پیش از اعدام ضبط کرده، فاش ساخت که ماموران امنیتی به او گفته‌اند در ازای ترور مولانا عبد‌الحمید و برخی مخالفان نظام، او و هم‌بندی‌هایش را آزاد می‌کنند. این رد شجاعانه وی در حالیست که، «محمدکریم بارکزایی اکسون» سحرگاه روز بیست دوم آبان ماه ۱۴۰۲ به همراه محمد براهویی انجمنی و ادریس بیلرانی در زندان زاهدان بدون اطلاع خانواده های شان اعدام شدند. وی در این فایل صوتی گفته: به ما پیشنهاد دادن که در صورت ترور مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی رهبر اهل سنت ایران و همچنین غلام بهرامزهی معروف به حاج حافظ و فرماندهان طالبان در افغانستان و چندین نفر دیگر در پاکستان(مخالفین نظام) آزادمان کنند که بنده این پیشنهاد ماموران اطلاعات را رد کردم. (کلمه ,23 آبان 1402)

زاهدان؛ تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت فرهاد کبدانی
فرهاد کبدانی شهروند ساکن زاهدان، علیرغم گذشت یک هفته از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بیخبری بسر میبرد. آقای کبدانی پیشتر در تاریخ هجدهم آبان ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد. بر اساس این گزارش، بازداشت این شهروند “به دلیل شرکت در نماز جمعه مصلی زاهدان” صورت گرفته است. تاکنون از محل نگهداری آقای کبدانی اطلاعی کسب نشده است. فرهاد کبدانی، فرزند‌ کمال، اهل و ساکن زاهدان است. (هرانا ,25 آبان 1402)
مولوی عبدالحمید: خانواده‌های قربانیان «جمعه خونین» برای قبول دیه تحت فشار هستند
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ آبان با انتقاد از اعمال فشار «برخی» بر خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان «جمعه خونین» زاهدان، گفت که آنها را تحت فشار قرار داده‌اند تا «مجبور به قبول دیه» شوند. او اصرار بر این امر را «خلاف عرف و قانون جاری در کشور» خواند و گفت: «ما تعجب می‌کنیم علی‌رغم دستور رهبری مبنی بر مجازات عاملان و آمران این جنایت، چرا به این دستور عمل نشد.» در ادبیات مرسوم جمهوری اسلامی از واژه «رهبری» برای اشاره به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ استفاده می‌شود. امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت آن چه موجب تسلی خانواده قربانیان می‌شود، مجازات تمام کسانی است که در این جنایت دست داشتند. به گفته این روحانی سرشناس اهل سنت کشور، درآمدهای کشور باید به بیت‌المال بروند و بیت‌المال متعلق به همه ایرانیان فارغ از قومیت، دین و مذهب آنها است.(خبرگزاری هرانا.26 آبان1402)
حسن فتحی خضرلکی، روحانی اهل سنت بازداشت شد
روز شنبه بیست و هفتم آبان ماه، حسن فتحی خضرلکی، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هویت وی “حسن فتحی خضرلکی، امام جمعه اهل سنت روستای «قازلیان» از توابع شهرستان بوکان” عنوان شده است. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. در تاریخ بیست و پنجم دی ماه سال ۱۴۰۱ نیز حسن فتحی خضرلکی توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و مورخ بیست و سوم اسفندماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شده بود.( خبرگزاری هرانا.28 آبان1402)
زندان زاهدان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی عبدالسلام فاروقی
عبدالسلام فاروقی (ملازهی) علیرغم گذشت بیش از پنجاه روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان زاهدان بسر میبرد. آقای فاروقی اخیرا به همراه چند شهروند بازداشتی دیگر به نام های اسامه شه بخش (نارویی)، از اعضای مسجد مکی زاهدان، عبدالنصیر شه بخش، نوه امام جمعه اهل سنت زاهدان و محمد نقشبندی، فرزند امام جمعه راسک از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به بند ۹ زندان این شهر منتقل شده است. از میان این افراد، روز گذشته اسامه شه بخش (نارویی) و عبدالنصیر شه بخش با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شدند. عبدالسلام فاروقی (ملازهی) در تاریخ سوم مهر ۱۴۰۲، به همراه پسرش حمید الله فاروقی (ملازهی) توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه آقای فاروقی اطلاعی حاصل نشده است.( خبرگزاری هرانا.29 آبان1402)
حسین علیمرادی، روحانی اهل سنت احضار شد
حسین علیمرادی، روحانی اهل سنت با دریافت ابلاغیه ای، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. بر اساس احضاریه ای که اخیرا توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان صادر و به وی ابلاغ شده است، از این روحانی اهل سنت خواسته شده تا روز چهارشنبه یکم آذرماه در این شعبه حاضر شود. حسین علیمرادی در فروردین ماه سال جاری از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. این روحانی اهل سنت پیشتر در اسفندماه ۱۴۰۱، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار و برای دومین بار روز سه‌ شنبه پانزدهم فروردین‌ ۱۴۰۲، برای اخذ آخرین دفاع به این دادگاه احضار شد.( خبرگزاری هرانا.30 آبان1402)
انتقاد امام‌ جمعه مهرستان از رسانه های سپاه : افرادی به دنبال تهمت زدن به مولانا عبدالحمید هستند
مولوی عبدالخالق حسین‌ زهی، امام جمعه شهرستان مهرستان با اشاره به سناریوی جدید رسانه های سپاه بر علیه مجموعه دارالعلوم زاهدان و مولانا عبدالحمید، هشدار داد ، “افرادی که اخبار نادرست به مرکز کشور منتقل می‌کنند، بدانند که با این عملکردشان دیگران و حتی حکومت را نابود می‌کنند”. وی گفت: یکی از خبرگزاری‌ها مستندی ساخته‌ و منتشر کرده و در آن ادعا کرده که محموله‌ای از آمریکا به مسجد مکی زاهدان ارسال شده است. ما هیچ ارتباطی با آمریکا نداریم. این چه تهمتی است که به علمای ما و مسجد جامع مکی زاهدان می‌زنند؟!” مولوی حسین زهی ادامه داد: متأسفانه افرادی که به دنبال منافع شخصی و پست و مقام هستند، دست به تخریب ایشان و مجموعه دارالعلوم زاهدان می‌زنند. از مسئولان رده‌بالا می‌خواهیم این تهمت‌ها را باور نکنند. مسجد جامع مکی نگین کشور و نماد وحدت است. “(خبرگزاری شبکه کلمه.30 آبان1402)

بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :

اصفهان؛ ۱۰ زن بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
روز دوشنبه یکم آبان ۱۴۰۲، ده شهروند بهائی ساکن اصفهان توسط نیروهای امنینی بازداشت شدند. هویت این شهروندان ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش نورده ساله، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی توسط هرانا احراز شده است .این شهروندان در منازل شخصی خود و توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند. ماموران ضمن تفتیش منزل این شهروندان، شماری از لوازم شخصی خانواده آنها را نیز ضبط کردند. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,1 آبان 1402)

شیراز؛ محکومیت سه شهروند بهائی به حبس و جزای نقدی تا محرومیت های اجتماعی
حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی ساکن شیراز به حبس محکوم شدند. بر اساس حکمی که در تاریخ بیست و چهارم مهرماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز صادر و به این شهروندان ابلاغ شده، آقایان صالحی، دانا و عابدی از بابت اتهام “عضویت در فرقه غیر قانونی و معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور” هر یک به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی فرقه ای خلاف و مغایر شرع مقدس اسلام” هر یک به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزارمتری محل سکونت خود محکوم شدند .همچنین بر اساس حکم صادره، این شهروندان بهائی به عنوان مجازات تکمیلی به پرداخت سی و هفت میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به مدت پانزده سال محکوم شدند.(هرانا ,2 آبان 1402)

دادگاه تجدیدنظر؛ سوسن بادوام، شهروند بهائی به حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد
سوسن بادوام، شهروند بهائی به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که روز دوشنبه یکم آبان ماه، توسط شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان صادر شده است، خانم بادوام از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به تحمل سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری محکوم شد. همچنین بر اساس حکم صادره، این شهروند بهائی به مدت ده سال از برخی حقوق اجتماعی محروم خواهد شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه و یک روز حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات سوسن بادوام در تاریخ پانزدهم مرداد امسال در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست مهدی راسخی برگزار شده بود. حکم مذکور در تاریخ سی مردادماه به وی ابلاغ شده بود. (هرانا ,2 آبان 1402)

نوشین مصباح، شهروند بهائی به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد
نوشین مصباح، شهروند بهائی ساکن مشهد به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که روز دوشنبه یکم آبان ماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و به این شهروند ابلاغ شده، خانم مصباح از بابت اتهام “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات نوشین مصباح در تاریخ بیست و دوم مهرماه، در شعبه مذکور برگزار شده بود .(هرانا ,2 آبان 1402)

زندان کرمان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی
نهاله شهیدی یزدی کماکان در بازداشت بسر میبرد. وی علیرغم گذشت دویست و ده روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. به پرونده خانم شهیدی یزدی رسیدگی نشده است. خانم شهیدی یزدی اخیرا از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شد. چندی پیش وکیل مدافع پیشین این شهروند بهائی به دلیل عدم همکاری مسئولین قضایی در خصوص دسترسی او به پرونده، استعفا داد. خانم شهیدی یزدی در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کرمان منتقل شد. (هرانا ,2 آبان 1402)

مشهد؛ چهار زن بهائی به حبس محکوم شدند
چهار شهروند بهائی در مشهد به حبس محکوم شدند. بر اساس حکمی که در تاریخ بیست و نهم مهرماه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و به وکلای نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی و سهیلا احمدی ابلاغ شده است، هر کدام از این شهروندان از بابت اتهام “عضویت در جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور” به سه سال حبس و در خصوص اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هشت ماه حبس محکوم شدند. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص هر کدام از این چهار زن بهائی قابل اجرا خواهد بود. این شهروندان در مرداد ماه سال جاری با گشایش پرونده قضایی علیه خود در دادسرای مشهد مواجه و به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شدند. (هرانا ,2 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد
شش شهروند بهائی به حبس محکوم شدند. بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم صادر و به این شهروندان ابلاغ شده، ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر هر کدام به شش سال حبس تعزیری و سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی هر کدام به چهار سال و پنج ماه حبس تعزیری محکوم شدند. اتهامات مطروحه علیه هر یک از این شهروندان بهائی در ادامه می آید:سمیرا ابراهیمی: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام ارسلان یزدانی: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام .پدرام عبهر: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام .صبا سفیدی: عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام .سعیده خضوعی: فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروهک مخالف نظام .ایرج شکور: تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی بر علیه نظام جمهوری اسلامی . در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد برای ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر هر کدام به میزان پنج سال حبس و برای سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی نیز هر کدام به مدت سه سال و پنج ماه حبس، قابل اجرا خواهد بود. (هرانا ,3 آبان 1402)

 

ستاره طعامی با تودیع وثیقه آزاد شد

ستاره طعامی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “آزادی خانم طعامی روز سه شنبه دوم آبان ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی صورت گرفته است.” تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری، ستاره طعامی به همراه سه شهروند بهائی دیگر با هویت های سحر محب پور بیست و چهار ساله، رکسانا وجدانی بیست و پنج ساله، و بهاره قادری چهل و پنج ساله، توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر شیراز بازداشت شدند. ستاره طعامی، شهروند بهائی پنجاه و هفت ساله ساکن شهر شیراز است.(هرانا ,3 آبان 1402)

جمال قدیرزاده با تودیع وثیقه آزاد شد
جمال قدیرزاده شهروند بهائی آزاد شد. آزادی آقای قدیرزاده، روز سه شنبه دوم آبان ماه با تودیع وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد صورت گرفته است. جمال قدیرزاده روز یکشنبه نهم مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پس از بازداشت، منزل وی نیز مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,3 آبان 1402)

شش بهایی دیگر در ایران به حبس محکوم شدند
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه شش بهائی دیگر احکامی شامل مجازات زندان صادر کرده است. ارسلان یزدانی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر بابت اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» هر یک به پنج سال حبس و بابت «اتهام تبلیغ علیه نظام و تبلیغ تشکیلات بهائیت» به یک سال حبس و ضبط اقلام مشکوفه محکوم شدند. سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی نیز بابت اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» هر یک به سه سال و پنج ماه و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تبلیغ تشکیلات بهائیت» به یک سال حبس و «ضبط اقلام مشکوفه» محکوم شدند. این احکام روز ۳۰ مهر توسط علی مظلوم، رئیس شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده است. (رادیو فردا ,3 آبان 1402)

بیش از سه ماه از بازداشت موقت و بلاتکلیفی کیوان رحیمیان می‌گذرد
کیوان رحیمیان»، مترجم ، روان‌‌شناس و شهروند بهایی، بیش از سه ماه است که در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت موقت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. هنوز اتهامات و دلیل بازداشت آقای رحیمیان مشخص نشده است. کیوان رحیمیان از روز ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۲، در منزل شخصی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و بیش از یک ماه پس از دستگیری از تماس تلفنی و ملاقات محروم بود. آفاق رحیمیان، مادر این شهروند بهایی زندانی، چهل روز پس از بازداشت فرزندش از بی اطلاعی از وضعیت او خبر داد و در یک پست اینستاگرامی نوشت: «چهل روز است از تو هیچ خبری نداریم. نه تلفنی و نه ملاقاتی. نگران سلامتی روانی و جسمی‌ات هستیم. با وجود پیگیری‌های متعدد فقط یک جواب می‌شنویم: «بررسی می‌کنیم.» (ایران وایر,3 آبان 1402)

محکومیت سه شهروند بهایی به حبس و مجازات‌های تکمیلی در شیراز
سه شهروند بهایی به‌نام‌های حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، که پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب شیراز به اتهام عضویت در فرقه غیر قانونی و معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی فرقه ای خلاف و مغایر شرع مقدس اسلام محاکمه شده بودند به حبس، جزای نقدی و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند. بر اساس حکمی که در تاریخ بیست و چهارم مهرماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز صادر و به این شهروندان ابلاغ شده، آقایان صالحی، دانا و عابدی از بابت اتهام “عضویت در فرقه غیر قانونی و معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور” هر یک به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی فرقه ای خلاف و مغایر شرع مقدس اسلام” هر یک به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزارمتری محل سکونت خود محکوم شدند. همچنین بر اساس حکم صادره، این شهروندان بهائی به عنوان مجازات تکمیلی به پرداخت سی و هفت میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به مدت پانزده سال محکوم شدند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی,3 آبان 1402)

چهارده شهروند بهایی در مجموع به ۶۹ سال و ۸ ماه زندان تعزیری محکوم شدند
چهارده شهروند بهایی با اسامی نوشین مصباح، سمیرا ابراهیمی، صبا سفیدی، سعیده خضوعی، نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی، سهیلا احمدی، ارسلان یزدی، ایرج شکور و پدرام عبهر، حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مجموعاً به ۶۹ سال و ۸ ماه حبس عزیری و مجازات تکمیلی سنگین محکوم شدند. این حکم توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم و با اتهاماتی شامل عضویت در گروه‌‌های مخالف حکومت، تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران و فعالیت مغایر یا مخل مقدس اسلام، علیه‌ای شهروندان بهایی ساکن تهران صادر شده است. طبق قانون تجمیع احکام، مجازات اشد برابر با پنج سال حبس برای برای ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر و همچنین، حکم سه سال و پنج ماه زندان تعزیری برای سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی قابل اجرا است. این شهروندان در سال‌های ١٤٠٠ و ١٤٠١، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در نهایت با وثیقه‌های سنگین به طور موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. از سویی دیگر، حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر بابت اتهام “عضویت در تشکل‌های غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت” هر یک به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی خلاف و مغایر شرع اسلام” هر یک به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزارمتری محل سکونت خود محکوم شدند. این شهروندان بهایی به عنوان مجازات تکمیلی نیز، هرکدام به پرداخت ٣٧ میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به مدت ١۵ سال محکوم شدند. ( هه‌نگاو,3 آبان 1402)

مشهد؛ دو زن بهائی به حبس محکوم شدند
گلنوش نصیری و فریده مرادی، شهروندان بهائی ساکن مشهد به حبس محکوم شدند. بر اساس حکمی که امروز پنجشنبه چهارم آبان ماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و به این افراد ابلاغ شده، هر یک از این شهروندان بهائی از بابت اتهام “عضویت در دسته ها و جمعیت ها با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس تعزیری و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شدند. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص هر یک از این شهروندان بهائی قابل اجرا خواهد بود. لازم به ذکر است، مراحل بازپرسی گلنوش نصیری و فریده مرادی اوایل شهریورماه سال جاری سپری شد و هر کدام با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شدند.(هرانا, 4 آبان 1402)

جامعه جهانی بهاییان؛ ۲۶ بهایی ایرانی به ۱۲۶ سال حبس محکوم شده‌اند
جامعه جهانی بهاییان با انتشار بیانیه‌ای از افزایش آزار و اذیت بهاییان ایران خبر داده و گزارش کرده ۲۶ شهروند بهایی در ایران جمعا به ۱۲۶ سال زندان محکوم شده‌اند. در بیانیه جامعه جهانیان بهاییان که روز ۴ آبان منتشر شده همچنین به ۳۶ حمله نیروهای امنیتی با هدف بازداشت شهروندان بهایی در شهرهای یزد و اصفهان اشاره شده است. این بیانیه همچنین خبر داده که جمهوری اسلامی ایران ۱۰ زن بهایی را «که اکثرشان جوان هستند» بازداشت کرده است.یگانه آگاهی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، شانا شوقی‌فر، پرستو حکیم، مژگان شاهرضایی، بهاره لطفی، ندا بدخش (آگاه)، نگین خادمی و ندا عمادی ۱۰ شهروند زن بهایی هستند که روز اول آبان در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. جامعه جهانی بهائیان در بیانیه اخیر خود اعلام کرده که این بازداشت‌ها با یورش به خانه‌ها و مصادرۀ اموال شخصی چندین نفر، از جمله لوازم الکترونیکی، کتاب، پول نقد و اشیای باارزش صورت گرفته است و در یک مورد، «بیش از ۱۰ مأمور» برای دستگیری یکی از زنان به خانۀ او حمله کرده‌اند.(ایران وایر, 6 آبان 1402)

هشت زن بهایی به بیش از ۳۲ سال زندان محکوم شدند
در پی تشدید آزار و سرکوب شهروندان بهایی در ایران، دادگاه انقلاب مشهد هشت زن بهایی را مجموعا به ۳۲ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. بر اساس رای صادره، «رویا ملکوتی» با اتهامات تشکیل و اداره گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به شش سال و هشت ماه،هم‌چنین «سهیلا احمدی»، «رویا قانع»، «گلنوش نصیری»، «نوشین مصباح»، «نسیم ثابتی»، «آزیتا فروغی» و «فریده مرادی»، هر کدام به سه سال و هشت ماه زندان محکوم شدند. این هفت شهروند بهایی هر کدام بابت اتهام «عضویت در جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده که در صورت تایید حکم در تجدیدنظر، سه سال زندان برای هر متهم اجراء خواهد شد.قابل ذکر است که رویا ملکوتی از مرداد ماه در زندان وکیل آباد مشهد تحت بازداشت قرار دارد.(ایران وایر, 6 آبان 1402)

افزایش آزار بهائیان در ایران؛ ۲۶ بهائی به ۱۲۶ سال حبس محکوم شدند
جامعه‌ جهانی بهائی روز جمعه پنجم آبان، در بیانیه ای اعلام کرد که در روزهای اخیر، ۲۶ تن از بهائیان در ایران، از جمله ۱۶ زن، در مجموع به ۱۲۶ سال حبس محکوم شده اند. این جامعه صدور این احکام را الگویی رو به افزایش از آزار بهائیان ایران نامیده و نوشته است که ۱۰ زن بهائی نیز در اوایل این هفته در اصفهان و سه بهائی دیگر در یزد در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند.در بیانیه به نقل از سیمین فهندژ، نماینده‌ جامعه‌ بهائی در سازمان ملل، آمده است: جامعه‌ بین‌المللی باید حکومت ایران را در قبال نقض حقوق بشر پاسخگو بداند.خانم فهندژ گفت: ۱۰ زنی که این هفته بازداشت شدند، هیچ جرمی مرتکب نشده‌ان و ده‌ها تنی که به سال‌ها زندان محکوم شده‌اند نیز بی‌گناه هستند.او تاکید کرد که تنها خواسته‌ آن‌ها خدمت به کشورشان است.اما به جای اینکه از مشارکت آنها استقبال شود،آنها را پشت میله‌های زندان می‌اندازند.سیمین فهندژ همچنین گفت: «جامعۀ بین‌المللی باید حکومت ایران را در قبال نقض حقوق بشر پاسخگو بداند»‌ و تاکید کرد: ۱۰ زنی که این هفته دستگیر شدند هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و ده‌ها نفری که به سال‌ها زندان محکوم شده‌اند نیز بی‌گناه هستند.نماینده‌ جامعه‌ بهائی در سازمان ملل اضافه کرد: «تنها خواستۀ آن‌ها خدمت به کشورشان است. اما به جای اینکه از مشارکت آنها استقبال شود، آنها را پشت میله‌های زندان می‌اندازند. حکومت ایران کل اجتماع خود را از برخی از تواناترین افرادش محروم می‌کند.» (ایران وایر, 7 آبان 1402)

نشست جانبی سازمان ملل؛ تاکید بر لزوم تلاش‌های بین‌الملل برای «مقابله با آزار اقلیت‌ها در ایران»
در این نشست که عنوان آن «یک سال پس از زن،‌ زندگی، آزادی»‌ بود جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، سیمین فهندژ، نمایندهٔ جامعهٔ جهانی بهائی،‌ اسکایلر تامپسون، نماینده مجموعه فعالان حقوق بشر و اوین مصطفی‌زاده از خبرگزاری کردپا حضور داشتند.رسانه حقوق‌ بشری هرانا نوشت که در آغاز این نشست پیام‌هایی از «فعالان شجاع مدافع حقوق بشر ایرانی که با وجود دشواری های امنیتی، نظرات مستقیم خود را از داخل ایران ارائه کردند برای حضار پخش شد».حاضران در این نشست با اشاره به افزایش سرکوب اقلیت‌ها در ایران اعلام کردند: «جامعه بین‌الملل باید تلاش‌های خود را برای مقابله با مشکلات اقلیت‌ها در ایران دوچندان کند. (هرانا, 7 آبان 1402)

احمد نعیمی، شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شد
روز دوشنبه هشتم آبان ۱۴۰۲، احمد نعیمی، شهروند بهائی ساکن یزد آزاد شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی به هرانا گفت: “آزادی آقای نعیمی با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان یزد صورت گرفته است.” احمد نعیمی در تاریخ سیزدهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در یزد بازداشت شده بود. (هرانا, 8آبان 1402)

شکوفه بصیری، شهروند بهائی از زندان یزد آزاد شد
روز سه شنبه نهم آبان ۱۴۰۲، شکوفه بصیری شهروند بهائی ساکن یزد آزاد شد. آزادی خانم نصیری با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان یزد صورت گرفته است.” شکوفه بصیری در تاریخ نهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پس از بازداشت، منزل وی نیز مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.( هرانا, 9 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ایمان رشیدی در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد
ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد در بازداشت بسر میبرد. آقای رشیدی علیرغم گذشت بیست و شش روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد بسر میبرد. تاکنون آزادی موقت وی میسر نشده است.”به گفته این منبع مطلع، “این شهروند برای برقراری تماس تلفنی با خانواده خود با محدودیت هایی مواجه است و به ندرت این امکان در اختیار وی قرار گرفته میگیرد.”در تاریخ سیزدهم مهرماه سال جاری، ایمان رشیدی توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند.ایمان رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن‌ ماه سال ۹۶ با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شد.(هرانا, 9 آبان 1402)

دادگاه تجدیدنظر؛ چهارده شهروند بهائی به حبس و جزای نقدی محکوم شدند
بیتا حقیقی و ساناز حکمت شعار، شهروندان بهائی توسط شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران هر یک به سه سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. دوازده متهم دیگر این پرونده به نام های مانی قلی نژاد، نگار دارابی، سام صمیمی، مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، مجیر صمیمی، انیس سنائی، افنانه نعمتیان، بصیر صمیمی، هنگامه علی پور، گلبن فلاح و نازنین گلی نیز هر کدام به پرداخت پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. بر اساس حکمی که در روز پنجشنبه یازدهم آبان ماه، توسط شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران به ریاست الیاس شاکری صادر و به صورت شفاهی در شعبه سوم اجرای احکام به این شهروندان ابلاغ شده است، بیتا حقیقی و ساناز حکمت شعار هر کدام به تحمل سه سال حبس و پرداخت سی میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. همچنین مانی قلی نژاد، نگار دارابی، سام صمیمی، مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، مجیر صمیمی، انیس سنائی، افنانه نعمتیان، بصیر صمیمی، هنگامه علی پور، گلبن فلاح و نازنین گلی هر کدام بدل از تحمل دو سال و یک ماه حبس به پرداخت پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.(هرانا, 12 آبان 1402)

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیروس ذبیحی مقدم، شهروند بهائی
زمان و شعبه رسیدگی به اتهامات سیروس ذبیحی مقدم مشخص شد. براساس احضاریه ای که برای این شهروند صادر شده است، جلسه رسیدگی به اتهامات وی روز شنبه سیزدهم آبان، در شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد برگزار خواهد شد.یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “آقای ذبیحی مقدم با اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات غیرقانونی مواجه است”.سیروس ذبیحی مقدم، شهروند بهائی ساکن مشهد در مهرماه سال گذشته بازداشت و در آذرماه با تودیع وثیقه آزاد شده بود. .(هرانا, 12 آبان 1402)

فرید هوشمند؛ خطر دیپورت، بالای سر یک پناهجوی بهایی

«روزی که فرید را گرفتند، انگار عزای عمومی بین پناهنده‌های شهر شده بود. هر ایرانی که ایرانی دیگه‌ای را می‌دید، از فرید می‌گفتند و گریه می‌کردند. فرید بین همه، از کوچک و بزرگ محبوب بود».این‌ها جملات یکی از دوستان «فرید هوشمند»، پناهنده بهایی است. او هیچ نزدیکی با اعتقادات دینی فرید ندارد، ولی به قول خودش فقط به‌خاطر شخصیت دوست داشتنی فرید قبول کرده تا در مورد او صحبت کند. فرید هوشمند از ۷ سال پیش در ترکیه پناهنده است. او در ماه‌های گذشته به‌دلیل ناآشنایی مامور اداره مهاجرت با آیین بهایی و شرایط دشوار زندگی بهاییان در ایران بازداشت، و در خطر دیپورت قرار گرفته است. برگرداندن او به ایران می‌تواند منجر به دستگیری و شکنجه او به‌عنوان فردی بهایی شود. .(ایران وایر , 12 آبان 1402)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیروس ذبیحی مقدم برگزار شد
یکی از نزدیکان این شهروند بهائی در تماس با هرانا گفت: “در این جلسه دادگاه، آقای ذبیحی مقدم به همراه وکیل تبصره ای در خصوص اتهامات تشکیل یا اداره دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور، عضویت در دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به دفاع از خود پرداخت”. سیروس ذبیحی مقدم، شهروند بهائی ساکن مشهد در مهرماه سال گذشته بازداشت و در آذرماه با تودیع وثیقه آزاد شده بود. (هرانا , 15 آبان 1402)

همدان؛ منازل چهار شهروند بهائی مورد تفتیش قرار گرفت
سه شنبه شانزدهم آبان ۱۴۰۲، منازل مهران خاندل، پوران حبیبی (خاندل)، ژینوس شادابی و اختر کوثری (نعیمی) توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: “ساعت هفت صبح روز جاری نیروهای امنیتی اقدام به تفتیش منازل این شهروندان کردند. ماموران چندین ساعت به بازرسی خانه ها ادامه داده و شماری از وسایل شخصی از جمله تلفن های همراه، کامپیوتر ها، پاسپورت و تعدادی اسناد را ضبط کردند”. (هرانا , 16 آبان 1402)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهائی برگزار شد
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سها ثابتی، بهروز رحمانی و ساناز علیزاده، شهروندان بهائی ساکن ساری برگزار شد.در جریان این جلسه که روز سه شنبه شانزدهم آبان ماه، در شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان ساری برگزار شده، این شهروندان بهائی با حضور وکلای خود از بابت اتهامات تبلیغ به نفع گروهها یا سازمانهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران (فعالیت آموزشی و تبلیغی برای فرقه بهائیت) و عضویت در دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور، به دفاع از خود پرداخته اند. (هرانا , 16 آبان 1402)

بازداشت گسترده شهروندان بهائی در ایران ادامه دارد
مأموران امنیتی با حضور در منزل ۲۰ بهائی در همدان اقدام به تفتیش منزل آن‌ها کرده‌ و دست‌کم هشت نفر را بازداشت کرده‌اند. گفته شاهدان عینی، تفتیش منازل از سوی نیروهای امنیتی «مسلح» و «با خشونت» انجام شده است. منابع افزودند که «کلیه لوازم شخصی الکترونیکی، کتب و عکس‌های مذهبی و در برخی موارد وجوه نقد» متعلق به این شهروندان نیز ضبط شده است.همچنین این منابع گفته‌اند که دست‌کم چهار شهروند بهائی به نام‌های صهبا طائف، نیکا اسماعیل‌پور، شروین شبرخ و بابک زینلی نیز سه‌شنبه شب در مهرشهر کرج توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند. از دلیل بازداشت و محل نگهداری این افراد هنوز اطلاعاتی در دست نیست. (رادیو فردا , 17 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ایمان رشیدی در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد
ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: “آقای رشیدی علیرغم گذشت سی و چهار روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد بسر میبرد.” به گفته این منبع مطلع، “این شهروند اخیرا هیچ تماس تلفنی با خانواده خود نداشته است.” ایمان رشیدی در تاریخ سیزدهم مهرماه سال جاری، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند. (هرانا , 17 آبان 1402)

اصفهان؛ آزادی دو زن بهائی همزمان با تداوم بازداشت هشت زن دیگر
ندا عمادی و پرستو حکیم، شهروندان بهائی ساکن اصفهان با تودیع وثیقه آزاد شدند. همچنین یگانه آگاهی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌ بخش، شانا شوقی‌فر، بهاره لطفی، مژگان شاهرضایی، ندا بدخش و نگین خادمی دیگر زنان بهائی ساکن این شهر، علیرغم گذشت هفده روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسرمیبرند. (هرانا , 18 آبان 1402)

کرج؛ پنج شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، رضا و فهیمه یزدی، شهروندان بهائی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: “روز سه شنبه شانزدهم آبان ماه، این شهروندان توسط نیروهای اداره اطلاعات کرج بازداشت شدند. تاکنون اطلاعی از محل نگهداری آنان در دست نیست. امری که منجر به نگرانی خانواده های آنها شده است.” این منبع مطلع در ادامه افزود: “ایمان احسانی، و ایرن رحمانی دارای دو فرزند پسر ۲ و ۴ ساله هستند. در نبود آنها نگهداری این کودکان برای اطرافیان این زوج بهائی سخت شده است.” (هرانا , 18 آبان 1402)

ابراز نگرانی جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای، نسبت به افزایش بازداشت ها و فشارهای سیستماتیک بر شهروندان بهائی ایران
جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای، نسبت به افزایش بازداشت ها و فشارهای سیستماتیک بر شهروندان بهائی ایران، ابراز نگرانی کرد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به تفتیش های گسترده منازل شهروندان بهائی در شهرهای مختلف، آمده است که “از ماه گذشته حداقل سی و دو شهروند بهائی در سراسر کشور بازداشت شدند و بیست و شش نفر دیگر مجموعا به ۱۲۶ سال زندان محکوم شدند. “سیمین فهندژ، نمایندٔه جامعٔه جهانی بهائی در سازمان ملل، از جامعه بین المللی خواست که دولت ایران را برای نقض حقوق بشر پاسخگو کند و افزود: “در واقع هر بهائی در ایران، یک داستان مادام العمر از آزار و شکنجه دارد که تمام جنبه های زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. (هرانا , 20 آبان 1402)

احضار و بازجویی حوریه محسنی،۸ سال زندان برای سیروس ذبیحی‌مقدم
بر اساس اطلاعات رسیده، حوریه محسنی، شهروند بهائی ساکن مشهد پس از احضار به دادسرای انقلاب این شهر و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. سیروس ذبیحی‌مقدم، شهروند بهائی دیگر هم با حکم دادگاه انقلاب مشهد به ۸ سال زندان محکوم شد. (ایران اینترنشنال , 21 آبان 1402)

حوریه محسنی، شهروند بهائی در دادسرای مشهد تفهیم اتهام شد
حوریه محسنی‬، شهروند بهائی ساکن مشهد، به دادسرای این شهر احضار و مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. یکی از نزدیکان این شهروند بهائی گفت: “خانم محسنی پس از حضور در دادسرا در خصوص اتهام تشکیل یا اداره یا عضویت در دسته یا جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. بازپرس منصوری اعلام کرد که به زودی زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهام خانم محسنی‬ تعیین خواهد شد.”به گفته این منبع مطلع: “خانم محسنی‬ نهایتا با تودیع وثیقه سه میلیارد تومانی آزاد شده است.” (هرانا , 22 آبان 1402)
تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت کیوان رحیمیان، شهروند بهائی در زندان اوین
کیوان رحیمیان، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از صد روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “آقای رحیمیان علیرغم گذشت صد و هجده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند ۴ زندان اوین بسر میبرد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ دهم آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شده بود. همچنین قرار بازداشت کیوان رحیمیان برای چهارمین ماه متوالی در تاریخ هشتم آبان ماه ۱۴۰۲ مجددا تمدید شده است.” به گفته این منبع مطلع، “مسئولین مربوطه تاکنون از آزادی موقت آقای رحیمیان ممانعت به عمل آورده اند.” تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا , 22 آبان 1402)

مسعود محمودی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
مسعود محمودی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در شهرستان شیروان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یکی از نزدیکان خانواده آقای محمودی گفت: “شش مامور اداره اطلاعات بجنورد وارد منزل آقای محمودی در شیروان شدند و ضمن بازداشت این شهروند، اقدام به تفتیش منزل او کردند. در این میان، ماموران تلفن های همراه اعضای خانواده، کامپیوتر و کتب مرتبط با دیانت بهائی را ضبط کردند.” این منبع در ادامه افزود: “آقای محمودی از بیماری پوستی پسوریازیس رنج میبرد و نیاز به رسیدگی منظم پزشکی دارد. ماموران اجازه ندادند که وی داروهای مورد نیازش را همراه خود بردارد و این موجب افزایش نگرانی خانواده محمودی شده است.” تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا , 23 آبان 1402)

موج جدید فشار بر بهاییان؛ تشدید سرکوب‌ها در یک سال اخیر
در این بیانیه آمده است که در هفته گذشته حداقل ۱۹ شهروند بهایی در خانه‌هایشان در شهرهای همدان و کرج دستگیر شدند. ۱۰ بهایی دیگر نیز ماه گذشته در شهر اصفهان دستگیر شدند که همه آنها زن بودند. جامعه بهاییان می‌گوید، در ماه گذشته مجموعا ۳۲ بهایی در سراسر ایران دستگیر شده‌اند. در میان کسانی که منازلشان در همدان مورد هجوم ماموران امنیتی قرار گرفته، پنج زن ۷۰ تا ۹۰ ساله هستند که یکی از آنها دچار بیماری آلزایمر است. دو نفر دیگر از این زنان نیز همسران‌شان در ماه‌های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی اعدام شدند. جامعه بهاییان می‌گوید: «آخرین دستگیری‌ها و تفتیش خانه‌ها، نگرانی‌های فزاینده را درباره تشدید سرکوب جامعه تحت آزار بهاییان از سوی دولت ایران، تأیید می‌کند.» (جامعه بین المللی بهاییان, 23 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت ده شهروند بهائی در کرج
بابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، علی باقر کاشی، رضا و فهیمه یزدی، شهروندان بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت یک هفته از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. بی خبری از سرنوشت این شهروندان، افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان آنها را به همراه داشته است.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان گفت: “علیرغم پیگیری خانواده های این افراد از مراجع امنیتی و قضایی، تاکنون مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت و محل نگهداری آنها خودداری میکنند.” (هرانا , 24 آبان 1402)

ده شهروند بهائی در دادسرا تفهیم اتهام شدند
بابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، علی باقر کاشی، رضا و فهیمه یزدی، شهروندان بهائی ساکن کرج در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار تفهیم اتهام شدند. این ده شهروند از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه های مخالف نظام، در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار تفهیم اتهام شدند. (هرانا , 25 آبان 1402)

اعمال فشار بر جامعه بهائیان؛ منازل پنج شهروند دیگر در همدان تفتیش شد
همزمان با تفتیش گسترده منازل بهائیان همدان در روز سه شنبه شانزدهم آبان، منازل دستکم پنج شهروند بهائی دیگر به نام های اقدس ابرار احدی، فتانه مشتاق، بهنام ایوبی، نقره ایوبی و رزیتا آذرنوش توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران برخی از لوازم شخصی این افراد همچون مدارک شخصی، لوازم الکترونیکی و کتب دینی آنها را ضبط کرده اند. (هرانا , 25 آبان 1402)

بیش از هفت ماه بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان
هاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت بیش از هفت ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: “علیرغم گذشت ۲۳۳ روز از زمان بازداشت نهاله، وی کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. با وجود وعده های متعدد مسئولان، هیچ تغییری در روند بررسی پرونده خانم شهیدی یزدی صورت نگرفته است. (هرانا , 25 آبان 1402)

عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت نیکا اسماعیل پور، شهروند بهائی
نیکا اسماعیل پور، شهروند بهائی بازداشتی، علیرغم گذشت بیش از یک هفته از زمان دستگیری کماکان بصورت بلاتکلیف بسر میبرد. این شهروند بهائی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: “خانم اسماعیل پور از یک بیماری خاص کم خونی رنج میبرد. این شهروند بازداشتی طی تماسی کوتاه با خانواده خود، بدون اشاره به محل نگهداری اش اعلام کرد که از رسیدگی پزشکی محروم مانده و مسئولین مربوطه از تحویل دادن داروهای مورد نیاز وی خودداری میکنند.” این منبع مطلع افزود: “شرایط موجود، موجب افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان خانم اسماعیل پور شده است.”(هرانا , 25 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شش شهروند زن بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان
زرین دخت احدزاده، ژاله رضایی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، عاطفه زاهدی، ندا محبی، شهروندان بهائی ساکن همدان، علیرغم گذشت هشت روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان گفت: “علیرغم گذشت هشت روز از زمان دستگیری این افراد، آنها کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان بسر میبرند. این شهروندان بهائی در این مدت تنها یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود داشته اند.”(هرانا , 25 آبان 1402)

عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت فواد طائفی، شهروند بهائی
فواد طائفی، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۱۰ روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. این شهروند بازداشتی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: “آقای طائفی از بیماری تیروئید رنج میبرد و نیازمند مصرف دارو است. خانواده او جهت تحویل داروهای مورد نیاز این شهروند اقدام کردند که بازپرس پرونده با این امر مخالفت به عمل آورد. همچنین آقای طائفی از زمان دستگیری تاکنون هیچگونه تماس تلفنی با نزدیکان خود نداشته و این موضوع به نگرانی های خانواده وی دامن زده است.” (هرانا , 26 آبان 1402)
زندان یزد؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ایمان رشیدی، شهروند بهائی
ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد، علیرغم گذشت چهل و سه روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان این شهر بسر میبرد. “آقای رشیدی علیرغم گذشت چهل و سه روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان یزد بسر میبرد. اخیرا وی یک ملاقات حضوری با خانواده خود داشته است.” ایمان رشیدی در تاریخ سیزدهم مهرماه سال جاری، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند. آقای رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن‌ ماه سال ۹۶ با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شد.( خبرگزاری هرانا.26 آبان1402)
احضار شیما یقینی، به پلیس فتا در ساری
شیما یقینی، شهروند بهایی ساکن شهر ساری و مدرس یوگا، به پلیس فتا در آن شهر، احضار شد. صفحه اینستاگرامی شیما یقینی، شهروند بهایی، ساکن ساری و مدرس یوگا توقیف شد. لازم به اشاره است، شیما یقینی، مدرس یوگا است و از صفحه اینستاگرام خود در زمینه فعالیتهای مرتبط با با ورزش یوگا استفاده می کرده است.(خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،26 آبان1402)
بجنورد؛ مسعود محمودی، شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شد
روز پنجشنبه بیست و پنجم آبان ۱۴۰۲، مسعود محمودی، شهروند بهائی آزاد شد. آزادی آقای محمودی با تودیع وثیقه صورت گرفته است. مسعود محمودی روز دوشنبه بیست و دوم آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان شیروان بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در شهرستان بجنورد منتقل شد. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. این شهروند بهائی پیش از این نیز سابقه بازداشت و برخورد قضایی را دارد.( خبرگزاری هرانا.27 آبان1402)
ندا بدخش، شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شد
روز یکشنبه بیست و هشتم آبان ماه، ندا بدخش، شهروند بهائی ساکن اصفهان با تودیع وثیقه از زندان دستگرد این شهر آزاد شد. آزادی خانم بدخش با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و از زندان دستگرد اصفهان صورت گرفته است. این شهروند بهائی در تاریخ یکم آبان توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شد. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم بدخش اطلاعی حاصل نشده است.( خبرگزاری هرانا.29 آبان1402)
رد درخواست اعاده دادرسی همایون خانلری، شهروند بهائی در دیوان عالی کشور
درخواست اعاده دادرسی آقای خانلری توسط شعبه سی و نهم دیوان عالی کشور رد شد. همچنین با درخواست وی مبنی بر تحمل دوران محکومیت تحت نظارت پابند الکترونیکی نیز مخالفت شده است. آقای خانلری در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و اوایل دی ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شد. ماموران در زمان بازداشت این شهروند بهائی، ضمن تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی او و خانواده وی را ضبط کرده و با خود بردند. آقای خانلری پس از مدتی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب شهرستان رشت به ریاست مهدی راسخی، از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به دو سال و یک روز حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت ده سال و پرداخت مبلغ پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در تیرماه سال جاری توسط دادگاه تجدید نظر استان گیلان عینا تایید شد. این شهروند بهائی در مهرماه امسال جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان لاکان رشت شد.( خبرگزاری هرانا.30 آبان1402)
بهاره لطفی، شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شد
سه شنبه سی آبان، بهاره لطفی شهروند بهائی ساکن اصفهان با تودیع وثیقه از زندان دولت آباد این شهر آزاد شد. آزادی خانم لطفی با تودیع وثیقه و از زندان دولت آباد اصفهان صورت گرفته است. خانم لطفی در تاریخ یکم آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. در زمان بازداشت، ماموران ضمن تفتیش منزل این شهروند، شماری از لوازم شخصی خانواده وی را نیز ضبط کردند.( خبرگزاری هرانا.30 آبان1402)
گزارش آماری دو ماهه: افزایش فشار بر جامعه بهایی با دهها بازداشت و محکومیت
از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون دستکم ۴۰ شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و منازل دستکم ۶۶ تن مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است. همچنین در مدت زمان مورد اشاره، ۳۸ شهروند بهائی توسط مراجع قضایی مجموعا به بیش از ۱۳۳ سال حبس محکوم شدند. طی این مدت دستکم ۴۰ شهروند بهائی در شش شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. منازل دستکم ۶۶ تن از شهروندان بهائی در شهرهای مختلف کشور، توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته است. همچنین در مدت زمان مورد اشاره ۳۸ شهروند بهائی توسط مراجع قضایی مجموعا به ۱۳۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شدند. هویت چهل شهروند بهایی بازداشت شده، سحر محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری در شیراز، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی و احمد نعیمی در یزد، ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی در اصفهان، علی باقر کاشی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور، بابک زینالی (زینلی)، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، رضا و فهیمه یزدی در کرج، نعیم اقدسی، ندا محبی، ژاله رضایی، ژینوس شادابی، عاطفه زاهدی، مسعود آذرنوش، زرین احدزاده، فریده ایوبی و نورا ایوبی در همدان و مسعود محمودی در شیروان توسط هرانا احراز شده است.( خبرگزاری هرانا30 آبان1402)

مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :
آزادی سه نوکیش از زندان؛ «هر روز باید برای کار خود را معرفی کنند»
احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهودکاری، سه عضو یک کلیسای خانگی در رشت، اجازه پیدا کردند که بقیه دوران محکومیت را در خارج از زندان بگذرانند ولی باید هر روز به زندان خود را معرفی کرده، و در کارگاهی در نزدیکی آن کار کنند. این سه نوکیش در فروردین ماه ۱۴۰۱، به دلیل فعالیت مسالمت آمیز دینی، هرکدام به ۵ سال محکوم شده بودند. احمد سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب پوررضازاده بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام» از طریق «تشکیل کلیسای خانگی» محکوم شدند. اخیرا کمیته حقوق بشر سازمان ملل از حکومت جمهوری اسلامی خواسته این ماده مجازات اسلامی را اصلاح یا لغو کند. (ماده ۱۸ , 20 آبان 1402)

پیروان سایر ادیان :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.
بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

در این ماه :

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت آرش مرادی در کاشان
آرش مرادی، درویش گنابادی ساکن کاشان کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. علیرغم گذشت هشت روز از زمان دستگیری آقای مرادی و پیگیری های خانواده وی از مراجع قضایی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت و محل نگهداری این شهروند خودداری می کنند. این امر موجب نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است. در تاریخ بیست و پنجم مهرماه، آرش مرادی توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کاشان بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش محل کار وی، برخی از وسایل شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه او را نیز ضبط کردند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. آرش مرادی در اسفند سال ۱۳۹۶ در پی وقایع موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد. وی نهایتا با پایان دوران محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد.(هرانا ,3 آبان 1402)

قم؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی علی اکبر دوستعلی، از هواداران جریان “یمانی”
علی اکبر دوستعلی، از هواداران جریان “یمانی” در بازداشت بسر میبرد.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “آقای دوستعلی در تاریخ شانزدهم مهرماه، توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل کار وی واقع در پاساژ الغدیر قم بازداشت شد. ماموران پس از بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و شماری از وسایل شخصی از جمله کتابهای وی و وسایل الکترونیکی همسر و فرزندانش را ضبط کردند.”به گفته این منبع مطلع، “علی اکبر دوستعلی در تاریخ هفتم آبان ماه، پس بیست روز بازداشت و بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان ساحلی قم منتقل شده است.”تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.هر ساله افرادی در ایران به صرف ادعای ارتباط با امام غایب شیعیان بازداشت می‌شوند. گفتنی است جریان فکری یمانی نیز به رهبری فردی به نام “احمد الحسن یمانی ” با طرح ادعاهایی پیرامون موضوع مهدویت فعالیت دارد.(هرانا, 9 آبان 1402)
انتقال قاسم آبسته زندانی مذهبی کُرد به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام
قاسم آبستە، زندانی مذهبی کُرد محبوس در زندان قزلحصار کرج، پس از نزدیک به ۱۴ سال حبس جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی این زندان انتقال داده شد. روز یکشنبه ٧ آبان ماه ماه ١٤٠٢ (٢٩ اکتبر ٢٠٢٣)، قاسم آبستە، زندانی مذهبی کُرد و اهل مهاباد همراه با چند زندانی دیگر که به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر و قتل عمد به اعدام محکوم شده‌اند، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شد.انتقال قاسم آبستە به سلول انفرادی برای اجرای حکم، پس از سپری کردن ١٣ سال و ٩ ماه زندان انجام گرفته و گفته می‌شود این حکم یکشنبه پیش‌رو ۱۴ آبان ماه به اجرا در‌خواهد آمد.قاسم آبسته در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.وی به عنوان متهم ردیف آخر پرونده قتل “عبدالرحیم تینا” به همراه با شش فعال مذهبی دیگر کُرد به نام‌های داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الأرض” به اعدام محکوم شده بودند.نشست رسیدگی به اتهامات این ۷ زندانی مذهبی کُرد أواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۴ برگزار و ۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۵ حکم مذکور رسماً به آنها ابلاغ شد.( هه‌نگاو.10 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آرش مرادی، درویش گنابادی
آرش مرادی، درویش گنابادی ساکن کاشان در بازداشت بسر میبرد. آقای مرادی دو بار تماس تلفنی بدون اشاره محل نگهداری خود با خانواده اش داشته است. همچنین پرونده وی در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین در حال بررسی است. در تاریخ بیست و پنجم مهرماه، آرش مرادی توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کاشان بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش محل کار وی، برخی از وسایل شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه او را نیز ضبط کردند.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.آرش مرادی در اسفند سال ۱۳۹۶ در پی وقایع موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد. وی نهایتا با پایان دوران محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد. ( خبرگزاری هرانا،11 آبان 1402)
انتقال به سلول انفرادی؛ افزایش نگرانی ها از وضعیت قاسم آبسته، زندانی محکوم به اعدام
روز یکشنبه هفتم آبان ۱۴۰۲، قاسم آبسته، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام به یکی از سلولهای انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شد.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی با تایید این خبر به هرانا گفت: “انتقال این زندان محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش در خصوص وضعیت او شده است.”قاسم آبسته در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در رندانهای اوین و ارومیه در سال ۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی نهایتا در مردادماه سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت.او با اتهاماتی از قبیل محاربه از طریق هواداری از “گروه‌های سلفی” روبرو شد، اتهامی که خود این زندانی با نگاشتن نامه سرگشاده، آن را رد کرده است و بر بی‌اساس بودن آن تاکید دارد.آقای آبسته به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد.(هرانا،12 آبان 1402)

سعید خادمی، متهم سیاسی-عقیدتی ۶۱ ساله، در دادگاه با ایست قلبی جان باخت
سعید خادمی در سال ۱۴۰۱ به دست ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و پس از یک ماه و نیم با پایان بازجویی‌ها با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.در ادامه پس از صدور کیفرخواست و ارجاع پرونده او به دادگاه انقلاب تهران، روز شنبه جلسه دادگاه این متهم سیاسی-عقیدتی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار شد.در جریان جلسه دادگاه، این شهروند ۶۱ ساله که بر اساس بند ۲ ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «تبلیغ علیه اسلام و مقدسات اسلام از طریق فعالیت در زمینه ساهاجا یوگا» متهم شده بود، همراه با وکیل خود در دادگاه حاضر شد.یک منبع آگاه در خصوص وضعیت این متهم جان‌باخته در دادگاه گفت: «آقای خادمی از زمان بازداشت تا زمانی تشکیل دادگاه و به خصوص در روز جلسه دادگاه استرس و فشار بسیار زیادی را تحمل کرد و می‌گفت الان بالای ۶۰ سال سن دارد و در صورتی در دادگاه محکوم شود و به زندان بیفتد توان تحمل حبس را ندارد. از اینکه آبرو و حیثیتش خدشه‌دار شود و اینکه این دادگاه برایش سوءسابقه‌ خواهد شد، بسیار نگران بود.»(انصاف نیوز،15 آبان 1402)

سیاوش حیاتی از زندان دیزل آباد کرمانشاه به مرخصی اعزام شد
سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از زندان دیزل آباد کرمانشاه به مرخصی اعزام شد. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “آقای حیاتی به مدت یک هفته به مرخصی اعزام شده و قرار بود کمیسیون پزشکی برای مرخصی درمانی وی تشکیل شود، اما تاکنون تشکیل نشده است.” آقای حیاتی از بیماری های کبدی، ریوی، پروستات و فشار خون بالا رنج میبرد، با این حال وی طی ماه های اخیر از اعزام به مرخصی درمانی محروم ماند. (هرانا،18 آبان 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آرش مرادی، درویش گنابادی
آرش مرادی، درویش گنابادی علیرغم گذشت بیش از ۲۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “علیرغم مراجعات وکیل و خانواده آقای مرادی به دادسرای اوین، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص محل نگهداری و آخرین وضعیت وی خودداری میکنند. این امر موجب افزایش نگرانی خانواده و اطرافیان او شده است.” در تاریخ بیست و پنجم مهرماه، آرش مرادی توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کاشان بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش محل کار وی، برخی از وسایل شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه او را نیز ضبط کردند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا،18 آبان 1402)

آئین یارسان؛ چهار شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
سید امین عباسی، خیرالله حق جویان، پاکزاد طاهری و نوشاد طاهری شهروندان پیرو آئین یارسان امروز جمعه نوزدهم آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت این شهروندان، امروز جمعه نوزدهم آبان ماه، در یکی از ایست بازرسی های سرپل ذهاب به کرمانشاه صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا،19 آبان 1402)

پس از ساعاتی بازجویی؛ چهار شهروند پیرو آئین یارسان آزاد شدند
سیدامین عباسی، خیرالله حق جویان، پاکزاد طاهری و نوشاد طاهری شهروندان پیرو آئین یارسان آزاد شدند. این شهروندان امروز جمعه نوزدهم آبان ۱۴۰۲، در یکی از ایست بازرسی های سرپل ذهاب به کرمانشاه بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و بازجویی این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا،19 آبان 1402)

آرش مرادی، درویش گنابادی به زندان اوین منتقل شد
آرش مرادی، درویش گنابادی به زندان اوین منتقل شد. منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “آقای مرادی در تماسی با خانواده خود اعلام کرد که به بند ۴ زندان اوین منتقل شده است.”در تاریخ بیست و پنجم مهرماه ۱۴۰۲، آرش مرادی توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کاشان بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش محل کار وی، برخی از وسایل شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه او را نیز ضبط کردند.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا،23 آبان 1402)
گزارشی از آخرین وضعیت آرش مرادی، درویش گنابادی در زندان اوین
آرش مرادی، درویش گنابادی علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد. آقای مرادی به تازگی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. “آقای مرادی اخیرا از بابت اتهامات توهین به مقدسات، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب رایانه ای در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین تفهیم شده است.” پس از صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده این درویش گنابادی به دادگاه انقلاب تهران ارسال شد. همچنین وکیل آقای مرادی اجازه دسترسی به پرونده او را ندارد.” در تاریخ بیست و پنجم مهرماه، آرش مرادی توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کاشان بازداشت و چندی بعد به بند ۴ زندان اوین منتقل شد. آرش مرادی در اسفند سال ۱۳۹۶ در پی وقایع موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد. وی نهایتا با پایان دوران محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد.( خبرگزاری هرانا30 آبان1402)

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 100خبر که در طول آبان ماه 1402 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، آباننیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در آبان ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، پانیذ تراب‌نژاد،کیمیا قزلباش، سینا اشجعی، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی‌زاده، امیر پالوانه،شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/