آزادی سه نوکیش از زندان؛ «هر روز باید برای کار خود را معرفی کنند»

احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهودکاری، سه عضو یک کلیسای خانگی در رشت، اجازه پیدا کردند که بقیه دوران محکومیت را در خارج از زندان بگذرانند ولی باید هر روز به زندان خود را معرفی کرده، و در کارگاهی در نزدیکی آن کار کنند.

این سه نوکیش در فروردین ماه ۱۴۰۱، به دلیل فعالیت مسالمت آمیز دینی، هرکدام به ۵ سال محکوم شده بودند.

احمد سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب پوررضازاده بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام» از طریق «تشکیل کلیسای خانگی» محکوم شدند.

اخیرا کمیته حقوق بشر سازمان ملل از حکومت جمهوری اسلامی خواسته این ماده مجازات اسلامی را اصلاح یا لغو کند.

مرتضی حاجب مشهودکاری محکومیتش به نصف کاهش یافت، و بهار امسال از زندان لاکان آزاد شد، در حالی که احمد و ایوب آبان امسال آزاد شدند، اما هر سه باید از ساعت ۷ صبح تا حدود ۵ بعدازظهر به زندان مراجعه کنند تا در کارخانه‌ای که در نزدیکی آن است، مشغول به کار شوند.

سکینه (مهری) بهجتی، یکی دیگر از اعضای کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» که به اتهام «تبلیغ مسیحیت صهیونیستی» به دو سال حبس محکوم شده بود، و مدتی را با «رای باز» در وضعیت مشابه گذرانده بود، اوایل سال جاری میلادی به طور کامل آزاد شد.

طی تابستان گذشته، حداقل ۱۰۶ مسیحی درپی حملات نیروهای امنیتی به منازل مسیحیان و کلیساهای خانگی در شهرهای مختلف، بازداشت شدند که حداقل چهار نفر از آنها همچنان در حبس به سر می برند، در حالی که برخی از آنها به محکومیت هایی تا پنج سال زندان در ارتباط با فعالیت صلح آمیز دینی محکوم شده اند. سازمان ماده۱۸ هنوز اجازه انتشار جزئیات بیشتر را از سوی قربانیان این حملات، خانواده‌ها و کلیساهای مربوطه دریافت نکرده است.