اختصاصی: سعید خادمی، متهم سیاسی-عقیدتی ۶۱ ساله، در دادگاه با ایست قلبی جان باخت

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، هویت متهم سیاسی-عقیدتی و شهروند ۶۱ ساله ساکن تهران که روز شنبه ۱۳ آبان در جریان جلسه محاکمه خود در دادگاه انقلاب تهران دچار ایست قلبی شد و جان باخت، سعید خادمی است.

ایران‌اینترنشنال دریافته است که سعید خادمی در سال ۱۴۰۱ به دست ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و پس از یک ماه و نیم با پایان بازجویی‌ها با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

در ادامه پس از صدور کیفرخواست و ارجاع پرونده او به دادگاه انقلاب تهران، روز شنبه جلسه دادگاه این متهم سیاسی-عقیدتی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار شد.

در جریان جلسه دادگاه، این شهروند ۶۱ ساله که بر اساس بند ۲ ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «تبلیغ علیه اسلام و مقدسات اسلام از طریق فعالیت در زمینه ساهاجا یوگا» متهم شده بود، همراه با وکیل خود در دادگاه حاضر شد.

یک منبع آگاه در خصوص وضعیت این متهم جان‌باخته در دادگاه به ایران اینترنشنال گفت: «آقای خادمی از زمان بازداشت تا زمانی تشکیل دادگاه و به خصوص در روز جلسه دادگاه استرس و فشار بسیار زیادی را تحمل کرد و می‌گفت الان بالای ۶۰ سال سن دارد و در صورتی در دادگاه محکوم شود و به زندان بیفتد توان تحمل حبس را ندارد. از اینکه آبرو و حیثیتش خدشه‌دار شود و اینکه این دادگاه برایش سوءسابقه‌ خواهد شد، بسیار نگران بود.»

این منبع آگاه در ادامه گفت: «در جریان جلسه دادگاه قاضی سوالاتی از آقای خادمی پرسید و او مشغول به دفاع از خود و پاسخ دادن به سوالات بود که به یک‌باره از حال رفت و نقش بر زمین شد. پس از دقایقی اعلام کردند که ایست قلبی کرده و از دنیا رفته است.»

حسین عسکری‌راد، وکیل سعید خادمی در گفت‌وگو با سایت انصاف‌نیوز، نام این متهم جان‌باخته در دادگاه را وحید خادمی ذکر کرده و درباره آنچه در دادگاه رخ داده گفت هنگامی که قاضی از موکلش مشغول سوال پرسیدن بود به یکباره حال او بد شد و پس آن پزشک مقیم دادگاه انقلاب را خبر کردند. اما او با چند دقیقه تاخیر رسید و گفت که فشار متهم افتاده و باید به او سرم بزند.

به گفته او، با وجود انجام عملیات احیا در دادگاه، موکلش جان باخته است.

این وکیل دادگستری درباره پرونده خادمی نیز گفت او در سال ۱۴۰۱ به اتهام تبلیغ علیه اسلام از سوی نهادهای امنیتی دستگیر می‌شود و مدتی در بازداشت موقت بوده و سپس آزاد شده است. در نهایت برای او کیفرخواستی صادر می‌شود و دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات تشکیل شد.

پیشتر خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضاییه، مرگ یک فرد در جلسه رسیدگی به اتهام «امنیتی» در دادگاه انقلاب تهران را تایید کرد و بدون اشاره به هویت این فرد نوشت که «ایست قلبی» علت مرگ او بوده است.

درحالی‌که وکیل مدافع خادمی از تاخیر چند دقیقه‌ای پزشک مقیم دادگاه انقلاب گفته، خبرگزاری میزان به نقل از یکی از افراد حاضر در دادگاه نوشته: «پزشک مستقر در دادگاه انقلاب بر بالین متهم حاضر شد و بلافاصله اقدامات پزشکی و درمانی انجام شد.»

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره تاخیر در اعزام متهمان و زندانیان سیاسی به بیمارستان، عدم رسیدگی پزشکی فوری و زیر پا گذاشتن حق دسترسی آنان به درمان مناسب از سوی مسوولان زندان‌ها در ایران منتشر شده است.

ازجمله این زندانیان می‌توان به ساسان نیک‌نفس، فعال مدنی، بهنام محجوبی، درویش گنابادی، بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز و جواد روحی، معترض محکوم به اعدام در زندان جان خود را از دست دادند اشاره کرد.

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده نیز روز شنبه خبر داده بود که فردی به نام «سعید خادمی» که با اتهاماتی از جمله «توهین به مقدسات» برای محاکمه به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب احضار شده بود، در محل بر زمین افتاده و به فاصله کوتاهی جانش را از دست می‌دهد.

به نوشته رضا خندان، خواهر سعید خادم گفته بود که او از چند روز قبل استرس دادگاه را داشته است.