گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان مهرماه 1402

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان مهرماه 1402

تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه شهریور 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

 

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

 

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

 

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

 

 

محرومیت زندانی اهل سنت فریدون ذاکری نسب از حداقل امکانات در زندان قزلحصار

روز یکشنبه دوم مهرماه ۱۴۰۲، زندانی اهل سنت فریدون ذاکری نسب در زندان قزلحصار کرج از حداقل امکانات محروم است. او طی شش سال زندان، با اتهام محاربه و خطر اعدام مواجه بوده و به بیماری قلبی مبتلا شده است. او و زندانیان دیگر اهل سنت پس از انتقال از گوهردشت به این زندان، در شرایط بسیار وخیمی به سر می برند. آنها حدود دو ماه است که از داشتن هواخوری محروم هستند. آنها همچنین از داشتن آب گرم برای استحمام و شستشو محرومند. شرایط بهداشتی محل نگهداری آنها بسیار پایین است. این در حالیست که برخی از ایشان از سال ۸۸ تاکنون در زندان به سر می برند و برخی در معرض خطر اعدام قرار دارند. علیرغم پیگیری های متعدد از سوی این زندانیان، مسئولان زندان تاکنون هیچ جواب قانع کننده ای به آنها نداده و این شرایط روز به روز بدتر می‌شود. زندانی اهل سنت فریدون ذاکری نسب در سال ۹۶ دستگیر شد. او دو بار به اتهام «معاونت در محاربه» و «افساد فی الارض» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. هر دو بار این حکم توسط دیوان عالی کشور نقض شد. او پس از شش سال زندان همچنان بلاتکلیف است. فریدون ذاکری نسب، پیش از دستگیری مربی کونگ فو در استان کرمانشاه و دارای کارشناسی ارشد رشته مدیریت است. (کانون حقوق بشر ایران ,2 مهر 1402)

 

شکنجه امام جمعه راسک در آستانه سالگرد جمعه خونین زاهدان

روز شنبه ١ مهر ماه ١۴٠١، مولوی عبدالغفار نقشبندی  نسبت به وضعيت پدر خود مولوی فتحی محمد، امام جمعه زاهدان بازداشت شده شهرستان راسک، با اشاره به شکنجه شدن او‌ در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «طبق اخباری که هم اکنون پس از گذشت حدود یک‌ماه از بازداشت پدر پیرم بدستم رسید ، ایشان در شکنجه گاه اداره اطلاعات زاهدان «همانجایی که قبلا بنده و ایشان ۴سال شکنجه شدیم» مجددا تحت شکنجه های جسمی و روحی میباشند ، از عموم شما سروران درخواست دعا در حق ایشان دارم».مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک و فرزندش محمد نقشبندی در روز ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای اداره اطلاعات و سپاه در محور چابهار بازداشت شدند. (رسانک ,3 مهر 1402)

 

سالگرد جمعه خونین زاهدان؛ پیشنهاد دیه برای ساکت کردن خانواده‌های کشته‌‌شدگان

۸مهر، سالگرد جمعه خونین زاهدان، روزی که با شلیک ماموران به نمازگزاران و مردم معترض در خیابان‌های اطراف، بیش از صد تن از شهروندان بلوچ به قتل رسیدند، نزدیک است. گزارش‌های رسیده از زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان، حاکی از فشار بی‌سابقه نهادهای امنیتی و نظامی به خانواده‌های کشته‌شدگان برای دریافت دیه است. اخیرا «احمدرضا رادان»، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم به سیستان‌و‌بلوچستان سفر کرده تا سران طوایف را راضی کند تا خانواده‌ها را مجاب کنند از دادخواهی برای فرزندان‌شان دست بکشند. سال قبل در روزهای پایانی شهریور، اعتراضات سراسری در دادخواهی «ژینا (مهسا) امینی»، زن جوانی که در بازداشت گشت ارشاد کشته شد، آغاز شد. اما، هم‌زمان با کشته شدن مهسا، تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان بلوچ در چابهار نیز، آتش اعتراضات را در این استان محروم نگه‌داشته شده با جمعیت بالایی از مردم بلوچ و سنی‌مذهب را برافروخت. «ماهو بلوچ»، دختری ۱۵ ساله از چابهار بود که ابراهیم کوچک زایی ، سرهنگ نیروی انتظامی، به بهانه بازجویی از او درباره یک پرونده قتل، به این نوجوان تجاوز کرد. اگرچه جمهوری اسلامی آن موقع این موضوع را قبول نکرد، ولی بعدا روایت تجاوز به ماهو، توسط منابع محلی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی «عبدالحمید اسماعیل‌زهی» و امام جمعه راسک، مولوی «فتحی محمد نقشبندی»، تایید شد. درحالی‌که در اواخر شهریور، افکار عمومی بلوچستان خواهان محاکمه این فرمانده پلیس بود، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از این کار سر باز می‌زد. در همین کشاکش، بی‌اینکه حتی فراخوانی برای اعتراض داده شود،  اعتراضی میان مردمی که روز جمعه، ۸مهر ۱۴۰۱ برای نماز جمعه در مسجد مکی زاهدان جمع شده بودند، شکل گرفت و آن‌ها هدف حمله نظامیان مستقر در برجک نگهبانی مصلی قرار گرفتند و به عده‌ای دیگر نیز که در خیابان‌های اطراف کلانتری ۱۶ زاهدان بودند، از بالای این کلانتری شلیک شد .نهادهای حقوق بشری بلوچستان  می‌گویند که بیش از ۱۰۰ تن، از زن، مرد، پیر و کودک در همان روز و روزهای بعد از آن، به‌دلیل جراحات ناشی از گلوله‌های سرکوبگران جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. (ایران وایر ,4 مهر 1402)

 

بازداشت ۲۴ ساعته یک روحانی بلوچ‌ فعال فضای مجازی توسط نیروهای لباس شخصی در زاهدان

روز چهار‌شنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۲، یک روحانی بلوچ از فارغ التحصیلان مسجد مکی زاهدان که در فضای مجازی فعالیت داشته توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی در منطقه شیرآباد زاهدان بازداشت و یک روز بعد آزاد شده است. هویت این شهروند بلوچ مولوی « زکریا نهتانی » اهل و ساکن منطقه شیرآباد زاهدان توسط حال وش احراز شده است. مولوی زکریا یکی از فعالین اجتماعی فضای مجازی بوده و از روحانیون فارغ‌التحصل مسجد مکی زاهدان میباشد که روز چهارشنبه در منطقه شیرآباد توسط نیروهای لباس شخصی اطلاعات بازداشت شده است و با پیگیری های خانواده و معتمدین بعد از یک روز آزاد شده است. (حال وش ,5 مهر 1402)

 

جمعه خونین زاهدان: همگرایی خشم ملی و سرکوب در بلوچستان

 

درست یکسال پیش، شهر زاهدان در پس زمینه اعتراضات سراسری در ایران، شاهد قتل عام حدود یکصد شهروند بلوچ از جمله دستکم ۱۵ کودک توسط نیروهای انتظامی-امنیتی شد. در یکسالی که گذشت شهروندان بلوچ بصورت پیوسته به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه دادند با اینحال تا این لحظه هیچ فردی به خاطر ایفای نقش در قتل عام معترضان مورد تعقیب و برخورد قضایی جدی قرار نگرفته است. دادگستر، بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر با ارائه گزارشی که در ادامه می آید ضمن بررسی آنچه در این واقعه رخ داده است به معرفی تعدادی از چهره های دخیل در سرکوب اعتراضات یکسال اخیر بلوچستان و تاکید بر ضرورت پاسخگو کردن عوامل آن می پردازد. در پس‌ زمینه اعتراضات سراسری ناشی از مرگ دلخراش مهسا امینی، زاهدان شاهد سرکوب وحشیانه‌ای در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱، بود. در حالی که معترضان پس از اقامه نماز جمعه در مصلی بزرگ زاهدان تجمع کرده بودند، نیروهای امنیتی به شلیک رگباری از گلوله‌های جنگی مبادرت کردند. ، گلوله های جنگی و گاز اشک آور که منجر به تلفات قابل توجهی شد. این فاجعه که اکنون به نام «جمعه خونین زاهدان» شناخته می‌شود، نمادی از بی توجهی روزافزون مقامات ایرانی نسبت به قداست جان انسان‌ها و گسترده تر شدن مبارزات جامعه بلوچ در کشور است. (هرانا ,7 مهر 1402)

 

اعزام «گسترده» نیرو به زاهدان؛ نماینده مجلس فاش کرد: ممانعت از تشکیل هیئت تحقیق درباره جمعه خونین

همزمان با سالگرد «جمعه خونین زاهدان»،گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از اعزام گسترده نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران از استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به سیستان و بلوچستان حکایت دارد. فعالان سیستان‌و بلوچستان ابعاد اعزام نیرو به این منطقه را «محاصره زاهدان» توصیف کرده و گفتند که این اقدامات با هدف ارعاب مردم و نگرانی حکومت از اعتراضات گسترده در این شهر، انجام شده است. در همین حال نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی فاش کرد که مقام‌های ارشد حکومتی در تهران طی یک سال گذشته «مانع از تشکیل هیئت تحقیق» درباره کشتار جمعه خونین زاهدان شده‌اند و به این نماینده گفته‌اند: «نیازی به ورود شما و دیگران نیست، ما خودمان اشراف داریم.» کانال رصد بلوچستان با انتشار ویدیوهایی از انتقال گسترده نیروهای یگان ویژه و نیروهای سپاه پاسداران از استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان، سراوان، خاش، ایرانشهر، چابهار و دیگر شهرهای این استان، گزارش داد. از قول منابع محلی تأکید شده که علاوه بر حضور و گشت‌زنی گسترده نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه در خیابان‌ها و میادین شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان در عمل شهر زاهدان به «محاصره» نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران در آمده است. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ,7 مهر 1402)

 

عدم رعایت اصل تفکیک جرائم؛ گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش در زندان لاکان رشت

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان لاکان رشت، توسط زندانیان جرائم خشن مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. آقای درویش در بند هشت (جرائم خشن) نگهداری میشود. وی در روزهای اخیر توسط زندانیان این بند با ضربات چاقو از ناحیه پشت مورد ضرب و جرح قرار گرفت. او پس از انتقال به بهداری زندان، بخیه و پانسمان شده است. بند مذکور مربوط به زندانیان دارای حکم اعدام است. تاکنون نیز رئیس و ماموران این زندان در این خصوص با زندانیانی که حمزه را مورد ضرب و شتم قرار دادند، برخوردی نکرده اند. حتی دوربینهای زندان را بررسی نکردند. حمزه درویش در تاریخ نوزدهم مردادماه، در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس در تبعید از طریق بلعیدن قرص دست به خودکشی زده بود. وی چند روز بعد از اقدام به خودکشی، از بیمارستان رازی به یکی از سلول های انفرادی زندان لاکان رشت منتقل شد. نهایتا در تاریخ ششم شهریورماه، به بند هشت (جرائم خشن) این زندان بازگردانده شد. آقای درویش از تاریخ ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱، پیش از شروع درگیری ۱۷ مهرماه سال گذشته در زندان لاکان رشت، به صورت تنبیهی به سلول انفرادی این زندان منتقل شده بود. صدور حکم او ناعادلانه بوده و وی را متهم ردیف اول پرونده درگیری در زندان اعلام کردند. در صورتی که حمزه در سلول انفرادی بوده و در این درگیری حضور نداشته استمورخ ۸ مردادماه سال جاری، حمزه درویش از بابت پرونده ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت از بابت اتهام “اجتماع و تبانی برضد امنیت کشور” به پنج سال حبس، از بابت اتهام “مشارکت در تخریب عمدی به قصد مقابله با نظام” به پنج سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس و از بابت اتهام “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی” به دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و از بابت “احراق عمدی بنا و ساختمان زندان و متعلقات آن به قصد مقابله با نظام” به نفی بلد (تبعید) از محل سکونت فعلی خود به شهرستان رامهرمز محکوم شد. (هرانا ,7 مهر 1402)

 

مولوی عبدالحمید: کشتاری مانند جمعه خونین هیچ جای دنیا پیش نمی‌آید

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، کشتار معترضان در این شهر در روز ۸ مهر سال گذشته را اتفاق تلخی توصیف کرد که جایی در جهان پیش نمی‌آید. او در خطبه‌های نماز جمعه روز ۷ مهر زاهدان گفت: «به سالگرد جمعه خونین در مهرماه سال گذشته رسیدیم. برای مردم ما و همه کسانی که در جهان وجدان بیدار و آزادگی دارند، اتفاق تلخی بود. این اتفاق هیچ جای دنیا پیش نمی آید. بیش از صد نفر کشته شدند و حدود سیصد نفر زخمی شدند.» مولوی عبدالحمید در سخنانش از رسیدگی عادلانه به این رویداد در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ابراز ناامیدی کرد و از فشارها بر قضات این پرونده خبر داد. او گفت با آن که «قاضی‌های» پرونده جمعه خونین زاهدان آدم‌های «خوبی» هستند، اما «استقلالی که باید داشته باشند را ندارند» و او اطلاع دارد که «از مراکز مختلف بر آن‌ها فشار وجود دارد.»وی با این حال تاکید کرد: «خواسته این مردم در این یکسال این است که مرتکبان این جنایت و گناه بزرگ شدند به مجازات اسلامی برسند. مردم انتظار دارند بنابر قانون این افراد مجازات شوند.» وی با این حال تاکید کرد: «خواسته این مردم در این یکسال این است که مرتکبان این جنایت و گناه بزرگ شدند به مجازات اسلامی برسند. مردم انتظار دارند بنابر قانون این افراد مجازات شوند.» (ایران وایر ,7 مهر 1402)

 

وضعیت جنگی در خیابان‌های زاهدان؛ زخمی‌شدن ۲۳ معترض از جمله چند کودک

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز جمعه ۷ مهر و در آستانه سالگرد جمعه خونین زاهدان بار دیگر به روی معترضان در این شهر آتش گشودند. خیابان‌های اطراف مسجد مکی در زاهدان چهره‌ای جنگی به خود گرفته و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با خودروهای حامل تیربار در خیابان‌های حضور دارند. تصاویری از استقرار تک‌تیراندازهای جمهوری اسلامی نیز در شهر زاهدان منتشر شده است. گزارش‌های منتشر شده از زاهدان، از زخمی شدن دست‌کم ۲۳ شهروند در جریان تیراندازی ماموران در اطراف مسجد مکی زاهدان حکایت دارند. دست‌کم چهار کودک در میان زخمی‌های اعتراضات امروز زاهدان وجود دارند که تصاویری از انتقال آن‌ها به بیمارستان توسط رسانه‌های بلوچ منتشر شده است. (ایران وایر ,7 مهر 1402)

 

اعتراضات زاهدان؛ دست‌کم ۲۹ نفر مجروح و ۵۱ نفر بازداشت شدند

مردم زاهدان، سوران، خاش، راسک و تفتان روز جمعه هفتم مهر به خیابان‌ها آمده و با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی راهپیمایی کردند. گزارش‌ها از تیراندازی عوامل حکومت به سمت معترضان در زاهدان و زخمی شدن ده‌ها شهروند، از جمله هشت کودک، و بازداشت ده‌ها نفر دیگر حکایت دارد. در جریان حمله ماموران امنیتی به قصد سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم زاهدان، دست‌کم ۲۹ نفر و همچنین شمار بازداشت‌شدگان را دست‌کم ۵۱ نفر اعلام کرد، از جمله هشت کودک، با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شده‌اند.  ماموران امنیتی مناطق مختلف زاهدان از جمله شیر‌آباد، بعثت و مشترک را محاصره کرده‌ و با حمله به منزل چند شهروند، آنها را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. (حال وش ,8 مهر 1402)

 

تداوم فضای امنیتی در زاهدان؛ دست‌کم «۱۴ بازداشتی از ۱۲۸ معترض بازداشت‌شده نوجوان‌اند»

روز یکشنبه نهم مهرماه با انتشار ویدئویی در این زمینه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نیروهای نظامی همچنان در مناطق مختلف شهر زاهدان از جمله در بازار بزرگ چهار راه رسولی حضور پررنگی دارند.» در اولین سالگرد اعتراضات خونین زاهدان و با وجود فضای به شدت امنیتی، شامگاه شنبه اعتراضات خیابانی در این شهر برای دومین شب پیاپی ادامه داشت و جمعی از مردم معترض ضمن برافروختن آتش، اقدام به سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی کردند. گزارش‌های رسانه‌های محلی حاکی از آن است که در «سالگرد جمعه خونین» طی دو شبانه‌روز دست‌کم ۱۲۸ تن دیگر از شهروندان در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، بسیاری از مناطق زاهدان از جمله شیرآباد، کوثر، بازار مشترک، فلکه کشاورز، خیابان عمار، کریم‌آباد و بابائیان، شامگاه شنبه صحنه اعتراضات خیابانی و شعارهای ضد حکومتی بود. در همین زمینه رسانه حقوق‌بشری هه‌نگاو نیز روز یکشنبه نهم مهرماه گزارش داد که از میان افراد بازداشت‌شده در ۴۸ ساعت گذشته هویت ۶۵ نفر شناسایی شده که در این میان ۱۴ تن از آن‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال هستند. این رسانه حقوق‌بشری با انتشار این اسامی اعلام کرد که ۵۰ تن از این شهروندان در زاهدان، ۹ شهروند در خاش، چهار شهروند در میرجاوه و دو شهروند در چابهار توسط نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. (حال وش ,9 مهر 1402)

 

بازداشت هفت فعال اهل سنت در استان‌های فارس و هرمزگان

دست‌کم ٧ شهروند از فعالان اهل‌ سنت توسط نیرهای جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند. دو شهروند اهل شهر خور از توابع استان فارس به نام‌های محمد کاشفی و کمال کشاورز و همچنین شایان زارع، اهل شهر اوز این استان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد‌ه‌اند. همچنین در استان هرمزگان صالح تازه، اهل شهر سوزا و نادر سفاری، اهل لافت، دو شهر از توابع قشم، فیصل بازماندگان، اهل شهر خمیر و مهرداد درواع، اهل شهر پدل از توابع بندر لنگه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گفته می‌شود بازداشت این شهروندان در ارتباط با سالگرد کشتار ١٠۵ شهروند بلوچ در ٨ مهر ماه سال گذشته، موسوم به “جمعه خونین زاهدان” انجام گرفته است. این هفت فعال مذهبی اهل سنت پس از بازداشت به مکان‌های نامعلومی منتقل شده و تلاش خانواده‌هایشان برای کسب اطلاع از وضعیت آن‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. (هه‌نگاو,9 مهر 1402)

 

یک شهروند در زاهدان بازداشت شد

روز یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲، یک شهروند در زاهدان بازداشت شد. هویت وی، مهدی خداشناس، ۲۴ ساله، فرزند حسین، از کارکنان مسجد مکی و ساکن زاهدان، عنوان شده است. در این گزارش آمده است، آقای خداشناس صبح روز گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده است. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,10 مهر 1402)

 

دیدار ریش‌سفیدان، معتمدین و جمعی از جوانان طایفۀ گرگیج با مولوی عبدالحمید و اعلام حمایت از مواضع ایشان

روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ ریش‌سفیدان، معتمدین و جمعی از جوانان طایفۀ گرگیج با حضور در دفتر مدیریت دارالعلوم زاهدان، حمایت خود را از مولوی عبدالحمید اعلام کردند. در این دیدار، یکی از ریش‌سفیدان طایفۀ گرگیج به نمایندگی از این طایفه ضمن اعلام همبستگی با مولوی عبدالحمید و حمایت از مواضع ایشان، اظهار داشت: «طایفۀ گرگیج هیچ‌گاه به مذهب و دین و عالِم و قوم خود خیانت نکرده و نخواهد کرد. بر خود لازم می‌دانیم اعلام کنیم همان‌طور که پدران و اجداد ما در کنار علما خصوصاً مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله بوده‌اند، ما نیز در کنار شما هستیم و إن‌شاءالله در کنار شما می‌‌میریم.» مولوی عبدالحمید نیز در این نشست، طایفۀ گرگیج را «از طوایف خوب و خوشنام منطقه» دانستند. ایشان در ادامه «عدالت»، «مساوات»، «آزادی»، «تقسیم ثروت‌های ایران در داخل کشور» و «مراعات حقوق انسانی» را از مهم‌ترین مطالبات ملت ایران برشمردند. امام‌جمعه زاهدان همچنین همگان را به «صبر و استقامت بر حق»، «اقامه نماز»، «پرهیز از گناه»، «رعایت حقوق خویشاوندی» و «نفع‌رسانی به مردم» توصیه و تأکید کردند. (کانون دفاع از حقوق بشر در ایران,10 مهر 1402)

اقدام نیروهای امنیتی، نظامی سپاه و فرماندار راسک برای صب زمین‌های کشاورزی مولوی نقشبندی

روز دوشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی و نظامی سپاه به همراه فرماندار راسک و مقامات جهاد کشاورزی به زمین‌های کشاورزی مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک و پدر مولوی عبدالغفار نقشبندی با هدف غصب زمین ها قانونی آنان وارد باغ شده اند. مولوی فتحی محمد نقشبندی حدودا ۳۰ سال پیش زمینی مرده و بایر را در اطراف شهر راسک که متعلق به آبا و اجدادی وی بوده در طرح توسعه کشاورزی از جهاد کشاورزی با طی مراحل قانونی ثبت و آباد کرده است، و در طی این سالها در راستای همین طرح کشاورزی استفاده شده است. غصب زمین های کشاورزی که قانونی ثبت شده در این زمان از سوی حکومت با هدف تحت فشار گذاشتن خانواده نقشبندی و شخص مولوی فتحی محمد و فرزندش مولوی عبدالغفار صورت میگیرد و پیشتر نیز علاوه بر بازداشت پدر و برادر ایشان و تهدید و شکنجه روحی جسمی آنها، تمام کارت های سوخت متعلق به این خانواده باطل شده است. مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک و فرزندش محمد نقشبندی در روز ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، توسط نیروهای اداره اطلاعات و سپاه در محور چابهار بازداشت شده و کماکان پس از گذشت ۴۱ روز در بازداشت و وضعیت بیخبری بسر می برند. لازم به ذکر است مولوی عبدالغفار نقشبندی که سابقا امام جمعه موقت راسک بود و از زندانیان سیاسی سابق نیز است ، پس از فشارهای نهاد‌های امنیتی و احضار به دادگاه روحانیت بصورت مخفی زندگی می کند و با تاسیس « جنبش آزادگان و دادخواهان» خواهان مجازات آمران و عاملان کشتار جمعه‌های خونین زاهدان و خاش شده است.» (حال وش ,12 مهر 1402)

 

اعلام تلفنی آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی از زندان وکیل آباد مشهد بی وی

روز دوشنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۲، مولوی کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ که در سال ۹۸ پس از احضار به دادگاه روحانیت مشهد بازداشت و در مهر ماه ۱۳۹۹، به ۶ سال و چهار ماه حبس از دادگاه روحانیت مشهد محکوم شده بود، طی تماسی تلفنی موافقت آزادی مشروط به وی اعلام شده است. مولوی کوهی از تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۲، به دلیل فوت یکی از بستگان نزدیک خود به مرخصی آمده بود که صبح امروز در طی تماسی تلفنی آزادی مشروط وی اعلام و‌موافقت شده که پس از طی مراحل اداری حکم آزادی وی ابلاغ خواهد شد. گفتنی‌ است بازداشت مولوی کوهی واکنش چهره ها و فعالین بسیاری را در پی داشته و با اعتراضات گسترده مردمی در مناطق مختلف بلوچستان همراه بوده است. آزادی مولوی کوهی همزمان با نزدیک شدن به سالگرد جمعه خونین زاهدان رخ داده است. (حال وش ,12 مهر 1402)

 

مولوی عبدالحمید خواستار «بررسی دقیق» ماجرای آرمیتا گراوند و برخورد با «مأمور متخلف» شد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه ۱۴ مهر در سخنرانی هفتگی نماز جمعه خود گفت که به کُما رفتن این دختر دانش‌آموز موجب نگرانی همه مردم ایران و حتی دنیا شده است. او با اشاره به نیروهای گشت ارشاد که مأموریت اعمال سیاست حجاب اجباری در ایران را دارند، تأکید کرد: «با هر مأموری که تخلف کرده باید برخورد صورت گیرد.» امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «تنها چیزی که می‌تواند آرامش را در کشور بیاورد برقراری عدالت و مجازات مقصران است.» (رادیو فردا, 14مهر 1402)

مولوی عبدالحمید: شاید مسئولان در تهران ندانند ولی مسئولان در استان می‌دانند، فقط مردم می‌توانند امنیت بلوچستان را حفظ کنند

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت: توسل به زور هرگز جواب نمی‌دهد؛ تنها چیزی که می‌تواند جواب بدهد مردم‌داری و گفتمان و نشستن با مردم و شنیدن حرف‌ مردم است. این منطقه منطقۀ قبیله‌ای و طایفه‌ای است که بعضی طوایف بزرگ و صاحب قدرت و بعضی هم طوایف کوچک هستند، اما هر زمانی اگر طوایف بزرگ خواسته‎‌اند حرف خودشان را با توسل به زور بر طایفه‌های کوچک تحمیل کنند موفق نشده‌اند، بلکه آخرالامر مجبور شده‌اند از راه مردم‌داری وارد شوند، حتی اظهار عاجزی هم کرده و دست به سینه گذاشته‌اند تا طایفه کوچک‌تر را راضی کنند.  (رسانک, 14مهر 1402)

 

 

آزادی هشتاد شهروند از جمله کودکان بازداشتی اعتراضات سالگرد جمعه خونین در زاهدان با وساطت معتمدین

شامگاه امروز ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲، هشتاد نفر از بازداشت شدگان که در سالگرد جمعه خونین زاهدان بازداشت شده و اکثرا کودکان زیر ۱۸ سال سن داشتند، با وساطت معتمدین و ریش سفیدان بلوچ آزاد شدند. گفتنی است طی روزهای ۷ و ۸ مهر ماه ۱۴۰۲، بیش از دویست تن در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار بازداشت شده که ده‌ها نفر کودکان زیر هجده سال بودند. (رسانک, 17مهر 1402)

 

 

آزادی «ابراهیم نارویی» بازداشتی بلوچ محکوم به اعدام با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان

ابراهیم نارویی شهروند بلوچ‌ محکوم به اعدام که در جریان اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی ایران در زاهدان بازداشت شده بود، با نقض رای پرونده در دیوان عالی کشور تا رسیدگی مجدد با تودیع قرار وثیقه میلیاردی بصورت موقت از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد. ابراهیم متولد ۲۵ تیر ۱۳۷۶، فرزند گل خان، مجرد، اهل زاهدان است که در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و با اتهام محاربه از شعبه شش دادگاه انقلاب در تاریخ ۹ دی ماه ۱۴۰۱، بدون داشتن وکیل انتخابی به اعدام محکوم شده بود. وی پیشتر در بازداشتگاه بند (۹) زندان مرکزی زاهدان در شرایط ممنوع تلفن و ملاقات بسر برده است. لازم به ذکر است که سازمان عفو بین‌الملل، قبلا خواستار لغو احکام اعدام ابراهیم نارویی و دستکم ۱۳ نفر از بازداشتیان معترض مرتبط با خیزش زن، زندگی، آزادی در ایران که در خطر اجرای حکم اعدام قرار داشتند، شده بود.  (رسانک, 17مهر 1402)

 

آزادشهر؛ عبدالمالک گرگیج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

عبدالمالک گرگیج، فرزند مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت گالیکش، توسط نیروهای امنیتی در آزادشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای گرگیج در مسیر فاضل آباد به گالیگش و حد فاصل پلیس راه آزادشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. در آذرماه ۱۴۰۰، محمدحسین گرگیج با حکم نماینده علی خامنه ای در استان گلستان، از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شد. عزل این روحانی اهل سنت که با واکنش های بسیاری از جانب پیروان وی همراه بود، در پی ایراد سخنانی در خصوص مباحث دینی صورت گرفت. این در حالی است که امامان جمعه اهل سنت در ایران توسط رهبر جمهوری اسلامی یا نمایندگان وی، عزل و نصب نمیشوند. (هرانا, 20مهر 1402)

 

زاهدان؛ محمد براهویی آزاد شد

محمد براهویی شهروند اهل زاهدان با قرار تامین از زندان این شهر آزاد شد. آزادی این شهروند با قرار تامین کیفری و از زندان زاهدان صورت گرفته است. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. محمد براهویی، شهروند اهل زاهدان در تاریخ دوازدهم مهرماه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده بود. (هرانا ,21مهر 1402)

 

مولوی عبدالحمید: نابودی اسرائیل شدنی نیست

در ادامه خطبه‌های انتقادی «مولوی عبدالحمید»،‌ امام جمعه اهل سنت زاهدان، در واکنش به حمله حماس به اسرائیل و بر خلاف حمایت جمهوری اسلامی از نابودی اسرائیل، گفت که نابودی اسرائیل شدنی نیست. نماز جمعه زاهدان با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و در ادامه معترضان به خیابان‌ها آمدند و شعار سر دادند. آقای عبدالحمید بر خلاف تبلیغات حکومت در روزهای اخیر نسبت به نابودی اسرائیل گفت: «مسلمانان نمی‌توانند چنین کاری کنند و وقتی شدنی نیست، چرا این‌همه زور می‌زنند.» آقای عبدالحمید در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به سابقه تنش و بحران در بین مسلمانان و دولت اسرائیل در دهه‌های گذشته، از شعار «اسرائیل باید نابود شود» انتقاد کرد و گفت سابقه دست کم هفتاد سال درگیری و جنگ نشان داده که نه مسلمانان و نه اسرائیلی‌ها قادر به حذف هم نیستند و در این شرایط راه حل منصفانه، تشکیل دو دولت مستقل در این منطقه است و حکومت فلسطینی‌ با مرکزیت بیت‌المقدس تشکیل شود. (گزارش منابع محلی, 21مهر 1402)

حمله و اهانت کیهان به مولوی عبدالحمید:

پس از سخنان روز گذشته مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲، زاهدان که به درگیری‌ها و اتفاقات اخیر بین فلسطین(حماس) و اسرائیل، اشاره کرده و «توافق عادلانه و منصفانه» و «تشکیل حکومت مستقل فلسطین با پایتختی قدس» را بهترین راه‌حل برای حل‌وفصل این اختلاف هفتادوپنج‌ساله دانسته بود رسانه های جمهوری اسلامی بشدت به وی تاخته و اهانت کردند. اهانت ها و حمله های رسانه های نزدیک به سپاه علیه مولوی عبدالحمید پس از فاجعه جمعه خونین بارها به انحای مختلف از سوی جمهوری اسلامی تکرار شده است حتی در بولتن لو رفته از جلسه فرماندهان نظامی ارشد نظام، رهبری جمهوری اسلامی خواستار بی آبرو کردن وی شده بود. پیشتر نیز پوشش خبری سخنان ایشان در رسانه های خارجی و فارسی زبان جریان اصلی و سایت های مستقل خبری در حوزه ایران را بهانه قرار داده و از کلید واژه «جنگ ترکیبی دشمن با پروژه مشترک جریان غربگرا و رسانه‌های ضدانقلاب برای تحریک گسل جنسیتی» نام برده و نوشتتند:«عده‌ای قلیل از جمله عبدالحمید، دقیقا در پازل دشمن بازی کرده و به نوعی آب در آسیاب دشمنان ملت ایران ریختند.»(خبرگزاری حال وش.22مهر1402)

ممانعت از ورود مولوی مطهری به زاهدان توسط نیروهای امنیتی

شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، مولوی حبیب‌الرحمان مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف، و جمعی از علمای شاخص اهل‌سنت استان خراسان، که به منظور دیدار با علما و مردم زاهدان عازم استان سیستان‌وبلوچستان بودند، در ورودی زاهدان با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند. کانال رسمی دفتر مولوی حبیب‌الرحمان مطهری در تلگرام با انتشار این خبر، گزارش داد که نیروهای امنیتی مستقر در ایست‌وبازرسی منطقه «کوله‌سنگی» زاهدان مولوی مطهری و‌ هیئت همراه ایشان را بیش از دو ساعت معطل نگه داشته‌‌ و سپس خودرو او و همراهانش در مسیر بازگشت توسط نیروهای امنیتی «اسکورت» شده‌ است.» بر اساس این گزارش ا«خودرو حامل مولانا مطهری و همراهان ایشان در مسیر بازگشت توسط نیروهای امنیتی «اسکورت» شده‌ است.» دفتر مدیر حوزه علمیه احناف خواف همچنین گزارش داده است که در یک سال گذشته این دومین بار است که از سفر مولانا مطهری ممانعت به‌عمل آمده است. مدتی قبل از سفر مولوی مطهری به شهرستان تربت‌جام نیز ممانعت شد. مولوی حبیب‌الرحمان مطهری از علمای سرشناس و معتدل اهل‌سنت کشور و از چهره‌های مشهور و محبوب به ویژه در بین اهل‌سنت استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است.(خبرگزاری  حال وش.23مهر1402)

تداوم بازداشت و بیخبری از وضعیت عکاسان مسجد مکی پس از گذشت ۱۱۰ روز

عبدالنصیر شه بخش و اسامه شه بخش( نارویی) تصویربرداران مجموعه مسجد مکی که در ۶ تیرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند با گذشت ۱۱۰ روز کماکان در وضعیت بیخبری و بلاتکلیفی بسر می برند. «عبدالنصیر شه بخش» فرزند عبدالرحیم (نوه مولوی عبدالحمید) از کارکنان حوزه دارالعلوم و عکاس مسجد مکی و «اسامه شه بخش (نارویی» فرزند محمد رسول فیلمبردار مراسمات مسجد مکی که هر دو نفر در ۶ تیرماه در محل کار خود واقع در خیابان رازی و طباطبایی زاهدان توسط نیروهای امنیتی همراه با خشونت بازداشت و لوازم فیلمبرداری و عکاسی آنان نیز ضبط شده است. این گزارش در حالیست که پیشتر نیز شماری از افراد منتسب به مجموعه مکی از جمله «مولوی عبدالمجید مرادزهی»از روحانیون برجسته و سرشناس بلوچ و یکی از مشاوران مولوی عبدالحمید، مولوی «ابراهیم حسن زهی »۲۹ ساله بلوچ فاقد شناسنامه و اهل زاهدان، «عبدالباسط شاهوزهی»، فرزند گل احمد از اعضای انتظامات مسجد مکی و «گل احمد شاهوزهی» از اعضای قدیمی و باسابقه‌ انتظامات مسجد مکی توسط دستگاه های امنیتی بازداشت و کماکان در شرایط بلاتکلیفی بسر می برند. لازم به اشاره است که فعالین بلوچ بازداشت روحانیون و مجموعه کارکنان مسجد مکی زاهدان از سوی نهادهای امنیتی را حربه ای برای تحت فشار گذاشتن هر چه بیشتر مولانا عبدالحمید جهت خاتمه دادن به خطبه های انتقادی او قلمداد می کنند.(خبرگزاری شبکه کلمه.23مهر1402)

ممانعت از ورود مولانا کوهی و همراهانش به زاهدان توسط نیروهای امنیتی

مولانا کوهی و جمعی از علما و معتمدین شهرستان راسک و سرباز که امروز(دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲) به منظور دیدار با مولانا عبدالحمید، عازم زاهدان بودند، در وردی شهر مذکور با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند. به گفته یک منبع مطلع، مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ و مولوی عبدالعزیز دهقانی امام جمعه بافتان به همراه جمعی دیگر از علمای شهرستان های سرباز و راسک برای دیدار و اعلام حمایت و همبستگی با مولانا عبدالحمید عازم مسجد مکی زاهدان بودند. این منبع می افزاید: نیروهای امنیتی مولانا کوهی و همراهانش را چند ساعت در ورودی شهر نگه داشتند و سپس آن ها را مجبور به بازگشت به شهرهایشان کردند. لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی در روز های اخیر، مانع ورود علمای شهرها و استان های دیگر به زاهدان شده اند؛ از جمله گفته شده که مولانا حبیب‌الرحمان مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف که به منظور دیدار با علما و مردم زاهدان عازم استان سیستان‌وبلوچستان بودند، روز شنبه (۲۲ مهر ۱۴۰۲) در ورودی زاهدان با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند.(خبرگزاری شبکه کلمه.24مهر1402)

محاصره نمازخانه «نبی رحمت» پونک تهران

در ادامه فشارها به اهل سنت، گزارش ها حاکی است که نیروهای امنیتی از صبح امروز (دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲) نمازخانۀ «نبی رحمت» پونک تهران را به محاصرۀ خود درآورده‌اند. وضوخانۀ این نمازخانه تخریب شده و به ساکنان واحدهای مسکونی اعلام شده فورا ساختمان را تخلیه کنند. نهادهای امنیتی قصد مصادرۀ ساختمان نمازخانه را دارند. نمازخانۀ «نبی رحمت»، نماز‌خانۀ مرکزی اهل سنت در شهر تهران است. بخش‌هایی از ساختمان این نمازخانه در مرداد ۱۳۹۴ تخریب شده بود. لازم به اشاره است که اهل سنت در تهران مسجد ندارند و در نمازخانه‌ها که اکثرا منازل استیجاری هستند، نماز با جماعت می‌خوانند. این نمازخانه‌ها عموما با موانع و محدودیت‌هایی مواجه هستند و نمی‌توانند آزادانه فعالیت کنند.(خبرگزاری شبکه کلمه.24مهر1402)

انتقاد مولانا عبدالحمید از ممانعت سفر علمای اهل‌سنت به زاهدان

دوشنبه (۲۴ مهر ۱۴۰۲)، از ممانعت سفر علمای اهل‌سنت به زاهدان انتقاد کرد و آن را نشانۀ «تنگ‌نظری» دانست. مولانا عبدالحمید در این دیدار اظهار کرد: تنگ‌نظری و حکومت با یکدیگر همخوانی ندارند. حاکم که در رأس قرار دارد باید دید بلند و سعه‌صدر داشته باشد. نباید مانع سفر علما بشوند و از آنها بپرسند شما کجا می‌روید؛ اینها متعلق به همین کشور هستند و نباید برای سفر به زاهدان و چابهار و یا دیگر شهرها و استان‌ها با ممانعت مواجه شوند. در اینجا چیزی جز خیرخواهی نیست و فقط با هم ملاقات می‌کنیم. اگر ممانعت‌های اخیر نمی‌شد بنده حتی همین سخنان را هم نمی‌گفتم. مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنانش به وضعیت مولانا نقشبندی هم اشاره کرد و گفت: مولانا نقشبندی را برای حرفی زندان کرده‌اند که برای چنین حرفی نباید کسی را زندان کرد. حکومت و تنگ‌نظری با هم جور درنمی‌آیند، کسی که در رأس امور است باید سعۀ صدر داشته باشد.(خبرگزاری شبکه کلمه.24مهر1402)

اعتراض مولوی عبدالحمید به اعمال «حکومت نظامی» اعلام نشده در زاهدان

ممانعت نیروهای نظامی و امنیتی از ورود علمای اهل سنت به زاهدان، اعتراض «مولوی عبدالحمید» را برانگیخت. مولوی «عبدالحمید اسماعیل‌زهی»، این اقدام را نشان «تنگ‌نظری» حاکمان جمهوری اسلامی خواند و تاکید کرد که خواسته مردم ایران «آزادی» است. از شامگاه دیروز دوشنبه ۲۴مهر ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی و نظامی مستقر در مبادی وروی و خروجی شهر زاهدان اقدام به بازرسی و کنترل خودروها با درخواست کارت شناسایی از سرنشینان خودروها می‌کنند که به‌دنبال آن، ترافیک سنگین نیز در این مناطق ایجاد شده است. نیروهای امنیتی از بسیاری از شهروندان بلوچ درخواست کارت شناسایی می‌کنند و با بدرفتاری و خشونت با مردم برخورد و بعضا از ورود آنان به شهر می کننند. پیش‌تر نیز گزارشی مبنی بر جلوگیری از سفر مولوی «حبیب‌ الرحمن مطهری»، مدیر حوزه علمیه احناف خواف و جمعی از روحانیون شاخص اهل‌سنت به زاهدان منتشر شده بود. همچنین نیروهای امنیتی مانع ورود مولوی فضل‌الرحمان کوهی، امام‌جمعه و مدیر حوزه علمیه انوارالحرمین پشامگ سرباز، به زاهدان شدند.(خبرگزاری حال‌وش.25مهر1402)

شکنجه زندانیان اهل سنت قزلحصار با سرما و محرومیت از حداقل امکانات

زندانیان اهل سنت قزلحصار که برخی جزو زندانیان سیاسی قدیمی هستند، با سرما شکنجه می شوند. آنها پس از تبعید به زندان قزلحصار وسایل گرمایشی ندارند و سرما آنها را آزار می دهد. روز سه شنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲، زندانیان اهل سنت قزلحصار که برخی از آنها مدت ۱۴ سال است در زندان به سر می برند، در بدترین شرایط به سر می برند. به طوری که حتی یک وسیله گرمایشی ندارند و در فصل سرما از نبود وسایل گرمایشی رنج می برند. به گزارش منبع موثق: «۱۷ زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت، در یک اتاق ۱۵ متری زندگی می کنند. آنها حداقل امکانات را ندارند. یک هواخوری کوچک داشتند که با شروع فصل سرما و نبودن وسایل گرمایشی عملا قادر به استفاده از آن نیستند. آنها در این محل کوچک جا برای خوابیدن ندارند. تا پیش از فصل سرما، مجبور بودند در هواخوری بخوابند. اما به دلیل سرما این امکان نیز برایشان وجود ندارد. همچنین این محل حمام و سرویس بهداشتی مناسب برای این جمعیت را ندارد. پیش از این مسئولان زندان به آنها وعده یک جای بهتر داده بودند. اما به وعده شان عمل نکردند.» این منبع اضافه می کند: «این زندانیان فقط به خاطر اعتقاداتشان در زندان هستند و زندان به راحت آنها را سرکوب کرده و حداقل امکانات را از ایشان دریغ می کند.» فریدون ذاکری، قاسم آبسته، سیدداوود عبداللهی، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج، عیدو شه بخش، سلیمان شه بخش، عبدالغنی شه بخش، صلاح الدین ضیائی، انور خضری، خسرو بشارت ، کامران شیخه، ایوب کریمی، فرهاد سلیمی، محمدصالح زیاد الله، عبدالله وریا و عبدالرحیم گرگیج زندانیان اهل سنت تبعید شده به قزلحصار هستند که در این بند در شرایط سختی محبوسند.(خبرگزاری  کانون حقوق بشر ایران.25مهر1402)

بازداشت یک طلبه بلوچ توسط نیروهای لباس شخصی در ایرانشهر

چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، یک شهروند بلوچ و طلبه مدرسه عین العلوم گشت سراوان توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. هویت این شهروند طلبه بلوچ: « عبدالله هنزرانی » ۲۴ ساله فرزند آخرداد اهل و ساکن روستای نایگون از توابع شهرستان ایرانشهر توسط حال وش احراز شده است. « عصر امروز عبدالله در پلیس راه ایرانشهر توسط ماموران لباس شخصی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.» از اتهامات و محل نگهداری این شهروند بلوچ تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.(خبرگزاری  حال وش.27مهر1402)

بازداشت یکی از طلاب مسجد مکی توسط نیروهای لباس شخصی اطلاعات در زاهدان

شامگاه چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، یک شهروند بلوچ و از طلاب دارالعلوم مکی زاهدان توسط نیروهای امنیتی در خیابان خیام بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. هویت این شهروند طلبه بلوچ: «الیاس حاتمی نژاد»۲۲ ساله فرزند شفیع محمد اهل روستای بیدلد از توابع شهرستان سرباز توسط حال وش احراز شده است. از اتهامات و محل نگهداری این شهروند بلوچ تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.(خلرگزاری حال وش.27مهر1402)

حضور گسترده نیروهای نظامی و درگیری با معترضین در اطراف مسجد مکی زاهدان

۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲، بدنبال تجمع اعتراضی مردم زاهدان نیروهای نظامی و لباس شخصی به سمت مردم در حوالی مسجد مکی یورش برده و صدها شهروند از جمله کودکان زیر هجده سال را با خشونت و ضرب و شتم بازداشت کردند. گفتنی است که شهروندان پس از بازداشت با اتوبوس به داخل ورزشگاه مجاور مصلی منتقل شده و از آنجا بوسیله خودروهای ون به بازداشتگاه های نهادهای امنیتی برده شده اند.(خبرگزاری سانک.28مهر1402)

حمله وحشیانه نیروهای نظامی به مردم زاهدان پس از اقامه نماز جمعه و بازداشت گسترده شهروندان همراه با خشونت

جمعه ٢٨ مهر ماه ۱۴۰۲، نمازگزاران بلوچ در زاهدان، بعد از اقامه نماز جمعه، با حمله وحشیانه و گستردۀ نیروهای نظامی و امنیتی مواجه شده و به بصورت فله ای بازداشت شدند. نیروهای نظامی و امنیتی به مردم عادی و نمازگزارانی که درحال بازگشت از نماز جمعه بوده‌اند یورش برده و بی‌محابا و به‌ صورت فله‌ای اقدام به بازداشت آنان کردند. در این حمله ده‌ها تن از مردم زخمی و صدها تن دیگر نیز بازداشت شده‌اند که از هویت آنها تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست. گفتنی است که نیروهای امنیتی و نظامی طی چند هفتۀ اخیر در روزهای جمعه با ایجاد پست‌های بازرسی در خیابان‌های اطراف مسجد مکی و محل برگزاری نماز جمعه زاهدان اقدام به بازرسی و تفتیش بدنی نمازگزاران می‌کنند.(خبرگزاری رسانک،28مهر1402)

بازداشت صدها شهروند بلوچ توسط نیروهای نظامی در زاهدان

جمعه ٢٨ مهر ماه ۱۴۰۲، صدها شهروند بلوچ توسط نیروهای نظامی در نقاط مختلف زاهدان، همراه با خشونت بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. هویت دو نفر از این شهروندان بلوچ، “صالح ریگی”، ٣٢ ساله، فرزند غلام ، “عرفان شاهوزهی”، هر دو اهل زاهدان عنوان شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی، صالح را در حالی که تنها در حال رفتن به منزلش بوده، در خیابان رازی بازداشت کرده‌اند. گفته می‌شود که عرفان نیز از جمله افراد انتظامات مسجد مکی زاهدان است. گفتنی است که در پی اعتراضات مردمی در زاهدان نیروهای رژیم جمهوری اسلامی ایران بصورت گسترده و فله‌ای اقدام به بازداشت شهروندان بلوچ کردند.(خبرگزاری  رسانک،28مهر1402)

بیانیه جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان پیرامون اتفاقات جمعه ٢٨ مهر ماه ۱۴۰۲ در زاهدان

شنبه ٢٩ مهر ماه ۱۴۰۲، جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان با صدور بیانیه‌ای مراتب محکومیت و اعتراض خود را نسبت به «محاصره هفتگی مصلی، مسجد جامع مکی و دارالعلوم زاهدان» و «بازداشت مردم» اعلام کرد. جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان در این بیانیه همچنین «ورود غیرقانونی به مجتمع مسکونی اساتید دارالعلوم زاهدان»، «مجروح‌کردن تعداد زیادی از نمازگزاران» و «بازداشت فله‌ای جوانان و طلاب» را که در ٢٨ مهر ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای نظامی و امنیتی صورت گرفته است، محکوم کرده و با «تحریک‌آمیز» دانستن این اقدامات، خواستار «برخورد شدید با مأموران خاطی و خودسر» شد. بخشی از متن بیانیه بدین شرح است: “بیش از یک سال از حادثۀ تلخ و خونبار جمعه خونین زاهدان که مقصران اصلی این حادثه برخی از مسئولان و مأموران بودند، می‌گذرد. علیرغم اذعان مسئولان مرکز کشور بر بی‌گناهی کسانی که در این فاجعه کشته و مجروح شده‌اند، آنگونه که انتظار می‌رفت تا این لحظه نه‌ تنها محاکمه‌ای عادلانه که سبب تسکین و تسلی خانواده‌های شهدا و مجروحان و عموم مردم مظلوم بشود صورت نگرفته است، بلکه بالعکس بسیاری از مردم و جوانانی که در رابطه با این موضوع مطالبه‌گری و اعتراض دارند ماه‌هاست در بازداشت به‌سر می‌برند.(خبرگزاری رسانک،28مهر1402)

محدودیت تردد با پابند الکترونیکی؛ محکومیت هوشیدر زارعی، شهروند بهائی اجرا شد

حکم هوشیدر زارعی، شهروند بهائی پس از حضور وی در شعبه یکم اجرای احکام دادگاه انقلاب شیراز به اجرا در آمد. وی به پرداخت جزای نقدی و پنج سال محدودیت تردد تحت نظارت پابند الکترونیکی محکوم شده بود. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: “امروز شنبه بیست و نهم مهر ۱۴۰۲، محکومیت پنج سال محدودیت تردد تحت نظارت پابند الکترونیکی آقای زارعی، پس از حضور وی در شعبه یکم اجرای احکام دادگاه انقلاب شیراز اجرا شد. بخش دیگری از محکومیت او مبنی بر پرداخت پنجاه میلیون تومان جزای نقدی نیز، روز گذشته به مرحله اجرا در آمد.” بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، در تاریخ ششم شهریور ماه سال جاری آقای زارعی با دریافت ابلاغیه ای جهت اجرای حکم به مرجع قضایی مذکور احضار شده بود. وی در دادگاه بدوی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغات فرقه ای به نفع گروه های مخالف نظام” به پنج سال حبس تعزیری تحت نظارت سامانه اکترونیکی در محدوده ۱۰۰۰ متری محل سکونت محکوم شد. حکم صادره در مردادماه امسال توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ریاست قضات کامران زارع و شاهرخ جابری، عینا تایید شد. هوشیدر زارعی در تاریخ نهم اردیبهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شد. وی نهایتا در تاریخ سی و یکم اردیبهشت ماه، با تودیع وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی زندان عادل آباد آزاد شد. هوشیدر زارعی، متولد سال ۱۳۵۸، از مربیان جودو و شهروند بهائی ساکن شیراز است.( خبرگزاری هرانا.29مهر1402)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

 

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

 

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

 

 

گزارشی از آخرین وضعیت ساناز تفضلی، شهروند بهائی در زندان وکیل آباد مشهد

ساناز تفضلی، شهروند بهائی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، در دهمین ماه بازداشت بسر میبرد. خانم تفضلی چندی پیش توسط دادگاه انقلاب مشهد به حبس محکوم شد که پس از اعتراض به رای صادره، پرونده وی به شعبه سی و پنج دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی ارسال شده است. ساناز تفضلی، شهروند بهائی ساکن مشهد در تاریخ یک آذرماه سال گذشته، توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده اش، بازداشت شد. او پس از چندین بار تمدید قرار بازداشت، نهایتا در تاریخ هشت دی ماه به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. در بهمن سال گذشته برای آزادی خانم تفضلی وثیقه ده میلیارد تومانی تعیین شد. مدتی پس از تامین وثیقه توسط خانواده وی، تبدیل قرار بازداشت خانم تفضلی به آزادی موقت لغو شد. وثیقه تامین شده نیز به وثیقه گذار بازگردانده شد. وی چندی پیش توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری از بابت اتهام “شکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت داخلی” به شش سال و شش ماه حبس، در خصوص اتهام “اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به سه سال و هفت ماه حبس و از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به هشت ماه حبس محکوم شد.(هرانا ,1 مهر 1402)

 

سینا شهری، شهروند بهائی جهت اجرای حکم حبس احضار شد

سینا شهری اجرای حکم حبس احضار شد. ز سینا خواسته شده که حداکثر تا پایان هفته جاری، جهت تحمل حبس به واحد اجرای احکام دادسرای تبریز حاضر شود. آقای شهری پیشتر در مرحله بدوی دادگاه از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هشت ماه حبس محکوم شد. چندی بعد، حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تبریز عینا تایید شد. سینا شهری در تاریخ بیست و هفتم دی‌ماه ۱۴۰۰ توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز همراه با تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی بازداشت و سپس به یکی از بازداشتگاه های این نهاد امنیتی منتقل شد. او نهایتا در تاریخ سیزدهم بهمن ماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد.(هرانا ,2 مهر 1402)

 

اعتراضات ایران، تازه‌ترین بهانه جمهوری اسلامی برای سرکوب بهائیان

خیزش مردمی «زن زندگی آزادی» که با قتل «مهسا (ژینا) امینی»، دختر جوان کرد توسط ماموران نیروی انتظامی در ۲۵شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، با جان باختن صدها نفر و بازداشت هزاران نفر از ایرانیان همراه بود. ن‌چه این جنبش را از سایر حرکت‌های اعتراضی گذشته متمایز کرد، گستردگی و فراگیری آن بود. کلیه گروه‌های سنی، اقتصادی یا اجتماعی هم‌چنین اقلیت‌های جنسی، قومی و مذهبی هر کدام بخشی از بدنه‌ی این حرکت اعتراضی بودند؛ حرکتی که هم‌چنان به شکل‌های دیگر ادامه دارد. جمهوری اسلامی که از بدو تاسیس از هر موقعیتی برای آزار و فشار بر بهاییان استفاده کرده، سرکوب شهروندان بهایی را در طی اعتراضات عمومی سال گذشته شدت بخشید. در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱، ده‌ها نفر از پیروان آیین بهایی مانند سایر هم‌وطنان‌شان بازداشت شدند. بسیاری از بازداشت‌شدگان آزاد شدند ولی تنی چند از بهاییان هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برند. دوم مهرماه، یک سال از بازداشت سه تن از اینان می‌گذرد. (ایران وایر ,3 مهر 1402)

 

بلاتکلیفی پنج شهروند بهایی در بند ۲۰۹ زندان اوین

روز ۲۲ مرداد امسال وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت شهروندان بهایی داروخانه‌دار و ارتباط آن‌ها با پولشویی و قاچاق دارو خبر داد. سینا ایقانیان، افشین طبیانیان، اشکان طبیانیان، اردلان طبیانیان، افسانه طبیانیان و فریبرز خانجانی  شش شهروند بهایی بازداشت شده هستند که  که در مجموع اداره ۱۷ داروخانه را به عهده داشته‌اند اتهامات مذکور را رد کرده‌اند. با وجود تبلیغات گسترده در رابطه با بازداشت این افراد اما وزارت اطلاعات هیچ مدرکی مبنی بر ادعاهایی که علیه این شهروندان مطرح کرده، ارائه نداده است.  در حال حاضر داروخانه‌های شهروندان بازداشت‌‌شده که برخی از آن‌ها با یکدیگر نسبت خانوادگی دارند، پلمپ شده‌اند. به گفته منابع نزدیک به این افراد پلمپ داروخانه‌ها منجر به بیکاری صدها شهروند شده که برای این داروخانه‌ها کار می‌کردند. منابع ایران وایر می‌گویند اموال دیگر این شهروندان نیز  توقیف شده است. (ایران وایر ,5 مهر 1402)

 

بازداشت ستاره طعامی، شهروند بهایی ساکن شیراز

صبح روز سه‌شنبه ۴‌مهر۱۴۰۲، ماموران امنیتی با مراجعه به منزل یک شهروند بهایی ساکن شیراز به نام «ستاره طعامی»، این شهروند بهایی را بازداشت کرده و به محل نامعلومی انتقال دادند. از اتهامات شهروند بهایی بازداشت شده اطلاعی در دست نیست، اما گزارش شده است که ماموران در هنگام دستگیری این شهروند بهایی، منزل او را هم تفتیش کرده و لپ‌تاپ و موبایل‌ها را ضبط کردند. (ایران وایر ,5 مهر 1402)

 

همایون خانلری، شهروند بهائی جهت تحمل حبس راهی زندان رشت شد

روز پنجشنبه ششم مهر ۱۴۰۲، همایون خانلری جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان لاکان رشت شد. این شهروند بهائی پیشتر جهت تحمل دوران محکومیت خود، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه پنجم اجرای احکام دادسرای این شهر احضار شده بود. آقای خانلری در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و اوایل آذر با تودیع قرار وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شد. ماموران در زمان بازداشت این شهروند بهائی، ضمن تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی او و خانواده وی را ضبط کرده و با خود بردند. آقای خانلری پس از مدتی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب شهرستان رشت به ریاست مهدی راسخی، از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به دو سال و یک روز حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت ده سال و پرداخت مبلغ پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در تیرماه سال جاری توسط دادگاه تجدید نظر استان گیلان عینا تایید شد. (هرانا ,8 مهر 1402)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رویا ملکوتی در زندان وکیل آباد مشهد

با گذشت بیش از دو ماه از دستگیری رویا ملکوتی، این شهروند بهایی هم‌چنان بلاتکلیف در زندان وکیل آباد بازداشت است. رویا ملکوتی در ۷ مرداد ۱۴۰۲ پس از دریافت احضاریه و معرفی خود به شعبه ۹۰۳ دادسرای انقلاب مشهد، به طور ناگهانی بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شد. این شهروند بهایی از زمان دستگیری تاکنون در زندان وکیل آباد مشهد تحت بازداشت موقت قرار دارد. خانم ملکوتی در طی این مدت دو جلسه بازپرسی داشته است. در ۷ مرداد ، تفهیم اتهام شده و در ۶ شهریور، جلسه آخرین دفاعیات نامبرده برگزار شده است. او به تشکیل گروه یا دسته به هدف اقدام علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت و اقدام علیه امنیت کشور متهم است. بنا به اطلاع رسیده، در روزهای گذشته پرونده این شهروند از شعبه ۹۰۳ به شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری منتقل شده است. (ایران وایر ,10 مهر 1402)

 

بازداشت چهار شهروند بهائی در یزد


شامگاه یکشنبه نهم مهرماه ۱۴۰۲، چهار شهروند بهائی در یزد بازداشت شدند. هویت این شهروندان ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده توسط هرانا احراز شده است. یک شهروند ساکن یزد در این خصوص به هرانا گفت: “این شهروندان بهائی در منزل خانم بصیری مهمان بودند که ماموران امنیتی با ورود به منزل، اقدام به بازداشت آنها کردند. پس از بازداشت این شهروندان، ماموران منزل هر کدام از آنان را نیز تفتیش کردند.” تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,10 مهر 1402)

 

علیرغم گذشت شش ماه؛ تداوم بازداشت نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان

نهاله شهیدی یزدی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. علیرغم گذشت شش ماه از زمان بازداشت خانم شهیدی یزدی کماکان با پذیرش قرار وثیقه برای آزادی موقت وی موافقت نشده است. کیفرخواست پرونده این شهروند بهائی صادر نشده و وکیل مدافع او همچنان اجازه دسترسی به پرونده را ندارد. خانم شهیدی یزدی اخیرا از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شد. چندی پیش وکیل مدافع پیشین این شهروند بهائی به دلیل عدم همکاری مسئولین قضایی در خصوص دسترسی او به پرونده، استعفا داده بود. خانم شهیدی یزدی در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کرمان منتقل شد. نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا ,11 مهر 1402)

 

تداوم بازداشت و بیخبری از وضعیت چهار شهروند بهائی

سحر محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری شهروندان بهائی، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان بازداشتی به هرانا گفت: “علیرغم گذشت یک هفته از زمان بازداشت این شهروندان و پیگیری های مکرر خانواده های آنها از مراجع قضایی، مسئولین مربوطه کماکان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت این چهار شهروند بهائی خودداری می کنند. این امر موجب نگرانی خانواده و نزدیکان آنها شده است.” در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری، سحر محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر شیراز بازداشت شدند. بهاره قادری پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه بر علیه این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است. سحر محب پور بیست و چهار ساله، رکسانا وجدانی بیست و پنج ساله، ستاره طعامی پنجاه و هفت ساله و بهاره قادری چهل و پنج ساله، شهروندان بهائی ساکن شهر شیراز هستند. (هرانا ,11 مهر 1402)

 

گزارشی از بازداشت و آزاد شدن نبیل زارعی، شهروند بهایی ساکن قروه

نبیل زارعی، از شهروندان بهایی ساکن قروه، اخیراً مدت ۱۴ روز بازداشت توسط نهادهای امنیتی را از سر گذرانده روز سه‌شنبه ۴ مهر ماه ١٤٠٢ (٢۶ سپتامبر ٢٠٢٣)، به قید وثیقه از زندان آزاد شد. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران سه صفحه اینستاگرام متعلق به نبیل زارعی را از دسترسش خارج و توقیف کردند. او پیشتر در این صفحات محتوای مرتبط با سرگرمی و گردشگری را تولید کرده بود. از مصادیق اتهامات انتسابی به این شهروند بهایی و وضعیت حقوقی پرونده قضایی این شهروند، تاکنون اطلاع دقیقی در دسترس نیست. قابل ذکر است که نبیل زارعی، روز چهارشنبه ٢٢ شهریور ماه ١٤٠٢، در شهر قروه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و خبر بازداشت وی رسانه‌ای نشده بود. (هه نگاو,13 مهر 1402)

 

بازداشتگاه‌های امنیتی شیراز: تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از سرنوشت چهار شهروند بهایی علیرغم گذشت ۹ روز از زمان دستگیری

روز چهار شنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲، رکسانا وجدانی، بهاره قادری، سحر محب‌پور و ستاره طعامی شهروندان بهایی و فعال حقوق زنان علیرغم گذشت ۹ روز از زمان دستگیری همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند. نیروهای امنیتی در روز سه شنبه چهارم مهر ماه دو شهروند بهایی به نام‌های بهاره قادری ۴۵ ساله و ستاره طعامی ۵۷ ساله را بازداشت کرده‌اند. همچنین، دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های رکسانا وجدانی ۲۵ ساله و سحر محبت‌پور ۲۴ ساله در محل کار خود توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. به گفته یک منبع، نیروهای امنیتی علاوه بر بازداشت این چهار فعال زن بهایی اقدام به تفتیش نموده و کتاب‌های مذهبی، لپ‌تاپ و تلفن همراه آنها و شماری از اعضای خانواده‌ها را نیز ضبط کرده‌اند. بهاره قادری پیش‌تر نیز سابقه بازداشت توسط نیروهای امنیتی را داشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از نهاد بازداشت کننده، و محل نگهداری و یا اتهام های مطروحه علیه این چهار شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی,13 مهر 1402)

 

احضار سه شهروند بهایی به دادگاه انقلاب مشهد

سه شهروند بهایی ساکن مشهد به نام‌های «گلنوش نصیری»، «فریده مرادی» و «نوشین مصباح»، به دادگاه انقلاب مشهد احضار شدند. در پی تشدید فشار و سرکوب بهاییان در ایران، گلنوش نصیری و فریده مرادی برای رسیدگی به اتهامات وارده در تاریخ ۱۹مهر۱۴۰۲، به شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی «هادی منصوری» احضار شدند. همچنین، یک شهروند بهایی دیگر به نام نوشین مصباح، برای حضور در جلسه دادگاه در تاریخ ۲۲مهر۱۴۰۲ به شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد احضار شده است. قابل ذکر است هرکدام از این سه شهروند بهایی در شهریور پس از پایان بازپرسی، با سپردن وثیقه معادل پنج میلیارد تومان آزاد شده‌اند. این شهروندان بهایی با اتهامات تبلیغ آیین بهایی و اداره و تشکیل گروه به نیت اقدام علیه امنیت کشور رو‌به‌رو هستند. (ایران وایر ,13 مهر 1402)

فشار جمهوری اسلامی بر بهائیان؛ ایمان رشیدی در حضور «فرزند ١٨ ماهه‌اش» بازداشت شد

ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد، روز پنجشنبه سیزدهم مهر از سوی ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد منتقل شد. به نقل از «یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند» گزارش داد: «در ساعت ۱۰ صبح امروز همسر آقای رشیدی در حال خارج شدن از منزل شخصی خود در یزد بوده که ماموران اداره اطلاعات وی را محاصره کردند. او با اجبار ماموران این نهاد امنیتی نزد ایمان رفته و ماموران اقدام به بازداشت این شهروند بهائی کردند.» ماموران اداره اطلاعات ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند. به نقل از این منبع آمده که فرزند ١٨ ماهه این خانواده طی تمام مراحل بازداشت همراه مادرش بوده است.هنوز اطلاعی از دلیل بازداشت این شهروند بهائی در دسترس نیست. (هرانا, 13مهر 1402)

 

وزارت خارجه بریتانیا؛آزار و اذیت شهروندان بهائی در ایران غیرقابل تحمل است

وزارت خارجه بریتانیا، روز جاری در بیانیه ای، گزارش های مربوط به آزار و اذیت مستمر شهروندان بهائی در ایران طی سال ۲۰۲۳ را “غیرقابل تحمل” عنوان کرد و خواستار توقف آن شد. در این بیانیه آمده است؛ “ما از ایران می خواهیم که همه بهائیان سالخورده و آسیب پذیر پزشکی را که زندانی هستند، آزاد کند. همچنین از مطالبه وثیقه های بیش از حد از بهائیان دستگیر شده جلوگیری کند.” (هرانا, 13مهر 1402)

 

بازداشت دو شهروند بهایی در یزد توسط نیروهای امنیتی

دو شهروند بهایی ساکن یزد به نام‌های احمد جعفری نعیمی و ایمان رشیدی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند. به گفته یک منبع مطلع، ماموران اطلاعات پس از محاصره منزل ایمان رشیدی، ضمن ورود غیرقانونی و تفتیش کامل، این شهروند را مقابل دیدگان همسر و فرزند ١٨ ماهه‌اش بازداشت کرده و تلفن‌های همراه این خانواده را نیز با خود بردند.همچنین، نیروهای اداره اطلاعات با هجوم گسترده به محل کار احمد جعفری نعیمی، این شهروند را بازداشت و وسایل شخصی او شامل لپ‌تاپ، تلفن همراه و کتاب را ضبط کردند. احمد جعفری نعیمی و ایمان رشیدی، پیشتر نیز بازداشت و توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران متحمل حکم حبس شده‌اند. (هه نگاو, 14مهر 1402)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی چهار شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد

ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، شهروندان بهائی ساکن یزد، علیرغم گذشت پنج روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات این شهر بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان گفت: “این افراد هم اکنون در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات یزد بسر میبرند. همچنین، آنها به همراه آقایان احمد نعیمی و ایمان رشیدی که اخیرا در یزد بازداشت شده اند، با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه هستند.”  (هرانا, 14مهر 1402)

 

دادگاه تجدیدنظر؛ ساناز تفضلی، شهروند بهائی به ۱۰ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد

حکم ده سال و نه ماه حبس ساناز تفضلی، شهروند بهائی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شد. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “جلسه دادگاه تجدیدنظر وی روز پنجشنبه سیزدهم مهر بدون اطلاع خانم تفضلی و وکلای وی برگزار شد. قضات دادگاه حکم بدوی را تایید کردند و این رای به این زندانی بهائی ابلاغ شده است.”خانم تفضلی چندی پیش توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری از بابت اتهام “شکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت داخلی” به شش سال و شش ماه حبس، در خصوص اتهام “اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به سه سال و هفت ماه حبس و از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به هشت ماه حبس محکوم شد. کشف کتاب و آثار مربوط به آیین بهائی” و “تشکیل گروهای آموزشی برای کودکان بهائی” از مصادیق اتهامات مطروحه علیه این شهروند عنوان شده است. (هرانا, 14مهر 1402)

 

شهدخت خانجانی، شهروند بهایی به حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد

در پی رد درخواست واخواهی، شهدخت خانجانی، شهروند بهائی ساکن سمنان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به شانزده سال حبس، ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شد. خانم خانجانی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان از بابت اتهام “تشکیل گروه و دسته به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ده سال حبس تعزیری، به اتهام “تبلیغ فرقه انحرافی و ضاله بهاییت” به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. (هرانا, 15مهر 1402)

 

ولیالله قدمیان، عطاالله ظفر و منصور امینی به حبس محکوم شدند

دادگاه تجدیدنظر تهران با کاهش حکم حبس سه شهروند بهایی به نام‌های «ولی الله قدمیان»، «منصور امینی» و «عطاءالله ظفر»، آنان را مجموعا به هفت سال زندان محکوم کرد. بر اساس رای صادره، منصور امینی به سه سال، ولی الله قدمیان به دو سال و عطاءالله ظفر به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند. لازم به ذکر است که «حکم مزبور هنوز  در سامانه ثنا نیامده است».دادگاه بدوی این شهروندان بهایی را به اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی به هدف برهم زدن امنیت کشور»، هر کدام به پنج سال زندان محکوم کرد. قاضی دادگاه، بهایی بودن متهمان را مصداق عضویت در گروه غیرقانونی دانسته است. دلیل دستگیری سه شهروند بهایی مذکور، کمک داوطلبانه به بهاییان برای دفن اموات‌شان در آرامستان بهاییان تهران بوده است. ( کانون دفاع از حقوق بشر در ایران , 16مهر 1402)

 

 

دادگاه تجدیدنظر؛ چهار شهروند بهائی به حبس محکوم شدند

براساس حکمی که توسط شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی عباسعلی حوزان و مستشار خسرو خلیلی مهدریجی صادر شده است، شادی شهیدزاده به پنج سال حبس، عطاءالله ظفر و ولی‌ الله قدمیان هر کدام به دو سال حبس و منصور امینی به سه سال حبس محکوم شدند.این حکم روز چهارشنبه دوازدهم مهر به این شهروندان ابلاغ شده است. این چهار شهروند بهائی پیشتر توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری هر یک از بابت اتهام “عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. (هرانا, 18مهر 1402)

 

 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دو زن بهائی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات گلنوش نصیری و فریده مرادی، شهروندان بهائی در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد. در جریان این جلسه که در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری برگزار شد، خانم ها نصیری و مرادی از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به دفاع از خود پرداخته اند. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “این شهروندان بهائی به دستور ریاست شعبه مذکور از دسترسی به وکیل تعیینی محروم ماندند.” این شهروندان بهائی پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به شعبه مذکور احضار شده بودند. لازم به ذکر است، مراحل بازپرسی گلنوش نصیری و فریده مرادی اوایل شهریورماه سال جاری سپری شده و هر کدام با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شده بودند. (هرانا, 19مهر 1402)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی احمد نعیمی، شهروند بهائی

احمد نعیمی، شهروند بهائی ساکن یزد، علیرغم گذشت شش روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “آقای نعیمی علیرغم گذشت شش روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد بسر میبرد.” به گفته این منبع مطلع، روز دوشنبه هفدهم مهرماه، احمد نعیمی تنها یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود داشته است.اتهام مطروحه علیه این شهروند بهائی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. وی در تاریخ سیزدهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در یزد بازداشت شد. (هرانا, 19مهر 1402)

 

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت ایمان رشیدی، شهروند بهائی

ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد علیرغم گذشت شش روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت  و بی خبری بسر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده آقای رشیدی گفت: “آقای رشیدی از زمان بازداشت با خانواده خود تماس نداشته است. علیرغم پیگیری های خانواده این شهروند از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت وی امتناع می کنند. بی خبری از وضعیت آقای رشیدی، افزایش نگرانی های خانواده این شهروند بهائی را در پی داشته است.” تاکنون از دلایل بازداشت این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد روز پنجشنبه سیزدهم مهرماه، توسط ماموران اداره اطلاعات در این شهر بازداشت شد. ایمان رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن‌ ماه سال ۹۶ با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شد. (هرانا, 19مهر 1402)

 

تداوم بازداشت و بیخبری از وضعیت چهار شهروند بهائی

محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری شهروندان بهائی ساکن شیراز، علیرغم گذشت بیش از دو هفته از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بیخبری بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان بازداشتی گفت: “علیرغم گذشت بیش از دو هفته از زمان بازداشت این شهروندان و پیگیری های مکرر خانواده های آنها از مراجع قضایی، مسئولین مربوطه کماکان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت این چهار شهروند بهائی خودداری می کنند. این امر موجب نگرانی خانواده و نزدیکان آنها شده است.” در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری، سحر محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر شیراز بازداشت شدند. بهاره قادری پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه بر علیه این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است. سحر محب پور بیست و چهار ساله، رکسانا وجدانی بیست و پنج ساله، ستاره طعامی پنجاه و هفت ساله و بهاره قادری چهل و پنج ساله، شهروندان بهائی ساکن شهر شیراز هستند. (هرانا, 20مهر 1402)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت بیش از شش ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: «وکیل مدافع خانم شهیدی یزدی بعد از چندماه، موفق به ملاقات با موکل خود شد. مسئولین مربوطه وعده تعیین تکلیف پرونده وی را تا پایان هفته ای که گذشت دادند که کماکان خبری از بررسی پرونده نیست. همچنین تاکنون امکان آزادی موقت با قرار تامین کیفری از وی سلب شده است». خانم شهیدی یزدی اخیرا از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شد. چندی پیش وکیل مدافع پیشین این شهروند بهائی به دلیل عدم همکاری مسئولین قضایی در خصوص دسترسی او به پرونده، استعفا داد. خانم شهیدی یزدی در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کرمان منتقل شد. نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا, 20مهر 1402)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نوشین مصباح، شهروند بهائی برگزار شد

شنبه بیست و دوم مهر ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نوشین مصباح، شهروند بهائی برگزار شد. در جریان این جلسه که در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری برگزار شد، خانم مصباح از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به دفاع از خود پرداخته است. “این شهروند بهائی به دستور ریاست شعبه مذکور از دسترسی به وکیل تعیینی محروم مانده است.” وی پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به شعبه مذکور احضار شده بود. لازم به ذکر است، مراحل بازپرسی نوشین مصباح اوایل شهریورماه سال جاری سپری شده و وی با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شده بود.( خبرگزاری هرانا.22مهر1402)

تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت پنج شهروند بهائی

احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، شهروندان بهائی ساکن یزد، کماکان به صورت بلاتکلیف در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات این شهر بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان گفت: “علیرغم گذشت دوازده روز از زمان بازداشت این شهروندان بهائی و پیگیری خانواده های این افراد از مراجع امنیتی و قضایی، تاکنون مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص وضعیت آنها خودداری کرده اند.” این شهروندان برای برقراری تماس تلفنی با خانواده های خود با محدودیت هایی مواجه هستند و به ندرت این امکان در اختیار آنها قرار گرفته است. بازداشت ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، در تاریخ نهم مهرماه، در منزل خانم بصیری توسط ماموران اداره اطلاعات صورت گرفت. ماموران پس از بازداشت این افراد، منزل هر یک را مورد تفتیش قرار دادند. احمد نعیمی نیز در تاریخ سیزدهم مهرماه، توسط ماموران اداره اطلاعات در محل کار خود در یزد بازداشت شد.( خبرگزاری هرانا.22مهر1402)

تلاش حکومت برای اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی اقلیت

حکم قصاص رضا رسایی، شهروند اهل شهرستان صحنه استان کرمانشاه روز ۲۰ مهر صادر شد. به گفته فعالان مدنی و حقوق بشر، جمهوری اسلامی قصد دارد این زندانی سیاسی اقلیت و وابسته به آیین یارسان را بدون وجود هیچ شاهد و مدرکی اعدام کند. شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به تازگی رضا رسایی را به اتهام قتل عمد نادر بیرامی، رییس اطلاعات سپاه پاسداران شهر صحنه به قصاص نفس محکوم کرد. دادبان در گزارشی با اشاره به موضوع این پرونده نوشت که ۲۷ آبان ۱۴۰۱ تجمع اعتراضی شهروندان در صحنه در جریان خیزش انقلابی به خشونت کشیده‌ شد. به دنبال حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به معترضان و در جریان درگیری میان شهروندان و ماموران، فردی به نام نادر بیرامی کشته شد. حدود یک هفته پس از این حادثه و در روز سوم آذر ۱۴۰۱، رسایی صرفا به دلیل حضور در تجمع اعتراضی و به اتهام مشارکت در ضرب و جرح نادر بیرامی همراه با ۱۰ شهروند دیگر بازداشت شد. نهادهای امنیتی قتل بیرامی را در حالی به رضا رسایی نسبت دادند که به گفته سازمان‌های حقوق بشری دادبان و هه‌نگاو، هیچ «مدرک، شاهد یا مستندانی» برای اثبات جرم او وجود ندارد. در تصاویر منتشر شده از رویداد مورد اشاره نیز اثری از رضا رسایی نیست و او پس از کشته شدن بیرامی است که در محل حاضر می‌شود. بر اساس گزارش‌ها این شهروند ۳۴ ساله در جریان بازداشت و بازجویی تحت شدیدترین شکنجه‌ها بوده و چندین شکستگی و جراحت ثبت شده دارد.(خبرگزاری ایران اینترنشنال.22مهر1402)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت ستاره طعامی، شهروند بهائی

ستاره طعامی، شهروند بهائی ساکن شیراز علیرغم گذشت هجده روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. بی خبری از سرنوشت خانم طعامی به افزایش نگرانی های خانواده وی منجر شده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم طعامی به هرانا گفت: “ستاره از زمان بازداشت تاکنون تنها یکبار تماس تلفنی با خانواده خود داشته است. بی اطلاعی از سرنوشت این شهروند بهائی، به افرایش نگرانی های خانواده وی انجامیده است.” در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری، ستاره طعامی پنجاه و هفت ساله به همراه سه شهروند بهائی دیگر با هویت های سحر محب پور بیست و چهار ساله، رکسانا وجدانی بیست و پنج ساله،  و بهاره قادری چهل و پنج ساله، توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر شیراز بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه خانم طعامی اطلاعی حاصل نشده است.( خبرگزاری هرانا.23مهر1402)

بازداشت یک جوان بهایی در قروه؛ صفحات اینستاگرام در دست ماموران اطلاعات

ماموران وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۶شهریور۱۴۰۲، به منزل یک خانواده بهایی به نام «زارعی» در شهرستان قروه، از استان کردستان هجوم برده و پس از بازرسی منزل و ضبط موبایل‌ها و لپتاپ، یکی از فرزندان خانواده به نام «نبیل زارعی» را بازداشت کردند. این شهروند ۲۶ ساله بهایی پس از دو هفته حبس انفرادی، به قرار وثیقه آزاد شد. نبیل زارعی و برادرش دارای سه پیچ اینستاگرامی با بیش از سه میلیون دنبال کننده هستند. منبع درآمد این دو جوان محروم از تحصیل بهایی این صفحات اجتماعی بوده که در مورد گردشگری، موسیقی و انیمیشن است. بنا به گفته‌ یک منبع آگاه، ارزش این صفحات مجازی بیش از یک میلیارد تومان است. پس از دستگیری نبیل، سه صفحه اینستاگرامی او و برادرش از دسترس آنان خارج شده و پسووردهای صفحات هم در اختیار ماموران اداره اطلاعات قرار گرفته است. صفحات Wonders237 و Tomojerry.lovers هر کدام به ترتیب با موضوع گردشگری (طبیعت‌گردی) و انیمیشن، هم‌چنان در اینستاگرام فعال هستند و توسط افرادی نامشخص از اداره اطلاعات اداره می‌شود. اما صفحه gravity_lyrics با موضوع موسیقی، از اینستاگرام حذف شده است.(خبرگزاری ایران وایر.23مهر1402)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پریسا اسلامی، شهروند بهائی برگزار شد

روز شنبه بیست و دوم مهرماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پریسا اسلامی، شهروند بهائی ساکن کرج، در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. در جریان این جلسه که روز شنبه بیست و دوم مهرماه ۱۴۰۲ در یکی از شعب دادگاه انقلاب کرج برگزار شد، خانم اسلامی از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغ انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام” به دفاع از خود پرداخت. وی در اسفندماه ۱۴۰۱ برای برگزاری جلسه بازپرسی طی ابلاغیه ای به مرجع قضایی مذکور احضار شده بود. پریسا اسلامی، شهروند بهائی ساکن کرج و معلم رضایی در مقطع ابتدایی است.( خبرگزاری هرانا.23مهر1402)

سلب حق داشتن وکیل اختیاری از نوشین مصباح، شهروند بهایی

«نوشین مصباح»، شهروند بهایی ساکن مشهد، در جلسه دادگاه خود که قرار بود در روز شنبه ۲۲مهر۱۴۰۲ در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد برگزار شود، حاضر نشد. این شهروند بهایی، لایحه دفاعیه خویش را از طریق سامانه ثنا به دادگاه ارسال کرد. قاضی «منصوری»، ریاست شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد، از پذیرش «محمد هادی عرفانیان»، وکیل تعیینی خانم مصباح با استناد به تبصره ماده ۴۸ خودداری کرد. عدم داشتن وکیل موجب شد تا نوشین مصباح در جلسه دادگاه حاضر نشود و دفاعیه‌ خود را به طریق الکتریکی از طریق سامانه ثنا به دادگاه بفرستد. نوشین مصباح با اتهامات نظیر تبلیغ بهاییت و اداره یا تشکیل دسته یا گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی رو‌به‌رو است. تبصره ماده ۴۸ می‌گوید که در جرائم امنیتی و سازمان یافته در مرحله تحقیقات مقدماتی، یعنی دادرسی، متهم تنها می‌تواند وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید ریاست قوه‌قضاییه است، انتخاب کند. اسامی وکلای مزبور، توسط ریاست قوه‌قضاییه اعلام شده است.(خبرگزاری ایران وایر.23مهر1402)

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات آزیتا فروغی، شهروند بهائی

جلسه رسیدگی به اتهامات آزیتا فروغی مطلق شهروند بهائی ساکن مشهد روز چهارشنبه بیست و ششم مهر در شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر برگزار خواهد شد. براساس ابلاغیه ای که به دست این شهروند بهائی رسیده است، جلسه رسیدگی به اتهامات وی، روز چهارشنبه بیست و ششم مهر در شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد برگزار خواهد شد. آزیتا فروغی مطلق پیشتر به همراه شماری دیگر از شهروندان بهائی ساکن مشهد به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شده بود. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه خانم فروغی مطلق اطلاعی حاصل نشده است.( خبرگزاری هرانا.24مهر1402)

مشهد؛ تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات نسیم ثابتی، شهروند بهائی

جلسه رسیدگی به اتهامات نسیم ثابتی، شهروند بهائی ساکن مشهد روز چهارشنبه بیست و ششم مهرماه، در شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر برگزار خواهد شد. بر اساس ابلاغیه ای که به دست این شهروند بهائی رسیده، جلسه رسیدگی به اتهامات وی، روز چهارشنبه بیست و ششم مهرماه در شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری برگزار خواهد شد. یک شهروند بهائی ساکن مشهد در این خصوص گفت: “خانم ثابتی به همراه خانم فروغی در پرونده ای مشترک به آنچه اقدام اجتماعی به قصد تبلیغ فرقه ضاله بهائیت و برهم زدن امنیت ملی کشور عنوان شده، متهم شدند. قاضی پرونده به این شهروندان اجازه دسترسی به وکیل تعیینی نداد و یکی از وکلای تسخیری قرار است در دادگاه از این شهروندان دفاع کند”. آزیتا فروغی مطلق شهروند بهائی ساکن مشهد نیز با دریافت ابلاغیه ای برای روز چهارشنبه بیست و ششم مهر به شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد احضار شده است. این شهروندان پیشتر به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شده بود.(خبرگزاری  خبرگزاری هرانا.25مهر1402)

منازل پنج شهروند بهائی در قائم شهر توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد

روز دوشنبه بیست و چهارم مهرماه، منازل سهیل حق دوست، حسین فنائیان، سهراب لقائی، ابراهیم لقائی و فوائد لقائی، شهروندان بهائی ساکن قائم شهر توسط نیروهای امنیتی مورد تقتیش قرار گرفت. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از شهروندان گفت: “روز گذشته حدود ساعت ۶ بعد از ظهر سی مامور امنیتی از جمله پنج زن ابتدا با مراجعه به منزل سهیل حق دوست اقدام به تفتیش منزل وی کردند. آنها پس از تفتیش منزل، شماری از وسایل شخصی از جمله کتابها، تبلت و تلفن همراه وی و هشت مهمان که در منزل او حضور داشتند را ضبط کردند.” به گفته این منبع مطلع، “ماموران سپس به منزل حسین فنائیان مراجعه کرده و آن مکان را تفتیش کردند. در منزل وی سه شهروند بهائی به نام های سهراب لقائی، ابراهیم لقائی و فوائد لقائی حضور داشتند. ماموران سپس به منازل آنان نیز مراجعه و تفتیش کردند. نیروهای امنیتی شماری از لوازم شخصی این چهار شهروند بهائی از جمله کتابها و تلفن همراه آنها را نیز ضبط کردند.” همچنین، ماموران اسناد ملکی آقایان حق دوست و فنائیان را نیز ضبط کردند.(خبرگزاری خبرگزاری هرانا.25مهر1402)

آزادی موقت دو شهروند بهایی از زندان عادآباد شیراز

رکسانا وجدانی و سحر محب‌پور دو شهروند بهایی با اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به صورت موقت از زندان عادل آباد شیراز با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. خانم وجدانی، بهاره قادری، ستاره طعامی و سحر محب‌پور روز سه شنبه چهارم مهر ماه، در محل کار خود در شیراز بازداشت شده بودنددو شهروند بهایی با اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به صورت موقت از زندان عادل آباد شیراز با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. یک منبع نزدیک به خانم وجدانی در خصوص ازادی وی گفت: ایشان با وثیقه ای به مبلغ سه میلیارد تومان ازاد شده است.( گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،26مهر1402)

ویدا احراری و مژگان بصیری، شهروندان بهائی آزاد شدند

پنجشنبه بیست و هفتم مهرماه، ویدا احراری و مژگان بصیری، شهروندان بهائی ساکن یزد، با تودیع وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان بهائی گفت: “آزادی خانمها احراری و بصیری، هر یک با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی صورت گرفته است.” ویدا احراری و مژگان بصیری به همراه دو تن دیگر در تاریخ نهم مهرماه، در منزل خانم بصیری توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات یزد منتقل شدند. ماموران پس از بازداشت این افراد، منزل هر یک را مورد تفتیش قرار دادند.( خبرگزاری هرانا،27مهر1402)

سه شهروند بهایی در تهران و مشهد محاکمه شدند

جلسه دادگاه دو شهروند بهایی به نام‌های «آزیتا فروغی» و «نسیم ثابتی» در روز چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ در  شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری برگزار شد. اتهامات مطروحه علیه این دو شهروند بهایی عبارت از تشکیل گروه یا دسته با هدف اقدام علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت و اقدام علیه امنیت کشور است. در چهارده روز گذشته، هشت شهروند بهایی در دادگاه انقلاب مشهد در پرونده‌ای مشترک با اتهامات مشابه محاکمه شده‌اند. هم چنین در روز چهارشنبه ۲۶ مهر، یک شهروند بهایی دیگر به نام «ایرج شکور» در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مظلوم برگزار شد. آقای شکور با اتهامات تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی بر علیه نظام روبه رو است. قاضی، بخشی از وقت جلسه دادگاه را به بحث مذهبی نامرتبط با پرونده گذراند و به منشی هم اجازه ثبت صحبت‌ها را نداد. ایرج شکور با پنج بهایی دیگر پرونده‌ای مشترک دارد. دادگاه پنج متهم دیگر پرونده در ماه‌های گذشته برگزار شده است.(خبرگزاری هرانا.27مهر1402)

یزد؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی چهار شهروند بهائی

احمد نعیمی، ایمان رشیدی، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده، شهروندان بهائی ساکن یزد، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان گفت: “علیرغم پیگیری خانواده های این افراد از مراجع امنیتی و قضایی، تاکنون مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت آنها خودداری میکنند.” به گفته این منبع مطلع، “آقای رشیدی علیرغم گذشت چهارده روز از زمان دستگیری تنها یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود داشته است. دیگر شهروندان نیز دو الی سه بار تماس تلفنی کوتاهی با خانواده های خود داشتند.” بازداشت شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده به همراه ویدا احراری و مژگان بصیری در تاریخ نهم مهرماه، در منزل خانم بصیری توسط ماموران اداره اطلاعات صورت گرفت. از بین این افراد ویدا احراری و مژگان بصیری با تودیع وثیقه از زندان یزد آزاد شدند. در تاریخ سیزدهم مهرماه، احمد نعیمی و ایمان رشیدی نیز توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شدند. ایمان رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن‌ ماه سال ۹۶ با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شد.( خبرگزاری هرانا.27مهر1402)

بهائیان شیراز؛ آزادی سه شهروند با تودیع وثیقه همزمان با تداوم بازداشت یک تن

سحر محب پور، رکسانا وجدانی و بهاره قادری شهروندان بهائی ساکن شیراز، با تودیع وثیقه از زندان عادل آباد این شهر آزاد شدند. همزمان ستاره طعامی دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز علیرغم گذشت بیش از سه هفته از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان گفت: “آزادی خانم ها محب پور و وجدانی، روز گذشته چهارشنبه بیست و ششم مهرماه، هرکدام با تودیع وثیقه هشت میلیاردی از زندان عادل آباد شیراز صورت گرفت. همچنین خانم قادری امروز پنجشنبه بیست و هفتم مهر ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.” همزمان با آزادی این شهروندان، ستاره طعامی شهروند بهائی دیگر کماکان در بازداشت بسر میبرد. این شهروندان بهائی طی روزهای اخیر به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بودند. در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری، سحر محب پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر شیراز بازداشت شدند. بهاره قادری پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه بر علیه این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است. سحر محب پور بیست و چهار ساله، رکسانا وجدانی بیست و پنج ساله، ستاره طعامی پنجاه و هفت ساله و بهاره قادری چهل و پنج ساله، شهروندان بهائی ساکن شهر شیراز هستند.( خبرگزاری هرانا،27مهر1402)

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

 

در این ماه :

هیئت جمهوری اسلامی در ژنو؛ «نه شکنجه داریم، نه حقوق اقلیت‌ها نقض می‌شود»

هیئت جمهوری اسلامی  در نشست کمیته حقوق بشر سازمان ملل، ضمن دفاع از «مجازات‌های بدنی» از جمله «شلاق» و «قطع عضو»، هم نقض حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را انکار کرد و هم اعمال شکنجه را. چهار نهاد بین‌المللی مسیحی از جمله سازمان «درهای باز» ُ گزارش مشترکی را به کمیته حقوق بشر ارائه کرده که در آن به نقض چندگانه (چند لایه) آزادی دینی مسیحیان و سایر اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران اشاره کرد. این چهار سازمان مسیحی همچنین سوالاتی برای پرسش از هیئت جمهوری اسلامی در این گزارش ارایه دادند. یکی از پرسش‌ها این بود که چگونه می‌توان اعضای متعلق به جامعه اقلیت‌های دینی از جمله مسیحیان را فقط به دلیل فعالیت صلح آمیز دینی، متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» کرده و راهی زندان کنند، درحالی که این حق را هم قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته و هم میثاق بین‌المللی مدنی و سیاسی. (ماده۱۸, 21مهر 1402)

 

 

 

پیروان سایر ادیان :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.

بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

 

در این ماه :

 

تایید مرگ شهروند یهودی در اوین؛ آمریکا: به دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم

هم‌زمان با تایید فوت فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی در زندان اوین از سو سازمان زندان‌ها، وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایران اینترنشنال اعلام کرد که از مرگ او اطلاع دارد و به دنبال اطلاعات تکمیلی است.گزارش‌هایی درباره تابعیت آمریکایی جاوید‌زاد منتشر شده اما هنوز تایید نشده است. وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایران اینترنشنال درباره مرگ جاویدزاد در زندان اوین گفت: «از گزارش‌ها مبنی‌ بر مرگ شخصی در یکی از زندان‌های ایران مطلع و به دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم».این وزارتخانه در ادامه به دلیل «ملاحظات حریم خصوصی» از اظهار نظر درباره مرگ این زندانی خودداری کرد. اداره کل زندان‌های استان تهران فوت جاویدزاد در زندان اوین را تایید و ارائه نشدن خدمات پزشکی به او را تکذیب کرد. اداره کل زندان‌های استان تهران اعلام کرد که او روز اول مهرماه و پس از وخامت حال «بلافاصله به بهداری منتقل شده و با وجود تلاش‌های صورت گرفته» فوت کرده است. سایت هرانا خبر داده بود که جاویدزاد، شهروند یهودی و «زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی»، تا پیش از بازداشت در زمینه املاک در ایران فعالیت می‌کرد و در اسفند ۱۴۰۰ با شکایت «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. جاویدزاد دچار بیماری‌هایی از جمله خونریزی معده بوده و در پی تشدید علائم بیماری، شامگاه۳۱ شهریور به بهداری زندان منتقل و پس از مدتی کوتاه بدون رسیدگی پزشکی مناسب به بند عمومی زندان بازگردانده شد. (کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ,3 مهر 1402)

 

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سیاوش حیاتی در زندان دیزل آباد کرمانشاه

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان که دوران محکومیت خود را در زندان دیزل آباد کرمانشاه سپری میکند، علیرغم حال نامساعد جسمی، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. آقای حیاتی علیرغم ابتلا به بیماری های کبدی، ریوی، پروستات و فشار خون بالا، کماکان از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “یک غده داخل کبد آقای حیاتی وجود دارد که مستلزم انجام عمل جراحی است. علیرغم درخواست های مکرر این زندانی برای رسیدگی پزشکی تخصصی و پیگیری خانواده و اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در این خصوص، مسئولان زندان کرمانشاه، قاضی پرونده و اداره اطلاعات کرمانشاه با اعزام وی به مرخصی درمانی مخالفت کرده اند.” (هرانا, 20مهر 1402)

تمهیدات جدید نظام برای جلوگیری از حمله به اماکن مذهبی کلیمیان

پس از درگیری‌های حماس و اسراییل، حفاظت از کنیسه‌های یهودیان و اماکن مذهبی آن‌ها در ایران افزایش یافته است. نهادهای امنیتی، علاوه‌بر نیروهای حفاظتی که با لباس فرم در ورودی کنیسه‌ها حضور دارند، افراد لباس شخصی را اطراف این مراکز مستقر کرده‌اند. یک منبع مطلع در میان نیروهای امنیتی ضمن تایید این موضوع می‌گوید: «در جلسه‌های بسیج و نهادهای امنیتی در چند ماه گذشته تاکید شده که دشمن دنبال شکست دستاوردهای نظام در سیاست خارجی و تیره‌کردن رابطه ایران و عربستان است. از هفته گذشته هم از بیم تعرض به جامعه کلیمی، حضورهای نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی‌ها را در نزدیکی کنیسه‌ها و اماکن مقدس کلیمی‌ها چند برابر کرده‌اند تا از آسیب به آن‌ها جلوگیری شود». کنیسه‌داران نیز در روزهای اخیر توصیه‌ای از دکتر «همایون سامه‌یح»، رییس انجمن کلیمیان ایران دریافت کرده‌اند که از آن‌ها خواسته از تجمع افراد در ورودی کنیسه‌ها جلوگیری کنند.از چند ماه پیش نیز نیروهای امنیتی کنیسه‌ها، مکان مقدس یهودیان و خیابان‌های اطراف و منتهی به این اماکن را، به دوربین‌های مدار بسته مجهز کرده‌اند.(خبرگزاری ایران‌وایر.25مهر1402)

آرش مرادی توسط نیروهای امنیتی در کاشان بازداشت شد

روز سه شنبه بیست و پنجم مهرماه، آرش مرادی، از دراویش گنابادی توسط نیروهای امنیتی در کاشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “بازداشت آقای مرادی در محل کار وی در شهرستان کاشان توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش محل کار وی، برخی از وسایل شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه او را نیز ضبط کردند.” تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. آرش مرادی در اسفند سال ۱۳۹۶ در پی وقایع موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد. وی نهایتا با پایان دوران محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد.( خبرگزاری هرانا،26مهر1402)

بازداشت دو شهروند در کاشان و ایرانشهر توسط نیروهای امنیتی

علیرضا براهویی، شهروند بلوچ ساکن ایرانشهر و آرش مرادی، از دراویش گنابادی کاشان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند. روز سه‌شنبه ٢۵ مهر ماه ۱۴۰۲ (١٧ اکتبر ۲۰۲۳)، علیرضا براهویی، ۲۴ ساله و ساکن ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان بازداشت شد. همزمان نیز، آرش مرادی، از دراویش گنابادی ساکن کاشان توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود واقع در این شهر، بازداشت شده است. ماموران وسایل شخصی از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراه وی را ضبط کرده و با خود برده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این دو شهروند اطلاع دقیقی در دسترس قرار نگرفته و شرایط و مکان نگهداری آن‌ها، نامعلوم گزارش می‌شود. آرش مرادی درویش گنابادی در سال ۱۳۹۶ نیز، طی جریان رویدادهای “گلستان هفتم” بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد. وی در نهایت با تحمل کامل دوره حبس خود، از زندان تهران بزرگ آزاد شده بود.(خبرگزاری هه‌نگاو،26مهر1402)

نفرت پراکنی علیه شهروندان ایرانی یهودی توسط شماری از هواداران حکومت

متاثر از تحولات منطقه، گروهی از هواداران حکومت ایران با تجمع در مقابل مقبره استرومردخای (همسر یهودی خشایار شاه)، از اماکن مقدس یهودیان در همدان اقدام به سردادن شعار و آتش زدن پرچم کردند. اقدام این جمع که مورد حمایت حکومت ایران هستند به عنوان نفرت پراکنی و ترویج خشونت تلقی می شود که در وهله اول شهروندان ایرانی یهودی را نشانه می گیرد. هتک حرمت اماکن مذهبی و تهدید به تخریب آثار باستانی از جمله مواردی است که بعنوان نفرت پراکنی و مقابلات فرهنگی-دینی در زمره نقض حقوق بشر می تواند دسته بندی شود.(خبرگزاری هرانا.28مهر1402)

آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از 85 خبر که در طول مهر ماه 1402 تهیه شده است.
آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.
این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در مهر ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، کیمیا قزلباش، سینا اشجعی، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی‌زاده، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/