جعفر سبحانی: شئون روحانیت در بسیاری از روستاها و مساجد روی زمین مانده

جعفر سبحانی از مراجع تقلید بلندپایه گفته تجمع روحانیون در قم و مشهد درحالی است که امروز بسیاری از روستاها و مساجد در کشور، فاقد روحانی بوده و شئون روحانیت روی زمین مانده است.

«محبت نیوز»- در شرایطی که فسادهای اخلاقی روحانیون و عوامل نظام یکی پس از دیگری افشا می‌شود جعفر سبحانی از مراجع تقلید بلندپایه حکومتی بر لزوم حضور اجتماعی طلاب و روحانیون در تمام مناطق و در بین مردم تأکید کرد و گفت «تجمع روحانیون در قم و مشهد درحالی است که امروز بسیاری از روستاها و مساجد در کشور، فاقد روحانی بوده و شئون روحانیت روی زمین مانده است.»
سبحانی ۲۱ شهریور در دیدار با رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت «براساس هدف تاسیس حوزه‌های علمیه، طلاب و روحانیون بعد از کسب مدارج علمی، باید به مواطن خود بازگشته و به رسالت‌های تبلیغی خود بپردازند.»
او درخواست کرده براساس نیازهای مردم و جامعه حوزه برای رسالت تبلیغی برنامه ریزی و ریل گذاری کند.
در صحبت‌های سبحانی چند مسئله قابل برداشت است که شاید مهمترین آنها تأکید به خالی بودند روستاها و مساجد از روحانیون و طلاب مبلغ است. این یعنی جامعه نیازی به حضور آنها نمی‌بیند.
خبرگزاری فارس اواسط خردادماه ۱۴۰۲ گزارش داد «در حالی ۷۰ تا ۸۰ درصد مساجد کشور امام جماعت ندارند که به ازای هر مسجد، ۶ روحانی در کشور وجود دارد. این، نشان از عدم تمایل طلبه‌ها برای حضور در مساجد است که با حمایت‌های دولتی قابل جبران نیست».
همچنین ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور روحانیت در گردهمایی طلاب شهرستان خدابنده گفته که از ۷۵هزار مسجد، درِ ۵۰ هزار مسجد بسته است و این را فاجعه‌ای خوانده که باید بر آن «خون گریست».
پایگاه اجتماعی حکومت در ایران به شدت لطمه خورده و ریزش داشته است. بسیاری از مردم به ویژه از دی‌ماه ۱۳۹۶ حتا آندسته که به اسلام باور داشتند دیگر نه به جمهوری اسلامی اعتماد دارند نه به علی خامنه‌ای. فاصله گرفتن اقشار مذهبی جامعه از حکومت برای نظام یک تهدید امنیتی است و هشدار سبحانی ناشی از همین نگرانی است.