گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان اردیبهشت 1402

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان اردیبهشت 1402

 

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر


هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه اردیبهشت 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

مولانا گرگیج در مراسم عید فطر؛ مظلومترین مناطق کشور بلوچستان و کردستان هستند
روز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، مولانا محمد حسین گرگیج در مراسم عید فطر در خصوص سوختبران بلوچ گفت: «مسئله ای که هر شب‌ ما را رنج می دهد تیراندازی مستقیم به سمت سوختبران و کولبران است که برای چند لیتر گازوئیل با تیراندازی مستقیم کشته می شوند.» وی افزود؛ مظلوم ترین مناطق کشور کردستان و بلوچستان هستند. مسئولین می گویند سرمایه کشور را قاچاق میکنند در حالی که در مسئله سوخت کمبود نداریم بلکه اضافه هم هست و باید صادر شود نه اینکه این افراد کشته شوند و پس از آن خانواده هایشان بی سرپرست شوند. مولانا گرگیج در ادامه سخنان خود افزود: در کردستان شغل کولبری و بلوچستان سوختبری چرا در ایران ما چنین شغل هایی داشته باشیم که امنیت جانی هم ندارند، باید امنیت جانی آنها تامین شود و هیچ کس حق شلیک به آنان را ندارد. ( کمپین فعالین بلوچ، 2 اردیبهشت 1402)
اجبار سربازان اهل‌سنت به خواندن نماز به روش تشیع در پادگان خاش

مزدوران نظام ولایت در پادگان ۰۸ خاش به سربازان وظیفه اهل سنت دستور داده‌اند که باید نماز را به روش اهل تشیع بخوانید. هنگامی که برخی از سربازان اهل‌سنت می‌خواستند به عنوان اعتراض از نمازخانه خارج شوند حفاظت، از خروج آنها جلوگیری کرده و گفته حتی اگر نماز نخوانید باید نشسته به نماز اهل تشیع نگاه کنید. چنین اقدامی به قصد فیلمبرداری برای شبکه حکومتی هامون بوده تا مبادا در فیلم سربازی با دستان بسته ظاهر شود یا اینکه اعلام کنند که سربازان اهل‌سنت در پادگان ۰۸ به حقانیت مذهب شیعه پی برده و همه شیعه شده‌اند. شایان ذکر است که سرپرست پادگان ۰۸ خاش سرهنگ تمام محسن زرونی از شهرستان بم می‌باشد. این اولین بار نیست که در پادگان‌های حکومتی نظام ولایت فقیه، سربازان اهل‌سنت یا مذاهب دیگر را وادار به انجام اموری خلاف مذهب و عقیده‌شان می‌کنند و علیه آنها تبعیض قائل می‌شوند. ( شبکه کلمه،2 اردیبهشت 1402)

امام‌جمعه‌ زابل: عاملان و آمران جنایت جمعه خونین زاهدان باید مجازات شوند
مولانا “عبدالرشید شه‌بخش”، روز جمعه (اول اردبیهشت ۱۴۰۲) در مراسم عید فطر زابل با اشاره به جنایت جمعه‌ خونین زاهدان و خاش که در آن صدها نفر کشته و زخمی شدند، تاکید نمود که این حوادث بسیار سنگین و در این قرن و این دیار بی‌سابقه بود. ایشان اضافه کرد: این حادثه برای تمام مردم مخصوصا خانواده شهدا و زخمی‌ها، فرزندان یتیم شهدا و پدران و مادرانی که تنها عصای پیری‌شان را در این جنایت از دست داده‌اند بسیار سخت است؛ این جنایت نه بخشیدنی است و نه فراموش‌شدنی. مولانا عبدالرشید افزود: مردم استان مخصوصا علما و خانواده شهدا و زخمی‌ها تقاضای اکید دارند که دادگاه واقعی تشکیل شود که فقط حق و عدالت را در نظر بگیرد و دستوردهندگان و مرتکبین این جنایت به کیفر اعمال ننگین‌شان برسند. مدیر حوزه علمیه بدرالعلوم زابل هشدار داد که اگر مسئولین کشوری و قضایی عدالت زیر پا بگذارند و حق مظلوم را نادیده بگیرند، لکهٔ ننگی بر پیشانی‌شان خواهد ماند. ( شبکه کلمه،4 اردیبهشت 1402)

احضار ماموستا صابر خدامرادی، شهروند اهل سنت سقز به دادگاه ویژه روحانیت استان همدان

طی روزهای اخیر، ماموستا صابر خدامرادی، فعال مذهبی اهل سنت و امام جمعه «شهرک قَوَخ» در شهرستان سقز، به جهت طی مراحل قضایی به دادگاه ویژه روحانیت در استان همدان احضار شد. براساس ابلاغیه صادره توسط رئیس دفتر دادگاه ویژه روحانیت استان همدان مقرر شده تا ماموستا صابر خدامرادی، روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در آن واحد قضایی حاضر شود. لازم به اشاره است، ماموستا صابر خدامرادی، پیش از این هم طی ۲ مرحله در تاریخ های ۱۳ آذر ماه و ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، به دادگاه ویژه روحانیت استان همدان احضار شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،6 اردیبهشت 1402)
مولوی عبدالحمید: هیچ حکومتی با زور سلاح حفظ نمی‌شود
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه‌های انتقادی نماز جمعه‌های این شهر، ضمن آنکه خواستار آن شده که مسئولان به خواسته‌های مردم توجه کنند، گفت: «هیچ حاکمیت و سیستم حکومتی با زور سلاح حفظ نمی‌شود. او بار دیگر به علما و نیروهای مسلح و انتظامی توصیه کرد که در مقابل مردم قرار نگیرند و با اشاره به جمعه خونین زاهدان گفت: « دستگاه قضایی به ما اطمینان دادند که به این مسئله بی طرفانه رسیدگی می کنند ولی الان می شنویم که می گویند نمی توانیم کسی را قصاص کنیم، چون معلوم نیست که در آن زمان کی به کی شلیک کرده و از این حرف‌های قضات تعجب می کنیم.» این روحانی بلندپایه اهل سنت ایران در سخنانی گفت: « چگونه قاتل ماموری را سریع شناسایی کردید و دو نفر را قصاص کردید اما وقتی قاتل از ماموران باشد پیدا نمی شود. این حرف تعجب آور است.» آقای عبدالحمید بار دیگر تاکید کرد مردم این استان نه تنها خواستار مجازات عاملان این جنایت هستند بلکه می خواهند کسانی که دستور این تیراندازی‌ها را داده‌اند هم مجازات شوند.: او در این بار افزود: «حقوق بشر سازمان ملل اخیرا گزارشی درباره بازداشتی‌هایی که آزاد شده اند، منتشر کرده که تکان دهنده است. این زندانیان که آزاد شده اند، به ما هم گزارش‌هایی داده اند. ماموری که تخلف می کند، شکنجه می کند و اعتراف اجباری می گیرد. این ها همه از نظر قانون مجازات دارد.» ( ایران وایر،8 اردیبهشت 1402)
احضار فتح‌ الله رستمی به دادگاه ویژه روحانیت ارومیه
روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، فتح‌ الله رستمی، روحانی اهل سنت ساکن سردشت به دادگاه ویژه روحانیت ارومیه احضار شد. تاکنون از دلایل احضار و اتهامات مطروحه علیه آقای رستمی، اطلاعی حاصل نشده است. فتح الله رستمی، امام جمعه روستای “مراغان” از توابع سردشت، در تاریخ بیست و پنجم بهمن‌ ماه ۱۴۰۱، در ورودی شهر ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام دوران بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه به زندان این شهر منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد. (کردپا،8 اردیبهشت 1402)
مولوی عبدالحمید از اعتصاب‌های رو به افزایش کارگران در ایران حمایت کرد
در حالی که اعتصاب‌های گسترده کارگران در ایران ادامه دارد، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران از این اعتصاب‌ها حمایت کرد و از حکومت خواست بر اساس مطالبات مردم عمل کند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه هشتم اردیبهشت در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نمازجمعه زاهدان به اعتصاب گسترده اخیر کارگران در ایران اشاره کرد و گفت: «کارگران در حد وسیع اعتصاب کرده‌اند و این کارگران می‌گویند که نمی‌توانند زندگی کنند.» در حالی که یکی از مطالبات کارگران معترض افزایش حقوق است، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «دستمزدی که به کارگران می‌رسد، برای هیچ کس کافی نیست.» منابع کارگری در ایران در روزهای اخیر فهرستی از دست‌کم ۶۰ شرکت پیمانکار در صنایع مختلف را منتشر کرده‌اند که کارگران آن دست به اعتصاب زده‌اند. (رادیو فردا،8 اردیبهشت 1402)
بازداشت یکی از طلبه های مسجد مکی در زاهدان
۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یکی از طلبه های مسجد مکی در خیابان مهر زاهدان توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد. هویت این جوان بلوچ را «علی درازهی» عنوان کرده است. از محل نگهداری این جوان بلوچ اطلاعی در دسترس نیست. (شبکه کلمه،8 اردیبهشت 1402)
مولانا محمد حسین گرگیج خطاب به ماموران انتظامی در خصوص حادثه فنوج : مردم را بیشتر از این خشمگین نکنید
روز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مولانا محمد حسین گرگیج در خصوص واقعه فنوج گفت: «در فنوج حادثه ای رخ داد و ماشین نیروی انتظامی دو موتور سیکلت را زیر گرفت و گفتند: دو‌ موتور با هم برخورد کردند.» مولانا گرگیج در ادامه افزود: « اگر این دو موتور با هم برخورد کردند چرا مردم با نیروها درگیر شدند و پاسگاه را به آتش کشیدند.» مولانا گرگیج از ماموران نظامی خواست بیشتر از این مردم را خشمگین نکنند و با آنها درگیر نشوند زیرا که عزت و حیثیت ما همین مردم هستند و برانداز ما هم همین مردم هستند. (کمپین فعالین بلوچ،9 اردیبهشت 1402)
زاهدان؛ یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک روحانی اهل سنت در زاهدان بازداشت شد. هویت وی، “مولوی عبدالعزیز عمرزهی از اساتید دارالعلوم مکی زاهدان” گزارش شده است. بر اساس این گزارش، بازداشت آقای عمرزهی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در خیابان غدیر ۱۲ زاهدان صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا، 10 اردیبهشت 1402)
مشکلات کارگران اهل سنت چیست؟!
کارگر اهل سنت تنها از دست ستم تضاد و فاصله فاحش طبقاتی که نتیجه یک سیستم اقتصادی غیرانسانی است رنج نمی‌برد، بلکه با اضافه شدن ستم ملی، عقیدتی و اینکه شهروند درجه پایین است کرامت انسانیش تماماً زیر سوال رفته است. نمونه این طیف این روزها در کولبری ملت کورد و سوخت بری ملت بلوچ نمایان است. ( هرانا، 11 اردیبهشت 1402)
هشدار مدیریت و جامعه مدرسین حوزه علمیه مخزن‌العلوم خاش نسبت به عواقب دستگیری علما و خیرخواهان جامعه توسط نیروهای امنیتی
مدیر و مدرسین حوزه علمیه مخزن‌العلوم خاش با صدور بیانیه‌ای، نسبت به «بازداشت فله‌ای و خیابانی علما و خیرخواهان قوم و اساتید دارالعلوم زاهدان»، هشدار دادند و خواهان آزادی سریع علمای بازداشتی شدند. ( شبکه کلمه، 11 اردیبهشت 1402)
سقز؛ صابر خدامرادی به حبس و شلاق محکوم شد
بنابر این گزارش؛ “دادگاه ویژه روحانیت همدان، امام جمعه شهرک «قوخ» سقز را به هفت ماه حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم کرده است. این احکام به مدت سه سال به حالت تعلیق در آمده است.” ( هرانا، 12 اردیبهشت 1402)

حمایت روحانیون شهرستان های سرباز و راسک از مولوی عبدالحمید و مواضع وی
روحانیون سرشناس شهرستان‌های سرباز و راسک با حضور در دفتر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان حمایت خود را از او و مواضعش در قبال اتفاقات اخیر در بلوچستان و ایران اعلام کردند. ( رسانک، 13 اردیبهشت 1402)

آرمان صادقی، روحانی اهل سنت به حبس، شلاق و خلع لباس روحانیت محکوم شد
آرمان صادقی، روحانی اهل سنت و امام جمعه روستای “حسینی” از توابع شهرستان دهگلان توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به هفت ماه و نیم حبس، هفتاد و چهار ضربه شلاق و خلع لباس روحانیت محکوم شد. (هرانا، 13 اردیبهشت 1402)

تعطیلی نمازخانه سیدی اهل سنت مشهد توسط جمهوری اسلامی
در ادامه فشارها به اهل سنت، دولت جمهوری اسلامی، نمازخانه سیدی اهل سنت در مشهد را تعطیل کرده است. (کلمه، 15 اردیبهشت 1402)

بیانیه علمای اهل‌سنت منطقه سیستان در حمایت از مواضع مولانا عبدالحمید
جمعی از علمای شاخص اهل‌سنت منطقۀ سیستان و شهرستان نهبندان، با حضور در دفتر مولانا عبدالحمید و دیدار با ایشان، از «مواضع» مولانا عبدالحمید اعلام حمایت کردند. (کلمه، 15 اردیبهشت 1402)

انتقاد و مخالفت مولانا گرگیج در خصوص موج اعدامهای اخیر
مولانا گرگیج در ادامه اظهارات خود گفت: «اعدام و سخت گیری ها کشور را گل و بلبل نمی کند و نتیجه ای ندارد و به جز تنفر هیچ چیزی حاصل نمی شود.»وی افزود: «عزیز تر از جان انسان هیچ چیزی نیست و یک مورچه را هم نباید آزار داد، با مسایلی مانند اعدام و فشار، کشوری را نمی توانیم نگه داریم و مخالفی را از بین ببریم و محو کنیم و دائما هم نمی توانیم بر این اسب( حکومتداری) سوار باشیم و در میدان یکه تازی کنیم.» (کمپین فعالین بلوچ، 16 اردیبهشت 1402)

مولوی عبدالحمید: تحریم‌ها به نفع آقازاده‌ها شد که نفت را فروختند
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در تشریح وضعیت معیشتی مردم گفت: «شما نیروهای نظامیتان گرسنه‌اند، کارمندان دولتتان گرسنه‌اند اگر ده میلیون بگیرند می‌شود دو صد دلار. با این پول مگر می‌شود زندگی کرد و هزینه اجاره و دوا و درمان داد؟»این روحانی بلندپایه اهل سنت با انتقاد از اصرار جمهوری اسلامی بر برنامه هسته‌ای گفت: «شما همه فرصت‌ها را برای حل بحران هسته‌ای از دست دادید. ما نتوانستیم مشکل تحریم‌ها را حل کنیم. هسته‌ای چقدر ارزش داشت که کشور را به اینجا کشاندید؟»آقای عبدالحمید با اشاره به «طرح مولدسازی اموال دولت» ادامه داد: «حالا شنیده می‌شود که می‌خواهند بسیاری چیزها را بفروشند ولی بدانید با این کارها مشکلات کشور حل نمی‌شود. این مملکت داری نیست.» (کمپین فعالین بلوچ، 16 اردیبهشت 1402)

ایرج صوفی محمد در زندان مهاباد دست به اعتصاب زد
ایرج صوفی محمد، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان مهاباد، در اعتراض به شرایط نامناسب‌ خود در این زندان دست به اعتصاب زد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی به هرانا گفت: “آقای صوفی محمد در اعتراض به وضعیت نامناسب خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.”این زندانی سنی مذهب، پیشتر از بابت اتهام “عضویت در گروه های سلفی” به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود. این حکم با اعمال قانون کاهش مجازات به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت. (هرانا، 18 اردیبهشت 1402)

سنندج؛ احضار ملاصاحب احمدی به دادگاه ویژه روحانیت
ملاصاحب احمدی، از طلاب حجره امام النواوی ننله سنندج به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. این شهروند براساس ابلاغیه دریافتی در روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت‌ماه باید ظرف پنج روز آینده خود را به دادگاه ویژه روحانیت همدان معرفی کند. این شهروند طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان این شهر منتقل شده بود. (هرانا، 19 اردیبهشت 1402)
ماموستایان و نهادهای مدنی سقز حکم دادگاه بدوی علیه دو روحانی کُرد را محکوم کردند
ماموستایان، نهادهای مدنی و اقشار مردم سقز با انتشار بیانیه‌ای حکم دادگاه بدوی علیه ماموستا صابر خدامرادی و ماموستا آرمان صادقی را محکوم و اتهامات وارده به این دو روحانی کُرد را بخشی از اتهامات ناروا و تکراری اعلام کردند که سال‌هاست فعالان اجتماعی، صنفی و مدنی ایران، با آن آشنایند و رنج آنرا متحمل می‌شوند. (هرانا، 19 اردیبهشت 1402)
ماموستا سیدجلال اکبری به حبس محکوم شد
ماموستا سیدجلال اکبری، روحانی اهل شهرستان سروآباد استان کُردستان (سنندج) توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به حبس محکوم شده است. به گفته یک منبع مطلع، این حکم از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” برای ماموستا سیدجلال اکبری صادر شده است. وی پیشتر به همین اتهامات به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده بود.(خبرگزاری هه نگاو.21اردیبهشت1402)
ممانعت از سفر مولانا حبیب‌الرحمن مطهری به تربت‌جام
نیروهای امنیتی از سفر مولانا حبیب‌الرحمن مطهری به تربت‌جام جلوگیری کردند. مولانا حبیب‌الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف و یکی از علمای برجستۀ اهل‌سنت در استان خراسان رضوی است. براساس این گزارش، ایشان به همراه تعدادی از روحانیون اهل سنت، صبح چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به قصد حضور و سخنرانی در «کارگاه علمی – آموزشی تحکیم خانواده و طلاق» با میزبانی مسجد خواجه عزیزالله تربت جام عازم این شهر بودند، که از سوی فرمانداری این شهر از سفر ایشان ممانعت به‌عمل آمد.(خبرگزاری شبکه کلمه.21اردیبهشت1402)
بازداشت یک صوفی اهل افغانستان توسط ماموران لباس شخصی در زاهدان
یک عالم دینی اهل طریقت صوفی نقشبندی اهل افغانستان توسط ماموران شخصی وزارت اطلاعات بازداشت شد. روز جاری ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک تبعه اهل افغانستان به نام «مولوی عبدالرزاق نقشبندی» توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات زاهدان بازداشت شد. گفته میشود، بیش از ده خودرو با نیروهای مسلح لباس شخصی به منزل این روحانی یورش برده و او را بازداشت کرده اند.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.22اردیبهشت1402)
کشته شدن فرزند نوجوان امام جمعه اهل سنت خاش و فضای امنیتی در شهر
حماد قلندرزهی فرزند ۱۶ ساله مولوی محمد عثمان قلندرزهی در روستای سرتلاپ شهرستان خاش به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شد. این موضوع باعث ایجاد نگرانی در خاش شده و همزمان نیروهای نظامی خیابانها حضور گسترده ای یافته اند. گفته میشود، حماد به همراه خانواده به روستای سرتلاپ واقع در منطقه کارواندر رفته بودند که افراد مسلح ناشناس به سمت آنها تیراندازی کرده که حماد در این واقعه مجروح شده و به بیمارستان منتقل میشود و جان خود را از دست می دهد.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.22اردیبهشت1402)
مولوی عبدالحمید: «باید آمران جنایت زاهدان هم محاکمه بشوند نه فقط عاملان»
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ اردیبهشت با اشاره به قول رئیس سازمان نیروهای مسلح برای برخورد قاطع با مسببان «جمعه خونین زاهدان» گفت: «باید آمران جنایت هم محاکمه شوند و نه فقط عاملان آن.» او با اشاره به سرعت و شدت برخورد حکومت با حمله کنندگان به نیروهای نظامی و انتظامی گفت: «باید با همان سرعت و قدرت هم با مامورانی برخورد شود که به مردم حمله می‌کنند.» آقای عبدالحمید در ادامه سخنانش گفت: «باید ببینیم این حرف‌ها نتیجه عملی‌اش چه می‌شود؟»(خبرگزاری هرانا.22اردیبهشت1402)
فشار دستگاه های امنیتی برای برکناری امام جمعه مسجد جامع میرجاوه
بدنبال حمایت‌های مکرر مولوی عبدالقهار میربلوچزهی، امام جمعه مردمی مسجدجامع علی ابن ابی طالب شهرستان میرجاوه از مواضع مولانا عبدالحمید پس از جمعه خونین زاهدان، دستگاه های حکومتی جمهوری اسلامی در صدد عزل و برکناری این روحانی و جایگزینی شخص دیگری هستند. گفته می‌شود که پیشتر دستگاه‌های امنیتی قصد داشتند که مولوی عبدالقهار را برکنار کنند که هر بار با مخالفت عموم مردم مواجه شدند و قرار شده روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، این جابجایی برخلاف میل مردم میرجاوه و عموم جامعه روحانیت در این شهر صورت بگیرد که نیروهای نظامی هم بدلیل اعتراض احتمالی مردم نسبت به این موضوع به حالت آماده باش در آمده اند.(خبرگزاری شبکه کلمه.22اردیبهشت1402)
علت مرگ پسر امام جمعه اهل سنت خاش «بازی با اسلحه»اعلام شد
یک هفته پس از کشته شدن «حماد قلندرزهی»،‌ فررند شانزده ساله «مولوی عثمان قلندرزهی»، امام جمعه شهر خاش، دادستان زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان علت مرگ فرزند امام جمعه اهل سنت خاش را «بازی با اسلحه و شلیک ناگهانی» عنوان کرد. مهدی شمس آبادی، دادستان زاهدان در رابطه با کشته شدن فرزند ۱۶ ساله مولوی محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت مسجد الخلیل خاش گفته است که«فرزند مولوی محمد عثمان قلندرزهی در حال بازی با اسلحه بود که به علت شلیک ناگهانی اسلحه فوت می‌کند.»(خبرگزاری هرانا.25اردیبهشت1402)
انتقال ایرج صوفی محمد، زندانی مذهبی به زندان ارومیه
ایرج صوفی محمد، زندانی مذهبی پس از اعتصاب غذا از زندان مهاباد به زندان ارومیه منتقل شد. این زندانی مذهبی در زندان باز به سر می‌برد و روز جمعه پانزدهم اردیبهشت‌ماه به دستور دادستان عمومی مهاباد به زندان منتقل و وی در اعتراض به وضعیت نامناسبش دست به اعتصاب غذا زده است. اردیبهشت‌ماه ٩٩، این شهروند اهل مهاباد به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های سلفی” از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی “شیخلو” به پانزده سال حبس تعزیری محکوم و این حکم براساس طرح کاهش مجازات حبس‌های تعزیری به ١٠ سال کاهش پیدا کرده است.(خبرگزاری کردپا.26اردیبهشت1402)

مادح کرمی به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد
مادح کرمی روحانی اهل سنت ساکن سنندج، با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه ویژه روحانیت در همدان احضار شد. بر اساس احضاریه ای که به این روحانی ساکن سنندج ابلاغ شده، وی باید روز یکشنبه سی‌ و یکم اردیبهشت‌ماه در دادگاه ویژه روحانیت همدان حاضر شود.
در این گزارش آمده است که روز دوشنبه بیست و ششم دی‌ماه ۱۴۰۱، مادح کرمی به دادگاه شهر شویشه احضار و به ایشان اعلام شد که پرونده وی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام و حمایت از اعتراضات”، “اخلال در آسایش عمومی” و “تشویش اذهان عمومی” به دادگاه ویژه روحانیت همدان ارجاع داده شده است.(خبرگزاری هرانا.27اردیبهشت1402)

عبدالجبار لطفی به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد
عبدالجبار لطفی، روحانی اهل سنت ساکن سنندج، با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه ویژه روحانیت در همدان احضار شد. بر اساس احضاریه ای که به این روحانی ساکن سنندج ابلاغ شده، وی باید روز چهارشنبه سوم خردادماه در دادگاه ویژه روحانیت همدان حاضر شود. این روحانی اهل سنندج آذرماه ١۴٠١ نیز به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده بود.(خبرگزاری هرانا.27اردیبهشت1402)

پرونده سازی در زندان؛ گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش در زندان لاکان رشت
حمزه درویش، زندانی سنی مذهب که دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری می‌کند، کماکان ممنوع الملاقات بوده و با گشایش پرونده جدیدی رو به رو شده است. این پرونده با شکایت سازمان زندانها و به دنبال درگیری ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، در زندان لاکان رشت علیه وی گشوده شده است. “حمزه که از تاریخ ۱۴ مهرماه، به علت درگیری لفظی با مسئولین زندان بابت عدم دریافت مرخصی به سلول انفرادی منتقل شده بود، در روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه، پس از گذشت بیش از ۷ ماه، به بند ۸ (بند اعدامی ها) زندان لاکان رشت منتقل شد. آقای درویش کماکان از ملاقات محروم است و این امر موجب نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است.”(خبرگزاری هرانا.27اردیبهشت1402)

بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :

خودداری بهشت زهرا از تحویل پیکرهای متوفیان بهایی
بهشت زهرا از تحویل پیکرهای پنج متوفی بهایی که در فروردین ماه در تهران فوت کرده‌اند، خودداری کرده است و اجساد این پنج تن در سردخانه نگه داشته شده‌اند.خانواده‌های متوفیان بلاتکلیف و نگران از وضعیت اجساد عزیزان از دست رفته‌شان هستند. اسامی این پنج متوفی بهایی عبارت است از: فیروزه اختر خاوری: ۲۲ روز جسد وی در سردخانه است. خانم عزت ضرغامی: ۱۵ روز است جسد وی در سردخانه است. درنا مولایی , مریم معینی پور , عزت الله صدفی . از ابتدای سال جدید مسئولین بهشت زهرا تحویل جنازه متوفیان بهایی را منوط به پرداخت مبلغ هنگفتی کرده‌اند. آنان خانواده‌های متوفیان بهایی را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم پرداخت مبلغ مزبور، خودشان جسد متوفی را در گورستان خاوران دفن خواهند کرد. خانواده‌های متوفیان تاکنون حاضر به پذیرش این درخواست غیرقانونی و غیرانسانی نشده‌اند. آرامستان بهاییان تاکنون مشمول قوانین مربوط به آرامستان‌های اقلیت مذهبی بوده است و بهاییان بجز بابت هزینه‌های معمول مانند آمبولانس و سردخانه، پولی پرداخت نکرده‌اند. پس از تخریب قبرستان بهاییان در دهه ۶۰، این گورستان حدود ۳۰ سال پیش از طرف دولت در اختیار بهاییان گذاشته شد. قابل ذکر است، ماموران بهشت زهرا در روز پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ پیکر یک شهروند بهایی به نام بهزاد مجیدی را بدون اطلاع خانواده‌، انجام غسل و مراسم مذهبی در گورستان خاوران دفن کردند. (ایران وایر , 4 اردیبهشت 1402)
ابراز نگرانی رابرت مالی از گزارش‌ها درباره شکسته شدن زانوی مهوش ثابت در زندان اوین
رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا از گزارش‌ها درباره شکسته شدن زانوی مهوش ثابت از رهبران جامعه بهائی ایران محبوس در زندان‌ اوین ابراز نگرانی کرد. آقای مالی روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت با بازنشر توئیت دفتر بین‌المللی آزادی‌های مذهبی وابسته به وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت خانم ثابت نوشت: «هیچ کس را نباید به خاطر اعتقادات مذهبی خود زندانی کرد، چه رسد که این چنین شکنجه‌ شود». این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار آزادی فوری خانم ثابت و دیگر زندانیان عقیدتی در ایران شد. پیشتر فائزه هاشمی، فعال سیاسی، خبر داده بود که بازجویان زانوهای مهوش ثابت، ۷۰ ساله، را در زندان‌ شکسته‌اند. مهوش ثابت روز ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ پس از تحمل ۱۰ سال حبس از زندان آزاد شد، اما او ۹ مرداد پارسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دوباره دستگیر شد. (رادیو فردا، 6 اردیبهشت 1402)
تداوم بازداشت؛ انتقال نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی به زندان کرمان
نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج کماکان در زندان کرمان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. علیرغم گذشت سی روز از زمان دستگیری نهاله، وی همچنان از داشتن وکیل انتخابی محروم است. وی طی روزهای اخیر از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمان به زندان این شهر منتقل شد. وی مورخ هشتم فروردین ماه، در ایستگاه قطار کرمان در مسیر برگشت به کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات کرمان منتقل شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا، 8 اردیبهشت 1402)
گزارش نرگس محمدی از وضعیت ثمین احسانی شهروند بهایی زندانی

نرگس محمدی، فعال حقوق‌بشر زندانی در زندان اوین، شامگاه سه‌شنبه ۵اردیبهشت۱۴۰۲ در حساب کاربری اینستاگرام خود گزارشی از وضعیت مادران زندانی از جمله «ثمین احسانی»، شهروند بهایی منتشر کرده است. به گفته خانم محمدی، در حال حاضر ملاقات مادران و کودکان در بند زنان زندان اوین لغو شده و ثمین احسانی امکان ملاقات با دختر ۵ ساله خود را از دست داده است. در گزارش خانم محمدی آمده است: «در قوه قضاییه نه فقط عدالت و استقلال، بلکه ذره ای انسانیت هم وجود ندارد. ملاقات حضوری در بند زنان، ماهی یک بار است. ملاقات مادران و کودکان هم دیگر لغو شده است.» این فعال حقو‌ق‌بشر نوشته که ملاقات‌های ثمین احسانی، مادر ۳۶ ساله بهایی زندانی با دختر ۵ ساله‌اش، «دردناک ترین روز ملاقات بند زنان» است. این فعال حقوق‌بشر زندانی خود سال‌هاست که از دیدار فرزندانش محروم شده و بر اساس ویدیویی که فرزندانش در روز تولد خانم محمدی منتشر کرده‌اند، بیش از یک‌ سال است که صدای آن‌ها را نیز نشنیده است. (ایران وایر، 8 اردیبهشت 1402)

عفیف نعیمی شهروند بهایی و زندانی سیاسی سابق بازداشت شد

روز شنبه ٩ اردیبهشت ۱۴۰۲ (٢٩ آوریل ٢٠٢٣) عفیف نعیمی، از مدیران سابق جامعه بهایی ایران (یاران ایران) و زندانی سیاسی سابق، توسط نیروهای حکومتی در یک باغ حومه کرج بازداشت شد. از دلایل بازداشت این شهروند و اتهامات مطرح شده علیه وی، تا لحظه انتشار این خبر اطلاع دقیقی در دسترس قرار نگرفته است. عفیف نعیمی، در مرداد ماه ١٤٠١، توسط نیروهای حکومتی بازداشت و در آذر ماه همان سال از زندان قزلحصار کرج آزاد شده بود. وی بعدها توسط دادگاه انقلاب کرج در پرونده مشترکی با ١١ شهروند بهائی دیگر، به ٧ سال زندان، ۵ میلیارد تومان جزای نقدی و مجازات‌ تکمیلی محکوم شد. عفیف نعیمی پیشتر نیز توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به حبس محکوم شده و در سال ٩٧، پس از سپری کردن ده سال حبس از زندان آزاد شد. (هه‌نگاو، 9 اردیبهشت 1402)

دفن «مخفیانه» دو بهایی دیگر در گورستان خاوران توسط وزارت اطلاعات

فعالان بهایی روز شنبه ۹ اردیبهشت خبر دادند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی جسد دو شهروند بهایی به نام‌های فیروزه اخترخاوری و عزت ضرغامی را بدون اطلاع خانواده آن‌ها و رعایت مراسم آئینی بهاییان در گورستان خاوران به خاک سپرده است. این نهاد امنیتی در اقدامی مشابه روز ۱۰ فروردین پیکر بهزاد مجیدی، شهروند بهایی را در گورستان خاوران به خاک سپرده بود. گورستان خاوران محل دفن دسته‌جمعی قربانیان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ است که در محوطه قدیمی قبرستان بهاییان تهران، گلستان جاوید، قرار دارد. بهاییان ایران از قبرستان‌های خود با نام «گلستان جاوید» یاد می‌کنند. به گفته جامعه جهانی بهایی با وجود این‌که زمین‌های قبرستان بهاییان تهران متعلق به این جامعه است، یک مأمور وزارت اطلاعات که خود را «مسعود مؤمنی» معرفی می‌کند، برای دفن بهاییان در زمین این قبرستان «مبلغ گزافی» را طلب کرده است. جسد خانم اخترخاوری به دلیل ممانعت وزارت اطلاعات از خاکسپاری ۳۱ روز در سردخانه مانده بود. بر پایۀ گزارش‌های دریافتی، آقای مومنی از خانواده خانم اخترخاوری مبلغ بالایی را درخواست کرده و گفته‌ بود، در غیر این‌ صورت «جسد این متوفی نیز مانند جسد آقای مجیدی» در گورستان خاوران دفن خواهد شد. (وبسایت رسمی بهائیان ایران، 9 اردیبهشت 1402)

منصور امینی، شهروند بهائی در تهران بازداشت شد
یک منبع مطلع در این خصوص با بیان اینکه “آقای امینی در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است” به هرانا گفت: “ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی این شهروند از جمله شماری کتاب و عکس و لوازم الکترونیکی را ضبط کردند.”تا کنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، 11اردیبهشت 1402)
عطاالله ظفر، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای ظفر به هرانا گفت: «ساعت هفت صبح دوشنبه یازدهم اردیبهشت، آقای ظفر توسط سه تن از ماموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران محل را مورد تفتیش قرار دادند و شماری از وسایل شخصی این شهروند بهائی را نیز ضبط کردند.»از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری آقای ظفر اطلاعی در دست نیست.(هرانا، 11اردیبهشت 1402)
دفن پیکر یک شهروند بهایی دیگر، بدون اطلاع خانواده و مراسم مذهبی
از ابتدای سال جدید، شهروندان بهایی تهران با کارشکنی از طرف مسئولان بهشت زهرا در صدور مجور برای درگذشتگان خود مواجه شده‌اند. فردی به نام مسعود مومنی که خود را مسئول آرامستان بهاییان معرفی کرده به شهروندان بهایی اعلام کرده که فقط در قبال دریافت مبلغ هنگفتی پول، جسد را از سردخانه ترخیص خواهد کرد که این درخواست غیرقانونی با مخالفت بهاییان همراه بوده است. (هرانا، 12اردیبهشت 1402)

بازداشت یک شهروند بهایی از سوی وزارت اطلاعات تهران
یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”آقای قدمیان در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی از وی و حتی خانواده او از قبیل گوشی تلفن همراه و لپ تاپ، سپس بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل شده است.” (هرانا، 12اردیبهشت 1402)
منصور امینی، شهروند بهائی در تهران بازداشت شد
یک منبع مطلع در این خصوص با بیان اینکه “آقای امینی در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است” به هرانا گفت: “ماموران در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی این شهروند از جمله شماری کتاب و عکس و لوازم الکترونیکی را ضبط کردند.” (هرانا، 12اردیبهشت 1402)

شادی شهیدزاده، شهروند بهائی در تهران بازداشت شد
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی در خصوص نحوه بازداشت این شهروند به هرانا گفت: “ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل و ضبط برخی کتب و لوازم الکترونیکی متعلق به وی، او را بازداشت کردند.”این منبع مطلع در ادامه افزود: “خانم امینی به دنبال پیگیری های مکرر برای خاکسپاری مادر بزرگ خود در آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید)، روز شنبه با دریافت یک پیامک به مراجع قضایی احضار شده بود.” (هرانا، 12اردیبهشت 1402)

دستگیری هوشیدر زارعی، جودوکار سرشناس شیراز و شهروند بهایی
«هوشیدر زارعی»، قهرمان سابق و مربی سرشناس جودو فارس، هنگامی‌که در حال تردد به سمت محل کار خود بود، توسط ۳۰ مامور لباس شخصی و چندین اتومبیل با شیشه‌های دودی متوقف شد و ماموران بدون هیچ توضیحی او را بازداشت کردند. (ایران وایر، 12اردیبهشت 1402)

بازداشت میلاد مستوری، شهروند بهایی در کرمان
یک شهروند بهایی ساکن کرمان به نام «میلاد مستوری»، پس از احضار و معرفی خود به اداره اطلاعات، بازداشت شد. (هرانا، 12اردیبهشت 1402)

بازداشت چهار شهروند بهایی در استان تهران و کرمان از سوی نیروهای امنیتی
منصور امینی، شادی شهیدزاده و عطالله ظفر، دو شهروند بهایی ساکن تهران، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منازل آنها پس از تفتیش و توقیف برخی لوازم شخصی از این افراد، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”ماموران امنیتی که در یک تیم ۵ نفره به منزل خانم شهیدزاده یورش بردند پس از تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه، چند جلد کتاب، پاسپورت و لپ تاپ را توقیف و در نهایت این شهروند بهایی را هم بازداشت کردند.” (هرانا، 13اردیبهشت 1402)

بازداشت عنایت الله نعیمی، شهروند بهایی ساکن اصفهان
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عنایت الله نعیمی، شهروند بهایی، روز شنبه ۱۶ اردیبهشت در دادگاه انقلاب اصفهان برگزار و پس از پایان جلسه، عنایت الله نعیمی بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت این شهروند بهایی، ضمن تفتیش منزل، محل کار و باغ او در حومه اصفهان، برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپتاپ وی را ضبط کرده و با خود برده بودند. (هرانا، 16اردیبهشت 1402)
گزارشی از آخرین وضعیت سارا ثابت راسخ، شهروند بهائی
سارا ثابت راسخ، شهروند بهائی ساکن اصفهان، از هجدهم بهمن ماه سال گذشته دوران محکومیت یک ساله خود را تحت نظارت پابند الکترونیکی در خارج از زندان و با محدودیت تردد سپری میکند. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروند بهائی به هرانا گفت: “به دنبال صدور بخشنامه عفو در بهمن سال گذشته پرونده نخست خانم راسخ در دادگاه انقلاب مختومه شد؛ اما وی در پرونده ای دیگر توسط دادگاه کیفری به یک سال حبس محکوم شده بود که این میزان محکومیت صادره برای خانم راسخ از هجدهم بهمن ماه همان سال، تحت نظارت پابند الکترونیکی در خارج از زندان و با محدودیت تردد، به اجرا در آمد.” (هرانا، 18اردیبهشت 1402)
دوازده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در ساری و شهرکرد پلمب شدند
روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه، دوازده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرهای ساری و شهرکرد توسط ماموران اداره اماکن پلمب شدند. پلمب محل کسب این شهروندان به بهانه تعطیلی یکی از اعیاد بهائیان صورت گرفته است. هویت این هجده شهروند، کوروش مرادی و منصور روحانی دارای واحد صنفی نجاری در ساری، مسیح موقن، مهرداد موقن، امین موقن، میثم موقن، رامین موقن، شایان احمدی، نبی الله موقن، طهمورث احمدی، پویا احمدی، شکیب علیپور، فرزاد موقن، پرهام موقن، پیمان موقن، ضیا موقن، میلاد موقن، میعاد موقن دارای واحد های صنفی پخش، فروشنده و تعمیرات رادیات و اگزوز، مکانیکی و باطری سازی در شهرکرد توسط هرانا احراز شده است. یک منبع مطلع ضمن بیان اینکه در این ۱۲ واحد صنفی ۱۸ شهروند بهائی مشغول به فعالیت روزانه بودند، به هرانا گفت: “محل کسب این شهروندان بهائی به دلیل تعطیلات عید رضوان، توسط فرماندهی انتظامی و ماموران اداره اماکن پلمب صورت گرفته است.”(خبرگزاری هرانا.21اردیبهشت1402)
بی‌خبری از وضعیت عفیف نعیمی، شهروند بهایی
با گذشت دو هفته از بازداشت عفیف نعیمی، شهروند ۶۲ ساله بهایی در کرج، خانواده‌ی او هیچ پاسخ روشنی از مسئولین پرونده در مورد دلیل دستگیری، شرایط نگه‌داری و مدت قرار بازداشت او دریافت نکرده‌اند. در ۱۴ روز گذشته، این شهروند بهایی فقط یک تماس کوتاه تلفنی با منزل خود داشته است. خانواده نعیمی مطلع شده‌اند که نعیمی در بند هشت اطلاعات سپاه زندان گوهردشت کرج تحت بازداشت و بازجویی قرار دارد. عفیف نعیمی در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ هنگامی که در یک میهمانی خانوادگی بوده، با ورود ماموران به محل مزبور دستگیر شد.(خبرگزاری هرانا.24اردیبهشت1402)
تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ساناز تفضلی، شهروند بهائی در زندان وکیل آباد مشهد
ساناز تفضلی، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از پنج ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت به سر می برد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم تفضلی با اشاره به اینکه این شهروند بازداشتی از “حق دسترسی به وکیل محروم است”، در گفت و گو با هرانا عنوان کرد: “علیرغم تعیین قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی و تامین آن توسط خانواده تفضلی، کماکان با دستور بازپرس پرونده از آزادی موقت ساناز ممانعت به عمل می آید. همچنین با وجود اخذ آخرین دفاعیات از این شهروند بهائی، بازپرس پرونده از ارجاع پرونده خانم تفضلی از دادسرا به دادگاه امتناع می کند.”(خبرگزاری هرانا.25اردیبهشب1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی چهار شهروند بهائی در زندان اوین
شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر شهروندان بهائی علیرغم گذشت چهارده روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف بلاتکلیفی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر میبرند. “این شهروندان به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. پس از ده روز از زمان بازداشت پرونده آنها به دادگاه ارسال شده و سه شنبه هفته گذشته آخرین دفاعیه خود را انجام داده اند.” “علیرغم پیگیری خانواده این شهروندان، بازپرس پرونده آنها جواب گو نبوده، امری که باعث نگرانی خانواده و اطرافیان این شهروندان شده است.”(خبرگزاری هرانا.26اردیبهشت1402)

تفتیش محل سکونت دو بهایی دیگر در کرمان به دست ماموران اطلاعات
در ادامه سرکوب و فشارهای جمهوری اسلامی بر جامعه بهاییان ایران، محل سکونت دو بهایی دیگر در شهر کرمان به نام‌های نسرین مطلق و هدایت حکیمیان توسط ماموران اداره اطلاعات تفتیش شد. از آنجا که حکومت جمهوری اسلامی آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد، پیروان این دین با مشکلاتی مانند منع از تحصیل، پلمب واحدهای تجاری و خدماتی، بازداشت و اعدام مواجه هستند و مقام‌های قضایی و امنیتی ایران بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌اند. این منبع همچنین گفته است که ماموران اطلاعات پیش از این از خاکسپاری فرزند خانم مطلق در آرامستان کرمان جلوگیری کرده و خانواده را واداشته‌اند تا پیکر بی‌جان پسر او به نام «میثاق دولت» را در منطقه‌‌ای دور افتاده اطراف شهر رفسنجان به خاک بسپارند.(خبرگزاری هرانا.26اردیبهشت1402)

پرونده قبرستان بهائیان تهران؛ بازداشتی‌های پرونده گلستان جاوید همچنان در «گروگان» هستند
با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت چهار شهروند بهایی در ارتباط با قبرستان بهائیان تهران موسوم به گلستان جاوید، تاکنون خانواده‌های این افراد پاسخ مشخصی از سوی شعبه سه دادسرای اوین دریافت نکرده‌اند. منابع مطلع به رادیو فردا گفته‌اند که افراد بازداشت‌شده «گروگان» هستند تا بهائیان با خواسته‌های وزارت اطلاعات در مورد نحوه خاکسپاری اجساد عزیزان خود موافقت کنند.
این منابع گفته‌اند که مسئول شعبه دادسرای سه اوین با عنوان «آقای محمدی» از پذیرفتن خانواده‌های بازداشتی‌های بهایی سر باز زده و گفته است: «من با آن‌ها کاری ندارم».این در حالی است که ماموران وزارت اطلاعات روز ۱۱ اردیبهشت با حکم این شعبه به منازل شادی شهیدزاده، عطاءالله ظفر، ولی‌الله قدمیان و منصور امینی یورش برده و پس از تفتیش منزل‌شان، آن‌ها را بازداشت کردند. سه نفر از افراد بازداشت شده مسئول انجام أمور اداری قبرستان بهائیان تهران، و خانم شهیدی نوه عزت ضرغامی است که جسد او به‌دلیل ممانعت وزارت اطلاعات از خاکسپاری، ۳۱ روز در سردخانه نگهداری و سپس مخفیانه دفن ‌شد.(خبرگزاری هرانا.27اردیبهشت1402)

مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :
جایزه “بنیاد استفان” در آلمان به ماری محمدی تعلق گرفت
“بنیاد استفان” در آلمان جایزه امسال خود را به ماری محمدی، فعال مدنی و نوکیش مسیحی ایرانی، اعطا کرد. خانم محمدی پیش از خروج از کشور، به دلیل فعالیت‌هایش در ایران، با بازداشت و محرومیت‌های اجتماعی مواجه شده بود. ماری محمدی نوکیش مسیحی و فعال حقوق بشر ایرانی، جایزه سالانه “بنیاد استفان برای مسیحیان تحت آزار و اذیت” را دریافت کرد. بنیاد استفان که مرکز آن در شهر فرانکفورت آلمان قرار دارد، از مسیحیانی که به دلیل باور مذهبیشان تحت آزار و پیگرد قرار می‌گیرند، حمایت می‌کند. در بیانیه این بنیاد آمده است که جایزه امسال آن به دلیل “از خودگذشتگی و شجاعت ماری محمدی در اطلاع‌رسانی از وضعیت نوکیشان مسیحی و نقض حقوق بشر در ایران” به وی اهدا می‌شود. ماری محمدی پیش از خروج از کشور، از جمله در جریان اعتراضات آبان ۹۸ و همچنین موج اعتراضات به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، بازداشت شد و مدتی را در زندان قرچک به سر برد. این نوکیش مسیحی همچنین به دلیل فعالیتهای مدنی در آذر ماه ۱۳۹۸ از حضور در دانشگاه و ادامه تحصیل محروم شده بود. (دویچه-وله-فارسی ، 4 اردیبهشت 1402)
آزادی ملیحه نظری، نوکیش مسیحی، از زندان اوین
ملیحه نظری، نوکیش مسیحی زندانی، پس از تحمل هشت ماه حبس، روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت ماه از زندان اوین آزاد شد. خانم نظری به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح‌آمیز دینی، و به اتهام «اداره دستجات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور»، به ۶ سال زندان محکوم شده بود. «دیوان‌عالی به دلیل بیماری فرزند با عفو این نوکیش مسیحی موافقت کرده است.» این شهروند مسیحی اخیراً همراه با سارا احمدی، دیگر شهروند مسیحی زندانی، جز ۳۰ نفر از زنان زندانی سیاسی و عقیدتی بند زنان زندان اوین بود که در نامه‌ای خواهان توقف اعدام معترضان و پایان دادن به صدور احکام ناعادلانه در ایران شدند. خانم نظری در مراسم کلیسای خانگی موسوم به «یک دلان»، شرکت کرده بود که کلیسایی ویژه بانوان مسیحی در تهران بوده‌است. از شهریور ماه سال گذشته، خانم نظری برای تحمل حبس راهی زندان اوین شد. (محبت نیوز.6 اردیبهشت1402)
آزادی سارا احمدی و همایون ژاوه، نوکیشان مسیحی از زندان اوین
سارا احمدی و همایون ژاوه، که پیش‌تر با رای بدوی دادگاه زندانی شده بودند و با بازبینی پروند این دو نوکیش مسیحی از سوی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، و صدور رای برات از زندان اوین آزاد شدند. بر اساس این گزارش، پرونده این دو زندانی عقیدتی برای اعاده دادرسی در شعبه ۳۴ تجدیدنظر استان تهران در جریان بود که نهایتا در روز سه‌ شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه رای نهایی آنها صادر و از اتهام‌های انتسابی تبرئه شدند.(خبرگزاری ماده هجده.21اردیبهشت1402)
گزارش آمریکا درباره وضعیت آزادی مذهبی: ادامه سرکوب اقلیت‌ها، از جمله مسیحیان در ایران
در گزارش سالانه وزارت امورخارجه آمریکا در مورد وضعیت آزادی مذهبی که روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ منتشر شد، آمده که حکومت ایران در سال گذشته میلادی، همچنان به سرکوب و آزار اقلیت‌های دینی و مذهبی از جمله سنی‌ها، بهایی‌ها و مسیحیان، به ویژه نوکیشان، ادامه داده‌است. طبق این گزارش، مسیحیان به ویژه نوکیشان به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی، در بسیاری از موارد، همچنان راهی زندان شده، به جریمه نقدی و تبعید داخلی محکوم شده، و از کار و تحصیل محروم شده‌اند. بخشی از گزارش به سرکوب اعتراضات صلح آمیز «خیزش ملی» پس از جان باختن مهسا (ژینا) امینی پرداخته، و در مورد اعدام محسن شکاری، شهروند معترض، به اتهام «محاربه» نوشته‌است. ۳۰ تن از زنان زندانی سیاسی و عقیدتی بند زنان زندان اوین، از جمله سارا احمدی و ملیحه نظری، نوکیشان مسیحی، نیز در نامه‌ای خواهان توقف اعدام معترضان و پایان دادن به صدور احکام ناعادلانه در ایران شدند. این گزارش همچنین از نامه انتقادی شدید ۳۰۰ شهروند مسیحی از حکومت در مورد سرکوب شهروندان معترض نوشته‌است.(خبرگزاری ماده هجده.27اردیبهشت1402)
پیروان سایر ادیان :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.
بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند.
در این ماه :

یک روحانی در قم با «ضربات چاقو» مورد حمله قرار گرفت
یک روحانی در قم روز شنبه پس از زیر گرفته‌ شدن به وسیله یک خودرو، مورد حمله ضربات چاقوی راننده قرار گرفت. امیر مختاری، فرمانده نیروی انتظامی قم، در این مورد گفت: «در پی وقوع یک فقره تصادف منجر به جرح بین یک دستگاه خودروی تیبا و دو نفر عابر پیاده در خیابان شهدا قم، راننده خودروی تیبا که اهل قم است بعد از تصادف و پیش از خارج شدن از خودرو، اقدام به خودزنی کرد و سپس با چاقو به یکی از مصدومان حادثه که معمم بود حمله ور شد.» به گفته امیر مختاری، راننده ضارب و روحانی مورد اصابت چاقو در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. فرمانده نیروی انتظامی قم در مورد ضارب گفت: «تا زمانی امکان بازجویی از این فرد وجود نداشته باشد نمی‌توان از علت و انگیزه فرد ضارب صحبت کرد».(کانون دفاع از حقوق بشر در ایران.9 اردیبهشت1402)

کمیسیون آزادی مذاهب آمریکا خواستار ارجاع پرونده ایران به دادگاه کیفری بین‌المللی شد
کمیسیون آزادی‌ بین‌المللی مذاهب آمریکا در گزارش سالانه خود از دولت این کشور خواست موضوع سرکوب اقلیت‌های دینی در ایران را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد و بخواهد مقام‌های جمهوری اسلامی به خاطر نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت مورد پیگرد قرار بگیرند. (گزارش کمیسیون مذهبی، 9 اردیبهشت1402)

گزارشی از آخرین وضعیت طه احدی، از هواداران جریان “یمانی” در زندان سپیدار اهواز
آقای احدی که پیشتر توسط دادگاه ویژه روحانیت اهواز به یک سال حبس محکوم شده بود در تاریخ دهم اسفندماه سال گذشته، جهت اجرای حکم حبس در دزفول بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند در رابطه با آخرین وضعیت وی به هرانا گفت: “علیرغم درخواست های مکرر آقای احدی و تلاش خانواده ایشان، وی از مرخصی محروم مانده است.” (هرانا، 13 اردیبهشت1402)
سیاوش حیاتی جهت تحمل حبس احضار شد
سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، با دریافت ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اسلام آباد غرب احضار شد. بر اساس احضاریه ای که در تاریخ شانزدهم اردیبهشت به این شهروند ابلاغ شده است، آقای حیاتی باید ظرف مدت پنج روز از زمان ابلاغ، جهت اجرای حکم حبس در شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اسلام آباد غرب حاضر شود. (فعالان مدنی یارسان، 18 اردیبهشت1402)

هشدار درباره اجرای فوری حکم اعدام دو زندانی عقیدتی به اتهام «سب‌النبی»
چند کانال فعال در زمینۀ حقوق بشر از جمله هه‌نگاو، هرانا و اتحادیه آزاد کارگران از انتقال یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، زندانیان عقیدتی که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند، به سلول انفرادی زندان اراک خبر دادند و نسبت به اجرای حکم اعدام آن‌ها ابراز نگرانی کردند. دادبان ایران در رابطه با جزئیات پرونده این دو زندانی عقیدتی نوشت که تنها استناد پرونده علیه یوسف مهراد، «اقرار ضمنی» است که بر اساس قانون، مستند کافی برای اثبات اتهام «سب‌النبی» نیست. (هرانا، 15 اردیبهشت1402)

افزایش نگرانی ها؛ دو زندانی متهم به سب النبی به سلول های انفرادی زندان اراک منتقل شدند
یوسف مهراد و سید صدرالله فاضلی زارع، دو زندانی عقیدتی در زندان اراک که پیشتر از بابت اتهام “سب النبی” به اعدام محکوم شده بودند، به سلول های انفرادی این زندان منتقل شدند. انتقال ناگهانی این زندانیان، باعث افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت آنان شده است. انتقال ناگهانی این زندانیان محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی ها در خصوص احتمال اجرای حکم آنان شده است.یک منبع نزدیک به خانواده زندانیان در گفتگو با هرانا گفت “خانواده ها به امید نجات فرزندان خودشان تاکنون سکوت اختیار کردند اما اکنون می بینیم شرایط برخلاف وعده های داده شده پیش می رود و نگرانی از سرنوشت آنان جدی تر شده است” (هرانا، 18 اردیبهشت1402)
مهاباد؛ ایرج صوفی‌محمد، زندانی عقیدتی دست به اعتصاب غذا زد
ایرج صوفی‌محمد، زندانی عقیدتی کُرد در اعتراض به انتقال خود از رای باز به بند داخله زندان مهاباد از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده است. بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، ایرج صوفی‌محمد، زندانی عقیدتی که به صورت رای باز به سر می‌برد به دلایل نامعلوم روز جمعه ۱۵ اردیبهشت با دستور دادستان مهاباد به بند داخله این زندان منتقل شده است. این زندانی از روز گذشته ۱۷ اردیبهشت در اعتراض به انتقال خود از رای باز به بند داخله زندان دست به اعتصاب غذا زده است.این شهروند اهل مهاباد در اوایل پاییز ۱۳۹۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. وی در اریبهشت ۱۳۹۹ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به ریاست قاضی علی شیخ‌لو به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در گروه‌های تندرو مذهبی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. (شبکه حقوق بشر کردستان ، 19 اردیبهشت1402)
دو نفر در ایران به اتهام “توهین به مقدسات” اعدام شدند
در این گزارش آمده است، براساس رای صادره دادگاه استان مرکزی، صدرالله فاضلی زارعی، به اتهام “، ارتداد فطری، قذف مادر پیامبر، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن، توهین به مقدسات و انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت”، و یوسف مهرداد به اتهام “سب‌النبی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی” به اعدام محکوم شدند. (میزان ، 19 اردیبهشت1402)
سیاوش حیاتی جهت تحمل حبس به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد
سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود، به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “روز جاری آقای حیاتی در پی احضار قبلی به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اسلام آباد غرب مراجعه کرد. او سپس بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد.” آقای حیاتی اواسط اردیبهشت ماه امسال جهت اجرای حکم حبس به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اسلام آباد غرب احضار شده بود.(خبرگزاری هرانا.25اردیبهشت1402)

برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 81 خبر که در طول اردیبهشت ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دراردیبهشت ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، رضا شایگان، لیلا رمضان، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، سعید طایف، کیمیا قزلباش، آرمان توکلی،اسفنیار سنگری، داود لطفی، محمد مهدی خسرو پناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:
adian.bashariyat.org