بازداشت حدود هفتاد نوکیش مسیحی در یازده شهر،طی یک ماه و نیم

طبق گزارش رسیده به سازمان ماده ۱۸، حدود هفتاد شهروند مسیحی، از ۱۱ خرداد ماه تا ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، طی یورش نیروهای امنیتی در یازده شهر بازداشت شدند. دستکم ده تن هنوز در زندان بسر میبرند.

گزارش ها تعداد مسیحیان بازداشتی را دست کم ۶۹ نفر ذکر کرده اند. اکثر بازداشت شدگان، نوکیش مسیحی هستند ولی بنا به گزارش ها دو شهروند ارمنی نیز در این یورش های امنیتی، بازداشت شده اند.

بازداشت شهروندان ارمنی درحالی صورت می گیرد که حکومت جمهوری اسلامی همواره تبلیغ کرده که ارمنی ها و آشوری ها از آزادی دینی و اجرای مراسم مذهبی برخوردار هستند. ارمنی‌ها و آشوری‌هایی که باور مسیحی خود را با نوکیشان فارسی‌زبان درمیان می‌گذارند به شدت سرکوب می‌شوند.

دستگیری این شهروندان مسیحی بین تاریخ های ۱۱ خرداد تا ۲۶ تیرماه، طی حملات نیروهای امنیتی به منازل مسیحیان و کلیساهای خانگی صورت گرفته است.

پیشتر طبق گزارش ها رسیده، سازمان ماده ۱۸ اعلام کرد که در اواخر تیرماه طی حمله به پنج شهر، دستکم ۵۳ نوکیش مسیحی بازداشت شدند.

گزارش های تکمیلی هم اکنون حاکی از حمله به شهروندان مسیحی در یازده شهر تهران، کرج، الیگودرز، ارومیه، رشت، شیراز، سمنان، گرمسار، ورامین، اصفهان و اسلام شهر است.

برخی از مسیحیان بازداشتی، پس از یک هفته حبس، با امضای تعهدنامه ای ازاد شده اند در حالی که برخی دیگر بیش از یک ماه در بازداشت مانده اند.

نهادهای امنیتی در گذشته نیز مسیحیان بازداشت شده را تحت فشار قرار داده تا تعهد دهند که در مراسم عبادتی با دیگر مسیحیان شرکت نکنند.

برخی از شهروندان مسیحی بازداشتی، چند روز پس از آزادی نیز مجددا احضار شده و مورد بازجویی های بیشتر قرار گرفته اند.

وثیقه مالی برای آزدی موقت برخی از این شهروندان، بین ۴۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین مقامات امنیتی برخی از این شهروندان مسیحی را تحت فشار قرار داده تا کشور را ترک کنند.

گروهی از این شهروندان مسیحی مجبور شده اند در جلسات آموزش اسلامی شرکت کنند. در چند سال اخیر، نهادهای قضایی در همکاری با حوزه های علمیه، نوکیشان مسیحی را مجبور به شرکت در جلسات عقیدتی و اسلامی کرده‌اند.

تفتیش عقاید در قانون اساسی ایران ممنوع است ولی نوکیشان مسیحی بارها در مورد عقایدشان مورد بازجویی و دادگاه تحت فشار بوده‌اند، تا دینشان را تغییر دهند.

دستکم یکی از مسیحیان بازداشتی نیز بدون توضیحی از محل کار خود اخراج شده است. حکومت بارها نوکیشان مسیحی را از فعالیت اقتصادی محروم کرده است. این محرومیت ها همچنین شامل محرومیت از ادامه کسب و کار و اخراج از محل کار نیز بوده است.

حکومت جمهوری اسلامی کلیساهای فارسی زبان را تعطیل کرده و با حمله به کلیساهای خانگی و منازل مسیحیان آنان را تحت فشار قرار می دهد.

کمپین #کلیسا_حق_همه_مسیحیان_است که با ابتکارعمل گروهی از نوکیشان و پشتیبانی سازمان ماده ۱۸ راه‌اندازی شده، از مسئولین حکومت اسلامی ایران پرسیده‌ است که «مسیحیان فارسی‌زبان کجا می‌توانند عبادت کنند که سرنوشتشان به دستگیری و زندان ختم نشود؟»

«سازمان ماده ۱۸» در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت مسیحیان در ایران، که با همکاری سه نهاد مسیحی دیگر منتشر کرد، اطلاع داد که در سال میلادی ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش، دو برابر شده، و از ۵۹ نفر به ۱۳۴ رسیده‌است. در پایان سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷ مسیحی به اتهاماتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در زندان محبوس بودند.