گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان تیر 1402

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان تیر 1402

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه تیر 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

 

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

 

احضار و بازجویی از حافظ عبدالقهار میربلوچ زهی در دادگاه ویژه روحانیت زاهدان

روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، حافظ عبدالقهار میربلوچ زهی امام جمعه میرجاوه به دادگاه ویژه روحانیت زاهدان احضار شد. ماموران اطلاعات در این احضار از حافظ عبدالقهار خواسته اند که تعهد بدهد امامت نماز جمعه را انجام نمی دهد که با مخالفت این روحانی بلوچ همراه بوده است. ماموران اداره اطلاعات پس از مخالفت حافظ عبدالقهار با خواسته دادگاه ویژه روحانیت، طی تماس تلفنی وی را تهدید به بازداشت از داخل منزل کرده اند. گفتنی است که پیشتر نیز مقامات جمهوری اسلامی در استان قصد عزل حافظ عبدالقهار از امامت نماز جمعه و برخورد شدید با وی را داشته اند که مردم مانع آن شده اند. ( شبکه کلمه، 2 تیر 1402)

هنوز احکام نهایی پرونده «جمعه خونین زاهدان» صادر نشده

 

با وجود گذشت نزدیک به نه ماه از جمعه خونین زاهدان، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان در مورد وضعیت پرونده تخلفات نیروهای مسلح در هشتم مهر سال گذشته گفته «هنوز احکام برخی از نیروهای نظامی این پرونده قطعی نشده است». او افزوده که «به علت نواقصی، دادگاه نتوانسته است رأی نهایی را صادر کند.» صبح روز چهارشنبه ۳۱ خرداد، «حسینعلی میر»، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان، در مورد جمعه خونین زاهدان گفته اکنون برای ۱۱ متهم که تیراندازی آنها باعث مرگ افراد شده پرونده‌ای جدید تشکیل شده است. به گفته او، در پرونده نخست تعداد ۱۵ نفر از متهمان در اواخر سال گذشته کیفرخواست آنها به دادگاه ارسال و احکام این افراد نیز صادر شده است اما در زمان حاضر در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد و با توجه به اینکه هنوز نهایی نشده است نمی‌توان احکام نهایی را اعلام کردآقای میر اضافه کرده که: «در پرونده دیگر این حادثه دربارهٔ فرماندهانی بود که اقداماتی نظیر ترک فعل، عدم رعایت نظامات دولتی و گزارشات خلاف واقع داشتند که برای آنها نیز کیفرخواست تشکیل شد و جلسات آن نیز برگزار شده است که استعلاماتی دارد که در حال انجام است و به‌محض دریافت پاسخ استعلامات احکام آنها نیز صادر خواهد شد. ( ایران وایر،2 تیر 1402)

 

 

احضار و بازجویی یک فعال مذهبی به ادراره اطلاعات زاهدان

روز سه شنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۲، حافظ طیب اسماعیل زهی، فعال مذهبی اهل سنت، پس از احضار به اداره نظارت نظارت و پیگیری وزارت اطلاعات در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، تحت بازجویی قرار گرفت. براساس این گزارش، از محور بازجویی صورت گرفته توسط بازجویان از حافظ طیب اسماعیل زهی اطلاعی در دسترس نیست اما گفته می‌شود بازجویان در صدد پرونده سازی بر علیه این شهروند اهل سنت برآمده بودند. لازم به اشاره است، حافظ طیب اسماعیل زهی، فرزند مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی و مدیر داخلی مسجد مکی زاهدان است که از مراکز اصلی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان و حتی ایران است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،3 تیر 1402)

 

انتقال بازداشتیان روز جمعه راسک به قرنطینه زندان چابهار

روز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲، دو نفر از اساتید و چند نفر از طلبه های حوزه علمیه مفتاح العلوم راسک توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند. اسامی اساتید بازداشت شده «حافظ کامران سالمی زهی» فرزند لال بخش اهل آهوران و «مولوی نذیر بخشی زهی» و اسامی طلبه های بازداشت شده «فرزاد دهقانی» «یاسین سینگله» «عرفان دهانی» و «نعمت الله میران زهی» عنوان شده است. لازم به اشاره است که ماموران اداره اطلاعات دو استاد مفتاح العلوم راسک «حافظ کامران سالمی زهی و مولوی نذیر بخشی زهی» را پس از نماز جمعه با حمله به مدرسه و شکستن شیشه دفتر بازداشت کرده و با خود برده اند. ( شبکه کلمه،5 تیر 1402)

 

بيانيه محكوميت حمله عوامل رژيم به مدرسه دينی مفتاح العلوم راسک و بازداشت بيرحمانه اساتيد آن

در تیر 1402 اساتیدوطلاب حوزه علمیه مفتاح العلوم وجمعی از نمازگزاران مسجدجامع قاسمی راسک با انتشار بیانیه ای حمله عوامل رژيم به مدرسه دينی مفتاح العلوم راسک و بازداشت بيرحمانه اساتيد آن را محکوم کردند. در این بیانیه با اشاره به حمله روز دوم تیروماه به نمازگزاران شهر راسک، گفته شده که ماموران از گاز اشک آور علیه نمازگزاران و معترضان در مسجد جامع قاسمی راسک و محوطه حوزه علمیه استفاه کردند. این بیانیه خواستار آزادی مدرسان و معترضان این حادثه شده است. ( شبکه کلمه،7 تیر 1402)

۱۰ روز انفرادی به دلیل اعتراض

صبح دوشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۲، قاسم آبسته و داوود عبداللهی از بند عمومی زندان گوهردشت به انفرادی منتقل شدند. این امر به دلیل اعتراض ایشان به جابجایی اجباری از زندان گوهردشت به زندان قزلحصار است. آقای عبداللهی پس از یک روز انفرادی به بند بازگشت. اما قرار است که آقای قاسم آبسته را مدت ۱۰ روز در سلول انفرادی نگه دارند. لازم به ذکر است که زندانیان گوهردشت جهت انتقال به زندان قزلحصار تحت فشار قرار داشته، به این امر اعتراض دارند. به گفته منابع مطلع، در صورت انتقال زندانیان و عدم تفکیک آنها، درگیری های خونینی در زندان قزلحصار در راه خواهد بود. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران،8 تیر 1402)

 

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط اطلاعات سپاه

روز سه شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲، محمد اسلام عبدالزهی، روحانی اهل سنت توسط سازمان اطلاعات سپاه شهرستان ایرانشهر احضار شد. آقای عبدالزهی به دلیل فعالیت و حمایت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در فضای مجازی مورد بازجویی قرار گرفته است. محمد اسلام عبدالزهی، امام جماعت روستای توکر از توابع شهرستان ایرانشهر پیشتر به علت اعلام همبستگی با مولوی عبدالحمید از سمت امام جمعه روستای آزمن آباد واقع در شهرستان ایرانشهر برکنار شده است. انتظامات مسجد مکى زاهدان فردی را شناسایی و دستگیر کرده که از طرف اطلاعات سپاه پاسداران ماموریت داشت در پوشش طلبه علوم دینی مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی را با سم ترور کند. )هرانا،9 تیر 1402)

بیانیه نواندیشان دینی در حمایت از مواضع مولوی عبدالحمید

در تبر ماه 1402 جمعی از نواندیشان مذهبی با اشاره به بیانیه‌های اعتراضی «ماموستاها در کردستان» در بیانیه خود نوشتند: «علمای مذهبی اهل سنت ایران از هر طایفه و نژادی در قامت یکی از نمادهای مقاومت و پایداری جنبش مهسا به میدان آمده‌اند و این پدیده بیش از همه جای ایران در کردستان و سیستان و بلوچستان خود را نشان داد، در مناطقی که بیش از همه جا رنج ستم و تبعیض را به دوش کشیده‌اند.» هاشم آقاجری، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، صدیقه وسمقی، محمدجواد اکبرین، سروش دباغ، احمد علوى، رضا علیجانی، داریوش محمدپور و یاسر میردامادی از جمله پانزده امضا کننده بیانیه «نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج از کشور» هستند. (هرانا، 11 تیر 1402)

نوه مولوی عبدالحمید همراه با خشونت بازداشت شد

در تیرماه 1402عبدالنصیر شه‌بخش بعد از نماز ظهر، در حالی که به سوی منزلش در حرکت بود، در خیابان رازی توسط نیروهای امنیتی همراه با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از دلیل بازداشت هنوز اطلاعی در دسترس نیست. عبدالنصیر شه‌‌بخش از کارکنان دارالعلوم مسجد مکی زاهدان و نوه دختری امام جمعه اهل سنت زاهدان است. او پیشتر نیز به اداره اطلاعات زاهدان احضار شده بود. اسامه شه‌بخش در حالی که در فروشگاه محل کارش در خیابان طباطبایی زاهدان بود، ماموران امنیتی با پنج خودرو به او حمله کرده و علاوه بر ضبط لب‌تاپ و وسایل شخصی‌اش، او را با خود بردند.(هرانا، 11 تیر 1402)

 

مولانا عبدالحمید: عزت و سربلندی علما و ریش‌سفیدان در حفظ استقلال‌شان است!

تیرماه 1402 جمع کثیری از علما، ائمه جمعه و جماعات و مدیران و اساتید مدارس دینی شهرهای خاش، تفتان، میرجاوه و مناطق ایرندگان و گوهرکوه و دیگر بخش‌ها و توابع این سه شهرستان،با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید دیدار کردند. مولانا عبدالحمید در خلال این اجتماع با تاکید بر عدم وابستگی علما و بزرگان به قدرت‌ها گفت:‌ عزت و سربلندی علما و ریش‌سفیدان در حفظ استقلال‌شان است. (هرانا، 12 تیر 1402)

 

درگذشت فقیرمحمد نهتانی

در تیر ماه 1402 مولوی نهتانی که طی این مدت بارها از سوی دستگاه های امنیتی احضار شده بود و از این بابت به شدت تحت فشار بود، تا جایی که از گوشی هوشمند و شبکه های اجتماعی استفاده نمی کرد و گوشی معمولی داشت که اکثر مواقع خاموش بود و شماره های ناشناس را جواب نمیداد، فوت کردند. . وی همیشه عنوان می کرد: “میدونم من رو راحت نمیزارن”. وی از اساتید دارالعلوم مسجد مکی و مسئول دفتر فارغ التحصیلان دزاپ بود. (هرانا، 13 تیر 1402)

 

رحمت نصوحی، روحانی اهل سنت با تودیع وثیقه آزاد شد

تیر 1402 آزادی آقای نصوحی با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی صورت گرفته است. رحمت نصوحی، 45 ساله و اهل مهاباد، روحانی اهل سنت، در ایست بازرسی شهر بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی چندی بعد، پس از اتمام مراحل بازجویی در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات ارومیه به زندان مهاباد منتقل شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، 13 تیر 1402)

 

انتقاد تند مولوی عبدالحمید از علما: ۴۴ سال سیاهی‌لشکر بودیم

امام جمعه اهل سنت زاهدان که مدتهاست انتقادات تندی علیه جمهوری اسلامی می‌کند، در دیدار روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه خود با علمای شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه به مناسبت عید غدیر گفت:‌ «معتمدین و ریش‌سفیدان ما نیز باید استقلال خودشان را حفظ کنند و به‌خاطر منافع ناچیز دنیا ارزش خود را پایین نیاورند. وابستگی چیز خوبی نیست.» این سخنان مولوی عبدالحمید در حالی منتشر شده که، در هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی فشار مضاعفی بر مولوی و نزدیکانش وارد کرده‌اند. طی هفته گذشته نزدیکان مولوی عبدالحمید، از جمله نوه او و راننده‌اش بازداشت شده‌اند. مدتی پیش هم وزارت اطلاعات اجازه خروج مولوی برای مراسم حج در عربستان را به او نداد. (هرانا، 14 تیر 1402)

 

دادگاه تجدیدنظر استان همدان: ماموستا آرمان صادقی به تحمل هفت ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری،‌ ۷۴ ضربه شلاق و خلع لباس روحانیت محکوم شد

این شهروند اهل سنت، در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۲، پس از احضار به شعبه بازپرسی در دادسرای ویژه روحانیت استان همدان، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (تشویش اذهان عمومی) تفهیم اتهام و پس از اتمام جلسه بازپرسی با تودیع قرار کفالت آزاد شد. حکم صادره بدوی بر علیه این شهروند اهل سنت، عینا توسط دادگاه تجدیدنظر ویژه روحانیت تائید شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 14 تیر 1402)

 

هادی احمدی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد

بر اساس احضاریه ای که توسط دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه صادر و به آقای هادی احمدی ابلاغ شده است، این روحانی اهل سنت باید روز چهارشنبه بیست و یکم تیر ماه، در این شعبه حاضر شود. تاکنون از دلایل احضار این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. هادی احمدی، خطیب و مدرس مدرسه علوم دینی شمس العارفین نجار پاوه است. (هرانا، 16 تیر 1402)

 

 

بازداشت یکی دیگر از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان توسط نیروهای نظامی

هویت این نیروی انتظامات مسجد مکی “حاجی گل‌احمد شاهوزهی”، یکی از اعضای باسابقه و قدیمی ستاد انتظامات عنوان شده است.همچنین پیش از این نیز عبدالواحد شُهلی‌بر، یکی از اعضای شاخص ستاد انتظامات مسجد مکی، پس از احضار به دادگاه انقلاب زاهدان روز شنبه سوم تیرماه بازداشت شده بود.پس از ادامه جمعه های اعتراضی در زاهدان، در تیر 1402 مقامات قضایی و نظامی جهت خنثی کردن آنها با بازداشت نزدیکان مولانا عبدالحمید و کارکنان مجموعه مکی در حال فشار هستند. (کمپین فعالین بلوچ، 17 تیر 1402)

 

یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

در تیر 1402 مولوی سید یوسف موسوی، روحانی اهل سنت، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان درمیان واقع در استان خراسان جنوبی، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.این روحانی اهل سنت توسط نیروهای لباس شخصی در حوزه علمیه امام ندوی بازداشت شده است. همچنی ماموران مذکور با بیان اینکه بازداشت به دستور دادگاه ویژه روحانیت بوده، اقدام به تفتیش منزل وی و حوزه نامبرده کرده اند، لوازم دیجیتال از جمله لپ تاب و کیس کامپیوتر این حوزه را ضبط کرده و با خود برده اند.”تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و محل نگهداری این روحانی اهل سنت اطلاعی حاصل نشده است. (حال وش، 19 تیر 1402)

 

عمر ابراهیمی، روحانی اهل سنت بازداشت شد

دوشنبه نوزدهم تیرماه، این روحانی اهل سنت پس از احضار به اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت شده است.عمر ابراهیمی، امام جمعه و جماعت روستای گرگول سفلی از توابع پیرانشهر است.تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند و محل وی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا، 19 تیر 1402)

 

تهدید مولوی عبدالحمید از سوی رسانه‌های وابسته به حکومت

خبرگزاری تسنیم اظهارات عبدالحمید را مقدمه‌ای برای حمله مسلحانه روز شنبه ۱۷ تیر به کلانتری ۱۶ زاهدان دانسته و نوشته است: «مردم خطبه‌های التهاب‌آفرین او در نماز جمعه را با اقدامات تروریستی اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند.»این در حالی است که بلافاصله پس از این حمله مولوی عبدالحمید در بیانیه‌ای “از هر نوع خشونت و حمله مسلحانه” اعلام برائت کرد.با این حال تسنیم نوشته است: «اعلام نگرانی و برائت مولوی عبدالحمید در این اعلام موضع، پیش از اینکه نشان‌دهنده نیت خیرخواهانه او در آرام کردن اوضاع و اذهان باشد، نشان‌دهنده دستپاچگی وی از این است که آرام آرام نتیجه التهاب‌آفرینی در ماه‌های گذشته را می‌بیند.»(تسنیم، 19 تیر 1402)

 

احضار و بازجویی دو روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات پیرانشهر

تیر ماه 1402 سید جمال‌ الدین واژی و شریف محمودپور، دو روحانی اهل سنت ساکن پیرانشهر، توسط اداره اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. تاکنون از دلایل احضار این شهروندان اطلاعی حاصل نشده، با اینحال در این گزارش آمده است که احضار آنان پس از شرکت در مراسم های ختم موسی اسماعیلی و دو تن از مخالفان نظام صورت گرفته است. سید جمال‌الدین واژی و شریف محمودپور در تاریخ سوم بهمن‌ ماه ١۴٠١، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شدند.(خبرگزاری هرانا.21تیر1402)

بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی «لباس شخصی» در پیرانشهر و مهاباد

روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، یک شهروند به نام جمال بایزیدی اهل مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی این شهروند را بازداشت کرده‌اند. از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه جمال بایزیدی اطلاعی در دسترس نیست. همچنین روز دوشنبه نوزدهم تیرماه، یک شهروند به نام هیوا درخوردی (خارجه) اهل پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به منزل این شهروند یورش بردند و او را بازداشت کردند. از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه هیوا درخوردی اطلاعی در دسترس نیست.(خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی.21تیر1402)

انتقاد مولانا عبدالحمید از اتهام «اصالت غیر ایرانی»

تیر 1402 در ادامه فشار دستگاه‌های امنیتی به مولانا عبدالحمید، تلویزیون جمهوری اسلامی از بازداشت ۱۳۲ نفر از مبلغان مذهبی در مدرسه علمیه مسجد مکی زاهدان خبر داد. به گفته رسانه‌های رسمی حکومتی همچون خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و صداوسیمای جمهوری اسلامی، این افراد پس از بازداشت به دلیل «نداشتن اجازه اقامت» از کشور اخراج شدند. این رسانه‌ها به عنوان سند، اعترافات اجباری کسانی را پخش کردند که ادعا شده طلاب و استادان این مدرسه هستند. دفتر مدیریت دارالعلوم زاهدان که زیر نظر مولانا عبدالحمید اداره می شود، با انتشار بیانیه ای ادعای اخیر رسانه‌های حکومتی را «بی‌اساس» و «در راستای فشار و تسویه حساب سیاسی» خواند و همزمان از جامعه المصطفی در قم که مخصوص طلاب شیعه است و همچنین «اصالت غیر ایرانی» برخی مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد. «ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر جعل هویت توسط برخی اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان خلاف واقع و کذب محض است.»(خبرگزاری شبکه کلمه.22تیر1402)

 

سیدطارق حسینی طلبه اهل جوانرود جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان منتقل شد

روز شنبه ٢٤ تیر ماه ۱۴۰۲ (١۵ جولای ۲۰۲۳) سیدطارق حسینی، طلبه علوم دینی اهل جوانرود که پیشتر توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به سه سال حبس محکوم شده بود، جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه (کرماشان) منتقل شد. سیدطارق حسینی، اواسط اردیبهشت ماه ١٤٠٢، توسط شعبه ٤ دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با گروه‌های مخالف نظام” به ٣ سال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال مذهبی در جریان اقنلاب ژن ژیان ہازادی و روز یکشنبه ٩ بهمن ماه ١٤٠١، در منزل خود واقع در شهر جوانرود مورد ربایش نیروهای اداره اطلاعات قرار گرفت و برای مدتی در بازداشتگاه این نهاد در کرمانشاه تحت بازجویی بود. قابل ذکر است که سیدطارق حسینی در تمام دوره بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق ابتدایی خود محروم و به‌شدت شکنجه شده بود.(خبرگزاری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو.25تیر1402)

 

کمال الدین دهمرده به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد

مولوی کمال الدین دهمرده، روحانی اهل سنت با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد. بر اساس احضاریه ای که توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد صادر و به وی ابلاغ شده است، این روحانی اهل سنت باید روز یکشنبه بیست و پنجم تیر ماه، در این شعبه حاضر شود. از دلایل احضار این روحانی اطلاعی حاصل نشده است، با اینحال در این گزارش آمده که احضار این روحانی به دلیل انتقاد وی از وجود محرومیت های فراوان در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است. مولوی کمال الدین دهمرده، فرزند خدارحم، اهل زابل و امام جماعت مسجد دهستان سوردغال شهر رامشار است(خبرگزاری هرانا.26تیر1402)

خراسان جنوبی؛ پنج روحانی اهل سنت آزاد شدند

تیر 1402 پنج روحانی اهل سنت آزاد شدند. بر اساس این گزارش آزادی آقایان سید یوسف موسوی، سید فاضل عبداللهی، صادق یعقوبی، محمد یوسف خسروی و ابراهیم سلمانی با تودیع وثیقه صورت گرفته است. سید یوسف موسوی در تاریخ هفدهم تیرماه بازداشت شده بود. سید فاضل موسوی، صادق یعقوبی و ابراهیم سلمانی نیز پس از احضار به اداره اطلاعات بیرجند و دادسرای ویژه روحانیت این شهر، بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی حاصل نشده است.(خبرگزاری هرانا.26تیر1402)

 

بازداشت یکی دیگر از طلبه های مسجد مکی همراه با ضرب و شتم در دزاپ

روز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، یکی از طلبه های بلوچ مسجد مکی در منطقه بلوار بهداشت دزاپ (زاهدان) توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی با خشونت بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال شد. هویت این طلبه بلوچ بازداشتی “ناصر بلوچ” ۲۴ ساله اهل بخش تلنگ از توابع شهرستان کسرکند (قصرقند) عنوان شده است. گفتنی است حو‌الی ساعت ۳ بعداز ظهر ناصر در راه بازگشت از مطلب دکتر به دارالعلوم مکی، در بلوار بهداشت زاهدان توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی با ضرب و شتم وی را بازداشت کردند و با خود بردند.(خبرگزاری رسانک.28تیر1402)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

دادگاه تجدیدنظر؛ سارا ثابت راسخ، شهروند بهائی به هشت سال حبس محکوم شد

سارا ثابت راسخ به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که در تاریخ هفدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، توسط شعبه هفدهم دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان صادر و به خانم ثابت راسخ ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس، اتهام “توهین به مقدسات اسلام” به پنج سال حبس و از بابت اتهام “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری” به دو سال حبس، مجموعا به هشت سال حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی، پنج سال حبس برای او قابل اجرا است. این شهروند بهائی در آذر ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و در دیماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد. سارا ثابت راسخ در فروردین سال گذشته توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان از بابت اتهام “توهین به امام خمینی و رهبری” به تحمل دو سال حبس و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی” به تحمل یک سال حبس محکوم شد. خانم ثابت راسخ اواخر اردیبهشت همان سال در بخشی دیگر از پرونده خود توسط شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری دو اصفهان به ریاست مهدی ارجمندی از بابت اتهام “توهین به مقامات و مامورین” به یک سال حبس محکوم شد. در دادنامه دادگاه کیفری آمده بود که دوران محکومیت این شهروند، تحت نظارت پابند الکترونیکی در خارج از زندان و در محدوده شهر اصفهان سپری خواهد شد. (هرانا , 5 تیر 1402)

 

زندان سمنان: پایان مراحل بازجویی، شهدخت خانجانی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد و به بیمارستان منتقل شد

روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، شهدخت خانجانی، شهروند بهایی از زندان مرکزی استان سمنان، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد و مستقیما به بیمارستان منتقل شد. خانم خانجانی، پس از تفهیم اتهام و طی مراحل بازپرسی در حالی که در دوران بازجویی و حتی پس از آن هم چندین مرحله با وخامت حال مواجه شده بود در نهایت روز ۱۸ خرداد ماه با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، آزاد و مستقیما برای درمان به بیمارستان منتقل شد . در دوران بازجویی ها خانم خانجانی به شدت با فشارهای روحی و روانی و عصبی مواجه شد و همین مساله منجر به بی حسی شدید وی در ناحیه پاها و سستی بدنش شد و چندین مرحله هم در بازداشتگاه زمین خورده بود و که در بیمارستان بستری شده علت دقیق مشکل وی هنوز مشخص نشده است. لازم به اشاره است، شهدخت خانجانی، در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، پس از یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل وی در استان سمنان و تفتیش و توقیف برخی لوازم شخصی اش، سپس بازداشت و برای تشکیل پرونده به بازداشتگاه آن ارگان امنیتی منتقل شده بود. (کمپین دفاع از زنداینان سیاسی و مدنی , 5 تیر 1402)

 

محکومیت هوشیدر زارعی، شهروند بهایی از حبس تا جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی

هوشیدر زارعی، شهروند بهایی ساکن شیراز به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که روز دوشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۲، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی ساداتی صادر و به آقای زارعی ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس، از بابت اتهام “تبلیغات فرقه ای به نفع گروه های مخالف نظام” به پنج سال حبس تعزیری تحت نظارت سامانه اکترونیکی در محدوده ۱۰۰۰ متری محل سکونت محکوم شده است. همچنین هوشیدر زارعی در باب مجازات تکمیلی به محرومیت برخی از حقوق اجتماعی به مدت پنج سال، منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به مدت دو سال و پرداخت جزای نقدی به مبلغ پانصد میلیون ریال محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای وی قابل اجرا است که محکومیت وی تحت نظارت پابند الکترونیکی سپری خواهد شد. (هرانا , 7 تیر 1402)

 

دادگاه تجدیدنظر؛ همایون خانلری، شهروند بهائی به دو سال حبس محکوم شد

محکومیت همایون خانلری، شهروند بهائی ساکن رشت توسط شعبه یازده تجدیدنظر استان گیلان عینا تایید شد. آقای خانلری چندی پیش توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب شهرستان رشت به ریاست مهدی راسخی، به دو سال و یک روز حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت ده سال و پرداخت مبلغ پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، فعالیت آموزشی مغایر با شرع مقدس اسلام، تحریک و اغواء دیگران جهت جنگ و کشتار با یکدیگر از طریق فضای مجازی اتهاماتی است که در مراحل بازپرسی علیه این شهروند مطرح شده بود، اما از اتهاماتی که منجر به صدور حکم شده است اطلاعی حاصل نشده است.” در مراحل بازپرسی کشف کتب آموزشی کودکان، جزوات و اوراق و تصاویر مربوط به آیین بهائی از مصادیق اتهامات مطروحه علیه این شهروند عنوان شده بود. ماموران در زمان بازداشت این شهروند بهائی، ضمن تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی او و خانواده وی را ضبط کرده و با خود بردند.
شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. (هرانا , 8 تیر 1402)

 

وصال ممتازی و انیسا سمیعیان، زوج بهائی مجموعا به ۹ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند

وصال ممتازی و انیسا سمیعیان، زوج بهائی ساکن رشت توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب این شهر، مجموعا به نه سال و شش ماه و چهار روز حبس محکوم شدند.بر اساس حکمی که توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست مهدی راسخی، صادر و در تاریخ بیست و سوم خرداد به این شهروندان ابلاغ شده، خانم سمیعیان از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری، در خصوص اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغ انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام” به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. آقای ممتازی نیز از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری، در خصوص اتهام “توهین علیه رهبری” به یک سال و سه ماه حبس تعزیری و بابت اتهام “توهین به شرع مقدس اسلام” به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری و پرداخت سی و هشت میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. همچنین هرکدام از این شهروندان به ده سال و یک روز محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه و ۱ روز حبس تعزیری در خصوص هرکدام از این شهروندان قابل اجرا است. جلسه دادگاه این شهروندان در تاریخ پنجم فروردین امسال در شعبه سوم دادگاه انقلاب به صورت غیابی برگزار شد. در پی پذیرش درخواست واخواهی، در تاریخ هفدهم خرداد جلسه دوم رسیدگی به اتهامات این شهروندان برگزار شد. این زوج بهائی، والدین دو کودک پسر پنج ساله و سه ماهه هستند. (هرانا , 8 تیر 1402)

مشهد؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ساناز تفضلی، شهروند بهائی

خرداد 1402 پرونده جهت رسیدگی به شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد ارجاع شد و تا لحظه تنظیم گزارش قاضی این شعبه دو مرتبه با درخواست آزادی خانم تفضلی به قید وثیقه مخالفت کرده است. همچنان تاریخی برای برگزاری جلسه دادگاه مشخص نشده و این شهروند بهائی به صورت بلاتکلیف در زندان وکیل آباد مشهد بسر می برد.”ساناز تفضلی، شهروند بهائی ساکن مشهد در تاریخ یک آذرماه سال گذشته، توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده اش، بازداشت شد. او پس از چندین بار تمدید قرار بازداشت، نهایتا در تاریخ هشت دی ماه به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. (هرانا , 11 تیر 1402)

چهارده شهروند بهایی در قائم‌شهر به ۳۱ سال حبس محکوم شدند

در تیر 1402 براساس رای صادره دادگاه انقلاب قائم‌شهر به ریاست قاضی «فقیهان»، چهارده شهروند بهایی را به اتهام «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و مخل به شرع اسلام» به حبس و جزای نقدی محکوم کرد. «ساناز حکمت شعار» و «بیتا حقیقی»، هرکدام به سه سال حبس تعزیری و جریمه نقدی سی میلیون تومان محکوم شدند. همچنین «سامیه قلی نژاد»، «مهسا فتحی»، «بصیر صمیمی»، «انیس سنایی»، «نازنین گلی»، «نگار دارابی»، «هنگامه علیپور»، «گلبن فلاح»، «افنانه نعمتیان»، «مجیر صمیمی»، «سام صمیمی» و «مانی قلی نژاد»، هرکدام به دو سال و یک ماه حبس محکوم شدند. بنا به اطلاع حاصله، مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، نگار دارابی، بصیر صمیمی و هنگامه علیپور ساکن ساری، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی نژاد، نازنین گلی، سام صمیمی، ساناز حکمت شعار، بیتا حقیقی و گلبن فلاح ساکن قائمشهر و انیس سنایی، ساکن بابلسر هستند. (هرانا , 14 تیر 1402)

چهار شهروند بهایی در مجموع به ٢٠ سال حبس تعزیری محکوم شدند

در تیر 1402 چهار شهروند بهایی به نام‌های شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی‌الله قدمیان و عطاءالله ظفر که هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برند، توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعاً به بیست سال حبس تعزیری محکوم شدند. این افراد شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی‌الله قدمیان و عطاءالله ظفر، شهروندان بهایی ساکن تهران توسط شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب استان تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، بابت اتهام “عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” هرکدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند هستند. (هه‌نگاو، 15 تیر 1402)

 

بازداشت شایان ثنایی، شهروند بهایی ساکن بجنورد

«شایان ثنایی»، شهروند بهایی ساکن بجنورد روز سه شنبه ۱۳تیر۱۴۰۲ توسط ماموران بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد. دادگاه انقلاب شهرستان بجنورد، این جوان محروم از تحصیل بهایی را به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. یک روز قبل، در روز دوشنبه ۱۲ تیر ماموران به محل کسب شایان ثنایی و برادرش در بجنورد هجوم برده و این محل را پلمپ کردند. ماموران به منزل خانواده ثنایی در بجنورد هجوم برده و پس از تفتیش منزل و ضبط لپ تاب، گوشی‌های همراه و کتب مذهبی به محل کسب ایشان که متصل به منزل بوده، داخل شده و مقادیر زیادی از اجناس مغازه (فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی) را ضبط کردند. ماموران پس از پنج ساعت تفتیش، شعله ثنایی (شهیدی)، مادر خانواده را به همراه دو پسرش، شایان و فاران ثنایی بازداشت می‌کنند. این سه شهروند بهایی پس از چند هفته به قید وثیقه آزاد شدند. (هرانا، 15 تیر 1402)

 

آغاز محکومیت یک سال زندان سپیده کشاورز، شهروند بهایی

روز دوشنبه ۱۲تیر۱۴۰۲، «سپیده کشاورز» شهروند بهایی ساکن تهران، جهت اجرای یک سال حبس تعزیری، خود را به زندان اوین معرفی کرد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «عموزاده»، این شهروند بهایی را به‌اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهایی به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت، به ۸ ماه حبس محکوم کرد.دادگاه تجدیدنظر با رفع اتهام تبلیغ علیه نظام، سپیده کشاورز را به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. حکم در دیوان‌عالی کشور نقض و پرونده برای بررسی مجدد به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران فرستاده شد.سرانجام، در ۲۲اسفند۱۴۰۱، سپیده کشاورز از سوی شعبه ۵۴ به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. (هرانا، 15 تیر 1402)

تداوم بازداشت و محرومیت ساناز تفضلی، شهروند بهائی از وکیل انتخابی

تیر 1402 محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل مدافع خانم تفضلی اعلام کرد: “علیرغم اعلام وکالت از ساناز تفضلی در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد، ریاست شعبه مذکور از پذیرش وکالت اینجانب به استناد تبصره ماده ۴۸ خودداری کرده است.”پیشتر یک منبع مطلع در خصوص وضعیت پرونده این شهروند بهایی گفته بود: “حدود یک ماه پیش پرونده وی جهت رسیدگی به شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد ارجاع شد و تاکنون قاضی این شعبه دو مرتبه با درخواست آزادی خانم تفضلی به قید وثیقه مخالفت کرده است. همچنان تاریخی هم برای برگزاری جلسه دادگاه مشخص نشده است.”ساناز تفضلی، شهروند بهائی ساکن مشهد در تاریخ یک آذرماه سال گذشته، توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده اش، بازداشت شد. او پس از چندین بار تمدید قرار بازداشت، نهایتا در تاریخ هشت دی ماه به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.در مراحل بازپرسی، اتهامات مطروحه علیه وی “تبلیغ علیه نظام، تشکیل و راه اندازی گروه های مخالف نظام، طرفداری از دول متخاصم” عنوان شده است. (هرانا، 15 تیر 1402)

شادی شهیدزاده؛ پنج سال زندان به جرم پیگیری وضعیت پیکر مادربزرگش

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، یک شهروند بهایی به نام «شادی شهیدزاده» را به اتهام «عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات غیرقانونی به هدف برهم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. شادی شهیدزاده بیش از دو ماه است که تحت بازداشت قرار دارد و هم اکنون در بند زنان در زندان اوین است. شادی شهیدزاده یک کودک پنج ساله دارد که بسیار دلتنگ مادرش است. (هرانا، 17 تیر 1402)

بازداشت پنج شهروند بهایی در کرمان توسط نیروهای حکومتی

شامگاه چهارشنبه ٢١ تیر ماه ۱۴۰۲ (١٢ جولای ۲۰۲۳) فواد شاکر، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پوراحمدی و پریدخت شجاعی، شهروندان بهایی ساکن کرمان، توسط نیروهای حکومتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. نیروهای حکومتی با یورش به منزل شخصی شهرام فلاح، ضمن بازداشت او و چهار مهمان دیگرش، خودروها و کلیه خانه را مورد تفتیش قرار داده و برخی وسایل شخصی این شهروندان بهایی را نیز ضبط کردند. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه فواد شاکر، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پوراحمدی و پریدخت شجاعی اطلاعی در دسترس نیست.(خیرگزاری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو.22تیر1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان

تیر 1402 نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان کرمان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. “خانم شهیدی یزدی از فشار خون بالا رنج میبرد و علیرغم گذشت ۱۰۷ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان کرمان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.” تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. وی مورخ هشتم فروردین ماه امسال، در ایستگاه قطار کرمان در مسیر برگشت به کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات کرمان منتقل شد. نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(خبرگزاری هرانا.22تیر1402)

پرونده سازی در زندان؛ گزارشی از آخرین وضعیت پیام ولی، شهروند بهائی

پیام ولی، شهروند بهائی که درحال تحمل دوران محکومیت خود در زندان قزلحصار کرج است، با گشایش پرونده ای جدید علیه خود مواجه شده است. آقای ولی در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج با پرونده ای جدید علیه خود از بابت اتهام “نشر اکاذیب در فضای مجازی از طریق انتشار محتوای مجرمانه” مواجه شده است. این پرونده اخیرا به دلیل آنچه “عدم صلاحیت این دادگاه” عنوان شده، به شعبه یک بازپرسی دادسرای ناحیه یک کرج ارجاع داده شد. پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج، روز شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱، ضمن تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی نهایتا به زندان قزلحصار این شهر انتقال داده شد. آقای ولی در اوایل اسفندماه سال گذشته، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست قاضی سید موسی آصف الحسینی، از بابت اتهام “همکاری با دول متخاصم” به ده سال حبس، از بابت اتهام ”اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر” به پنج سال زندان، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت و همچنین از بابت مجازات های تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور پس از تحمل ایام حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یاسوج همراه با معرفی هفتگی خود به دادگاه انقلاب، محکوم شد. محکومیت وی توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به ۹ سال و ۹ ماه حبس کاهش یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. وی پیشتر طی نامه ای سرگشاده اتهامات مطروحه علیه خود را “تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی، تبلیغ علیه شرع مقدس اسلام در فضای مجازی و تحریک و اغوا برای ایجاد اغتشاش در فضای مجازی” عنوان کرده بود.(خبرگزاری هرانا.25تیر1402)

دادگاه ساناز تفضلی، شهروند بهایی در مشهد برگزار شد

جلسه دادگاه «ساناز تفضلی» در روز شنبه ۲۴تیر۱۴۰۲ در شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی «منصوری» برگزار شد. در این جلسه، متهم و وکیل، به مدت دو ساعت به سوالات قاضی پاسخ دادند. پس از پایان جلسه، خانم تفضلی به زندان وکیل آباد برگردانده شد. قابل ذکر است قاضی پرونده از پذیرش وکالت «محمد هادی عرفانیان»، وکیل تعیین شده از سوی متهم خودداری کرده و فرد دیگری از وکلای مورد تایید قوه‌قضاییه وکالت متهم را به‌عهده گرفته است. ساناز تفضلی بیش از هشت ماه است که در بازداشت موقت نگه داشته شده و تاکنون با آزادی موقت او به قید وثیقه موافقت نشده است. این در حالی است که این شهروند بهایی پس از ۳۸ روز با پایان بازجویی از اداره اطلاعات مشهد به زندان وکیل آباد منتقل شده و از آن زمان تاکنون در این زندان تحت بازداشت موقت قرار دارد. در طی این مدت، او فقط یک مرتبه در اسفند گذشته جهت آخرین دفاعیات به دادسرا آورده شد. ساناز تفضلی با اتهامات اجتماع و تبانی، تشکیل یا اداره گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام روبه‌رو است.(خبرگزاری هرانا.26تیر1402)

کیوان رحیمیان، شهروند بهایی بازداشت شد

سه شنبه بیست و هفتم تیرماه، کیوان رحیمیان، شهروند بهایی ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یک منبع نزدیک به خانواده با بیان اینکه بازداشت آقای رحیمیان در منزل شخصی وی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته، “وی در تماسی تلفنی با خانواده اعلام کرد که به زندان اوین منتقل شده است.” تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهایی اطلاعی حاصل نشده است. کیوان رحیمیان پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل حبس دارد. وی در سال ۱۳۹۶، پس از تحمل پنچ سال حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.( خبرگزاری هرانا.28تیر1402)

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

 

در این ماه :

نوکیشان مسیحی در استکهلم در انتظار زندگی نرمال

در روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد، گروهی از نوکیشان مسیحی در استکهلم سوئد، با سازمان ماده ۱۸ از دشواری‌ها و چالش‌های پناهندگی و پناهجویی در آن کشور سخن گفتند. درخواست بسیاری از نوکیشان مسیحی در سوئد رد شده و مقامات این کشور بارها گفته‌اند که به «دلیل آنکه نمی‌توانند مطمئن باشند که واقعا این افراد قلباً ایمان آورده‌اند» تقاضای پناهندگی آنها را، علیرغم سال‌ها فعالیت در کلیسا رد کرده‌اند. کمپین «من هم یک مسیحی هستم» در استکهلم، سال‌ها است که با انجام فعالیت‌هایی از جمله برگزاری تجمعات تلاش می‌کند تا در مورد وضعیت مسیحیان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، فعالان مدنی و نقض حقوق بشر در ایران، آگاهی رسانی کند. فعالان این کمپین تجمعاتی را علیه اعدام در ایران، گرامیداشت روز کارگر و حق اشتغال نوکیشان، محکوم کردن کشتار معترضان و اعلام همبستگی با مردم در ایران، درخواست آزادی مسیحیان زندانی، و حق آنها برای داشتن مکانی برای عبادت برگزار کرده‌اند. پیشتر امیر حسین جعفری، مسول وهماهنگ کننده این کمپین به ماده ۱۸ گفته بود که «به صورت مستمر حقوق از بین رفته مسیحیان مخصوصاً نوکیشان را دنبال کنیم تا صدای آنها و خودمان به مراجع و نهادهای حقوق بشری و… در سوئد و اروپا و سایر جاها برسد.» (ماده 18 ، 2 تیر 1402)

پناهندگان مسیحی؛ پرداخت بهایی برای ایمان

سازمان «ماده ۱۸» به همراه سه سازمان جهانی مسیحی، «درهای باز»، «همبستگی جهانی مسیحی» و «ام ای سی» گزارشی در ۲۴ صفحه در مورد «وضعیت اسفناک مسیحیان ایرانی در ترکیه» منتشر کرده‌است. بسیاری از نوکیشان مسیحی در ایران، به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی با اذیت و آزار روبرو شده، به زندان افتادند، از کسب و کار و تحصیل محروم شده، و مجبور به ترک وطنشان شدند. بسیاری از آنها، سال هاست به عنوان پناهجو و پناهنده در ترکیه زندگی می‌کنند و امید اسکان گرفتن در کشور ثالث را دارند. نوکیشان پناهجو و پناهنده در ترکیه با تبعیض و رنج مضاعف روبرو هستند. آنها هم مانند دیگر پناهجویان و پناهندگان، از بسیاری از حقوق بشری خود محروم شده‌اند، و هم به عنوان نوکیش مسیحی، با تمسخر، خشم و بدرفتاری مقامات و شهروندان کشور میزبان روبرو بوده‌اند. یاری از نوکیشان مسیحیان، برای بقا مجبور به انجام کارهای سخت وساعت‌های طولانی کار هستند. در بسیاری از مواقع حقوقشان حتی پرداخت نمی‌شود و جایی برای شکایت کردن ندارند. آنها تسلیم اراده صاحبکارشان می‌شوند چون گزینه دیگری برای ادامه حیات ندارند. پناهجویان در یک بی‌ثباتی کامل و دراز مدت بسر می‌برند، هر لحظه دولت ترکیه می‌تواند کارت اقامت آنها را باطل کرده و آنها را به ایران دیپورت کند. (ماده 18.2 تیر1402)

حکم ۵۰ ضربه شلاق «زمان فدایی» از اعضای کلیسای غیرتثلیثی رشت اجرا شد

روز یکشنبه، چهارم تیر ماه ۱۴۰۲، حکم ۵۰ ضربه شلاق به دلیل «تأخیر در بازگشت به زندان»، علیه زمان (صاحب) فدایی، عضو کلیسای خانگی و زندانی سابق عقیدتی، در شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای «شهید مقدس» تهران به اجرا درآمد. صاحب فدایی همچنین به همراه دو تن دیگر از اعضای یک کلیسای غیر تثلیثی در شهریور ماه ۱۳۹۶ به اتهام «شرب خمر» (نوشیدن شراب) در مراسم عبادتی( عشای ربانی) مسیحیان به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم در ۲۵ آبان ۱۳۹۹، در زندان اوین به اجرا درآمد. شام خداوند یا عشای ربانی، آیین سپاسگزاری مسیحیان است و یک یادآوریست از آنچه عیسی مسیح برای جهان انجام داد و جشنی است برای آنچه ما مسیحیان در نتیجه فداکاری او دریافت کرده ایم. مسیحیان در این آیین نان و شراب یا آب انگور می‌خورند که یادآور شام آخر عیسی مسیح با حواریون است. نهادهای حقوق بشری بارها جمهوری اسلامی ایران را به خاطر اجرای مجازات‌های قرون وسطایی از جمله اعدام، شلاق و قطع دست و پا محکوم کرده اند اما این احکام براساس قانون مجازات اسلامی همچنان اجرا می‌شود. (ماده 18.8 تیر1402)

دادگاه سه «نوکیش مسیحی» پس از ۴۰ روز بلاتکلیفی برگزار خواهد شد

دادگاه سه نوکیش مسیحی به نام‌های راضیه (مارال) کهزادی، زهرا (یلدا) حیدری و شیلان اورامی نژاد پس از حدود یک ماه و نیم بازجویی در زندان اوین روز یکشنبه ۱۱-تیرماه ۱۴۰۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد برگزار خواهد شد. این سه نفر که هنوز به طور مشخص تفهیم اتهام نشده‌اند در ۱۹ اردیبهشت ماه سال‌جاری توسط عوامل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در منازل خود بازداشت شده اند و ۴۰ روز وضعیت آنها نامشخص بود تا اینکه به خانواده‌هایشان فرصت ملاقات کوتاه داده شد. طبق اعلام «سازمان مسیحی مهر» شیلان اورامی نژاد و زهرا حیدری، با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شده‌اند اما مارال کهزادی همچنان در بازداشت به سر می‌برد. میزان وثیقه دریافتی از این نوکیشان مسیحی مشخص نیست. براساس گزارش‌ نزدیکان آنها این افراد از حق داشتن وکیل محروم هستند و مجبورند در روند دادگاه به همان وکیل تسخیری که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی معرفی می‌کند، اعتماد کنند! مأموران امنیتی هنگام بازداشت آنان بدون هیچ توضیحی براساس دستور نهادهای امنیتی منزل‌شان را تفتیش و وسایل شخصی آنها از جمله کامپیوتر و کتاب مقدس و جزوات مسیحی را ضبط کردند و با خود بردند. بازداشت این نوکیشان در شرایطی صورت گرفت که به نظر می‌رسد بین نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به طور مشخص اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات اختلاف زیاد شده است. یکی از موارد اختلاف آنها موازی‌کاری و دخالت در مأموریت‌هاست. (محبت نیوز 9 تیر1402)

انتقال ماتیاس علی حق‌نژاد به زندان میناب و طرح اتهامات تازه

عبدالرضا (ماتیاس) علی حق‌نژاد، رهبر کلیسای خانگی در شهر انزلی، که به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طريق تبلیغ دین مسیحیت خارج از کلیسا» در حال تحمل شش سال حبس در زندان انزلی بود، روز یکشنبه بدون اطلاع قبلی به زندان میناب منتقل شد. «در حکمی که چندین سال پیش برای ماتیاس صادر شد، شش سال حبس در زندان میناب مقرر شده بود. صبح (یکشنبه) با چند ماه تاخیر، ماتیاس را از زندان انزلی به فرودگاه رشت، و از آنجا با پرواز به سمت میناب بردند. متاسفانه به همسر و دخترش حتی فرصت خداحافظی با او هم داده نشد.» حسین احمدی نیاز، وکیل دادگستری مقیم هلند می گوید «اين بدان معنا است كه زندانی بشكل مضاعف مورد ستم، مجازات و ظلم قرار میگيرد. اين نوع زندان در تبعيد يكی از شديدترين نوع مجازاتها محسوب میشود و برای فشار، آزار و ستم مضاعف بر زندانی بوده و اساسا نوع شكنجه به نام قانون است.» وی در آبان ماه ۱۳۹۳، به همراه، بهنام ایرانی و رضا (سیلاس) ربانی دیگر رهبران کلیسای موسوم به «کلیسای ایران»، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ دین مسیحیت خارج از کلیسا» و «اطلاع دادن به معاندین جمهوری اسلامی» هر کدام به شش سال زندان در تبعید داخلی محکوم شدند. محل زندان ماتیاس شهر میناب تعیین شد که حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از شهر محل سکونت او فاصله دارد.(خبرگزاری ماده هجده.21تیر1402)

نامه مهدی (یاسر) اکبری، نوکیش مسیحی از اوین؛ :من اسیری در دست دشمنان سرزمینم

«دادگاه صدها مرتبه بدتر از بازپرسی و بازجوی اولیه بود…مسیحیت را “فرقه‌ای ظاله” تلقی کردند و من را پیرو آن خطاب کردند. قاضی پرونده به حدی بدون فکر علیه من توسعه جرم انگاری کرده بود که حتی فراموش کرده یهودی و مسیحی پیروان دو آئین جداگانه هستند. مرا “پیرو دین ظاله مسیحیت” و “یهودی وابسته به اسرائیل” اعلام کرد. ملقمه‌ای که مضحکه است به جای آن که حکم دادگاه باشد.» این شهروند مسیحی، مهر ماه ۱۳۹۹، به دلیل باور مسیحی و فعالیت مسالمت‌آمیز دینی، و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی» توسط قاضی محمد مقیسه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکومت ایران در دهه‌های گذشته بسیاری از مسیحیان به ویژه نوکیشان را با اتهاماتی مانند «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی»، بدون ارایه سند و مدرکی به زندان فرستاده‌است. پیشتر گروهی از کارشاسان سازمان ملل در نامه به مقامات جمهوری اسلامی نوشتند که حکومت ایران با نگاه امنیتی به عبادت مسیحیان می‌نگرد و با یورش به منازل و تجمعات، آنها را با اتهاماتی مبهم مانند «اقدام علیه امنیت ملی» راهی زندان می‌کند. آقای اکبری، که یکی از دلایل اصلی بازگشتش به ایران، مواظبت و در کنار ماندن فرزند ۱۶ ساله اش بود، می‌نویسد که در زمان ورودش به ایران در سال ۱۳۹۶، پاسپورتش توقیف شده‌است. امیرعلی در آن زمان مریضی مادرزادیش به اوج رسیده بود.(خبرگزاری سازمان «ماده ۱۸».26تیر1402)

بازداشت ده‌ها مسیحی درپی حملات نیروهای امنیتی در دستکم پنج شهر

تیر 1402 نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به منازل مسیحیان و کلیساهای خانگی در دستکم پنج شهر حمله کرده، و دستکم ۵۳ نفر را بازداشت کردند. نوکیشان مسیحی در شهرهای تهران، کرج، الیگودرز، رشت و ارومیه هدف حملات نیروهای امنیتی قرار گرفتند. دستکم دو نفر با قید وثیقه آزاد شده‌اند. این خبر در حال تکمیل شدن است و احتمال می‌رود تعداد بازداشت شدگان بسیار بیشتر از گزارش اولیه باشد. از اتهامات و علت دستگیری این شهروندان مسیحی هنوز اطلاعی در دست نیست. «سازمان ماده۱۸» در حال حاضر امکان انتشار جزئیات بیشتر را ندارد. حکومت اسلامی، بسیاری از کلیساهای فارسی‌زبان را تعطیل کرده، و مأموران امنیتی دهه‌هاست که با حمله به کلیساهای خانگی و منازل مسیحیان، آنان را مورد اذیت و آزار قرار داده و کتاب مقدس و کتب مربوط به مسیحیت را توقیف می‌کنند. این حملات به منازل مسیحیان در حالی صورت گرفته است که در شش ماه گذشته خبری از بازداشت نوکیشان گزارش نشده بود، و تعدادی از مسیحیان نیز که به دلیل باور مسیحی و فعالیت مسالمت آمیز در زندان بودند، آزاد شدند، که می‌توان از تبرئه سارا احمدی و همایون ژاوه، از تمامی اتهامات نام برد.(خبرگزاری «سازمان ماده ۱۸».28تیر1402)

 

 

پیروان سایر ادیان :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.

بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

 

در این ماه :

 

اهدای جایزه بین‌المللی حقوق بشری به امیر سالار داوودی، وکیل زندانی

جایزه بین‌المللی حقوق بشری لودویک تراریو ۲۰۲۲، روز جمعه ۲۶ خرداد، در آمستردام، پایتخت هلند، طی مراسمی به امیرسالار داوودی، وکیل زندانی و مدافع حقوق بشر اهدا شد. امیرسالار داوودی، وکالت شماری از زندانیان عقیدتی از جمله بهاییان و ناصر نورد گل تپه، نوکیش مسیحی و زندانی سابق عقیدتی، را برعهده داشته‌است. هیئت داوران با درنظر گرفتن، کار خستگی ناپذیر آقای امیر سالار داوودی در حمایت از حقوق بشر در ایران و با توجه به رنجی که هنوز در زندان متحمل می‌شود، آقای داوودی را به عنوان برنده جایزه امسال انتخاب کرد. این جایزه بین‌المللی حقوق بشری در سال ۱۹۸۴ در فرانسه راه‌اندازی شد و هر سال به وکلایی که با فعالیت خود، از حقوق بشر دفاع کرده‌اند، اهدا شده‌است. نلسون ماندلا، رهبر مبارزه ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی، نخستین برنده این جایزه بود. آقای داوودی مانند ماندلا، در زمان دریافت جایزه در زندان است. در اوایل خردادماه سال ۱۳۹۸ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۱۱ ضربه شلاق و ۳۰ سال حبس محکوم شد که از این میزان مجازات حبس، ۱۵ سال آن قابل اجراء است. (ماده 18 .2 تیر1402)

 

بازداشت یک شهروند به اتهام «توهین به مقدسات» توسط نیروهای امنیتی در استان البرز

روز پنج‌شنبه یک تیر ماه ۱۴۰۲، یک شهروند حدوداً ۳۰ ساله، ساکن استان البرز، توسط ماموران اطلاعات سپاه امام حسن مجتبی در استان البرز بازداشت شد. روابط عمومی سپاه امام حسن مجتبی ضمن اعلام این خبر مدعی شده؛ علت بازداشت این شهروند «توهین به مقدسات و آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی» است. در حالی شهروند مذکور با اتهام ادعایی «توهین به مقدسات» توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده که در این گزارش کلیپی به نمایش درآمده که فقط فردی در آن بنرهایی از علی خامنه‌ای و روح الله خمینی را به آتش می کشد که از این کلیپ‌ها تحت عنوان (توهین به مقدسات اسلامی) بر علیه متهم این پرونده استفاده شده است. در این گزارش به جزئیات بیشتر هویت این فرد بازداشتی اشاره‌ای نشده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 3 تیر1402)

 

بازداشت یک شهروند در سوادکوه به اتهام توهین به مقدسات شیعیان!

تیر 1402 دادستان شهرستان سوادکوه از بازداشت یک شهروند به اتهام “توهین به مقدسات از طریق نوشتن مطالبی در فضای مجازی”، خبر داد. دو ماه پس از اعدام دو جوان در اراک به دلیل «سب‌النبی‌» و «توهین به پیامبر اسلام»، در سوادکوه استان مازندران فردی به اتهام «هتاکی» به امام دوم شیعیان «حسن مجتبی» بازداشت شده است. محمد خانلری دادستان سوادکوه سه‌شنبه ششم تیرماه گفت این فرد مدتی پیش در فضای مجازی یک حدیث جعلی به «امام حسن مجتبی» نسبت داده و به «ساحت مقدس» او اهانت کرده بود که با دستور قضایی و پس از تحقیقات انجام شده از سوی دستگاه امنیتی شناسایی شد. دادستان سوادکوه توضیح داده فرد بازداشت شده «علاوه بر هتاکی نسبت به امام شیعیان در با انتشار مطالبی اقدام به تبلیغ علیه نظام نیز کرده و با انتشار اکاذیب در شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی، موجب تشویش اذهان عمومی شده بود.» بر اساس گفته‌های خانلری، نسبت دادن حدیث جعلی به امام شیعیان «فعل حرام» است که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی در شهرستان شده و پس از تحقیقات و شناسایی، متهم دستگیر و بعد از تفهیم اتهام بازداشت شد تا سایر مراحل طی شود. (محبت نیوز، 8 تیر1402)

دادگاه هامبورگ: «مسجد امام علی» یک سازمان اسلامگرای افراطی است

بر اساس رای اعلام شده از سوی دادگاه اداری هامبورگ که روز جمعه ۹ تیرماه صادر شد، طبقه بندی فعالیت‌های مرکز اسلامی این شهر که به عنوان «مسجد آبی» هم شناخته شده، در طبقه‌بندی «سازمان‌های اسلام‌گرای افراطی» تایید شد. مرکز اسلامی هامبورگ از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موسسات اسلامی شیعه در آلمان است. پیش‌ازاین، اداره امنیت داخلی هامبورگ اعلام کرده بود به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد این مرکز که در ظاهر تنها یک مکان فعال در امور فرهنگی معرفی می‌شود، یکی از مراکز مستقیم برای فعالیت‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران در آلمان است؛ همچنین اعلام شد که مرکز اسلامی هامبورگ با گروه حزب‌الله همکاری و ارتباط مستقیم دارد. (محبت نیوز، 11 تیر1402)

تداوم بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت دو فعال مدنی پیرو آیین یارسان اهل صحنه

تیر 1402 با گذشت نزدیک به ۵۰ روز از بازداشت دو فعال مدنی و از پیروان آیین یارسان در شهرستان صحنه استان کرمانشاه (کرماشان) به نام‌های سید فرهاد ذالنوری و سید فریبرز شاه‌ابراهیمی، تاکنون هیچ تماسی با خانواده‌های خود نداشته و این نیز موجب نگرانی آنها شده است.اطلاعی از دلیل بازداشت هنوز در دسترس نیست. (هه‌نگاو، 18 تیر1402)

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از180 خبر که در طول تیر ماه 1402 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درتیر ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، سعید بهشتی متین، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، کیمیا قزلباش،اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمد مهدی خسرو پناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org