زندان دیزل‌آباد؛ محرومیت سیاوش حیاتی از مرخصی علی‌رغم وضعیت وخیم سلامتی

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه متحد کُرد، با وجود ابتلا به بیماری آنفلوانزا از مرخصی و حتی رسیدگی کامل پزشکی در زندان دیزل‌آباد محروم شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سیاوش حیاتی، فعال یارسان که سومین ماه از دوره حبس یک ساله خود را سپری می‌کند؛ از مرخصی درمانی و رسیدگی پزشکی محروم شده است.

به گفته منابع مطلع، مسئولان زندان دیزل‌آباد با اعمال فشار اداره اطلاعات کرمانشاه (کرماشان)، علاوه بر خودداری از اعزام سیاوش حیاتی به مرخصی، از رسیدگی کامل پزشکی به وی نیز ممانعت به عمل می‌آورند.

سیاوش حیاتی در روز شنبه ٢٣ اردیبهشت ماه ١٤٠٢، پس از بازداشت در شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اسلام آبادغرب (شاباد)، برای اجرای حکم حبس یک ساله خود به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد.

این فعال مدنی یارسان پیشتر، توسط شعبه ۵ دادگاه انقلاب کرمانشاه مستقر در اسلام‌آباد غرب به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با تلویزیون و رسانه‌های معاند” به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شد.

سیاوش حیاتی روز چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ (۳۰ نوامبر ٢٠٢٢) در مسیر کرمانشاه به صحنه توسط نیروهای حکومتی بازادشت و پس از ٣٣ روز با تودیع قرار وثیقه از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه آزاد گردید.

وی پیش از آن نیز، در روز جمعه یکم مهرماه ١٤٠١ در روستای “ورگمه” از توابع شهرستان دالاهو بازداشت و در نهایت روز شنبه ١٦ مهرماه ١٤٠١، با تودیع قرار کفالت از زندان دیزل‌آباد آزاد شده بود.