گزارشی از آخرین وضعیت مهدی اکبری، نوکیش مسیحی در زندان اوین

مهدی (یاسر) اکبری، نوکیش مسیحی سومین سال از دوران محکومیت ده سال حبس خود را در زندان اوین سپری میکند. وی اخیرا با نگارش نامه ای از زندان، نسبت به نقض حقوق خود در مراحل دادرسی واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی (یاسر) اکبری سومین سال از دوران محکومیت ده ساله خود را در زندان اوین سپری میکند.

آقای اکبری اخیرا در نامه ای از زندان اوین، نسبت به نقض حقوق خود در مراحل دادرسی اعتراض کرده است. وی در این نامه اظهار داشته که جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او تنها پنج دقیقه به طول انجامیده است. همچنین طی مراحل دادرسی از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.
به گفته اکبری، اقاریر وی در دوران بازجویی که در جلسه دادگاه به طرح اتهام اقدام علیه امنیت ملی منجر شده، تماما در نتیجه اعمال آزار و اذیت های روحی بوده است.

مهدی اکبری، در تاریخ هشتم دی ماه سال ۱۴۰۰ مطلع شد که امیرعلی، پسر ۱۸ ساله‌ اش که از مشکلات حاد جسمانی رنج می برد، جان خود را از دست داده است. وی همچنین در این نامه اشاره کرده است که “به دلیل مقدمات اداری زندان و درخواست وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، نتوانسته است که به موقع در مراسم خاکسپاری فرزندش حضور یابد.”

مهدی اکبری در سال ۱۳۹۶ برای رسیدگی به وضعیت درمانی فرزند ۱۸ ساله اش به ایران بازگشت که با توقیف گذرنامه خود مواجه شد. او پس از مدت کوتاهی توسط ماموران اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و سپس به یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد.

آقای اکبری در مهر ماه ۱۳۹۹ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی» به ده سال زندان محکوم شد. حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و سپس در دیوان عالی کشور عینا تایید شد.

مهدی (یاسر) اکبری، نوکیش مسیحی یک ماه از دوران حبس خود را در سلول انفرادی سپری کرده است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌ های امنیتی مسئله‌ ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.