بازداشت ده‌ها مسیحی درپی حملات نیروهای امنیتی در دستکم پنج شهر

طبق گزارش رسیده به «سازمان ماده ۱۸»، هفته گذشته، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به منازل مسیحیان و کلیساهای خانگی در دستکم پنج شهر حمله کرده، و دستکم ۵۳ نفر را بازداشت کردند.

نوکیشان مسیحی در شهرهای تهران، کرج، الیگودرز، رشت و ارومیه هدف حملات نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

طبق گزارش رسیده، دستکم دو نفر با قید وثیقه آزاد شده‌اند. این خبر در حال تکمیل شدن است و احتمال می‌رود تعداد بازداشت شدگان بسیار بیشتر از گزارش اولیه باشد. از اتهامات و علت دستگیری این شهروندان مسیحی هنوز اطلاعی در دست نیست. «سازمان ماده۱۸» در حال حاضر امکان انتشار جزئیات بیشتر را ندارد. حکومت اسلامی، بسیاری از کلیساهای فارسی‌زبان را تعطیل کرده، و مأموران امنیتی دهه‌هاست که با حمله به کلیساهای خانگی و منازل مسیحیان، آنان را مورد اذیت و آزار قرار داده و کتاب مقدس و کتب مربوط به مسیحیت را توقیف می‌کنند.

این حملات به منازل مسیحیان در حالی صورت گرفته است که در شش ماه گذشته خبری از بازداشت نوکیشان گزارش نشده بود، و تعدادی از مسیحیان نیز که به دلیل باور مسیحی و فعالیت مسالمت آمیز در زندان بودند، آزاد شدند، که می‌توان از تبرئه سارا احمدی و همایون ژاوه، از تمامی اتهامات نام برد.

در رای دادگاه تجدیدنظر در مورد این دو شهروند مسیحی آمده که «نه اعتقاد به مسیحیت جرم است، نه تشکیل جلسات خانگی با دیگر مسیحیان.» در رأی صادره توسط دادگاه تجدیدنظر، با اشاره به مسیحی بودن این زوج نوکیش آمده‌است: «همنیشینی با همکیشان یک امر بدیهی و متعارف به‌شمار می‌رود و داشتن کتب مربوط به مسیحیت نیز از باورهای اعتقادی آنان می‌باشد.»

این در حالی است که پس از انقلاب اسلامی،تعداد زیادی از نوکیشان مسیحی فقط به دلیل عبادت،خواندن کتاب مقدس و پرستش با دیگر مسیحیان،سرکوب،بازداشت و زندانی شده‌اند.

افزایش فشار و حملات به منازل مسیحیان در حالی صورت می‌گیرد که حکومت با نزدیک شدن سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی و آغاز خیزش ملی، جو امنیتی را در کشور تشدید کرده‌است.

بازگشت ون‌های گشت ارشاد به شهرها، و درگیری نیروهای امنیتی با شهروندان، خبرساز شده‌است.

مسیحیان ایرانی در اعتراضات مانند دیگر شهروندهای ایرانی، حضور فعالی داشتند که با تهدید، بازداشت و سرکوب روبرو شدند.

«سازمان ماده ۱۸» در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت مسیحیان در ایران، که با همکاری سه نهاد مسیحی دیگر منتشر کرد، اطلاع داد که «دستکم پنج نوکیش بازداشتی در جریان اعتراضات به دلیل باور مسیحی با اتهام “ارتداد” روبرو شده‌اند.»

در این گزارش همچنین آمده‌است که در سال میلادی ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش، دو برابر شده، و از ۵۹ نفر به ۱۳۴ رسیده‌است. در پایان سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷ مسیحی به اتهاماتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در زندان محبوس بودند.