گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان خرداد 1402
تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی
تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه خرداد 1402 شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
مادح کرمی روحانی اهل سنت به یک سال حبس محکوم شد
روز یکشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مادح کرمی روحانی اهل سنت ساکن سنندج به حبس محکوم شد. بر اساس این گزارش، این روحانی اهل سنت توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به یک سال حبس محکوم شد. این حکم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است. این شهروند پیشتر با دریافت ابلاغیه ای از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام و حمایت از اعتراضات”، “اخلال در آسایش عمومی” و “تشویش اذهان عمومی” به دادگاه ویژه روحانیت در همدان احضار شده بود. ( هرانا، 2 خرداد 1402)
سخنان مولانا گرگیج در مراسم فارغ التحصیلی خواهران در روستای بلوچ آباد از توابع فندرسک
در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مولانا محمد حسین گرگیج در مراسم فارغ التحصیلی مکتب خواهران حضرت خدیجه (رض) روستای بلوچ آباد از توابع فندرسک گفت: «علما نباید دین را به دنیا بفروشند، ارزش دین به یک ساندیس نیست؛ علما اعضای بدن خود را بفروشند اما دین فروش نباشند. علما قابل نقد هستند زیرا معصوم نیستند.» ( کمپین فعالین بلوچ،2 خرداد 1402)
بانه؛ یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
روز سهشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، امین قیصری، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای قیصری به همراه خانواده خود در حال بازگشت از بانه به روستای “زرواو علیا” بود که بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در سنندج منتقل شد. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا،3 خرداد 1402)
روایت پدر عبدالمجید بلوچ زهی، شه بخش از نحوه کشته شدن پسرش در واقعه جمعه خونین زاهدان
پدر «عبدالمجید (مهرالله) بلوچ زهی، شه بخش » از صدا و سیما و کسانی که نمازگزاران زاهدان را «تروریست» و «تجزیه طلب» نامیدند انتقاد کرده و خواستار مجازات آمران و عاملان شهدای جمعه خونین زاهدان شدند. گفتنی است، عبدالمجید بلوچ زهی، شه بخش ۲۸ ساله در هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در واقعه جمعه خونین زاهدان، در مقابل مصلی مکی از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته و جان خود را از دست داد. ( کمپین فعالین بلوچ،5 خرداد 1402)
دادگاه ویژه روحانیت همدان، محکومیت حبس و مجازاتهای تکمیلی علیه ماموستا عبدالجبار لطفی
روز چهارشنبه سوم خردادماه، ماموستا عبدالجبار لطفی، مدرس و امام جمعه و جماعت مسجد جامع ارشاد سنندج از سوی دادگاه ویژه روحانیت همدان به هفت ماه و نیم زندان تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و خلع لباس روحانیت محکوم شد. دادگاه ویژه روحانیت همدان این روحانی کُرد را به “تبلیغ علیه نظام” و “تشویش اذهان عمومی” متهم کرده است. ماموستا عبدالجبار لطفی طی روزهای اخیر ابلاغیهای را برای حضور در دادگاه ویژه روحانیت همدان در روز چهارشنبه سوم خردادماه دریافت کرده بود. آذرماه ١٤٠١ نیز، ماموستا عبدالجبار به دلیل حمایت از خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،5 خرداد 1402)
گستاخی آخوند اصولگرا علیه مولانا عبدالحمید؛ رسایی خواهان مجازات مولانا عبدالحمید شد!
حمید رسایی، نماینده سابق مجلس نظام در ویدئویی با اشاره به مواضع حمایتی مولانا عبدالحمید درباره جوانان اعدام شده پرونده خانه اصفهان، خواهان پیگرد قضایی و مجازات این روحانی اهل سنت شد. این موضع روحانی اصولگرا در حالیست که نیروهای امنیتی امام جمعه اهل سنت زاهدان را “برای پایان دادن به اعتراضات و خطبههای انتقادی جمعهها” به شدت تحت فشار قرار دادهاند. هشتم مهرماه (۳۰ سپتامبر) در دومین هفته از خیزش اعتراضی شهروندان ایران ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در شهر زاهدان نمازگزاران و مردم بیدفاع را به رگبار گلوله بستند. مولانا عبدالحمید از آن زمان بارها از سرکوب خشونتآمیز معترضان به شدت انتقاد کرده و چندی پیش در جلسهای به صراحت گفته کشتار خونین هشتم مهرماه “از قبل برنامهریزی شده بوده” و مسئولیت قتل مردم بر عهده “حاکمیت و نظام” است. ( شبکه کلمه،5 خرداد 1402)
اعتراض مولوی عبدالحمید به عملکرد نمایندگان، دو روز پس از دفاع خامنهای از مجلس
دو روز پس از دفاع و تمجید رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنیهای ایران، به سکوت نمایندگان نسبت به مشکلات اساسی کشور شدیدا اعتراض کرد. عبدالحمید اسماعیلزهی روز جمعه پنجم خرداد در سخنرانی خود در مراسم نمازجمعه زاهدان، با کنایه به عملکرد مجلس شورای اسلامی گفت: «مجلس خانه ملت است، خانه دولت و حاکمیت نیست.» او «دفاع از حقوق ملت» و «نظارت بر عملکرد حاکمیت»، «نظارت بر اجرای قانون اساسی»، «نظارت بر اجرای عدالت» و «نظارت بر آزادیها» را از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی دانست. مولوی عبدالحمید به طعنه گفت که اکنون کار مجلس شورای اسلامی فقط این شده که نمایندگان بگویند «فلان جا آب نیست، فلان جا برق نیست، فلان جا راه نیست»، در حالی که کار اصلی نمایندگان، نظارت بر سیاستهای داخلی و خارجی و اجرای عدالت در کشور است. در حالی که علی خامنهای بهتازگی در سخنانی نمایندگان را «انقلابی» دانسته، مولوی عبدالحمید گفت: «اشتباه است که فکر کنیم با یک تفکر میتوانیم مجلس را اداره کنیم. این اشتباه بزرگ سیاسی است. مجلس، محل تفکرات گوناگون است.» (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران،6 خرداد 1402)
ابراهیم کریمی ننله، روحانی اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد
در خرداد 1402 آقای ابراهیم کریمی ننله روحانی اهل سنت به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد ، در بهمنماه سال 1401 دو مرتبه وی به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده بود که با قید وثیقه آزاد شدند. از دلیل فعلی احضار اطلاعی در دسترس نیست. )هرانا،11 خرداد 1402)
لقمان امینی، روحانی اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد
لقمان امینی، امام جمعه مسجد جامع چهاریارنبی سنندج با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. از این روحانی اهل سنت خواسته شده تا روز چهارشنبه هفدهم خرداد ماه 1402 در این دادگاه حاضر شود.دلیل احضار تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز مشخص نشده است. لقمان امینی، روز دوشنبه دهم بهمنماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بود. این روحانی اهل سنت در نهایت روز چهارشنبه سوم اسفند ماه سال گذشته با تودیع وثیقه آزاد شد. (هرانا،12خرداد 1402)
مولوی عبدالحمید: بودجه دولتی باعث سکوت علما و فراموشی خواست مردم شده است
مولوی عبدالحمید در خرداد 1402 با اشاره به فساد در حوزههای علمیه شیعه، خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت: علما را وابسته نکنید. به علما حقوق ندهید. ما از ابتدای انقلاب در سمینار و نشستها گفتیم که مساجد و حوزههای علمیه نباید حقوق بگیر دولت باشند. نباید در بودجه مملکت برای حوزههای علمیه و مدارس دینی بودجهای تعیین شود. (هرانا،13خرداد 1402)
نامه سرگشاده خانواده مولوی عبدالمجید مرادزهی روحانی بازداشتی بلوچ خطاب به علما اهل سنت و سازمانهای حقوق بشر
خانواده مولوی عبدالمجید مرادزهی روحانی سرشناس بازداشت شده بلوچ در خرداد 1402 با نوشتن نامه ای خطاب به علمای اهل سنت، سازمان های حقوق بشر و نهادهای بین المللی، از آنان درخواست نموده تا جمهوری اسلامی را جهت آزاد سازی مولوی مراد زهی تحت فشار قرار دهند. لازم به ذکر است مولوی عبدالمجید مرادزهی یکی از روحانیون سرشناس بلوچ و از مشاوران و نزدیکان مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی است که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اداره اطلاعات در یکی از خیابان های دزاپ (زاهدان) با اتهام واهی “تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه های خارجی” بازداشت و یک روز پس از آن به مشهد منتقل شد. ( کمپین فعالین بلوچ،16 خرداد 1402)
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دو روحانی اهل سنت برگزار شد
چهارشنبه هفدهم خرداد ماه این دو روحانی اهل سنت آقایان لقمان امینی و ابراهیم کریمی ننله بابت اتهامات انتسابی به دفاع از خود پرداختند.آقایان امینی و کریمی پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده بودند. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این دو روحانی اهل سنت، اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا، 19 خرداد 1402)
مولوی عبدالحمید: نمیتوانید صدای زنان را خاموش کنید؛ حقوق بهائیان نباید تضییع شود
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۲۶ خرداد گفت: «زنان تاریخساز بودهاند و صاحب حماسهاند.» این روحانی اهل سنت در روزی که در مسیرهای منتهی به محل برگزاری مراسم جو سنگین امنیتی حاکم بود، در مراسم نماز جمعه گفت که زنان «جایگاه بسیار مهمی» در ساختار بشری دارند و دلیل اعتراض آنها این است که «جایگاهشان را ندارند.» مولوی عبدالحمید با اشاره به حقوق از دست رفته زنان در جامعه امروز ایران، تاکید کرد: «شما میخواهید اعتراض زنان خاموش شود» اما تا زمانی که این زنان به جایگاهشان نرسند، «من و شما نمیتوانیم صدای اینها را خاموش کنیم.» در ادامه با اظهار این که «مشغول شدن به معلول، تا زمانی که علت برطرف نشود، هیچ فایدهای ندارد» گفت: «مگر اینکه زنان را از زندان آزاد کنید، زندانیهای سیاسی را آزاد کنید و به زنان بها بدهید.» او با اشاره به این که برخی احساس میکنند «زن برای آن است که بچهها را نگهداری کند یا آشپزخانه را اداره کند»، گفت: «در حالی که جایگاه زنها خیلی از این بالاتر است.» این روحانی اهل سنت ضمن اعتراض نسبت به «حضور یگانهای ضد شورش در قبرستانها» و هنگام برگزاری مراسم ختم یا چهلم برخی افراد، تاکید کرد که حاکم اگر فحش را تحمل نکند، اگر حرفهای تند را تحمل نکند، دیگر حکومت نمیتواند بکند.(خبرگزاری کمپین فعالان بلوچ.25خرداد1402)
زانا خوشامن، روحانی اهل سنت به دو سال و یک ماه حبس محکوم شد
زانا خوشامن، روحانی اهل سنت و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط دادگاه انقلاب مهاباد به دو سال و یک ماه حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که پنجشنبه بیست و پنجم خرداد ماه1402 ، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی امیر اوجاقلو صادر و به این روحانی اهل سنت ابلاغ شده است، آقای خوشامن از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام” به دو سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شده است. وی پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان نقده منتقل و چندی بعد با تودیع وثیقه از این زندان آزاد شده بود.(خبرگزاری هرانا.25خرداد1402)
وزارت اطلاعات از سفر مولوی عبدالحمید به حج جلوگیری کرد
در خردادماه 1402«مولوی عبدالحمید»، روحانی بلندپایه اهل سنت زاهدان از مخالفت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای سفرش به عربستان برای حج خبر داده است. امامجمعه اهل سنت زاهدان، «طبق برنامهریزی و نوبت قبلی، مولانا عبدالحمید امسال به عنوان زائر قصد تشرف به حج را داشتند»، اما به علت «ممانعت» حکومت نمیتواند به این سفر برود. سفر آقای عبدالحمید به حج «بنابر اعلام برخی از مسئولان وزارت اطلاعات» به او امکانپذیر نیست. با این وجود هنوز جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است. آقای عبدالحمید از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، بارها با گرفتن مواضع انتقادی تند، نسبت به سرکوب معترضان اعتراض کرده است و با وجود فشار مقامهای امنیتی برای توقف این انتقادات، او حاضر به سکوت در برابر سرکوب مردم نشده است. (خبرگزاری هرانا.25خرداد1402)
محکومیت دوتن از علمای اهل سنت به حبس، خلع لباس روحانیت و تبعید
دو تن از علمای اهل سنت که از انقلاب “زن، زندگی، آزادی” حمایت کرده بودند، به حبس، خلع لباس روحانیت و تبعید محکوم شدند. در خرداد ماه 1402 ماموستا لقمان امینی و ماموستا ابراهیم کریمی، توسط دادگاه ویژه روحانیت هر یک به حبس، خلع دائم لباس روحانیت و تبعید محکوم شدهاند. گفتنی است که ماموستا لقمان امینی، امام جمعه مسجد چهار یارنبی سنندج و ماموستا ابراهیم کریمی، امام جمعه مسجد ننله سنندج است. (خبرگزاری شبکه کلمه.25خرداد1402)
اخراج یک ماموستای اهل سنت از سوی سپاه پاسداران در پیرانشهر
ماموستا سید محمد امین پارسا، امام جمعه و جماعت مسجد شهرک پیرانشهر به دلیل حمایت از خیزش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» با دخالت سپاه پاسداران از مسجد اخراج شد.در خرداد ماه 1402 اخراج ماموستا سید محمد امین به دستور سپاه پاسداران توسط عوامل این سازمان در شهرک پیرانشهر صورت گرفته و این اقدام نارضایتی بخشی از ساکنین این شهرک را در پی داشته است. ماموستا سید محمد امین پارسا در بیانیه علما و روحانیون شهرستان پیرانشهر و حومه در حمایت از خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی شرکت داشته است.(خبرگزاری کمپین دفاع اززندانیان سیاسی و مدنی.27خرداد1402)
ماموستا زانا خوشامن توسط دادگاه انقلاب مهاباد به دو سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شد
روز پنج شنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲، ماموستا زانا خوشامن اهل پسوه ساکن شینآباد پیرانشهر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی (امیر اوجاقلو) از بابت اتهامهایی همچون «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام»به دو سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شد. روز پنجشنبه بیست و هشتم مهرماه ١٤٠١، ماموستا زانا خوشامن و همسرش سنور قادری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. ماموستا زانا جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاههای امنیتی ارومیه منتقل و سنور قادری همسر این روحانی کُرد پس از دو روز بازداشت آزاد شده بود. ماموستا زانا خوشامن پیشتر امام جماعت روستای “یونس لیان” اشنویه، روستای “کهنه قلعه” نقده و روستای “شختان” پیرانشهر بوده است.(خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی.27خرداد1402)
فضل الرحمن کوهی از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شد
جمعه بیست و ششم خردادماه ۱۴۰۲، فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شد. اعزام به مرخصی آقای کوهی به مدت شش روز صورت گرفته است. فضل الرحمن کوهی در آذرماه سال ۹۸، پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد، با همراهان خود بازداشت شده بود. وی در تاریخ ۹ مهرماه ۹۹، توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد به علت مخالفت با حاکمیت وتصمیمات حاکمیت به ۶ سال و ۴ ماه حبس محکوم شد.(خبرگزاری هرانا.27خرداد1402)
موج بازداشت مدرسان دینی کُرد همراه با احکام سنگین قضایی
دست کم ۱۶ شخصیت مذهبی کُرد طی شش ماه گذشته در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدهاند و برای ۱۲ نفر از آنها احکام قضایی سنگین صادر شده است. صابر خدامرادی، امام جمعه شهرک قَوَخ شهر سقز استان کردستان حکم حبس و شلاق دریافت کرد. این آمار مربوط به شش ماه نخست سال ٢٠٢٣ میلادی است و از بین ۱۶ روحانی اهل سنت کُرد بازداشتشده، ۱۲ نفر در مجموع به بیش از ۵۴ سال حبس محکوم شدهاند و برای چهار نفر از آنها علاوه بر حبس، مجموعا حکم ٢٩۴ ضربه شلاق صادر شده است. پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» از اواخر شهریور ۱۴۰۱ موج تازه و گستردهای از بازداشت روحانیون اهل سنت در شهرهای مختلف ایران آغاز شد. بازداشت شماری از آنها در پی سخنرانیهای حمایتآمیز از اعتراضات و انتقاد از سرکوب مرگبار و خشونتآمیز معترضان بوده است. جمعی از مدرسان دینی و امامان جمعه سنندج و دهگلان، در استان کردستان اواخر ماه آبان پارسال با انتشار ویدئویی از یک بیانیه مشترک خود خبر دادند که در آن چندین خواسته، از جمله برگزاری یک همهپرسی زیر نظر سازمانهای بینالمللی در ایران، مطرح شده بود. این شخصیتهای مذهبی کُرد ضمن محروم ماندن از حق دسترسی به وکیل از سوی دادگاههای «ویژه روحانیت» و توسط روحانیون شیعه محاکمه شدهاند که به گفته روحانیون سنی، بر خلاف موازین اعتقادی و فقهی اهل سنت است.(خبرگزاری ههنگاو.28خرداد1402)
دفتر مولانا عبدالحمید بازداشت فرد مشکوک را تایید کرد
دفتر امامجمعهٔ اهل سنت زاهدان با صدور بیانیهای بازداشت یک فرد مشکوک در مسجد مکی زاهدان را تائید کرد و از مردم خواست در این باره نگران نباشند. در این بیانیه آمده که «این فرد مشکوک که با برخی نهادها وابستگی دارد» در مسجد مکی زاهدان شناسایی و بازداشت شده است. این فرد که دو روز پیش در تاریخ ۲۷ خرداد بازداشت شده به نیروهای وزارت اطلاعات تحویل داده شده است. نامبرده در گوشی خود تصاویری با نیروهای وابسته به ارگان های اطلاعاتی داشته و همچنین اعتراف کرده که برای جاسوسی به مدرسه فرستاده شده است. این فرد پیشتر در تلاش بوده که در مدرسه ثبت نام کند، همچنین حضور وی در مناطق مختلف مدرسه از جمله مسجد و کلاس دوره حدیث، در نهایت باعث شک و بازداشت وی و اعترافاتش شده است و در اعترافاتش به این موضوع پرداخته که با فردی از ارگان های اطلاعاتی به نام «سرهنگ بزی» کار میکرده است.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.28خرداد1402)
فرزند مولانا عبدالحمید به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد
مسئولان اداره اطلاعات زاهدان با احضار حافظ طیب اسماعیل زهی تلاش کردند او را از لحاظ روحی مورد فشار قرار دهند. در جریان این احضار که تاریخ ۲۳ خرداد بوده، نیروهای اطلاعاتی تلاش کردند اتهاماتی نامعلوم به وی نسبت دهند و او را تهدید به بازداشت کنند. گفتنی است که حافظ مولوی طیب اسماعیل زهی فرزند مولانا عبدالحمید و مدیر داخلی مسجد مکی زاهدان است(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.28خرداد1402)
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره درمعرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
محکومیت حبس ثمین احسانی، شهروند بهائی به رای باز تبدیل شد
روز یکشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، محکومیت حبس ثمین احسانی، شهروند بهائی به رای باز تبدیل شد. این شهروند بهائی دوران محکومیت خود را در پی صدور رای باز، در خارج از زندان اوین سپری میکند. ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی، در تاریخ بیست و پنجم خردادماه سال گذشته، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر در سال ۱۳۹۱، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. او پیشتر با برگزاری کلاسهای آموزشی به کودکان تبعه افغانستان که از حق تحصیل در ایران محروم بودند، کمک های آموزشی کرده بود. این مسأله از جمله مصادیق اتهامات مطرح شده علیه او در دادگاه و مبنای صدور حکم قرار گرفته بود. (هرانا , 2 خرداد 1402)
زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار شهروند بهائی تعیین شد
زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار شهروند بهائی بازداشتی تعیین شد. بر اساس ابلاغیه ای که به تازگی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و به شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر ابلاغ شده، از این شهروندان بهائی خواسته شده است تا روز چهارشنبه دهم خردادماه جهت دفاع از اتهام “عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائیت” در این شعبه حاضر شوند. علیرغم پیگیری ها و درخواست های مکرر خانواده این افراد مبنی بر تعیین قرار وثیقه برای آزادی موقت عزیزانشان، مسئولان قضائی با انجام این امر مخالفت کرده اند و این شهروندان کماکان در زندان اوین در بازداشت بسر می برند.” شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه 1402، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. (هرانا , 4 خرداد 1402)
پیام ولی: دستگاه قضا و اطلاعات به دستگاه سرکوب بهاییان بدل شدهاند
در خرداد 1402 در یک فایل صوتی از پیام ولی، شهروند بهایی زندان قزلحصار که در اختیار ایران وایر گذاشته شده، این زندانی بهایی با مخاطب قراردادن ریاست مجلس شورای اسلامی از نقش وزارت اطلاعات و نهادهای قضایی در سرکوب و ظلم به شهروندان بهایی گفته است. او در این فایل، حکم شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز را که با تازگی او را به شش سال زندان محکوم کرده، نمونهای از تبعیض و بیعدالتی در مورد بهاییان از جمله او و خانوادهاش دانسته است. آقای ولی در این فایل صوتی از ریاست مجلس ایران میپرسد که آیا ادعای جاسوسی بهاییان که توسط وزارت اطلاعات بدون ارائه مدرک و دلیلی برای توجیه سرکوب شهروندان بهایی منتشر میشود، نشر اکاذیب و سیاه نمایی نیست؟ این زندانی بهایی در پایان خاطرنشان کرده است: ««متاسفانه امروز، نهاد قضایی به همراه وزارت اطلاعات به دستگاه ظلم و سرکوب بهاییان تبدیل شدهاند و با انتشار اتهامات واهی و دروغین در صدد توجیه این ظلم و تبعیض در افکار عمومی هستند و اگر فردی همچون این حقیر بخواهد از راز و نیرنگشان پرده بردارد با ظلمی مضاعف به زندان محکوم میشود.» (ایران وایر , 5 خرداد 1402)
بهاییان یمن؛ بازداشت ۱۷ نفر توسط حوثیهای مورد حمایت ایران
ماموران مسلح گروه «حوثی» یمن یا «انصارالله» که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند، به یک نشست صلحآمیز بهاییان در شهر صنعا حمله و ۱۷ نفر از شرکتکنندگان، از جمله پنج زن را بازداشت کردند. این حمله در روز پنجشنبه چهارم خرداد ۱۴۰۲ (۲۵ می ۲۰۲۳) انجام شده است. از وضعیت سلامت و محل نگهداری بازداشت شدگان هیچ اطلاعی در دست نیست. حمله و دستگیری به بهاییان از سوی حوثیها در حالی رخ داده است که تعدادی از آنها در منزل یکی از همکیشان خود در شهر صنعا جمع شده بودند تا شورای مدیریتی جامعه بهایی یمن را انتخاب کنند. در آیین بهایی، طبقه روحانیت وجود ندارد و بهاییان در هر کشوری که ساکن هستند، هر ساله دور هم جمع شده و از بین بهاییان همان کشور، گروهی را برای مدیریت جامعه بهایی کشورشان انتخاب میکنند. (ایران وایر , 6 خرداد 1402)
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار شهروند بهائی در تهران برگزار شد
چهارشنبه دهم خرداد ماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر، شهروندان بهائی برگزار شد. شهروندان بهائی در ایران از آزادیهای مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. محاکمه به طور غیرعلنی و با حضور وکلای متهمان برگزار شد. هیچکدام از اعضای خانوادههای آنها اجازه ورود به جلسه را پیدا نکردند. این چهار شهروند بهایی به نامهای «شادی شهیدزاده»، «منصور امینی»، «ولی الله قدمیان» و «عطاءالله ظفر»، بنابر کیفرخواست صادر شده توسط دادستانی جمهوری اسلامی ایران متهم به «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی به قصد برهم زدن امنیت کشور» هستند. (هرانا , 11 خرداد 1402)
دفن پیکر یک شهروند بهایی دیگر بدون رضایت خانواده در تهران
ماموران بهشت زهرا در روز جمعه ۵خرداد۱۴۰۲، پیکر یک متوفی بهایی به نام «عباس معنوی» را بدون رضایت و اطلاع خانواده ،روی خاک یک متوفی بهایی دیگر که دو ماه پیش فوت کرده، در گورستان خاوران دفن کردند. (هرانا, 11 خرداد 1402)
ممانعت از اجتماع و برگزاری مراسم دعاخوانی در آرامستان بهائیان تهران
جمعه دوازدهم خرداد ۱۴۰۲، شماری از بهائیان در تهران از ورود به آرامستان بهائیان در این شهر (گلستان جاوید) برای برگزاری مراسم دعاخوانی منع شدند. پیش از این نیز شهروندان بهائی جهت دفن جانباختگان خود در محل گورهای دسته جمعی که در جریان اعدام های گسترده بین سال های ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۷ در بخشی از آرامستان خاوران به صورت بی نام و نشان ایجاد شده، تحت فشار قرار گرفتند. طی ماه های اخیر گزارشات بیشتری از دفن شهروندان بهائی بدون رضایت خانواده ها، منتشر شده است. (هرانا, 13 خرداد 1402)
دفن پیکرهای دو شهروند بهایی بدون اطلاع خانواده توسط ماموران
در خرداد 1402 پیکر دو شهروند بهایی دیگر به نامهای «طوبی اشراقی» و «مهوش محمودی»، پس از چند روز نگهداری در سردخانه، بدون رضایت خانواده و انجام مراسم مذهبی توسط ماموران در محل قبرهای دسته جمعی گورستان خاوران به خاک سپرده شد. (هرانا, 15 خرداد 1402)
ممانعت از حضور خانواده یک متوفی بهایی در محل دفن
روز جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲، خانوادهی یکی از متوفیان بهایی که در روزهای گذشته بدون اطلاع آنها توسط ماموران دفن شده، برای خواندن دعا و گذاشتن گل بر خاک عزیزشان به گورستان مراجعه کردند، به دستور فردی به نام «مسعود مومنی» درب اصلی گورستان بسته شده و به خانواده متوفی اجازه ورود داده نمیشود. (هرانا, 15 خرداد 1402)
چهار شهروند بهایی برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار دارند
در خرداد 1402 چهار شهروند بهایی که در ارتباط با گورستان بهاییان تهران دستگیر شدهاند، برای اعتراف اجباری در مقابل دوربین، تحت فشار بازجویان قرار گرفتهاند. این اقدام درحالی صورت گرفته که دادگاه این چهار شهروند در ۱۰خرداد۱۴۰۲، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ایمان افشاری» برگزار شد، و هر چهار تن منتظر اعلام حکم دادگاه هستند. این چهار شهروند بهایی به نامهای «شادی شهیدزاده»، «منصور امینی»، «ولی الله قدمیان» و «عطاءالله ظفر» می باشند. (ایران وایر، 16 خرداد 1402)
تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت حامی بهادری، شهروند بهائی در زندان اوین
حامی بهادری، شهروند بهائی در خرداد 1402 علیرغم گذشت بیش از شش ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. دومین جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند بهائی در تاریخ بیست خرداد ماه 1402در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. وی بیست و شش ساله، در تاریخ سی مهر ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی سپس در تاریخ بیست و هشتم دی ماه همان سال به زندان تهران بزرگ منتقل شد. (هرانا, 19 خرداد 1402)
زندان کرمان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی
نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج شنبه بیستم خرداد ۱۴۰۲علیرغم گذشت هفتاد روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان کرمان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. وی مورخ هشتم فروردین ماه امسال، در ایستگاه قطار کرمان در مسیر برگشت به کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات کرمان منتقل شد. نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(خبرگزاری هرانا.19خرداد1402)
پلمب کارگاه نجاری یک شهروند بهایی در ساری
ماموران کارگاه نجاری «کوروش مرادی» شهروند بهایی ساکن ساری را با وجود دارا بودن مجوزهای لازم صرفاً به دلیل اعتقادات مذهبی و تعطیل کردن محل کسب در یکی از روزهای اردیبهشت که همزمان با یکی از اعیاد مذهبی بهاییان بوده، پلمب کردند. قابل ذکر است که کارگاه نجاری دیگری از کوروش مرادی به همراه چند محل کسب دیگر از بهاییان در سال ۹۵ پلمب شده که تاکنون با وجود نامهنگاریهای فراوان به مقامات و ارگانهای ذیربط رفع پلمب نشده است.(خبرگزاری ایران وایر.19خرداد1402)
پیام ولی، زندانی بهایی از تماس تلفنی با خانوادهاش منع شده است
پیام ولی در تاریخ دوم مهر ماه ۱۴۰۱ در محل کارش در کرج همراه با ضرب و شتم بازداشت شد. این شهروند بهایی در طی هشت ماه و نیم گذشته، با نوشتن چند نامهی سرگشاده و فایل صوتی خطاب به مسئولین کشور خواستار رعایت حقوق شهروندی خود و برخورداری از دادگاهی عادلانه و مستقل شده است. او در همهی فایلها در مورد تهدید بازجویان برای صدور حکم سنگین در صورت عدم همکاری و فشار برای اخذ اعتراف اجباری صحبت کرده است. آخرین فایل صوتی منتشره از وی در تاریخ ۳ خرداد خطاب به رئیس مجلس ایران منتشر شد که در فایل مذکور، آقای ولی گفته است که نهاد قضایی با همراهی وزارت اطلاعات به دستگاهی برای سرکوب شهروندان بهائی تبدیل شده و با انتشار اتهامات واهی و ساختگی سعی دارد ظلم به بهاییان را توجیه کند.» با توجه به اینکه فایلهای صوتی از طریق تماس تلفنی از زندان پخش شده است آقای ولی را از تماس تلفنی محروم کردهاند. پیام ولی به ۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم است.(خبرگزاری ایران وایر.20خرداد1402)
دادگاه تجدیدنظر؛ سیزده شهروند بهائی مجموعا به چهل سال و هفت ماه حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شدند
در خردادماه 1402 حکم چهل سال و هفت ماه حبس و مجازات های تکمیلی عفیف نعیمی، مهسا تیرگر بهنمیری، کامیار حبیبی، رامله تیرگرنژاد، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی، سامان استوار، بیتا ممتازی و صهبا ادیانی، شهروندان بهائی توسط شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر کرج هر کدام به دو سال و یک ماه حبس و همچنین هر یک از این شهروندان به جزای نقدی، ممنوعیت اقامت در استان البرز، ممنوعیت از حقوق اجتماعی و منع خروج از کشور محکوم شده اند.عینا تایید شد. این شهروندان بهائی از بابت اتهاماتی از قبیل “اهانت و فعالیت آموزشی و تبلیغی علیه شرع اسلام، شرکت در تشکیل گروه و اداره اشخاص به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق اقدام به ترویج بهائیت در اطفال، کودکان و نوجوانان، فعالیت آموزشی و ترویجی مغایر با شرع اسلام از طریق آموزش و ترویج بر اساس تعالیم بهائیت در مهدهای کودک، تبلیغ بر علیه شرع اسلام از طریق آموزش کوچینگ” پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرج در یک پرونده مشترک به حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شده بودند.(خبرگزاری هرانا.26خرداد1402)
حامی بهادری، شهروند بهائی به شش سال حبس محکوم شد
حامی بهادری، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و توقیف اموال محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. براساس حکمی که چهارشنبه سی و یک خرداد 1402توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر و به آقای بهادری ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به پنج سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است. ماموران زندان اوین حامی بهادری را پیش از وصل شدن تلفن های زندان، بدون اطلاع وکیل و بدون هماهنگی به شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران منتقل کردند که پس از برگزاری دادگاه بلافاصله حکم صادره به وی ابلاغ شد. حامی بهادری شهروند بهائی بیست و شش ساله، در تاریخ سی مهر ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.(خبرگزاری هرانا.29خرداد1402)
مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه :
اسقف گلی فرانسیس دهقانی در مجلس اعیان بریتانیا،از نقش فعال سپاه در سرکوب مسیحیان و معترضان سخن گفت
“ گلی فرانسیس دهقانی، اسقف ایرانیتبار چلمسفورد، روز سهشنبه، دوم خردادماه، در مجلس اعیان بریتانیا، گفت گزارش سالانه سازمان ماده ۱۸ و سه نهاد جهانی مسیحی،از نقش فعالتر سپاه پاسداران در سرکوب فعالیت صلح امیز مسیحیان خبر می دهد. صحبت اسقف دهقانی در چارچوب بحث در مجلس اعیان بریتانیا در مورد قرار دادن سپاه در لیست سازمان ها ی و نهادهای تروریستی،صورت گرفت. خانم دهقانی، در مورد سرکوب و بدرفتاری سپاه با دیگر اعضای متعلق به اقلیت های دینی و مذهبی ومعترضان،سخن گفت و به دخالت اطلاعات سپاه در قوه قضاییه برای صدور احکام سنگین علیه بازداشت شدگان اشاره کرد. اسقف کلیسای انگلیکن افزود که با در نظر گرفتن همه این موارد،من کاملا با نهادن سپاه «در لیست گروه های تروریستی» موافقم، ولی ایا «دولت طرحی برای جابجایی امن و اسکان دادن کسانی را دارد که به دلیل باور و اعتقادشان دستگیر و زندانی شده اند.» البته لرد اندرو شارپ،نماینده وزیر کشور در مجلس اعیان گفت که در حال حاضر نمی توانم نظری در این مورد بدهم. طبق گزارش سالانه سازمان ماده ۱۸ و سه نهاد جهانی مسیحی،که خانم دهقانی سخنانش را با استناد به آن آغاز کرد، «سرکوب مسیحیان به ویژه نوکیشان، به دلیل باور دینی و فعالیت صلح آمیز عقیدتی، تشدید شدهاست.» طبق گزارش ۲۵ صفحه ای تعداد مسیحیان دستگیر شده در سال میلادی ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش، دو برابر شده، و از ۵۹ نفر به ۱۳۴ رسیدهاست. در پایان سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷ مسیحی به اتهاماتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در زندان محبوس بودند. (ماده 18 ، 3 خرداد 1402)
از ادعای وزیر در مورد مرمت کلیساها تا واقعیت تصاحب اموال مسیحیان
در 7 خرداد 1402 وزیر میراث فرهنگی در حالی ادعا کردهاست که «ما علیرغم مشکلات اعتباری کشور، از مرغ و تخممرغ مردم مسلمان که عدهای از آنها به نان شبشان محتاجاند، میزنیم تا بودجه مرمت کلیسای مسیحیان را تأمین کنیم»، که در چهار دهه گذشته، حکومت کلیساهای زیادی را تعطیل، اموال کلیساها از جمله بیمارستانها را مصادره، و بسیاری از مسیحیان را از کار بیکار کردهاست. روز یکشنبه، یعنی دو روز پیش از انتشار سخنان وزیر میراث فرهنگی حکومت، مصادف بود با دهمین سالگرد تعطیلی کلیسای جماعت ربانی تهران توسط وزارت اطلاعات. سالگردی که موجب شد گروهی از مسیحیان ایرانی، بار دیگر از استراتژی حکومت، از اولین روزهای انقلاب اسلامی برای تعطیلی کلیساها، مصادره اموال مسیحیان و کشتن رهبران و شخصیتهای مسیحی، یاد کنند. حکومت همین اواخر تیغ حراج به کلیسای توقیف شده گرگان زد، و باغ شارون در کرج که محل برگزاری اردوهای جوانان کلیسای جماعت ربانی بود، مانند عمارت مصادره ای اسقف کلیسای انگلیکن، تغییر کاربری یافت و به نهادهای حکومتی واگذار شد. لیست اموال مصادر شده مسیحیان توسط حکومت بسیار طولانی است، و میتوان از مدرسه نابینایان کریستوفل در اصفهان، و بیمارستانهای متعلق به کلیسای اسقفی در شیراز و اصفهان نیز یاد کرد. خبرهای متعددی نیز از بیتوجهی به نگهداری نهادهای مسیحیان، و تخریب آنها منتشر شدهاست، که از آن جمله میتوان به تخریب قبرستان مسیحیان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، و کلیسای ادونتیست، یکی از نمادهای معماری نوین دوره پهلوی در تهران، در اواخر سال ۱۳۹۹، اشاره کرد. (ماده 18.7 خرداد1402)
پیروان سایر ادیان :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده اند.
بازداشت ها و خشونت های هدفمند ارگان های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می کردند، در زندان های اوین و رجایی شهر به سر می برند و ده ها تن از پیروان آن نیز در زندان های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس های طولانی شده اند.
در این ماه :
کرمانشاه؛ فریبرز شاه ابراهیمی و فرهاد ذالنوری بازداشت شدند
روز سهشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۲، فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری، از فعالان مدنی یارسان بازداشت شدند. بازداشت این دو شهروند اهل شهر صحنه در منزل شخصی آنها بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. روز جمعه بیست و هفتم آبانماه ۱۴۰۱، نیز در مراسم بیست و یکمین سالگرد سید خلیل عالینژاد همراه با خشونت و ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس با تودیع وثیقه آزاد شده بودند. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا.3 خرداد1402)
گزارشی از آخرین وضعیت محمد بسیج در زندان ساحلی قم
خرداد 1402 محمد بسیج از هواداران جریان یمانی در زندان ساحلی قم بسر میبرد. آقای بسیج از هواداران یک جریان مذهبی به نام “انصار امام مهدی” یا “یمانی” است که پیشتر توسط دادگاه ویژه روحانیت به تحمل هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم و در تاریخ نهم مهرماه ۱۳۹۸ راهی زندان ساحلی قم شد. “با سنگ اندازی مسئولین مربوطه با درخواست آزادی مشروط این زندانی مخالفت شده شده است.” محمد بسیج در تاریخ چهارم شهریور ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شد. دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخشهایی برای مقابله با ادیان، عرفانها و جمعیتهای فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند. هر ساله افراد زیادی به صرف ادعای ارتباط با امام غایب شیعیان بازداشت میشوند. (هرانا، 3 خرداد1402)
گزارشی از آخرین وضعیت پرونده چهار تن از هواداران یک جریان مذهبی
در اردیبهشت ماه سال 1402، علیرضا زجاجی قمی، محمد صادق زجاجی، محمدحسن انصاری کلام و مجتبی شقاقی، چهار تن از هواداران جریان یمانی، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مجموعا به شانزده سال و ۹ ماه و یک روز حبس محکوم شدند. در خرداد 1402 شرح نتایج رسیدگی به پرونده مشترک این افراد در مراحل مختلف قضائی منتشر شده است. ر اساس حکمی که در اردیبهشت ماه امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، مجتبی شقاقی از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی” به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و از بابت “نگهداری دو عدد فشنگ” به پانزده ماه و یک روز حبس مجموعا چهار سال و ۹ ماه و یک روز حبس تعزیری، محمد حسن انصاری از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی” به سه سال زندان و همچنین علیرضا زجاجی قمی و محمد صادق زجاجی از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی” هر یک به تحمل دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی در کنار مجازات های تکمیلی، محکوم شده اند. (هرانا، 11 خرداد1402)
۱۰ زندانی عقیدتی از هواداران یمانی در زندان ساحلی قم
پنجشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲، حسن هاشمی، محمد بسیج و ۸ تن دیگر از هواداران یمانی در زندان ساحلی قم محبوس هستند. این زندانیان مستمر توسط مسئولان و ماموران زندان مورد آزار و تحقیر قرار می گیرند. آنها همچنین از دسترسی به مرخصی محروم هستند و حداکثر مرخصی که به آنها داده می شود، در حد ۴-۵ ساعت است. حسن هاشمی در تیرماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با قرار آزاد شد. او سپس توسط دادگاه ویژه روحانیت به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹، جهت تحمل زندان به زندان ساحلی قم منتقل شد. محمد بسیج در تاریخ چهارم شهریور ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شد. او توسط دادگاه ویژه روحانیت به ۷ و نیم سال زندان محکوم و از تاریخ ۹ مهرماه ۹۸ در زندان ساحلی قم محبوس است. (کانون حقوق بشر ایران، 19 خرداد1402)
حمله با تیغ موکت بری به امام جمعه یک مسجد در مشهد
فرمانداری مشهد از دستگیری ضارب خبر داده اما به هویت او اشاره نکرده است. رسانههای ایران، روز ۱۹ خرداد هویت این روحانی را «حجتالاسلام ابوذر حسینی»، امام جماعت مسجد «امام حسن مجتبی» واقع در بلوار فکوری مشهد اعلام کرده و نوشتهاند او حدود ۱۰ روز پیش هدف حمله قرار گرفته است.فرد ضارب نیز دستگیر شده و به گفته نیروی انتظامی مشهد، تحقیقات درباره او ادامه دارد.(منبع شهروند خبرنگار.19 خرداد1402)
تداوم بازداشت فریبرز شاه ابراهیمی و فرهاد ذالنوری در زندان دیزل آباد کرمانشاه
یکشنبه بیست و یکم خرداد ۱۴۰۲سید فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری، شهروندان پیرو آئین یارسان، علیرغم گذشت نوزده روز از زمان دستگیری کماکان در زندان دیزل آباد کرمانشاه در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این افراد از امکان برقراری تماس و ملاقات با خانواده خود محروم هستند. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی حاصل نشده است. آقایان ذالنوری و شاه ابراهیمی در تاریخ دوم خردادماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در شهر صحنه واقع در استان کرمانشاه بازداشت و سپس به زندان دیزل آباد این شهر منتقل شدند. آنها در آبان ماه ١۴٠١ نیز در پی شرکت در مراسم بیست و یکمین سالگرد سید خلیل عالینژاد، از دیگر پیروان آیین یارسان در شهرستان صحنه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار آزاد شدند.(خبرگزاری هرانا.20خرداد1402)
بازداشت دو «دگراندیش مذهبی» توسط نیروهای امنیتی در مسجدسلیمان
روز پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، رحمان ابنسعید، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان، از بازداشت دو شهروند دگراندیش مذهبی و از پیروان یکی از «نحلههای عقیدتی» به اتهام (فعالیت در یک فرقه ضاله) و (تبلیغات گسترده در فضای حقیقی و مجازی از طریق عضوگیری) در این شهرستان و از تشکیل پرونده قضایی برای ره دو متهم این پرونده خبر داد. در این گزارش، به هویت شهروندان دگراندیش مذهبی بازداشت شده، اشاره ای نشده است.(خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی.22خرداد1402)
پخش پرسشنامههایی در راستای تفتیش عقاید سیاسی و مذهبی دانشآموزان همزمان با امتحانات نهایی
در خرداد ماه 1402هنگام برگزاری امتحانات نهایی، پرسشنامههایی حاوی سوالاتی در تفتیش عقاید دینی، سیاسی و اجتماعی دانشآموزان به آنها داده شده است. طبق گزارشها، چند نمونه پرسشنامه با سوالات مختلف بین دانشآموزان پخش شده است. پاسخ به این پرسشنامهها که نام «مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش» در بالای آن به چشم میخورد برای دانشآموزان «اجباری» بوده است. دانشآموزان باید به سوالاتی مانند «مدارس باید دانشآموزان را دیندار بار بیاورند»، «برای هر کشوری بهتر است افرادی با اعتقادات دینی در راس کارها باشند»، «درباره مسائل دینی با دوستانم گفتوگو میکنم» در قالب پنج گزینه «کاملا موافقم، موافقم، نه موافقم نه مخالف، مخالفم، کاملا مخالفم» پاسخ میدادند. پرسشنامه دیگری که بین شماری دیگر از دانشآموزان منتشر شده، محتوایی مربوط به مسائل سیاسی و حکومتداری دارد. در این نسخه از دانشآموزان خواسته شده به سوالاتی نظیر «مردم باید از تصمیمات حاکمیت حمایت کنند»، «از اینکه در نظام جمهوری اسلامی زندگی میکنم احساس رضایت دارم» و «باید از قوانین اطاعت کرد، حتی اگر با بعضی از آنها موافق نباشیم» در قالب پنج گزینه پاسخ دهند. همزمان با آغاز خیزش انقلابی ایرانیان، دانشآموزان نیز به اعتراضات سراسری پیوسته و با تجمع در مدارس و خیابانها علیه جمهوری اسلامی و علی خامنهای شعار دادند. در جریان این اعتراضات، دستکم ۷۰ کودک و نوجوان کشته شده و دهها دانشآموز بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.(منبع شهروند خبرنگار.26خرداد1402)
یک شهروند در قزوین بازداشت شد
در خرداد ماه 1402 حسین رجبی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اعلام این خبر گفت: شهروند مذکور که در یکی از خیابان های شهر قزوین و در ملاعام اقدام به پاره کردن قرآن کرده بود، بازداشت و پس از تفهیم اتهام “توهین به مقدسات” به زندان قزوین منتقل شد. وی افزود: “تحقیقات از متهم جهت تکمیل پرونده مطروحه در دادسرا در خصوص علل ارتکاب این رفتار ادامه داشته و پس از ختم تحقیقات پرونده جهت صدور رأی لازمه و برخورد با اشد مجازات به محاکم کیفری استان ارسال خواهد شد.” در این گزارش به هویت این فرد اشاره ای نشده است.(خبرگزاری هرانا.27خرداد1402)
برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 88 خبر که در طول خرداد ماه 1402 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درخرداد ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، رضا شایگان، لیلا رمضان، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، سعید طایف، کیمیا قزلباش، آرمان توکلی، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمد مهدی خسرو پناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:
adian.bashariyat.org