حکم ۵۰ ضربه شلاق «زمان فدایی» از اعضای کلیسای غیرتثلیثی رشت اجرا شد

نهادهای حقوق بشری بارها جمهوری اسلامی ایران را به خاطر اجرای مجازات‌های قرون وسطایی از جمله اعدام، شلاق و قطع دست و پا محکوم کرده اند اما این احکام براساس قانون مجازات اسلامی همچنان اجرا می‌شود.

گزارش‌های دریافتی از ایران حاکیست حکم شلاق «زمان (صاحب) فدایی» از مسیحیان غیرتثلیثی اجرا شده است.

سازمان ماده ۱۸ گزارش داد، روز یکشنبه، چهارم تیر ماه ۱۴۰۲، حکم ۵۰ ضربه شلاق به دلیل «تأخیر در بازگشت به زندان»، علیه زمان (صاحب) فدایی، عضو کلیسای خانگی و زندانی سابق عقیدتی، در شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای «شهید مقدس» تهران به اجرا درآمد.

صاحب فدایی همچنین به همراه دو تن دیگر از اعضای یک کلیسای غیر تثلیثی در شهریور ماه ۱۳۹۶ به اتهام «شرب خمر» (نوشیدن شراب) در مراسم عبادتی( عشای ربانی) مسیحیان به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم در ۲۵ آبان ۱۳۹۹، در زندان اوین به اجرا درآمد.

شام خداوند یا عشای ربانی، آیین سپاسگزاری مسیحیان است و یک یادآوریست از آنچه عیسی مسیح برای جهان انجام داد و جشنی است برای آنچه ما مسیحیان در نتیجه فداکاری او دریافت کرده ایم. مسیحیان در این آیین نان و شراب یا آب انگور می‌خورند که یادآور شام آخر عیسی مسیح با حواریون است.

صاحب فدایی از اعضای یک کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در شهر رشت است. این گروه خود را از پیروان “ ویلیام برانهام” می دانند . وی از واعظین مشهور قرن بیستم در آمریکا است که پیروان وی ارزش ویژه ایی برای سخنانش قائلند. خاستگاه این افراد که هیچ ارتباطی با بدنه کلیساهای رسمی ایران ندارند در شهر شمالی ایران، رشت می باشد. این گروه از مسیحیان غیرتثلیثی در شهرستانهای کرج ، شیراز و اصفهان دارای تعداد محدودی همفکر هستند که به طور مرتب از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مورد فشار و بازداشت قرار می گیرند.

آقای فدایی، که متأهل و صاحب یک دختر است، به دلیل فعالیت صلح آمیز دینی نزدیک به پنج سال را در زندان گذرانده‌است، و اکنون باید برای گذراندن محکومیت دو ساله به تبعید داخلی، راهی نهبندان در استان سیستان و بلوچستان بشود.