گزارشی از آخرین وضعیت پرونده چهار تن از هواداران یک جریان مذهبی

در اردیبهشت ماه امسال، علیرضا زجاجی قمی، محمد صادق زجاجی، محمدحسن انصاری کلام و مجتبی شقاقی، چهار تن از هواداران جریان یمانی، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مجموعا به شانزده سال و ۹ ماه و یک روز حبس محکوم شدند. گزارش پیش رو، به شرح نتایج رسیدگی به پرونده مشترک این افراد در مراحل مختلف قضائی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا زجاجی قمی، محمد صادق زجاجی، محمدحسن انصاری کلام و مجتبی شقاقی، چهار تن از هواداران جریان یمانی به حبس محکوم شدند.

بر اساس حکمی که در اردیبهشت ماه امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، مجتبی شقاقی از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی” به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و از بابت “نگهداری دو عدد فشنگ” به پانزده ماه و یک روز حبس مجموعا چهار سال و ۹ ماه و یک روز حبس تعزیری، محمد حسن انصاری از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی” به سه سال زندان و همچنین علیرضا زجاجی قمی و محمد صادق زجاجی از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی” هر یک به تحمل دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی در کنار مجازات های تکمیلی، محکوم شده اند.
“همکاری و عضویت در یکی از فرقه های نوظهور” از مصادیق اتهامی مندرج در پرونده این افراد است.

لازم به ذکر است، آقای شقاقی به عنوان متهم ردیف اول، در این مرحله از رسیدگی به پرونده از اتهام “خروج غیر قانونی از کشور” با استناد به ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری، تبرئه شده است. از دیگر اتهاماتی که در مرحله بدوی دادگاه بر وی وارد و از بابت آن به تحمل پنج سال حبس محکوم شده بود، عنوان اتهامی “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی” است که در مرحله تجدیدنظر، او از بابت این اتهام مشمول “عفو” شد.

از سوی دیگر، “خروج غیر قانونی از کشور” از دیگر عناوین اتهامی منتسب به محمد حسن انصاری در مرحله بدوی دادگاه بود که وی از بابت این اتهام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود؛ اتهامی که در مرحله تجدیدنظر به دلیل انکار متهم و عدم مستندات کافی در پرونده، رای برائت در این خصوص صادر شد.

جلسه بدوی دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد در تاریخ ۲۹ آذرماه سال گذشته توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد.

علیرضا زجاجی قمی، فرزند علی اکبر، ۵۶ ساله و دارای دو فرزند، در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱ در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران منتقل شد. وی پس از گذشت ده روز، به زندان تهران بزرگ منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

افزون بر این، محمد صادق زجاجی، فرزند علیرضا، شهروند ۲۴ ساله اهل تهران، متاهل، در تاریخ ۱۰ آبان ماه سال گذشته در منزل شخصی خود همراه با ضرب و شتم بازداشت شد و مدت ۱۰ روز را در یکی از بازداشتگاه های امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران بسر برد. وی سپس به زندان تهران بزرگ مننقل و نهایتا در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

در خصوص محمد حسن انصاری کلام، فرزند علیرضا، ۲۶ ساله و مجرد نیز گفتنی است که وی در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۱، در منزل شخصی خود همراه با ضرب و شتم بازداشت و پس از گذشت ده روز از یکی از بازداشتگاه های امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران به زندان تهران بزرگ مننقل شد. او سر انجام مورخ ۱۶ آذر سال گذشته، با تودیع وثیقه ۸۵۰ میلیون تومانی از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

همچنین مجتبی شقاقی، فرزند پرویز، شهروند ۳۲ ساکن تهران و مجرد، در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در میدان تجریش این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای شقاقی ۲۶ روز پس از بازداشت را در یکی از بازداشتگاه های امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران بسر برد و نهایتا در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

هر ساله افرادی در ایران به صرف ادعای ارتباط با امام غایب شیعیان بازداشت می‌شوند. گفتنی است جریان فکری یمانی نیز به رهبری فردی به نام “احمد الحسن یمانی ” با طرح ادعاهایی پیرامون موضوع مهدویت فعالیت دارد.
دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.