اسقف گلی فرانسیس دهقانی در مجلس اعیان بریتانیا،از نقش فعال سپاه در سرکوب مسیحیان و معترضان سخن گفت

گلی فرانسیس دهقانی، اسقف ایرانی‌تبار چلمسفورد، روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، در مجلس اعیان بریتانیا، گفت گزارش سالانه سازمان ماده ۱۸ و سه نهاد جهانی مسیحی،از نقش فعالتر سپاه پاسداران در سرکوب فعالیت صلح امیز مسیحیان خبر می دهد.

صحبت اسقف دهقانی در چارچوب بحث در مجلس اعیان بریتانیا در مورد قرار دادن سپاه در لیست سازمان ها ی و نهادهای تروریستی،صورت گرفت.

خانم دهقانی، در مورد سرکوب و بدرفتاری سپاه با دیگر اعضای متعلق به اقلیت های دینی و مذهبی ومعترضان،سخن گفت و به دخالت اطلاعات سپاه در قوه قضاییه برای صدور احکام سنگین علیه بازداشت شدگان اشاره کرد.

اسقف کلیسای انگلیکن افزود که با در نظر گرفتن همه این موارد،من کاملا با نهادن سپاه «در لیست گروه های تروریستی» موافقم، ولی ایا «دولت طرحی برای جابجایی امن و اسکان دادن کسانی را دارد که به دلیل باور و اعتقادشان دستگیر و زندانی شده اند.» البته لرد اندرو شارپ،نماینده وزیر کشور در مجلس اعیان گفت که در حال حاضر نمی توانم نظری در این مورد بدهم.

طبق گزارش سالانه سازمان ماده ۱۸ و سه نهاد جهانی مسیحی،که خانم دهقانی سخنانش را با استناد به آن آغاز کرد، «سرکوب مسیحیان به ویژه نوکیشان، به دلیل باور دینی و فعالیت صلح آمیز عقیدتی، تشدید شده‌است.»

طبق گزارش ۲۵ صفحه ای تعداد مسیحیان دستگیر شده در سال میلادی ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش، دو برابر شده، و از ۵۹ نفر به ۱۳۴ رسیده‌است. در پایان سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷ مسیحی به اتهاماتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در زندان محبوس بودند.

حکومت ایران سال‌ها است که بدون ارایه سند و مدرکی، مسیحیان به ویژه نوکیشان را با چنین اتهامات بی‌پایه و اساسی راهی زندان می‌کند.

حکم بسیاری از مسیحیان و به ویژه نوکیشان،براساس پرونده سازی ماموران اطلاعات سپاه،صادر می شود،و در واقع قاضی،مجری اطلاعات سپاه است.

اسقف ایرانی‌تبار چلمسفورد، آذر ماه، نیز در سخنرانی در مجلس اعیان بریتانیا، اعدام‌های اخیر در ایران را محکوم کرده بود.

برخی از اعضای مجلس اعیان لردها، از تلاش سپاه برای کشتن و ربودن معترضان ایرانی در خاک بریتانیا،حمایت سپاه از روسیه در جنگ اوکراین،تجهیز و پشتیبانی از گروه های اسلامی در عملیات ضد اسراییلی،صحبت کرده و همچنین از سرکوب و اعدام معترضان. یکی از اعضای مجلس اعیان بریتانیا، نام سه نفر از معترضانی را که اخیر در اصفهان اعدام شدند، خواند. علی‌رغم اعتراضات گسترده در ایران و خارج کشور، حکومت اسلامی، بار دیگر مرتکب «قتل حکومتی» شد، و سه شهروند معترض شکنجه شده، مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، را روز جمعه، به دار آویخت.

گلی فرانسیس دهقانی، دختر حسن دهقانی تفتی، نویسنده و نخستین اسقف کلیسای انگلیکن (اسقفی) ایران است. پس از انقلاب اسلامی، کلیسای اسقفی هدف حملات اسلام گرایان حاکم قرار گرفت، بهرام، تنها پسر اسقف دهقانی به قتل رسید، اموال کلیسا مصادره شد، و خانواده دهقانی تفتی مانند بسیاری از مسیحیان مجبور به ترک کشورشان شدند.