کمیسیون آزادی مذاهب آمریکا خواستار ارجاع پرونده ایران به دادگاه کیفری بین‌المللی شد

کمیسیون آزادی‌ بین‌المللی مذاهب آمریکا در گزارش سالانه خود از دولت این کشور خواست موضوع سرکوب اقلیت‌های دینی در ایران را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد و بخواهد مقام‌های جمهوری اسلامی به خاطر نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت مورد پیگرد قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش که مربوط به وضعیت سال ۲۰۲۲ است، کارزاری که جمهوری اسلامی از چندین دهه پیش در ایران علیه اقلیت‌های مذهبی، از زرتشتی‌ها و مسیحیان تا یهودیان و بهایی‌ها آغاز کرده، در این سال همچنان با شدت بیشتری ادامه داشته است.

کمیسیون آزادی‌ بین‌المللی مذاهب آمریکا خشونت‌های جمهوری اسلامی علیه معترضان در جریان خیزش سراسری علیه حکومت ایران را محکوم و اعلام کرد که نقض حقوق اقلیت‌های دینی در این کشور در سال گذشته میلادی بدتر شده است.

نوری تورکل، رییس این کمیسیون اعلام کرد: «در حالی که شرایط آزادی مذهبی در ایران حتی پیش از شروع تظاهرات در سپتامبر گذشته بسیار بد بود، به دلیل وحشیگری شدید دولت علیه ایرانیانی که آزادی‌ مذهبی خود را به طور مسالمت‌آمیز مطالبه می‌کنند، شرایط به میزان قابل توجهی بدتر شده است.»

او نیز همچون دیگر سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی تایید کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی معترضان مسالمت‌آمیز را به ضرب گلوله کشتند و بسیاری را بازداشت و شکنجه از جمله شکنجه‌های سیستماتیک جنسی کردند.

تداوم شرایط وخیم علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران موجب شده که کمیسیون آزادی‌ بین‌المللی مذاهب آمریکا ایران را به دلیل نقض «سیستماتیک، فاحش و مداوم» آزادی‌های مذهبی، همچنان در فهرست کشورهای «مورد نگرانی خاص» نگه دارد.

بر اساس گزارش این کمیسیون، سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران در سال گذشته میلادی، اقلیت‌های زرتشتی، یارسانی، سنی، و … را شامل شده و سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی حتی اقلیت‌های مذهبی را که به خارج از کشور فرار کرده‌اند، هدف قرار داده‌اند.

این کمیسیون بار دیگر از جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، خواست تا به اقدام بین‌المللی برای معافیت از مجازات عاملان این سرکوب بپردازد.

همچنین این کمیسیون بار دیگر خواستار تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های مسئول در نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران و حمایت از ایران در دفاع از آزادی‌های مذهبی خود شد.

کمیسیون آزادی بین‌المللی مذاهب آمریکا پیشتر بارها فشار به جامعه بهائیان ایران را «نگران‌کننده» توصیف کرده است.

به عنوان نمونه، دو سال پیش در بیانیه‌ای تخریب خانه‌های شهروندان بهایی را در استان مازندران «قویا محکوم» کرده و از دولت ایالات متحده خواسته بود با اعمال تحریم علیه اشخاصی که مسئول آزار جامعه بهائیان در ایران هستند، آنها را نسبت به «اقدامات ظالمانه» خود پاسخگو کند.

این کمیسیون سال قبل از آن نیز نوشت: «آمریکا باید مقامات دولت ایران را که به جای تقبیح آزار شرورانه یک اقلیت مذهبی مسالمت‌آمیز، آن را کاری پسندیده می‌دانند، پاسخگو کند.»

در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها از تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران به ویژه سنی‌ها انتقاد کرد.

در این گزارش سالانه کمیسیون آزادی بین‌المللی مذاهب آمریکا، کشورهایی همچون چین، کوبا، اریتره نیکاراگونه، کره شمالی، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکمنستان نیز به عنوان کشورهای ناقض حقوق اقلیت‌های مذهبی شناخته شده‌اند.