ممنوعیت دائم ورود مسیحیان فارسی زبان به کلیسای حضرت پطرس در تهران

سوال این است که آیا کشیش این کلیسا با تمایل شخصی چنین تصمیمی را گرفته یا تحت فشار نیروهائی بیرون از کلیسا مجبور به انجام چنین کاری شده است؟ مقصود اصلی برقراری چنین محدودیتهائی برای مسیحیان غیر قومیتی در ایران چیست ؟

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع مسیحی نزدیک به کلیساهای انجیلی ایران، به دستور کشیش “سرگیس بنیامین” رهبر “کلیسای پطرس مقدس”  واقع در خیابان سی تیر (قوام السلطنه) تهران،  از روز یکشنبه  بیست و چهارم  آذر  ماه سال جاری (15 دسامبر2013) ورود کلیه مسیحیان فارسی زبان که متعلق به  قومیتهای ارمنی و آشوری نمی باشند به آن کلیسا ممنوع شد.

مطابق همین گزارشات، دستور ممنوعیت ورود مسیحیان فارسی زبان به کلیسای حضرت پطرس در روز یکشنبه 17 آذرماه اعلام شد و از اعضای قدیمی کلیسا و ایمانداران و مشایخ آن خواسته شد که از این پس دیگر به این کلیسا مراجعه نکنند. حتی گفته شد که آنها حق ورود به مراسم ویژه و سرویس کریسمس کلیسا در روزهای آینده را نخواهند داشت.

این در حالی است که بیشتر اعضا و ایمانداران کلیسای پطرس مقدس را در تهران مسیحیان فارسی زبان (غیر قومیتی) تشکیل می دهند. بیشتر این افراد مسیحیان قدیمی و ایمانداران باسابقه ای هستند که برای سالیان متمادی در این کلیسا عضویت و رفت و آمد دائم داشته اند.

کلیسای پطرس مقدس از مجموعه کلیساهای انجیلی ایران است. سالها  قبل به خاطر فشارهای خارج از کلیسا، ایمانداران کلیساهای انجیلی  تهران تصمیم گرفتند که فارسی زبانها بیشتر در کلیسای پطرس که در یکی از محلات قدیمی مرکز پایتخت واقع است برای پرستش گرد هم آیند. آن زمان مشایخ کلیسا تصمیم گرفتند “سرگیس بنیامین” را که یک کشیش آشوری تبار است برای رهبری کلیسا انتخاب نمایند و به همین دلیل او را استخدام کردند.

آقای بنیامین که اکنون سمت دبیری “شورای کلیساهای انجیلی ایران” را نیز به عهده دارد، قبلا نیز اعلام کرده بود؛ افرادی که فاقد تعمید هستند (غسل تعمید نگرفته اند) نبایدبه کلیسا بیایند! این در حالی است که مطابق تعالیم مسیحی ورود همه افراد حتی غیر ایمانداران به کلیسا آزاد می باشد.

اخراج فارسی زبانان از باغ کلیسا

لازم به توضیح است که اوایل بهمن ماه سال گذشته (ژانویه 2013) مسئول کلیسای حضرت پطرس گفته بود که تا پایان فروردین ماه  مسیحیان غیر آشوری و ارمنی باید خانه های خود را تحویل دهند و محوطه باغ کلیسا را ترک نمایند. او درباره علت این دستور چیزی نگفته بود. ولی به طور خصوصی به این خانواده ها گفته بود چون آنهادر خانواده های مسلمان به دنیا آمده اند برای ماندن آنها در املاک کلیسا مشکلات و موانعی وجود دارد.

در محوطه وسیع  باغ کلیسای  مذکور در مجموع 8 باب منزل مسکونی وجود دارد که سه خانواده آشوری، دو خانواده ارمنی و سه خانواده مسیحی غیر قومیتی تا سال گذشته  در آن ساکن بودند. سه خانواده مسیحی فارسی زبان که برای چند سال در خانه های باغ “کلیسای حضرت پطرس”سکونت داشتند، قبل از پایان فروردین ماه 1392 (آپریل 2013)  مجبور به ترک خانه های خود شدند.

با این تمهیدات که طی  یک سال گذشته برای محدود کردن مسیحیان فارسی زبان در کلیسای حضرت  پطرس تهران به اجرا در آمده، اکنون دو هفته می باشد که تعداد ایمانداران حاضر در سرویسهای یکشنبه این کلیسا  از حدود دویست نفر به حدود ده تا پانزده ایماندار ارمنی و آشوری تقلیل یافته است.

توطئه تعطیل شدن کلیساهای انجیلی

در سال گذشته (1391/2012)  با هدایت بت کلیا نماینده مجلس شورای اسلامی  در جایگاه اقلیت آشوری و هم دستانش،  “کلیسای عمانوئیل تهران” ابتدا تعطیل شد و پس از آنکه رهبر کلیسا و مشایخ فعال آن از ورود به کلیسا منع شدند و در واقع کلیسا ی مذکور از روح  خالی شد، اجازه بازگشائی آن را بدون کشیش و واعظ ثابت دادند تا فقط نمایش بدهند که کلیسا باز است. اکنون آن کلیسا نیز با چند ایماندار محدود هر هفته کشیش “وازویک صفریان” را به عنوان واعظ مهمان دعوت می کند.  از وی به کرات خواسته شده تا از موعظه به زبان فارسی خودداری نماید.

مسیحیان نزدیک به کلیساهای انجیلی در تهران به اف سی ان ان گفته اند که “یوناتان بت کلیا” نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی که دست در دست سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی دارد، تلاش می کند تا با به تعطیل کشاندن کلیساهای قدیمی تهران، املاک وسیع آن را به فروش برساند و بابت واسطه گری این کار سود کلانی ببرد.

حکومت و سازمانهای اطلاعاتی نیز که  فکر می کنند کلیساهای فارسی زبان عامل گسترش مسیحیت در بین مردم ایران هستند و می خواهند از دست کلیساهای فارسی زبان خلاص شوند، در این امر با او  و دوستانش همکاری می کنند و دستشان  را برای اعمال غیر قانونی باز می گذارند.

یاد آور می شود که کلیسای “جماعت ربانی مرکز” واقع در خیابان طالقانی تهران نیز که بزرگترین سرویس فارسی زبان مسیحی ایران  را هر هفته ارائه می داد، از تاریخ چهارشنبه  اول خرداد 1392 (23 می 2013) به دنبال یورش روز قبل از آن ماموران سازمان اطلاعات سپاه تعطیل شد و تا کنون دربهای آن همچنان بسته مانده است.