گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان اسفند ماه 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان اسفند 1401

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آذر 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

 

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت در نقده

روز دوشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۱، علی پورمند، روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات شهرستان نقده احضار شد. بر اساس این گزارش، آقای پورمند به مدت دو ساعت مورد بازجویی قرار گرفته و نهایتا آزاد شده است. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “این شهروند به دلیل انتقاد از حکومت و حمایت از اعتراضات سراسری به اداره اطلاعات نقده احضار شده است”. ( هرانا، 1 اسفند 1401)

 

فشار بر ماموستایان مذهبی کُرد ادامه دارد؛ بازجویی و بازداشت دو ماموستا در پیرانشهر

 

روز دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ (٢٠ فوریه ٢٠٢٣) ماموستایان جعفر پروینی و علی رحیمی، هردو اهل پیرانشهر به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شدند. پس از مراجعه این دو ماموستای کُرد، علی رحیمی، امام جمعه و جماعت مسجد “کهنه خانه” پیرانشهر متعاقب بازجویی آزاد شد و جعفر پروینی، از مدرسین مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی پیرانشهر بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت. از سرنوشت ماموستا جعفر پروینی پس از بازداشت توسط اداره اطلاعات پیرانشهر و مکان نگهداری وی، اطلاع دقیقی در دسترس قرار نگرفته است. ( سازمان حقوق بشری هه‌نگاو،2 اسفند 1401)

 

زاهدان؛ ضرب و شتم طلبه عین العلوم گُشت توسط یک سرباز وظیفه

روز شنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، یک طلبه اهل خراسان رضوی در یکی از ایست و بازرسی های زاهدان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. هویت این طلبه عین العلوم گُشت سراوان، «م.ق» اهل خراسان رضوی عنوان شده است. (به دلیل مسائل امنیتی هویت این طلبه با حروف اختصاری ذکر شده است.) این طلبه در شرح ماجرا گفته، وی روز ۲۹ بهمن ماه از خراسان راهی زاهدان شده که نزدیک ترمینال زاهدان یک ایست بازرسی اتوبوس را متوقف کرده و وی را مورد تفتیش بدنی قرار دادند به گفته این طلبه، یک سرباز وظیفه هنگام تفتیش بدنی متوجه یک چاقوی کوچک در جیب این طلبه شده و به بهانه حمل سلاح سرد وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است.( کمپین فعالین بلوچ،2 اسفند 1401)

 

انتقاد مفتی عبدالرحمن عمرزهی از برخوردهای فراقانونی جمهوری اسلامی و اوضاع نابسامان مملکت

 

مفتی عبدالرحمن عمرزهی امام جمعه مسجد حسنین ایرانشهر در مراسم فارغ التحصیلی تعدادی از طلاب حوزه علمیه منبع العلوم کوهون در شهرستان سرباز نسبت به رخ دادهای کشور و استان واکنش نشان داد. مفتی عمرزهی گفت: “همه بدانند ما نان این مردم را در مدارس دینی خورده ایم، نان دین را خورده ایم و هرگز به این نان خیانت نخواهیم کرد.” این روحانی بلوچ اهل سنت با اشاره به فشار بر مردم معترض و اقشار منتقد حاکمیت خطاب به روحانیون اهل سنت گفت: “شما و کسانی که پشت مردم ایستاده اید، مورد امتحان و آزمایش هستید. الله شما را به وسیله تهدید و توهین اهل قدرت آزمایش میکند. بدانید که زندگی میگذرد، زمان میگذرد و تاریخ ثبت میشود و آیندگان قضاوت خواهند کرد. در این امتحان الهی باید پیروزمندانه ان شاءالله در بیاییم.” وی خطاب به کسانی که در مقابل حکومت استقامت می کنند آنها را «صاحبان عزت» عنوان کرده و خطاب به مردمی که پشت «علما» ایستاده اند گفت: “شما را هم الله آزمایش میکند در این آزمایش از الله مدد بخواهیم و مجاهدانه بایستیم.” ( کمپین فعالین بلوچ،2 اسفند 1401)

 

ادامه بازداشت و بیخبری از وضعیت مولوی مرادزهی؛ وی ممنوع الملاقات است

مولوی عبدالمجید مرادزهی پس از گذشت ۲۳ روز از زمان بازداشت همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد و از سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نیست. خانواده و نزدیکان مولوی عبدالمجید جهت ملاقات با او به مشهد رفتند اما تاکنون اجازه ملاقات به آنها داده نشده است. مسئولان دادگاه ویژه روحانیت مشهد پاسخ قانع کننده ای نیز تاکنون از محل نگهداری این روحانی بلوچ ندادند و اعلام کردند که وی ممنوع الملاقات است. این منبع که نخواست نامش فاش شود در رابطه با وضعیت جسمانی مولوی عبدالمجید مرادزهی تاکید کرد که وی دچار مشکل قلبی است و زخم معده و از درد ناشی از آن نیز رنج می برد. ( کمپین فعالین بلوچ،4 اسفند 1401)

 

دو روحانی اهل سنت با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

وز چهارشنبه سوم اسفندماه، لقمان امینی، امام جمعه مسجد جامع چهاریارنبی سنندج و ابراهیم کریمی ننله، امام جمعه مسجد جامع روستای ننله‌ی سنندج آزاد شدند. آزادی این دو روحانی اهل سنت با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. روز دوشنبه دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱، دو روحانی مذکور توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بودند.( هرانا به نقل از کردپا،4 اسفند 1401)

پس از ۶۶ روز؛ آزادی دو تن از نزدیکان مولانا نقشبندی از زندان چابهار

روز گذشته ۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، دو تن از نزدیکان مولانا نقشبندی که توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند، آزاد شدند. هویت این دو جوان بلوچ “ادهم آسکانی” و “مرتضی نبات زهی” فرزند جان محمد اهل راسک عنوان شده است. ادهم و مرتضی از نزدیکان و همراهان همیشگی مولانا عبدالغفار نقشبندی بودند که در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ پس از احضار به دادگستری و اطلاعات سپاه راسک بازداشت شدند. این دو جوان بلوچ پس از بازداشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه به زندان چابهار منتقل شدند و در کمتر از دو روز حکم یک ماه حبس برای هر کدام از آنها صادر شده بود. ( کمپین فعالین بلوچ،6 اسفند 1401)

بازداشت یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در زاهدان

شامگاه شنبه شش اسفند ماه، ابراهیم حسن زهی، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.)هرانا، 9 اسفند 1401)

زخمی شدن یک روحانی بلوچ با تیراندازی نیروهای اداره اطلاعات در نیکشهر

یک روحانی بلوچ با تیراندازی نیروهای اداره اطلاعات زخمی شد. هویت این روحانی بلوچ، مولوی “صدیق بلوچی” فرزند فیض محمد اهل روستای پاگ از توابع بخش آهوران شهرستان نیکشهر برای کمپین احراز شده است. بر اثر این تیراندازی، ترکش چهار مرمی گلوله به دست، پا و کمر این روحانی بلوچ اصابت کرده و پس از آن به بیمارستان منتقل شده است. ( کمپین فعالین بلوچ، 12 اسفند 1401)

ادامه جمعه‌های اعتراضی در زاهدان؛ مولوی عبدالحمید: مسمومیت‌ها ادامه سرکوب اعتراضات است

دوازدهم اسفند در بیست و دومین هفته پس از کشتار جمعه خونین زاهدان، بر اساس گزارش منابع محلی از سیستان و بلوچستان، نیروهای امنیتی با حضور گسترده در خیابان‌های زاهدان، اقدام به بازداشت شهروندان و درگیری با معترضان کرده‌اند. آقای عبدالحمید گفت: «بدترین حاکم کسی است که به مردم دروغ بگوید. بدترین این است که عالم به مردم دروغ بگوید. و بدترین دروغ کسانی است که مردم روی آنها حساب می‌کنند.» ( کمپین فعالین بلوچ، 13 اسفند 1401)

سنندج؛ احضار یک روحانی کُرد به دادگاه ویژه روحانیت

ماموستا حسین علیمرادی امام جماعت مسجد “ابراهیم خلیل الله” سنندج و مدیر مدرسه علوم دینی و حفظ قرآن “ابراهیم خلیل الله” به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. در همین رابطه نیز، ماموستا محمد سیف‌پناهی، امام جمعه‌ روستای “قادرمرز” و ماموستا شاهو فتحی، امام جمعه‌ روستای “سراب” از توابع شهرستان دهگلان به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شدند. (هرانا، 13 اسفند 1401)

گزارشی از تجمع اعتراضی شماری از شهروندان در گالیکش و زاهدان

در آذرماه ۱۴۰۰، محمدحسین گرگیج با حکم نماینده علی خامنه ای در استان گلستان، از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شد. عزل این روحانی اهل سنت که با واکنش های بسیاری از جانب پیروان وی همراه بود، در پی ایراد سخنانی در خصوص مباحث دینی صورت گرفت. این در حالی است که امامان جمعه اهل سنت در ایران توسط رهبر جمهوری اسلامی یا نمایندگان وی، عزل و نصب نمیشوند. ( کمپین فعالین بلوچ، 13 اسفند 1401)

انتقاد امام جمعه راسک نسبت به اتهام زنی خبرگزاری تسنیم علیه مولانا عبدالغفار نقشبندی

مولانا فتحی محمد نقشبندی در رابطه با خبر منتشر شده توسط خبرگزاری “تنسیم” مبنی بر مشارکت مولانا عبدالغفار نقشبندی در ترور مولوی جنگی زهی و همکاری با سرویس های جاسوسی گفت: «آیا شخصی می پذیرد که حافظ عبدالغفار در ترور شهید مولانا جنگی زهی نقشی داشته است؟ همه می‌دانیم که قاتل مولوی جنگی زهی چه کسانی هستند؛ در توان مردم مستضعف و ضعیف نیست که خیلی از حقایق را به زبان بیاورند.» ( کمپین فعالین بلوچ، 13 اسفند 1401)

امام جمعه‌ی روستای سراب دهگلان احضار شد!

در ادامه فشارها به روحانیون مردمی اهل سنت مناطق کردنشین، ماموستا شاهو فتحی امام جمعه‌ی روستای سراب_دهگلان به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. (هرانا، 13 اسفند 1401)

اعتصاب غذای سه تن از زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت

سه تن از زندانیان عقیدتی- سیاسی اهل سنت با نام های مولوی عبدالحكيم گركيج، فرهاد شاكری وعبدالحسين مزرعه در زندان وكيل آباد از تاريخ دهم اسفند دست به اعتصاب زدند. خواسته این سه زندانی، رسيدگی فوری به پرونده ساختگی و آزادی خود پس از چندين سال بلاتكليفی می باشد. (هرانا، 13 اسفند 1401)

تداوم احضار و بازداشت روحانیون کوردستان

ماموستا ”حسین علیمرادی” امام جماعت مسجد “ابراهیم خلیل‌الله” سنندج و مدیر مدرسه علوم دینی و حفظ قرآن “ابراهیم خلیل الله” به دادگاه ویژه روحانیت رژیم در همدان احضار شدە است. در همین رابطە ماموستا ”محمد سیف‌پناهی” امام جمعه‌ روستای قادرمرز و ماموستا ”شاهو فتحی” امام جمعه‌ روستای سراب از توابع شهرستان دهگلان نیز به دادگاه ویژه روحانیت رژیم در همدان احضار شدند. (هرانا، 14 اسفند 1401)

زاهدان؛ ناصر ریگی آزاد شد

آقای ریگی از انتظامات مسجد مکی زاهدان است که روز گذشته همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بود، پس از چند ساعت آزاد شد. تاکنون از دلایل بازداشت این شهروند اطلاعی کسب نشده است. (هرانا، 14 اسفند 1401)

احراز هویت یک نفر دیگر از بازداشت‌شدگان روز جمعه در زاهدان

ده‌ها معترض بلوچ پس از پایان نماز در محل مصلی مکی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هویت یکی از بازداشت‌شدگان “عادل میربلوچ‌زهی” فرزند نادر عنوان شده است. نیروهای امنیتی قبل از برگزاری نماز جمعه، جهت جلوگیری از تجمع اعتراضی نمازگزاران، جو شدید امنیتی در محل مصلی مکی برپا کرده و پس از پایان نماز، اقدام به ضرب و شتم و بازداشت گسترده معترضان کرده‌اند. ( کمپین فعالین بلوچ، 13 اسفند 1401)

ادامه بازداشت و بیخبری از وضعیت مولوی مرادزهی

با گذشت ۳۵ روز از بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی توسط نیروهای اداره اطلاعات، او در بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه مشهد تحت شکنجه قرار دارد. یکی از نزدیکان این روحانی اهل سنت به گزارشگر کمپین فعالین بلوچ گفته است: وی پس از انتقال از زاهدان به مشهد، در بازداشتگاه های اطلاعات سپاه نگهداری می شود و تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار دارد. این منبع همچنین با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی و بیمارهای مولوی مرادزهی گفته است: دادگاه ویژه روحانیت و اطلاعات سپاه به آنها اجازه ملاقات ندادند.مولوی عبدالمجید مرادزهی یکی از اساتید دارالعلوم مکی، مشاور و از نزدیکان مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان است که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه در یکی از خیابان های زاهدان بازداشت شد.(خبرگزاری کلمه.16اسفند1401)

۳۰۹ دانش آموز دبستان دختران اندیشه زاهدان راهی بیمارستان امام علی شدند

دستکم ۳۰۹ دانش آموز دبستان دخترانه اندیشه زاهدان به دلیل انتشار گازهای سمی راهی بیمارستان امام علی شدند. گفته می شود یکی از دانش آموزان که در حال فیلمبرداری از وضعیت مدرسه بوده، توسط نیروهای نظامی بازداشت شده که با حضور و مقاومت مردم اجازه انتقال او داده نشده است. انتشار گازهای سمی در دو مدرسه دخترانه ابتدایی مهدیه در بلوار کشاورز و مدرسه متوسطه دوم قریشی در در خیابان فاضلی منجر به مسمومیت صدها دانش آموز شده است.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.16اسفند1401)

ماموستا فتح‌الله رستمی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

ماموستا فتح‌الله رستمی، امام جمعه و جماعت روستای “مراغان” از توابع سردشت با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شد. این روحانی کُرد طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و پس از اتمام دوران بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه به زندان این شهر منتقل شده بود. این روحانی کُرد برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی راهی این شهر شده بود که در ورودی شهر ارومیه بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.(خبرگزاری هرانا.17اسفند1401)

خارج شدن ماموستا حسین علیمرادی از دادگاه ویژه روحانیت همدان

ماموستاحسین علیمرادی امام جماعت مسجد ابراهیم خلیل الله سنندج (محله کانی کوزلە) و مدیر مدرسه علوم دینی و ابراهیم خلیل الله، امروز ( سه شنبه) بعد از احضار و بازجویی از دادگاه ویژه همدان خارج شد و در مسیر برگشت به سنندج هستند. لازم به اشاه راست که مسجد ابراهیم خلیل الله در هفته پیش رو میزبان حضور معلمان، شخصیت ها و گروه‌ها و جماعاتی از استانها، شهرها و روستاهای مختلف برای حمایت و دفاع از ماموستا حسین علیمرادی خواهد بود.(خبرگزاری شبکه کلمه.17اسفند1401)

کشته شدن یک جوان بلوچ با تیراندازی نیروهای اداره اطلاعات در زاهدان

یک جوان بلوچ با تیراندازی نیروهای اداره اطلاعات در شهرستان زاهدان کشته شد. هویت این جوان بلوچ “محمد ریگی” اهل جاده قدیم زاهدان برای کمپین احراز شده است. گفته می شود نیروهای اداره اطلاعات با لباس شخصی بدون هشدار و ایست قبلی به سمت خودروی او تیراندازی کرده که منجر به اصابت مرمی گلوله به وی و جان باختن او شده است. مقامات نظامی جمهوری اسلامی در سیستان و بلوچستان، پس از کشته شدن این جوان بلوچ جهت تبرئه خود خبر از کشته شدن عامل اصلی سرقت های مسلحانه در زاهدان داده اند. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با رسانه های وابسته به خود گفت: “باند سارقان مسلح در زاهدان شناسایی شدند و سرباند و عامل اصلی سرقت های مسلحانه و برنامه ریز سرقت های این باند در عملیات ماموران پلیس کشته شد.”(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.17اسفند1401)

بیانیه جامعه مدرسین الحرمین الشریفین چابهار در خصوص محاصره مسجدمکی زاهدان

جامعه مدرسین مدرسه الحرمین الشریفین چابهار به مدیریت مولانا عبدالرحمن چابهار در رابطه با محاصره مسجد مکی و بازداشت اعضای انتظامات این مسجد، بیانیه در رد آن صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: آن‌چه که در هفته‌های گذشته رخ داد و حلقه‌های تنگی که بر نمازگزاران و انتظامات آن ایجاد شد، اقدامی غیر قانونی و اخلاقی بود، ما ضمن اعلام حمایت از مسجدمکی، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و تمام مردم زاهدان و ایران، به نهادهای امنیتی و قضایی توصیه می‌کنیم که این حلقه محاصره را خاتمه داده و دیگر اجازه ورود هیچ نیروی امنیتی را به اطراف مسجدمکی ندهند(خبرگزاری شبکه کلمه.19اسفند1401)

نامه هشت زندانی سنی مذهب در زندان مشهد خطاب به مقامات سازمان ملل

هشت زندانی سنی مذهب در زندان مشهد در نامه ای به مقامات سازمان ملل، خواستار رسیدگی به وضعیتشان شدند. در این نامه از شکنجه، بلاتکلیفی و عدم عفو و نقض فاحش حقوق زندانیان شکایت کرده اند. اسامی به شرح ذیل میباشد: ۱-فرهاد شاکری ۲-عیسی عید محمدی ۳-محمدرضاشیخ احمدی ۴-عبدالحسین مزرعه ۵-حافظ عبدالرحمن گر گیچ ۶-عبدالباسط اورسن ۷-مولوی عبدالحکیم عظیم گرگیچ ۸-حبیب پیرمحمدی(خبرگزاری شبکه کلمه.21اسفند1401)

تداوم بازداشت مولانا عبدالمجید مرادزهی؛ وی در سلول انفرادی نگه داری می شود!

گزارشها حاکی است که مولانا “عبدالمجید مرادزهی” همچنان در بازداشت به سر می برد و وضعیت مناسبی ندارد. در همین حال وی امروز (یکشنبه،۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱) طی تماس تلفنی با خانواده خود فاش ساخت که با گذشت ۴۱ روز از بازداشت، در سلول انفرادی زندانی شده است. گفته می شود که این روحانی اهل سنت کماکان از حقوق ابتدایی یک فرد در بازداشت محروم و ممنوع الملاقات شده است؛ همچنین ماموران امنیتی با درخواست ایشان برای دریافت یک جلد قرآن جهت تلاوت هم موافقت نکرده اند. لازم به اشاره است که مولانا مرادزهی در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، در زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است؛ اتهام آقای مرادزهی « تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه های خارجی» عنوان شده است.(خبرگزاری شبکه کلمه.21اسفند1401)

اعتصاب غذای سه زندانی عقیدتی اهل سنت در زندان وکیل‌آباد مشهد

فرهاد شاکری، عبدالرحمان گرگیج و عبدالحسین مزرعه، زندانیان عقیدتی اهل سنت محبوس در بند ۱-۶ زندان وکیل‌آباد مشهد از تاریخ پنجم اسفند ماه دست به اعتصاب غذا زده‌ و خواستار اقدام مسئولان درباره لغو احکام ظالمانه دادگاه‌های رژیم ستمگر ولایت فقیه علیه خود شده‌اند. گفته می‌شود، آقای شاکری پیشر نیز دست به اعتصاب غذا طولانی مدت زده بود، اما این اقدام اعتراضی به دلیل سانسور خبری مورد توجه قرار نگرفت و با وضعیت وخیم جسمانی جهت بازجویی به اداره تروریستی اطلاعات منتقل شده بود.(خبرگزاری شبکه کلمه.21اسفند1401)

تفهیم اتهام محمد سیف‌ پناهی، روحانی اهل سنت در دادگاه ویژه روحانیت همدان

محمد سیف‌ پناهی، روحانی اهل سنت توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان تفهیم اتهام شده و با تودیع قرار کفالت آزاد شد. آقای سیف پناهی، امام جمعه‌ روستای “قادرمرز” از توابع شهرستان دهگلان روز سه‌شنبه بیست و سوم اسفندماه، در دادگاه ویژه روحانیت همدان تفهیم اتهام شد. این روحانی اهل سنت پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار کفالت به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.(خبرگزاری هرانا.23اسفند1401)

دیدار و تجدید میثاق علمای شهرستان ایرانشهر با مولانا عبدالحمید

هیئتی بلند پایه از علمای تراز اول شهرستان ایرانشهر با مولانا عبدالحمید دیدار کردند. علمای شهرستان ایرانشهر در این دیدار ضمن گفت‌وگو نسبت به رویدادهای اخیر بلوچستان وکشور، با مولانا عبدالحمید تجدید میثاق نمودند. در رأس این هیئت، مولانا قاضی عبدالصمد دامنی، مولوی عبدالصمد کریمزایی، مولوی سراج الدین ربانی، مفتی عبدالرحمن عمرزهی، دکتر محمد حنیف حسین زائی، مولوی عبیدالله بزرگزاده، مولوی عبدالغفور کلکلی، مفتی محمد نوح دامنی، مولوی عبدالجبار دامنی و جمع بزرگی از علما، در دفتر مولانا عبدالحمید حضور یافته و بر مواضع و خواسته های به حق و قانونی ایشان تاکید نموده و همراهی و وفاداری خویش را اعلام فرمودند.(خبرگزاری شبکه کلمه.23اسفند1401)

 

مولوی فضل الرحمن کوهی به مرخصی ده روزه اعزام شد

این روحانی بلوچ از مشهد عازم چابهار و سپس محل سکونتش در روستای پشامگ از توابع شهرستان راسک رفت. گفتنی است مولوی کوهی در فرودگاه کنارک مورد استقبال نزدیکانش قرار گرفت. گفتنی است مولوی کوهی در فرودگاه کنارک مورد استقبال نزدیکانش قرار گرفت.(خبرگزاری هرانا.28اسفند1401)

هشت ماه بی‌خبری از حسین سواری جوان عرب و اهل سنت ساکن اهواز

حسین سواری، جوان عرب و اهل سنت ساکن اهواز، حدود هشت ماه پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و تاکنون در بازداشت به سر می‌برد. در طول این هشت ماه، پیگیری‌های خانواده‌ی او در خصوص محل نگهداری و وضعیتش بی‌نتیجه مانده است. از دلایل دستگیری و اتهامات او نیز خبری در دسترس نیست.(خبرگزاری شبکه کلمه.28اسفند1401)

وخامت حال مولوی عبدالمجید مرادزهی با گذشت ۴۷ روز بازداشت و شکنجه در سلول انفرادی

مولوی عبدالمجید مرادزهی پس از گذشت ۴۷ روز از زمان بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات مشهد همچنان در شرایط تحت شکنجه قرار داشته بطوری که حال وی وخیم گزارش شده است. « مولوی عبدالمجید روز گذشته یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده داشتند که در طی این تماس حال وی بحدی نامساعد بوده که به سختی صحبت کرده و حتی توان تشخیص و شناخت فرزندان خود را هم نداشته است و با همین شرایط عنوان کرده که زندان را تحمل میکنم اما دعا کنید برایم عارضه دیگری پیش نیاید و بیهوش نشوم». این گزارش در حالیست که مولوی مرادزهی پس از بازداشت به مشهد انتقال شد و همچنان در بازداشتگاه اطلاعات نگهداری میشود و با تداوم بازداشت و وخامت حال وی گمان می رود که تحت شکنجه قرار دارد بطوری که با توجه به رنج بردن از بیماری قلبی و ناراحتی معده، خانواده و نزدیکانش بیش از پیش نگران سلامت او هستند.(خبرگزاری شبکه کلمه.28اسفند1401)

مولانا نواب حوت: اهل‌سنت در تهران مسجد ندارند؛ روز جمعه ۸ مهر جنایتی هولناکی رخ داد!

مولانا نواب حوت در مراسم نماز جمعۀ بخش کهیر/ کنارک (۲۶ اسفند ۱۴۰۱) با اشاره به ادعای خلاف واقعیت روزنامۀ فرهیختگان پیرامون مسجد برای اهل‌سنت در تهران، به تفاوت مسجد و نمازخانه پرداختند و داشتن مسجد در تهران را حق قانونی اهل‌سنت دانستند و برای چندمین بار برلزوم مجازات طراحان، آمران و عاملان فاجعۀ خونین زاهدان تأکید کردند. بنا به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه بخش کهیر، مولانا نواب حوت «داشتن مسجد در تهران» را حق قانونی اهل‌سنت دانستند و گفتند: یکی از خواسته‌های اهل‌سنت داشتن مسجد در تهران است. تقریباً در تهران یک میلیون اهل‌سنت زندگی می‌کنند. این تعداد از مسلمانان در پایتخت کشور اسلامی مسجدی ندارند، درحالی‌که داشتن مسجد در تهران حق قانونی اهل‌سنت است.(خبرگزاری کلمه.29اسفند1401)

 

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

آزادی دو شهروند بهایی از زندان عادل آباد شیراز

در روز دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ دو تن از زندانیان بهایی در شیراز پیش از پایان دوره محکومیت از زندان عادل آباد آزاد شدند. این دو شهروند بهایی قاسم معصومی و سیامک هنرور نام دارند. قاسم معصومی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه معاند نظام (اشاره به بهایی بودن فرد است) به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شد. ین شهروند در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. سیامک هنرور در آبان سال ۱۴۰۰ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و از بابت اتهام عضویت در گروه های معاند نظام (اشاره به بهایی بودن فرد است) به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شد که حکم ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری به عنوان مجازات اشد در خصوص وی قابل اجرا است. هنرور در مرداد ماه سال جاری، بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان عادل آباد منتقل شد. (ایران وایر، 2اسفند 1401)

حبس تعزیری سارا ثابت راسخ، شهروند بهایی در بخش دوم پرونده توسط دادگاه انقلاب اصفهان ابلاغ شد

سارا ثابت راسخ، شهروند بهایی ساکن اصفهان که بخشی از دوران حبس تعزیری دو ساله در پرونده اول خود را با پابند الکترونیکی سپری و با اعمال بخشنامه (عفو مشروط) قوه قضائیه آزاد شده بود در پی عدم تجمیع جرائم، با دریافت ابلاغیه ای مجبور به تحمل حبس تعزیری یک ساله در بخش دوم از همین پرونده شد‌. سارا ثابت راسخ، در تاریخ ۲۰ بهمن ماه امسال وقتی برای ثبت امضاء به دادگاه انقلاب اصفهان مراجعه کرد به صورت شفاهی به وی اعلام شد که مشمول عفو گردیده اما به او اعلام شد هنوز در خصوص پرونده دوم تصمیم گیری نشده و تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، هیچگونه ابلاغی مبنی بر بازکردن پابند الکترونیکی به وی نشد و پس از آن خانم ثابت دو مرحله به واحد اجرای احکام کیفری دو اصفهان مراجعه کرد و در نهایت به او اعلام شد به دلیل ادغام نشدن پرونده ها در نتیجه این شهروند بهایی باید یک سال حبس تعزیری از بابت بخش دوم پرونده خود به اتهام (توهین به مقدسات اسلامی) را با پابند الکترونیکی سپری کند و این حکم از سوی شعبه ۷ اجرای احکام کیفری دو استان اصفهان به سارا ثابت راسخ ابلاغ شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 6 اسفند 1401)

 

پیام ولی، شهروند بهائی به شانزده سال حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد

پیام ولی، شهروند بهائی محبوس در زندان قزلحصار کرج به تحمل حبس محکوم شد. بر اساس این حکم که اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست قاضی سید موسی آصف الحسینی صادر شده، آقای ولی از بابت اتهام “همکاری با دول متخاصم” به ده سال حبس، از بابت اتهام ”اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر” به پنج سال زندان، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت و همچنین از بابت مجازات های تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور پس از تحمل ایام حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یاسوج همراه با معرفی هفتگی خود به دادگاه انقلاب، محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ده سال حبس در خصوص آقای ولی قابل اجرا خواهد بود. (هرانا، 7 اسفند 1401)

 

پرونده عطاالله ظفر، شهروند بهائی مختومه شد

پرونده عطاالله ظفر، شهروند بهائی مختومه شد. محتمل است مختومه شدن پرونده آقای ظفر به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت پذیرفته باشد. این شهروند بهائی در تاریخ هفتم آبانماه امسال، با تعلیق اجرای حکم و تامین قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود. در تاریخ ۷ شهریورماه امسال، عطاالله ظفر هنگامی که برای تحویل نامه پزشک مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شد. (هرانا، 7 اسفند 1401)

 

علی بازماندگان، شهروند بهائی جهت تحمل حبس راهی زندان لنگرود قم شد

روز شنبه ششم اسفند ماه ۱۴۰۱، علی بازماندگان، شهروند بهائی جهت اجرای حکم حبس راهی زندان لنگرود قم شد. آقای بازماندگان پیشتر توسط مرجع قضایی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل پنج ماه حبس محکوم شده بود.علی بازماندگان، شهروند بهائی، معمار و نقاش ساکن شیراز در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و سپس به بازداشتگاه سپاه قم منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل و محل کار وی، شماری از لوازم شخصی او و مادرش از جمله کامپیوترها، هاردها، لپ تاپ، تلفن های همراه، دوربین و کتاب های هنری شان را ضبط کرده بودند. (هرانا، 7 اسفند 1401)

احضار ارسلان یزدانی و همسر وی سمیرا ابراهیمی شهروندان بهایی به دادسرای اوین

ارسلان یزدانی و سمیرا ابراهیمی، زوج بهایی، ساکن تهران، جهت ارائه آخرین دفاعیات پیش از تنظیم کیفرخواست به شعبه دو بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۴ تهران واقع در زندان اوین به ریاست محمود حاج مرادی، احضار شدند. یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”پس از گذشت حدود یک سال و شش ماه پرونده ارسلان یزدانی و همسر وی سمیرا ابراهیمی، زوج بهایی ساکن تهران به جریان افتاد و با توجه به ابلاغیه صادره توسط شعبه دو بازپرسی دادسرای زندان اوین، آنها باید روز شنبه ۱۳ اسفند ماه در جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام پیش از تنظیم کیفرخواست حاضر شوند.” (هرانا، 10 اسفند 1401)

فریبا اشتری، شهروند بهایی از زندان یزد آزاد شد

در تاریخ ۳۱خرداد۱۳۹۹، شعبه اول دادگاه انقلاب یزد به ریاست مستشار «محمدرضا دشتی پور»، فریبا اشتری از بابت اتهام «عضویت در گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران» به ۵ سال حبس، و از بابت اتهام «تبلیغ علیه و به نفع گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران»، به ۱ سال حبس و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد. در مورد نامبرده، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد، یعنی ۵ سال حبس اجرا شده است. (هرانا، 11 اسفند 1401)

برگزاری جلسه بازپرسی یک زوج بهایی در دادسرای اوین

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام ارسلان یزدانی و همسرش سمیرا ابراهیمی، زوج بهایی در شعبه دو دادسرای زندان اوین برگزار شد. این زوج بهایی به اتهام‌هایی همچون عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیتهای تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر و مخل شرع مقدس اسلام با توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای، محاکمه شدند. (هرانا، 13 اسفند 1401)

سپهر ضیایی، زندانی بهایی که مشمول «عفو» خامنه‌ای نشد

سپهر ضیایی، یکی از بازداشت‌شدگان بهایی در هفته‌های اخیر و در جریان دور تازه اعتراضات در ایران است. در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی نمایش عفو عمومی به راه انداخته‌اند، او یکی از صدها زندانی است که مشمول آزادی از زندان نشده است. همچنین اظهارات کذب وزارت اطلاعات در مورد دستگیری سران بهائی در حالی عنوان شده که اعضای شورای مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به «یاران ایران» در اواخر دهه هشتاد خورشیدی بازداشت و پس از گذراندن ده سال محکومیت از زندان آزاد شدند. از زمان دستگیری یاران ایران تا امروز، جامعه جهانی بهائی بارها اعلام کرده است که تشکیلات بهایی در ایران کاملا تعطیل است و هیچ فرد بهائی دارای مسئولیتی در جامعه بهائی ایران نیست. از این سوی، دستگیری پنج نفر از سران بهائی در بیانیه وزارت اطلاعات فقط یک بهانه برای تشدید فشار و آزار بر شهروندان بهائی است. (هرانا، 14 اسفند 1401)

سعیده خضوعی، شهروند بهایی به دادسرای اوین احضار شد

«ارسلان یزدانی»، فرزند «سعیده خضوعی»، شهروند بهایی ساکن تهران، از احضار او به دادسرای اوین خبر داد. بر اساس احضاریه‌ای که این شهروند بهایی دریافت کرده، او موظف است در طی پنج روز جهت آخرین دفاع، خود را به دادسرای اوین معرفی کند. در طی روزهای گذشته، ارسلان یزدانی [پسر سعیده خضوعی] و سمیرا ابراهیمی [همسر ارسلان یزدانی] هم، در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین حاضر شدند و به دفاع آخر پرداختند.(خبرگزاری ایران وایر.16اسفند1401)

برگزاری جلسه بازپرسی سمیرا ابراهیمی و ارسلان یزدانی، شهروندان بهائی

جلسه بازپرسی سمیرا ابراهیمی و ارسلان یزدانی، شهروندان بهائی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین برگزار شد. در جریان این جلسه، خانم ابراهیمی و آقای یزدانی در خصوص اتهامات “عضویت در گروه های معاند نظام”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر و مخل شرع مقدس اسلام با توجه به فعالیت های رسانه ای” به دفاع از خود پرداختند. ارسلان یزدانی، شهروند بهائی ساکن تهران پیشتر در تاریخ دهم شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در تاریخ بیست و چهارم مهرماه، از زندان اوین آزاد شد. خانم ابراهیمی، همسر وی نیز در تاریخ بیستم دی ماه ۱۴۰۰، در پی حضور در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین بازداشت و نهایتا در تاریخ بیست و یکم دی ماه از زندان اوین آزاد شد. آزادی آنها با تودیع قرار وثیقه صورت گرفت.(خبرگزاری هرانا.16اسفند1401)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حامی بهادری، شهروند بهائی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حامی بهادری، شهروند بهائی ساکن تهران به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. وی پیشتر در اواخر مهر ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد در جریان این جلسه که در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، آقای بهادری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و فعالیت تبلیغی به نفع دیانت بهائی” به دفاع از خود پرداختیک منبع مطلع نزدیک به خانواده ضمن بیان اینکه برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند بدون حضور وکیل وی صورت گرفت افزود: “در انتهای این جلسه، با صدور و تعیین قرار وثیقه برای آزادی موقت وی مخالفت شده است این منبع مطلع در ادامه افزود: “حامی بهادری به دلیل مشکلات گوارشی به رسیدگی پزشکی مناسب نیاز دارد(خبرگزاری هرانا.19اسفند1401).

دادگاه تجدیدنظر؛ سپهر ضیائی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد

محکومیت سپهر ضیائی، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. وی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مصادره اموال ضبط شده محکوم شده بود. بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر صادر و به این شهروند بهائی ابلاغ شده، آقای ضیائی از بابت اتهام “عضویت در دسته جات‌ و گروه های‌ غیر قانونی با هدف‌ برهم زدن امنیت کشور” به تحمل پنج سال حبس و از بابت مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، مصادره تلفن و لپ تاپ های ضبط شده محکوم شده است.(خبرگزاری هرانا.21اسفند1401)

جمعی از فعالان مدنی به بازداشت دوباره مهوش شهریاری (ثابت) و فریبا کمال‌آبادی اعتراض کردند

این فعالان مدنی اتهامات وارد شده به این دو شهروند بهائی را با بی‌اساس خوانده و صدور احکام سنگین و ناعادلانه علیه آنها را تنها به دلیل بهائی بودن آنها دانسته‌اند. جمعی از فعالان مدنی داخل و خارج از ایران، با امضای بیانیه‌ای نسبت به بازداشت دوباره مهوش شهریاری (ثابت) و فریبا کمال‌آبادی، دو شهروند بهائی زندانی اعتراض کردند و خواهان آزادی فوری آنها شدند. این دو شهروند بهائی برای دومین بار توسط نیروهای امنیتی در مردادماه سال جاری بازداشت شدند و دادگاه انقلاب نیز برای دومین بار آنها را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این دو شهروند از زمان بازداشت در بلاتکلیفی و بی‌خبری به سر می‌برند و امضاکنندگان این نامه با اشاره به این موضوع به بی‌عدالتی در حق آنها اعتراض کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: ما جمعی از فعالان مدنی، دستگیری و زندانی کردن فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، ایراد اتهامات بی‌اساس و بی‌پایه به آنان و صدور حکمی اینچنین سنگین و ناعادلانه علیه آنها را محکوم می‌کنیم. این دو زن روزهای زیادی از عمرشان را به جرم بهائی بودن در زندان‌ها سپری کرده‌اند. هیچ‌کس نباید به صرف اعتقادات و دینش مورد آزار، اذیت و یا پیگرد قرار بگیرد.»(خبرگزاری هرانا.21اسفند1401)

دو شهروند بهایی از زندان اوین آزاد شد

فردین ندافیان قمصری، شهروند بهایی پس از تحمل ۸ ماه زندان از حکم یک سال حبس تعزیری در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن از زندان اوین آزاد شد. پیش‌تر، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه این شهروند بهایی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد که حکم بدوی عیناً در دادگاه تجدیدنظر تایید شد. فردین ندافیان در ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ جهت گذراندن محکومیت یک سال حبس، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. قابل ذکر است، در حال حاضر حداقل ده شهروند بهایی در حال گذراندن محکومیت در زندان اوین هستند. از جمله زندانیان بهایی در اوین می‌توان به فریبا کمال آبادی، مهوش ثابت هر کدام با ده سال، ثمین احسانی و سپهر ضیایی هرکدام با پنج سال و صهبا فرنوش و هاله غلامی هر کدام با دو سال حبس تعزیری، اشاره کرد.(خبرگزاری هرانا.21اسفند1401)

پروا بهداد، شهروند بهائی به حبس و مجازاتهای تکمیلی محکوم شد

پروا بهداد، شهروند بهائی ساکن اصفهان توسط دادگاه انقلاب این شهر به سه سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شد. پروا بهداد که به بهانه مدیریت یک کانال مرتبط با آئین بهایی بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب اصفهان به سه سال زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، بیست و چهار میلیون تومان جریمه نقدی و‌ شرکت کلاسهای عقیدتی محکوم شده است. خانم بهداد در تاریخ ۲۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و پس از گذشت ۲۱ روز از زمان دستگیری و تحمل سلول انفرادی، به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ ۲۷ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه از این زندان آزاد شد.(خبرگزاری هرانا.24اسفند1401)

ثمین احسانی، شهروند بهائی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی، روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه امسال، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. او پیشتر با برگزاری کلاس‌های آموزشی به کودکان تبعه افغانستان که از حق تحصیل در ایران محروم بودند، کمک‌های آموزشی کرده بود. این مسأله از جمله مصادیق اتهامات مطرح شده علیه او در دادگاه و مبنای صدور حکم قرار گرفته بود. او پیشتر با برگزاری کلاس‌های آموزشی به کودکان تبعه افغانستان که از حق تحصیل در ایران محروم بودند، کمک‌های آموزشی کرده بود. این مسأله از جمله مصادیق اتهامات مطرح شده علیه او در دادگاه و مبنای صدور حکم قرار گرفته بود.(خبرگزاری هرانا.24اسفند1401)

درخواست فعالان مدنی برای آزادی دو شهروند بهائی؛ زندان در نوروز «بی‌نهایت سنگین» است

سه فعال مدنی در پیام مشترک ویدیویی با تأکید بر این که «زندان جای آدم‌هایی که جرمی مرتکب نشده‌اند نیست»، خواهان آزادی مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، دو عضو زندانی جامعه بهائی شدند. شادی بیضایی، نیکناز افتحی، و ژینوس فروتن در این پیام مشترک که روز دوشنبه ۲۹ اسفند منتشر شده، با شرحی از وضعیت بازداشت‌ها و زندان‌های پیاپی برای فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، توجه افکار عمومی را به وضعیت زندانیان در نوروز جلب کردند. در آستانه نوروز ۱۴۰۲ هرچند برخی از زندانیان سیاسی و مدنی به مرخصی اعزام شده‌اند، اما شمار زیادی از آنان همچنان پشت میله‌های زندان به سر می‌برند. در این پیام مشترک تأکید شده است که «زندان جای کسی که خلافی مرتکب نشده نیست» و «کسی به خاطر اعتقادش نباید زندانی بشود.»(خبرگزاری هرانا.29اسفند1401)

 

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

 

در این ماه :

یوسف ندرخانی و مهدی روح پرور از زندان اوین آزاد شدند

یوسف ندرخانی، کشیش و مهدی روح پرور، نوکیش مسیحی از زندان اوین آزاد شدند. دادگاه رسیدگی به اتهامات این کشیش زندانی سال ۹۶ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شده بود. طی این جلسه وی بایت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق ترویج مسیحیت” محاکمه و به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان نیک شهر محکوم شد. محکومیت آقای ندرخانی پس از درخواست اعاده دادرسی به شش سال کاهش یافت بود. (هرانا، 11 اسفند 1401)

یوسف ندرخانی،رهبر کلیسای خانگی، از ایمان، مقاومت و زندان می‌گوید

یوسف ندرخانی،نوکیش و رهبر کلیسای خانگی در رشت،که اخیراً از حبس آزاد شده، در نامه‌ای که به دست «ماده ۱۸» رسیده، هم از ایمان و دوران زندانش می‌گوید، و هم از کسانی که در زمان حبس پشتیبانش بودند،تشکر کرده‌است. این نوکیش که به دلیل باور دینی و فعالیت صلح‌آمیز عقیدتی و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی» در حال گذراندن محکومیت شش سال حبس بود، در نامه اش می‌نویسد «در مقام يك سرباز و خادم كوچك عيسي مسيح، هر آنچه را كه در طول ايام خدمت تجربه كرده و در سرزمين ام ايران متحمل شده‌ام، سهم كوچك خود از شراكت در زحمات و رنجهاي مسيح مي پندارم؛ بر حسب ايمان در رنج هاي او شريك مي شوم تا مطابق فرموده اش در شادي هاي او نيز شريك باشم.» (هرانا، 13 اسفند 1401)

«میلاد گودرزی» از دگراندیشان مسیحی غیرتثلیثی از زندان آزاد شد

این سه نفر از جمله ۱۲ دگراندیش مسیحی غیر تثلیثی بودند که منزلشان در آبان ماه سال ۹۹ در فردیس کرج مورد یورش نیروهای امنیتی قرار گرفت. مأموران لب تاپ، موبایل و کتاب مقدس و کتاب‌های مسیحی متعلق به این شهروندان را توقیف کرده و به آنها گفتند که به زودی احضار می‌شوند. همه این افراد متعلق به کلیسای خانگی طبق گزارش‌ها، موبایل و لپ تاپ‌های توقیف شده به این شهروندان بازگردانده شده ولی کتاب مقدس و کتاب‌های مسیحی همچنان در اختیار وزارت اطلاعات باقی ماند.(محبت نیوز، 14 اسفند 1401)

شادی نویری گیلانی از ایمان، بازجویی و شکنجه سفید می‌گوید

فقط و فقط برای ایمان مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی، به زندان افتاد، از داشتن وکیل محروم شد و وسایل شخصی‌اش را توقیف کردند. قربانی شکنجه روانی (شکنجه سفید) شد، هم بندانش قاچاقچی مواد مخدر و دزدان بودند، از کار بیکار شد و بالاخره مجبور شد وطنش را ترک کند. این بخشی از اذیت و آزاری حکومتی است که شادی نویری گیلانی، نوکیش و شهروند مسیحی با آن روبرو شده‌است. این نوکیش مسیحی که به دلیل آزار حکومتی، مجبور به ترک وطنش شد، در مورد ایمان اوردنش به مسیحیت می‌گوید «یک شب مادرم از من خواست تا با شبکه محبت تماس بگیرم و برای او، تقاضای ارسال کتاب انجیل کنم. من شماره‌های شبکه محبت را یکی پس از دیگری گرفتم تا اینکه بعد از مدتی تماس برقرار شد و من درخواست کتاب انجیل برای مادرم کردم. فردی که پشت خط بود برای من و مشکل بی‌خوابی که داشتم نیز دعا کرد. من در مورد مسیحیت آگاهی زیادی نداشتم اما با تمام قلبم دعا کردم و یک تحول عمیق درونی را تجربه کردم. به این ترتیب بود که در ۲۸ شهریورماه ۱۳۸۶ مسیحی شدم و من در فروردین ۱۳۸۷، در مازندران ایران تعمید آب گرفتم.» این شهروند مسیحی که در رشته حسابداری تحصیل کرده، می‌گوید «گروه‌های مختلف کلیسای خانگی‌مان که در روستاها و شهرهای استان گیلان بود، سر می‌زدم. به تدریج در کلیسای خانگی آموزه‌های مسیحی را آموزش می‌دادم و مسئول برگزاری جلسات کلیساهای خانگی در استان گیلان شدم. مسئولیت تدارکات، هماهنگی و پیدا کردن مکان مناسب برای کنفرانس‌های داخلی هم از فعالیت‌های دیگر من بود.»(خبرگزاری ماده هجده.19اسفند1401)

علوی بروجردی،مرجع تقلید شیعه:می‌گویند در قم کلیسای خانگی وجود دارد

آیت‌الله سید محمد جواد علوی برجردی، از مراجع تقلید شیعه پنجشنبه،۱۸ اسفندماه، با اشاره به تغییر دین شهروندان ایرانی اظهار داشت «می‌گویند در قم کلیسای خانگی وجود دارد». وی همچنین از گرویدن ایرانیان به دیگر ادیان نیز سخن گفته‌است. نوه آیت الله بروجردی، از اساتید رهبر انقلاب اسلامی، همچنین گفت «سعی کنیم از این به بعد با این مردم رفیق باشیم و ارتباط داشته باشیم. خدا می‌داند آن بچه‌ای که رفته و مسیحی شده، مسئولیتش را از دوش من برنمی‌دارند.» او در مورد شهروندان ایرانی که تغییر دین داده‌اند، گفت «بسیاری از این‌ها مردمی بودند که دائم به دنبال ما می‌آمدند و در هر کاری کنار ما بودند. ما با مردم چه کردیم؟ در گذشته هم این‌طور بودیم؟ این‌ها مردمی بودند که در جنگ با عراق اجازه ندادند عراق یک سانتی‌متر مربع از خاک ایران را در اختیار بگیرد… وفاداری هست یا نه؟ اما ما با آن‌ها چه کردیم؟»برخلاف سخنان این مرجع تقلید شیعه که تغییر در دین را واکنشی به رفتار «ما» یا به عبارتی اسلام گرایان حاکم دانسته، دادگاه‌های حکومتی در دهه‌های گذشته، مسیحیان به ویژه نوکیشان، و بسیاری از باورمندان به ادیان دیگر، را بدون ارایه سند و مدرکی، متهم به ارتباط با «خارجی‌ها» و «دشمن» کرده، و محکوم به تحمل حبس کردند.(خبرگزاری ماده هجده.20اسفند1401)

تیغ فروش بر گردن کلیسای مصادره شده شهر گرگان

ساختمان مصادره شده کلیسای جماعت ربانی گرگان توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال برای فروش به مزایده گذاشته شده است. این بنا که در وبسایت نهاد تحت نظارت علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با کاربرد «فرهنگی-مذهبی» رده‌بندی شده است، اخیرا با نصب بنر «فروش استثنایی با شرایط و تسهیلات ویژه» در معرض فروش گذاشته شد. کلیسای جماعت‌ربانی گرگان یکی از ساختمان‌های رسمی متعلق به شورای کلیساهای جماعت ربانی ایران است که در سال ۱۳۴۸ با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ متر ساخته شد. این کلیسا با کسب مجوز قانونی سالها به عنوان کلیسا ثبت رسمی شده و فعالیت داشت. صلیب بالای ساختمان کلیسا و تابلویی که بر سر در آن نصب شده بود، برای ساکنین شهر طی چندین دهه نمایی آشنا بود. تنها کلیسای گرگان، طی سالیان متمادی توسط برخی از شناخته‌شده‌ترین رهبران مسیحی پروتستان اداره شد، از جمله سه تن که به خاطر باور و فعالیت‌های کلیسایی خود کشته شدند.(خبرگزاری ماده هجده.23اسفند1401)

دیوان عالی درخواست تجدیدنظر ژورف شهبازیان، مسیحی محبوس در اوین را پذیرفت

شعبه نهم دیوان عالی کشور، ششم اسفند ماه ۱۴۰۱، اعلام کرد که درخواست ژورف شهبازیان، را برای تجدیدنظر پذیرفته است. این شهروند ارمنی محبوس در اوین، به دلیل فعالیت صلح‌آمیز دینی به ده سال زندان محکوم شده است. اتهام این شهروند مسیحی عبارت بود از «اقدام علیه امنیت از طریق عضویت و اداره و تشکیل کلیسای خانگی مسیحیت تبشیری و داره کردن دسته/جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور. توهین به مقدسات نیز علیه آنها پیشتر مطرح شده بود که از آن تبرئه شدند.» دیوان عالی کشور اعلام کرده است که «هیچ دلیل، مدرک و مستندی بر سردستگی و سرگروهی نامبرده ارائه» نشده است و «از این روی تعیین مجازات حداکثری مقرون به صواب نبوده و مواجه با اشکال قضائی است.»(خبرگزاری ماده هجده.24اسفند1401)

میلاد گودرزی، نوکیش مسیحی آزاد شد

میلاد گودرزی، نوکیش مسیحی محبوس در ندامتگاه مرکزی کرج طی روزهای اخیر آزاد شد. وی پیشتر توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به سه سال حبس محکوم شده بود. آزادی آقای گودرزی به دنبال صدور بخشنامه “عفو” صورت گرفته است. میلاد گودرزی در تاریخ ۱۹ آبان ماه سال ۱۴۰۱، خود را برای تحمل حبس به اجرای احکام دادسرای کرج معرفی کرده بود. وی در تاریخ ۵ تیرماه سال ۱۴۰۰، در مرحله بدوی توسط شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۴۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود. این شهروند نهایتا توسط شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز به سه سال حبس محکوم شد. لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.(خبرگزاری هرانا.26اسفند1401)

 

 

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.

بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند.

در این ماه :

گزارشی از بازداشت ۱۵ تن از پیروان یک گروه مذهبی در ایران

۱۵ نفر از اعضای یک گروه مذهبی معروف به “احمدی” در آذر ماه سال ۱۴۰۱، دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند. پرونده این افراد اکنون در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح است، باورهای دینی آنان از منظر حکومت ایران بدعت تلقی می‌شود. از ۱۵ نفر دستگیر شده، سه نفر زیر سن قانونی و دو نفر زن هستند. چند روز پیش از بازداشت جمعی این افراد پاسپورت چهار نفر از آنها در فرودگاه خمینی در زمان تلاش برای خروج از کشور ضبط شده بود.(هرانا، 9 اسفند 1401)

احضار مهدی نصیری به دادگاه ویژه روحانیت قم

براساس این گزارش، این پرونده با شکایت حمید رسایی، نماینده سابق مجلس علیه آقای نصیری گشوده شده است. در این گزارش آمده است، شکایت حمید رسایی مربوط به بازنشر ویدئوی در کانال آقای نصیری است که به انتقاد از اظهارات رسایی در مورد زنان معترض در اعتراضات سراسری پرداخته بود. (هرانا، 9 اسفند 1401)

احضار سه فعال مدنی یارسان به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان صحنه

سید امین عباسی، سید سروش عباسی و سید کرم عباسی از فعالان مدنی یارسان به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی” به شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان صحنه احضار شدند. سید امین عباسی، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و سید سروش عباسی در تاریخ نهم آذرماه هنگام بازگشت از صحنه به کرمانشاه در پلیس راه بیستون توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. (هرانا، 12 اسفند 1401)

احضار سیاوش حیاتی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان صحنه

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه متحد کُرد به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی” به شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان صحنه احضار شد. سپس سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه متحد کُرد توسط شعبه ۵ دادگاه انقلاب کرمانشاه مستقر در اسلام‌آباد غرب به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با تلویزیون و رسانه‌های معاند و نیز خطاب کردن کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر و ظالم خواندن نظام جمهوری اسلامی ایران” با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود. (هرانا، 12 اسفند 1401)

تداوم بلاتکلیفی کسری نوری و ممانعت از آزادی او از زندان

در پی کارشکنی مسوولان قضایی، کسری نوری، درویش گنابادی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، همچنان بلاتکلیف در زندان است. این درویش گنابادی علاوه بر این به ۷۴ ضربه شلاق، ‏دو سال تبعید به ثلاث باباجانی، ‏دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ‏دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها، احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم شد. (هرانا، 13 اسفند 1401)

یک فعال مدنی کُرد یارسان در کرمانشاه بازداشت شد

کاوه سلیمی، فعال مدنی کُرد یارسان از سوی نیروهای اطلاعات سپاه در کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای اطلاعات سپاه بدون ارائه حکم قضایی در منزل خانوادگی این فعال مدنی را بازداشت کردند. مأموران امنیتی در حین بازداشت این فعال یارسانی ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه او را ضبط و با خود برده‌اند. این فعال مدنی طی مدت اخیر نیز از طریق تماس تلفنی به اطلاعات سپاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.(خبرگزاری ایران وایر.17اسفند1401)

برگزاری «مانور تذکر لسانی» در تهران

همزمان با گرامیداشت روز جهانی زن، در هشتم مارس در بسیاری از نقاط جهان، «زهره الهیان»، نماینده مجلس شورای اسلامی، از برگزاری اولین «مانور تذکر لسانی» در ۱۶ اسفند در نقاطی از شهر تهران بزرگ خبر داد. این نماینده زن مجلس در توییتی نوشت: «اولین مانور تذکر لسانی(امر به معروف و نهی از منکر ) شانزدهم اسفند در زیر باران با حضور مدافعان انقلاب (بسیجیان) در نقاطی از شهر تهران بزرگ انجام شد. این اقدام بسیجیان جان برکف بعد از آشوب ها و فتنه های داخلی و خارجی اخیر در کشور بی سابقه است.» برگزاری «مانور تذکر لسانی» در تهران در روزهای اخیر مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان با حملات گازی به مدارس، واکنش‌های زیادی را برانگیخت و در روزهای گذشته با در پی اعلام فراخوان‌هایی برای تجمع اعتراضی، اعتراضات سراسری در تعدادی از شهرها از جمله تهران، تبریز، اصفهان و زاهدان در جریان بوده است.(خبرگزاری ایران وایر.17اسفند1401)

درگیری و خشونت در پی “امر به معروف”/ سه شهروند بازداشت شدند

دخالت یک فرد تحت عنوان “امر به معروف” در نوع پوشش چند شهروند در شاهرود به بروز درگیری انجامید. در این رابطه سه شهروند بازداشت شدند. کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند. فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود مدعی شد: “سه نفر از اوباش که در یکی از محله های اصلی شهر برای نوامیس مردم ایجاد مزاحمت می کردند که یکی از شهروندان در راستای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر به آنان تذکر می دهد.” علی کریمی با اشاره به اینکه این فرد مورد ضرب و شتم قرار گرفت، افزود: “در این حادثه آمر به معروف از ناحیه سر دچار آسیب می شود که این افراد قبل حضور مأموران از محل متواری می شوند.”(خبرگزاری هرانا.19اسفند1401)

کاوه سلیمی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

کاوه سلیمی، شهروند بازداشتی پیرو آئین یارسان، با تودیع قرار وثیقه بصورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. بر اساس این گزارش، آزادی آقای سلیمی با تودیع قرار وثیقه بصورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. وی که پیرو آئین یارسان است، در تاریخ چهاردهم اسفندماه، توسط نیروهای اطلاعات سپاه بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی خود واقع در کرمانشاه بازداشت شد. کاوه سلیمی متاهل و دارای دو فرزند، پیشتر نیز توسط اداره اطلاعات سپاه کرمانشاه به صورت تلفنی احضار شده و پس از مراجعه به این نهاد امنیتی، مورد بازجویی قرار گرفته بود.(خبرگزاری هرانا.21اسفند1401)
چهار ماه بلاتکلیفی سید معصوم رضوی، ورزشکار اهل صحنه در زندان

سید معصوم رضوی، جوان پیرو آیین یارسان اهل شهر صحنه از توابع استان کرمانشاه (کرماشان) با گذشت حدود چهار ماه از بازداشت، همچنان بلاتکلیف در زندان است. اهل صحنه در زندان دیزل آباد کرمانشاه در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. این ورزشکار بازداشت‌شده پس از ۴۰ روز بازداشت از بازداشتگاه به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده است. سید معصوم رضوی روز جمعه ٢٧ آبان ماه ١٤٠١، حین مشارکت در مراسم سالگرد جانباختن خلیل عالی‌‌نژاد، از شخصیت‌های آیین یارسان توسط نیروهای حکومتی در شهرستان صحنه بازداشت شد. قابل ذکر است که سید معصوم رضوی از زمان انتقال به زندان هیچگونه ملاقاتی با خانواده نداشته و در دوره بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.(خبرگزاری هه نگاو.23اسفند1401)

کسری نوری از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد

کماکان جزییات آزادی پیش از موعد آقای نوری مشخص نیست؛ اما محتمل است آزادی وی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت پذیرفته باشد پیشتر فرشید یداللهی، وکیل مدافع کسری نوری اعلام کرده بود: “کسری نوری بابت پرونده ای که برای او در ماجرای گلستان هفتم تشکیل شده بود، مشمول عفو شده است وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت آقای نوری گفته بود: “پرونده ای برای موکل در شعبه ۱۴ بازپرسی شیراز تحت عنوان اتهامی اجتماع و تبانی تشکیل و قرار وثیقه صادر شده است؛ ولی در همین زمان، اختلاف صلاحیت میان دادسرای شیراز و دادسرای اوین ایجاد شد، به همین دلیل پرونده بلاتکلیف رها شد تا مشخص شود شعبه یک بازپرسی دادسرای اوین صالح به رسیدگی است یا دادسرای شیراز کسری نوری در جریان واقعه گلستان هفتم در سحرگاه ۱ اسفندماه ۹۶ بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شدند. کسری نوری آذرماه سال ۹۸ از زندان تهران بزرگ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. وی در بهمن‌ماه سال ۹۹ به زندان اوین منتقل و نهایتا در تاریخ ۲۹ اسفندماه همان سال مجددا به زندان عادل آباد شیراز بازگردانده شد(خبرگزاری هرانا.26اسفند1401)

 

 

 

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 79 خبر که در طول اسفند ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دراسفند ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، رضا شایگان، لیلا رمضان، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، سعید طایف، کیمیا قزلباش، آرمان توکلی، احمدکشاورز مویدی، مریم افتخار، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمد مهدی خسرو پناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org