تیغ فروش بر گردن کلیسای مصادره شده شهر گرگان

بنا بر گزارش‌های رسیده به سازمان ماده۱۸، ساختمان مصادره شده کلیسای جماعت ربانی گرگان توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال برای فروش به مزایده گذاشته شده است.

این بنا که در وبسایت نهاد تحت نظارت علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با کاربرد «فرهنگی-مذهبی» رده‌بندی شده است، اخیرا با نصب بنر «فروش استثنایی با شرایط و تسهیلات ویژه» در معرض فروش گذاشته شد.

کلیسای جماعت‌ربانی گرگان یکی از ساختمان‌های رسمی متعلق به شورای کلیساهای جماعت ربانی ایران است که در سال ۱۳۴۸ با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ متر ساخته شد. این کلیسا با کسب مجوز قانونی سالها به عنوان کلیسا ثبت رسمی شده و فعالیت داشت. صلیب بالای ساختمان کلیسا و تابلویی که بر سر در آن نصب شده بود، برای ساکنین شهر طی چندین دهه نمایی آشنا بود.

تنها کلیسای گرگان، طی سالیان متمادی توسط برخی از شناخته‌شده‌ترین رهبران مسیحی پروتستان اداره شد، از جمله سه تن که به خاطر باور و فعالیت‌های کلیسایی خود کشته شدند.

بنیان‌گذار و موسس این کلیسا کشیش هایک هوسپیان‌مهر، فرزند اول خود را طی حادثه تصادف رانندگی روز پیش از افتتاح ساختمان این کلیسا از دست داد. آخرین رهبر این کلیسا نیز محمدباقر یوسفی (روانبخش) بود که تسلیم فشار مقامات جمهوری اسلامی برای توقف فعالیت‌های کلیسا نشد، و در نهایت به طرز مشکوکی در مهر ماه ۱۳۷۵ کشته شد. به این ترتیب فعالیت رسمی تنها کلیسای شهر گرگان نیز متوقف گردید، هر چند برخی از اعضای این کلیسا برای مدت‌ها به شکل غیررسمی به فعالیت خود ادامه دادند.