تداوم بلاتکلیفی کسری نوری و ممانعت از آزادی او از زندان

در پی کارشکنی مسوولان قضایی، کسری نوری، درویش گنابادی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، همچنان بلاتکلیف در زندان است.

 

نوری از پنج سال پیش زندانی است و مطابق بخشنامه بهمن ماه قوه قضاییه باید ماه قبل از زندان آزاد می‌شد اما به دلیل پرونده‌ای که در ایام حبس برایش باز شده، کماکان از آزادی‌اش جلوگیری می‌شود.

او در این پرونده از سوی شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای انقلاب شیراز به «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» متهم شده و مصداق اتهامش، امضای بیانیه‌ای مشترک و البته منتشر نشده از سوی چند فعال سیاسی عنوان شده است.

این پرونده از مدت‌ها پیش به بهانه اختلاف میان دادگستری استان‌‌های تهران و فارس بر سر صلاحیت رسیدگی به موضوع پرونده، خاک می‌خورد و چندی پیش به دیوان عالی کشور ارجاع شد.

پس از درخواست وکیلان کسری نوری، دیوان عالی کشور دستور رسیدگی فوری به پرونده او را در شعبه ۱۱ صادر کرد اما با گذشت دو هفته، به این پرونده رسیدگی و رای نهایی صادر نشده است.

کسری نوری اسفند ماه سال ۹۶ در جریان اعتراضات گلستان هفتم بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به ۱۲ سال حبس محکوم شد.

حکم او با توجه به عدم درخواست تجدید‌نظر تایید و به او ابلاغ شد.

از این میزان حبس، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی هفت سال و نیم حبس تعزیری برای نوری قابل اجرا در نظر گرفته شد.

این درویش گنابادی علاوه بر این به ۷۴ ضربه شلاق، ‏دو سال تبعید به ثلاث باباجانی، ‏دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ‏دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها، احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم شد.

کسری نوری از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ هم به دلیل فعالیت رسانه‌ای برای درویشان گنابادی، در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز، زندان عادل‌آباد شیراز و زندان اوین تهران تحمل حبس کرده بود.

نوری متولد سال ۱۳۶۹ در بندرعباس، فعال سیاسی، روزنامه‌نگار، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران و از مدیران وب‌سایت مجذوبان نور است که خبرهای مربوط به درویشان گنابادی را پوشش می‌دهد.

او در مجموع نزدیک به یک دهه از عمرش را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری کرده و در این شرایط با کارشکنی مسوولان مربوطه، همچنان در عادل‌آباد شیراز زندانی است.