گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان بهمن ماه 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان بهمن ماه 1401

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر


هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آذر 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

حمزه درویش، دو ماه و نیم انفرادی، ممنوعیت تماس و ملاقات
روز شنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۱، مدت دو ماه و نیم ماه از انتقال زندانی سیاسی حمزه درویش به انفرادی می گذرد. طی این مدت به او اجازه تماس و ملاقات با خانواده‌اش داده نشده و بر علیه او پرونده سازی صورت گرفته است. این زندانی سیاسی از روز ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به این شرایط دست به اعتصاب غذا زده است. حمزه درویش در روز شورش زندان لاکان رشت که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، اتفاق افتاد، در سلول انفرادی تنبیهی بوده و هیچ دخالت و حضوری در جریان شورش در این زندان نداشته است. اما با وجود اینکه هیچ سند و مدرکی علیه او وجود ندارد، در شعبه بازپرسی ۱۶ رشت، برای وی پرونده تشکیل حکم صادر شده است. در این دادگاه ابتدا به او اتهام محاربه وارد کرده و سپس این اتهام به «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و مقدسات» تغییر پیدا کرده است. پس از جریان آتش سوزی در زندان لاکان رشت تاکنون، حمزه درویش و تعداد دیگری از زندانیان در سلول انفرادی به سر می برند. حال پس از دو ماه و نیم انفرادی، برای او دو ماه انفرادی دیگر صادر شده است. ( کانون حقوق بشر ایران، 1 بهمن 1401)

بازداشت یک شهروند اهل سنت در راسک

روز شنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، یک شهروند اهل سنت در راسک توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد. هویت وی، “دادرحیم رخش از انتظامات مسجد جامع قاسمی راسک و از همراهان همیشگی مولانا عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه اهل سنت این شهر” گزارش شده است. بر اساس این گزارش، بازداشت وی بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته است. ( هرانا،1 بهمن 1401)

ربودن دو روحانی اهل پیرانشهر توسط نیرو‌های حکومتی
روز دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ (۲۳ ژانویه ۲۰۲۳)، ملا محمدجمال‌الدین واژی و ملا شریف محمودپور دو روحانی اهل روستای “پسوی” از توابع شهرستان پیرانشهر پس از ربود شدن توسط نیرو‌های حکومتی به مکان نامعلومی منتقل شده است. ربودن این دو روحانی کُرد با خشونت و ضرب‌وشتم شدید همراه بوده و وسایل شخصی آنها نیز توسط این نیرو‌ها ضبط شده است. بازداشت این دو روحانی در حالی بوده که اخیرا روحانیون شهرستان‌های پیرانشهر، اشنویه و نقدە، بیانیه شماره ٢ خود را در مورد سرکوب اعتراضات و مقاومت مردمی اخیر منتشر کردند. در این بیانیه به اعدام‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان و صدور احکام سنگین از سوی نهاد‌های حکومتی اشاره شده بود. ( سازمان حقوق بشری هه‌نگاو،4 بهمن 1401)

احضار ماموستا حاج “صابر خدامرادی” بە دادگاە ویژە روحانیت همدان بە دلیل حمایت از خیزش مردمی

روز یکشنبە “٢٢ ژانویە ٢٠٢٣” امام جمعە شهرک قوخ شهرستان سقز با هویت “ماموستا حاج صابر خدامرادی” اهل روستای “درەزیارت علیا” از توابع بخش سرشیو سقز و ساکن این شهر، بە دلیل حمایت از خیزش مردمی مجددا بە دادگاە ویژە روحانیت همدان احضار شد. گفتنی است که این ماموستای کورد پیشتر در روز یکشنبە “٤ دسامبر ٢٠٢٢” بە دادگاە ویژە روحانیت همدان احضار شدە بود. ( شبکه کلمه / سازمان حقوق بشری هانا،4 بهمن 1401)
محکومیت سیف الله حسینی، روحانی اهل سنت از حبس و شلاق تا خلع لباس روحانیت
سیف الله حسینی توسط دادگاه محکوم شد. بر اساس این رای که توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان صادر و روز چهارشنبه پنجم بهمن‌ ماه، به خانواده آقای حسینی ابلاغ شده است، وی از بابت اتهامات “عضویت مکتب قرآن کردستان” به شش سال حبس، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱۵ ماه حبس، “تحریک مردم برای بر هم زدن امنیت کشور” به شش سال حبس، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر جمهوری اسلامی ایران” به دو سال و شش ماه حبس، “اخلال در نظم عمومی” به ۱۵ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، خلع لباس روحانیت و دو سال تبعید به اردبیل محکوم شده است. سیف الله حسینی، روحانی اهل سنت و امام جماعت مسجد خاتم انبیا شهر جوانرود در تاریخ ۲۱ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بازداشتگاه سپاه نبی اکرم کرمانشاه شد. ( هرانا به نقل از کردپا،5 بهمن 1401)
یونس نوخواه و سید سلیمان احمدی، دو روحانی اهل سنت بازداشت شدند
روز سه شنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱، یونس نوخواه و سید سلیمان احمدی بازداشت شدند. این دو روحانی در جاده پسوه–پیرانشهر بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. پیشتر یونس نوخواه، توسط شعبه ۶ دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۵۸ ماه و ۱۵ روز حبس و خلع دائم لباس روحانیت محکوم شده بود. ( هرانا به نقل از کردپا،6 بهمن 1401)
احضار و بازجویی از عبدالملک ملازایی، روحانی اهل سنت
روز سه شنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱، عبدالملک ملازایی، روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات شهرستان سرباز احضار و بازجویی شد. احضار آقای ملازایی از طریق تماسی تلفنی صورت گرفت. ماموران در این تماس به او گفتند که اگر تا پایان وقت اداری به اداره اطلاعات شهرستان سرباز مراجعه نکند، با حکم بازداشت در منزلش وی اقدام به دستگیری اش خواهند کرد. گفته میشود که احضار و بازجویی از این روحانی اهل سنت، در پی انتقاد او از فرماندهی شهرستان سرباز و انتشار مطالبی در فضای مجازی صورت گرفته است. ( هرانا،6 بهمن 1401)

بیانیه‌ی استاد کاک حسن امینی در پاسخِ علاءالدین بروجردی و جواد لاریجانی
استاد کاک حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان در پاسخِ علاءالدین بروجردی و جواد لاریجانی که مسجد جامع اهل سنت زاهدان را مسجد ضرار خوانده، و بناکنندگان آن مسجد و نمازگزاران در آن و علاقمندان به آن را منافق به حساب آورده‌، بیانیه ای صادر کرد. این بیانیه از ستم و تبعیض و بی‌لیاقتی مدیران در چهل و چهار سال گذشته سخن گفته و جواد لاریجانی و علاءالدین بروجردی را علت نابسامانی و عقب‌افتادگی و فلاکت ملّت ایران خواند. ( شبکه کلمه،7 بهمن 1401)

اعتراض‌ها و بازداشت‌ها در زاهدان: مولوی‌عبدالحمید: مردم همان خواسته‌های ۵۷ را فریاد می‌زنند
در زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه روز، هفتم بهمن،نیروهای نظامی به سوی معترضان و منازل مسکونی در تقاطع توحید و مدنی، نزدیک منزل مولوی عبدالحمید تیراندازی و گاز اشک آور پرتاب کردند. معترضان با وجود تشدید فضای امنیتی در زاهدان بار دیگر به خیابان آمدند و شعارهای «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر بسیجی»، «لعنت بر خمینی» «مرگ بر خامنه ای» و« سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه» سر دادند. مولوی عبدالحمید در خطبه‌ها گفت: «ملت ایران برای خواسته‌هایش در سال ۵۷ انقلاب کرد. برای آزادی و عدالت و رسیدن به حق و حقوق شعار دادند و مبارزه کردند و پیروز شدند. هم مردم همان خواسته‌های سال ۵۷ را فریاد می‌زنند. آن‌ها آزادی و عدالت می‌خواهند. ملت ایران آزادی بیان و قلم و حقوق خود را می‌خواهد. ( سایت حال وش،7 بهمن 1401)

بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی از نزدیکان مولانا عبدالحمید توسط نیروهای امنیتی
یک منبع آگاه در گفتگو با شبکه کلمه درباره نحوه بازداشت وی، گفته است که نیروهای امنیتی با چهارخودرو، وی در یکی از خیابان های زاهدان بازداشت کردند.آقای مرادزهی که از نزدیکان مولانا عبدالحمید است، پیشتر بارها از مطالبات مردم اعلام حمایت کرده بود؛ او تنها راه برون‌رفت از وضعیت اعتراضی فعلی را رسیدگی به مشکلات دانسته بود.ایشان تاکید کرده بود که کسانی که جنایت جمعه‌های خونین را مرتکب شده‌اند باید مجازات شوند هم مباشرین و هم آمرین. (کلمه،10 بهمن 1401)

بازداشت دو روحانی حامی اعتراضات سراسری در سنندج
اسامی این روحانیون اهل سنت را ماموستا «لقمان امینی» و ماموستا «ابراهیم کریمی ننله» اعلام کرده است.این دو روحانی که هر دو امام جماعت روستاهای سنندج هستند در روز دوشنبه ۱۰ بهمن و در جاده مریوان به سنندج دستگیر شده‌اند.کردپا نوشته که نیروهای حکومتی پس از بازداشت ماموستا ابراهیم کریمی ننله به منزل وی یورش برده و اقدام به تفتیش آن کردند.به نوشته رسانه‌های حقوق بشری کرد، این دو روحانی اهل سنت در ماه‌های گذشته در خطبه‌های نماز از اعتراضات سراسری علیه حکومت جمهوری اسلامی حمایت کرده بودند.از این دو، ماموستا ابراهیم کریمی ننله به دلیل حمایت از اعتراضات به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده است. (کردپا،10 بهمن 1401)

پیرانشهر؛ ابراهیم سلیمی، روحانی اهل سنت بازداشت شد
هویت وی “ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد چهار یار نبی در پیرانشهر” عنوان شده است.در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “این روحانی به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری احضار و بازداشت شده است.”تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (کردپا،13 بهمن 1401)

حاکم شرع کردستان؛ روش بازداشت علمای اهل سنت را محکوم کرد
کاک حسن امینی حاکم شرع کردستان با انتشار چند بند در مورد چگونگی بازداشت افراد، روش بازداشت علما اهل سنت از سوی نیروهای سرکوبگر را محکوم و ادعای احترام دادگاه ویژه روحانیت برای روحانیون را دونگانگی دستگاه قضایی رژیم دانست و نوشت: احترام ادعایی دادگاه ویژه‌ی روحانیت، تنها برای روحانیون تشیع مصداق دارد و ماموستایان و بزرگان اهل سنت، شامل این احترام ادعایی نمی‌شوند. (کردپا،14 بهمن 1401)
در حمایت از محمدحسین گرگیج و عبدالمجید مرادزهی؛ تجمع اعتراضی شماری از شهروندان در گالیکش
شماری از شهروندان اهل سنت شهرستان گالیکش در استان گلستان در حمایت از محمدحسین گرگیج، روحانی اهل سنت، دست به تجمع زده و خواهان آزادی عبدالمجید مرادزهی شدند. معترضان با سردادن شعار و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار بازگرداندن محمدحسین گرگیج، به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر شدند. معترضان همچنین دیگر مطالبات خود را آزادی عبدالمجید مرادزهی عنوان کردند. لازم به ذکر است، پیشتر مولوی عبدالمجید مرادزهی، روحانی اهل سنت در تاریخ دهم بهمن ماه، توسط ماموران امنیتی در زاهدان بازداشت شد.(خبرگزاری هرانا.15بهمن1401)
دیدار جمعی از مردم پهره با مولوی عبدالحمید/ برکناری مفتی محمد اسلام عبدالزهی امام جمعه روستای آزمناباد توسط اطلاعات
جمعی از بزرگان و ریش سفیدان طوایف پهره (ایرانشهر) و حومه با همراهی مفتی محمد اسلام عبدالزهی به زاهدان رفته تا ضمن محکوم کردن سرکوب مردم توسط جمهوری اسلامی، با مولوی عبدالحمید و طوایف دیگر بلوچستان و مردم آزادیخواه ایران اعلام همبستگی کنند. بر اساس این گزارش، اداره اطلاعات ایرانشهر در اقدامی غیرقانونی، مفتی محمد اسلام عبدالزهی را که امام جمعه مردمی روستای آزمناباد است، برکنار کرده است.(خبرگزاری رسانک.15بهمن1401)
توقیف پاسپورت مولانا فتحی محمد نقشبدی و ممانعت از سفری وی
مولانا فتحی محمد نقشبدی که قصد خروج از کشور را داشتند، در فرودگاه شیراز پاسپورتش توقیف و از مسافرت وی جلوگیری شد. مسئولان امنيتى فرودگاه به وی اعلام کردند که از سمت اداره اطلاعات ممنوع الخروج شده است. ماموران اداره اطلاعات زاهدان نیز به مولانا فتحی محمد نقشبدی گفته اند که اگر فرزندت مولوی عبدالغفار نقسبندی را تحویل دهید، گذرنامه ات رفع توقیف می شود که آقای نقشبندی می گوید از سرنوشت فرزندش اطلاعی ندارد.(خبرگزاری شبکه کلمه.16بهمن1401)
مولاناعبدالحمید از نابینا شدن ۱۵ نفر در جمعه خونین زاهدان خبر داد!
مولانا عبدالحمید ، امام جمعه اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ بهمن زاهدان با اشاره به ملاقاتش با سی‌صد نفر از مجروجان «#جمعه_خونین_زاهدان»، فاش ساخت که «۱۵ نفر چشمشان کور» و «برخی قطع نخاع شدند» و شماری «پایشان را از دست دادند.» وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به فشار آوردن به زندانی ، گفت: اعتراف اجباری ضایع کردن حق زندانی است. این تعلیم اسلام و دین نیست.همه انسان‌ها کرامت دارند.(خبرگزاری شبکه کلمه.16بهمن1401)
از جزئیات جدید از انگیزه نهادهای امنیتی در بازداشت مولانا عبدالمجید مرادزهی چه می دانید؟!
مولوی عبدالمجید مرادزهی قربانی سخنان تند و صریح در مقابل نماینده ویژه خامنه ای حاج علی اکبری و ماموران امنیتی شده است. به دلیل “انتقادات صریح و درگیری لفظی در محل جلسه مولوی عبدالحمید با فرستاده ویژه خامنه ای به زاهدان و مامور بلندپایه امنیتی مورد غضب حاکمیت قرار گرفته است.” گفته می شود زمانی که «حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری» فرستاده ویژه خامنه ای در رابطه با حادثه جمعه خونین و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ۲۲ آبان ۱۴۰۱ برای دلجویی و مذاکره برای پایان دادن به اعتراضات هفتگی مردم زاهدان با مولانا عبدالحمید ملاقات کرده است در همین جلسه مولوی عبدالمجید مرادزهی “انتقادات تند و صریحی” علیه هیات اعزامی و همچنین مسئولین امنیتی و انتظامی حکومت مطرح کرده است.(خبرگزاری شبکه کلمه.16بهمن1401)
انقلاب زن، زندگی، آزادی؛ بازداشت و احضار ۲٦ ماموستای سنی مذهب و طلبه در کردستان
با آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی درپی قتل حکومتی ژینا-مهسا امینی در کردستان و ایران، ماموستایان سنی‌ مذهب کُرد در شهرهای مختلف کردستان از جمله گروهی بودند که با سخنرانی بر سر مزار جانباختگان و در اقامه نماز جمعه و همچنین انتشار بیانیه‌های گروهی در مساجد به حمایت از اعتراضات برحق مردم برخواستند و اعتراض خود را نسبت به سرکوب و خشونت افسارگسیخته حکومت نشان دادند. همین اقدامات گروهی ماموستایان از پیرانشهر و اشنویه گرفته تا سنندج و دهگلان و جوانرود، منجر شد هدف بازداشت، احضار، پرونده‌سازی و صدوراحکام حکومتی و فشار نهادهای امنیتی قرار گیرند. برپایه آمار به‌ثبت رسیده در مرکز آمار سازمان حقوق بشری کُردپا، از ابتدای اعتراضات مجموع ۱٦ ماموستای سنی مذهب و دو طلبه مدرسه علوم دینی در کردستان بازداشت شده‌اند. همچنین ۵ ماموستای سنی مذهب به دادگاه و ۳ تن دیگر به اداره اطلاعات احضار شده‌اند.(خبرگزاری سازمان حقوق بشری کردپا.17بهمن1401)
زندان ارومیه؛ دو روحانی اهل سنت با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند
شریف محمودپور و سیدسلیمان احمدی دو روحانی اهل سنت ساکن پیرانشهر، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شدند. بر اساس این گزارش، آزادی آقایان محمدپور و احمدی با تودیع قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی برای هر کدام، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. شریف محمودپور روز دوشنبه سوم بهمن ماه و سیدسلیمان احمدی بامداد سه شنبه چهارم بهمن ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انجام مراحل بازجویی از یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهرستان منتقل شدند. “این دو روحانی در مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده اند.”(خبرگزاری هرانا.23بهمن1401)
ماموستا فتح‌الله رستمی، اهل سردشت در حین کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی توسط نیروهای حکومتی ارومیه ربوده شد
ماموستا فتح‌الله رستمی، امام جماعت روستای “مارغان” از توابع سردشت، در حین رفتن به خوی برای امدادرسانی و اهدای کمک‌های مالی به زلزله‌زدگان، توسط نیروهای اداره اطلاعات در ارومیه ربوده شد. ظهر روز سه‌شنبه ٢۵ بهمن ماه ١٤٠١ (١٤ فوریه ٢٠٢٣) ماموستا فتح‌الله رستمی، اهل شهرستان سردشت در پلیس‌راه ورودی شهر ارومیه توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر مورد ربایش قرار گرفت. این روحانی کُرد در حالی که همراه با یک کاروان از کمک‌های اهدایی مردم سردشت به مقصد شهرستان زلزله‌زده خوی در حال حرکت بوده، در ورودی شهر ارومیه ربوده شده است. پس از ربایش توسط نیروهای اداره اطلاعات به مکان نامعلومی منتقل شده و اطلاع دقیقی از وضعیت سلامت و شرایط نگهداری وی در دسترس نیست.(خبرگزاری هه نگاو.25بهمن1401)
انتقاد روحانی سرشناس کردستان از سکوت روحانیون شیعه و بازداشت علمای اهل سنت
حسن امینی، رئیس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای کردستان ایران و مدیر مدرسە امام بخاری در سنندج، در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن اعتراض به «بازداشت گستردۀ علمای اهل سنت»، از «سکوت روحانیون شیعه» در قبال سرکوب معترضان در چند ماه گذشته نیز انتقاد کرد. آقای امینی به رادیوفردا گفت که بیش از ۲۰ ماموستا در شهرهای مختلف کردنشین، به‌دلیل همراهی با مردم و طرح مطالبات معترضان، طی هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند و تعداد دیگری احضار و بازجویی شده‌اند. ماموستا در لغت به معنی استاد است و به عالمان دینی اهل سنت در کردستان گفته می‌شود.(خبرگزاری رادیو فردا.25بهمن1401)
تمدید قرار بازداشت یونس نوخواه، روحانی اهل سنت
قرار بازداشت موقت یونس نوخواه، روحانی اهل سنت ساکن پیرانشهر، تمدید شد. وی پیشتر در تاریخ چهارم بهمن ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این روحانی اهل سنت در تاریخ چهارم بهمن ماه، در جاده پسوه–پیرانشهر بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پیشتر یونس نوخواه، توسط شعبه شش دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۵۸ ماه و ۱۵ روز حبس و خلع دائم لباس روحانیت محکوم شده بود.(خبرگزاری هرانا.25بهمن1401)
افزایش نگرانی ها؛ ممنوعیت تماس و ملاقات حمزه درویش در زندان لاکان رشت
حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان لاکان رشت، از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم مانده است. بی اطلاعی از وضعیت آقای درویش، افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان وی را به همراه داشته است. یک منبع مطلع با بیان اینکه بی خبری از وضعیت آقای درویش موجب افزایش نگرانی خانواده وی شده است٬ به هرانا گفت: “حمزه درویش از تاریخ ۷ آبان ماه، پس از درگیری در این زندان ارتباطی با خانواده خود نداشته است. طی پیگیرهای خانواده مطلع شدند او با دستور مسئولان زندان ممنوع الملاقات و تماس شده است.”پیشتر نیز یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: “آقای دوریش در تاریخ ۱۴ مهرماه، به علت درگیری با مسئولین زندان بابت عدم دریافت مرخصی به سلول انفرادی این زندان منتقل شده است.” حمزه درویش، زندانی اهل تالش پیشتر در اظهاراتی عنوان کرده بود که در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامه‌ای از سفارت ایران در ترکیه، به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است.(خبرگزاری هرانا.25بهمن1401)
زاهدان؛ دو روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
چهارشنبه بیست و ششم بهمن‌ ماه، رضا رخشانی و عبدالرئوف رخشانی، دو روحانی اهل سنت در زاهدان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هویت این شهروندان، رضا رخشانی و عبدالرئوف رخشانی، روحانی اهل سنت در مسجد مکی زاهدان عنوان شده است. در این گزارش آمده است، بازداشت این شهروندان توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابان های اطراف مسجد مکی زاهدان صورت گرفته است. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.(خبرگزاری هرانا.27بهمن1401)
رهایی یک جوان هموطن شیعه از چوبه دار طی تماس تلفنی مولانا گرگیج
یک جوان شیعه با مشخصات «قاسم سنچولی» ساکن زابل که متهم به قتل شده بود؛ طی تماس تلفنی مولانا گرگیج در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ از قرنطینه خارج شد و پس از پیگیری های مجدد مولانا، اولیای دم از اجرای حکم صرف نظر کردند و رضایت دادند. بر پایه نوشته واحد خبر دفتر مولانا گرگیج، فردی با هویت “قاسم سنچولی” که از بابت اتهام قتل در قرنطینه زندان مرکزی زابل بسر می برد و منتظر اجرای حکم بود با درخواست نزدیکان ایشان، مولانا گرگیج در یک تماس تلفنی با اولیای دم در زابل پس از گفتگوی تلفنی، آن‌ها را متقاعد کرد از اجرای حکم صرف نظر کنند که با موافقت اولیای دم، فرد متهم از قرنطینه خارج شد و پس از طی مراحل قضایی از زندان آزاد شد. لازم به ذکر است طی نزاع دسته جمعی در زابل استان سیستان و بلوچستان که سال ۹۳ رخ داده بود، فردی به نام «علی بهارزاده» به قتل رسید که با وساطت مولانا گرگیج، این نزاع به صلح انجامید و اجرای حکم قصاص متهم به قتل لغو گردید؛ با نجات این جوان محکوم به قصاص، تعداد نجات یافتگان از چوبه دار با وساطت مستقیم «مولانا محمدحسین گرگیج» به ۵۳ نفر رسید که ۲۷ نفر از این هموطنان، شیعه هستند.(خبرگزاری شبکه کلمه.27بهمن1401)
اقلام مواد غذایی و وسایل گرمایشی از سوی مولانا گرگیج جمع آوری و به خوی ارسال شد
۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، کمک هایی از سوی دفتر مولانا محمدحسین گرگیج برای زلزله زدگان خوی بارگیری و ارسال شد. این کمک ها شامل مواد غذایی فاسدنشدنی، وسایل گرمایشی، آب معدنی و دیگر اقلام ضروری برای زلزله زدگان خوی در آذربایجان غربی بوده است.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.27بهمن1401)
یونس نوخواه، روحانی اهل سنت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد
پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، یونس نوخواه، روحانی اهل سنت از زندان ارومیه آزاد شد. آزادی وی با تودیع قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی، بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. این روحانی اهل سنت در تاریخ چهارم بهمن ماه، در جاده پسوه–پیرانشهر بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. وی با اتمام مراحل بازجویی به زندان ارومیه انتقال یافت. آقای نوخواه در مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. این شهروند پیشتر توسط شعبه شش دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۵۸ ماه و ۱۵ روز حبس و خلع دائم لباس روحانیت محکوم شده بود.(خبرگزاری هرانا.27بهمن1401)
عبدالحمید: اگر مردم نظام حکومتی دیگری می‌خواهند، بپذیرید
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، که به یکی از چهره‌های شاخص در اعتراضات سراسری تبدیل شده است در خطبه‌های در نماز جمعه ۲۸ بهمن گفت که “ارتباط بین مردم و جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده” و تنها راه حل برون‌رفت از این مسئله را “برگزاری همه‌پرسی اعلام کرد. مولوی عبدالحمید در خطبه‌های خود به قرائت اهل سنت از نظام سیاسی اشاره کرد و افزود این قرائت با آنچه حاکمیت در ایران رواج داد، متفاوت است. او افزود : «اهل سنت در ایران به عدالت، آزادی بیان، قلم و ایجاد تشکل های سیاسی و صنفی احترام می گذارد. حتی انتقاد از حاکم آزاد است آنگونه که از خلفای راشدین از خلفا انتقاد کرده‌اند.»(خبرگزاری هرانا.28بهمن1401)
بازداشت یک روحانی اهل سنت در زاهدان
پنجشنبه بیست و هفتم بهمن ماه، بسم الله خوگیانی، روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بر اساس این گزارش، بازداشت وی توسط ماموران اطلاعات سپاه، در مسیر بازگشت از مسجد به منزلش صورت گرفته است. تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی اطلاعی حاصل نشده است. هویت وی، “بسم الله خوگیانی، امام جماعت مسجد صدیقی در منطقه کریم آباد زاهدان” گزارش شده است.(خبرگزاری هرانا.30بهمن1401)
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :
پویا امری و نفیسا سعادت یار، شهروندان بهائی بازداشت شدند

روز شنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، دو شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در گرگان بازداشت شدند. هویت این شهروندان “پویا امری و نفیسا سعادت یار، هر دو ساکن گرگان” توسط هرانا احراز شده است. تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، 2بهمن 1401)
ارمغان ذبیحی مقدم، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد
روز شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱، ارمغان ذبیحی مقدم، شهروند بهائی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.آزادی وی با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. خانم ذبیحی مقدم به همراه همسرش آرش زمانی فراهانی، روز شنبه ۲ مهرماه در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. یک منبع مطلع در خصوص شرایط نگهداری خانم ذبیحی مقدم در سلول بازداشتگاه امنیتی ۲۰۹ به هرانا گفته بود: “ارمغان جای مناسبی برای خواب ندارد و شب‌ ها روی زمین سرد می‌خوابد که شرایط حاکم سبب شدت‌ گرفتن کمردرد او شده و حتی از حضور در هواخوری نیز محروم است. (هرانا، 2بهمن 1401)

آرش زمانی فراهانی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز یکشنبه دوم بهمن ۱۴۰۱، آرش زمانی فراهانی، شهروند بهائی از زندان تهران بزرگ آزاد شد. آزادی وی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. آرش زمانی فراهانی و ارمغان ذبیحی مقدم زوج ساکن تهران، روز شنبه دوم مهرماه در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. (هرانا، 4بهمن 1401)

سپهر ضیائی، شهروند بهائی به پنج سال حبس محکوم شد
سپهر ضیائی، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین به تحمل حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و به آقای ضیائی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “عضویت در دسته جات‌ و گروه های‌ غیر قانونی با هدف‌ برهم زدن امنیت کشور” به تحمل پنج سال حبس و از بابت مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، مصادره تلفن و لپ تاپ های ضبط شده، محکوم شده است. جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند بهائی در تاریخ ۳۰ آذر در این شعبه برگزار شد. وی پس از برگزاری جلسه دادگاه، به بند ۴ زندان اوین منتقل شد. (هرانا، 6بهمن 1401)
سپری کردن محکومیت با پابند الکترونیکی؛ گزارشی از وضعیت سارا ثابت راسخ، شهروند بهائی
سارا ثابت راسخ، در حال تحمل دوران محکومیت خود است. وی در فروردین سال جاری توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان از بابت اتهام “توهین به امام خمینی و رهبری” به تحمل دو سال حبس و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی” به تحمل یک سال حبس محکوم شد. خانم ثابت راسخ اواخر اردیبهشت در بخشی دیگر از پرونده خود توسط شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری دو اصفهان به ریاست مهدی ارجمندی از بابت اتهام “توهین به مقامات و مامورین” به یک سال حبس محکوم شد. در دادنامه دادگاه کیفری آمده است که دوران محکومیت این شهروند، تحت نظارت پابند الکترونیکی در خارج از زندان و در محدوده شهر اصفهان سپری خواهد شد. احکام صادر شده پس مدتی توسط شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان، عینا تایید شد. (هرانا، 6بهمن 1401)
صدور کیفر خواست پرونده پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج
کیفرخواست پرونده پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج صادر و پرونده وی جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال شد. بر اساس این کیفرخواست که توسط ساسان علی رمجی بازپرس شعبه هفت دادسرای عمومی و انقلاب کرج صادر شده است، آقای ولی به “تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه های معاند خارج از کشور” متهم شده است. صدور کیفرخواست برای این شهروند بهائی همزمان با دسترسی وکیل تعیینی به پرونده وی صورت گرفته است. آقای ولی پیش از این در اعتراض به عدم حق دسترسی به وکیل تعیینی، در جلسه دادگاه حاضر نشده بود. وی پیشتر طی نامه ای سرگشاده اتهامات مطروحه علیه خود را “تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی، تبلیغ علیه شرع مقدس اسلام در فضای مجازی و تحریک و اغوا برای ایجاد اغتشاش در فضای مجازی” عنوان کرده بود. . (هرانا، 7بهمن 1401)

گزارشی از آخرین وضعیت فریبا کمال آبادی، شهروند بهائی در زندان اوین
فریبا کمال آبادی، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. این شهروند بهائی، در تاریخ نهم مردادماه سال جاری بازداشت و آبان‌ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. در پی اعتراض این شهروند به حکم صادره، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است.(هرانا، 9 بهمن 1401)

شیراز؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی فراز حقیقت جو، شهروند بهائی
فراز حقیقت جو، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۵۱ روز از زمان دستگیری، کماکان در یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه شیراز در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “علیرغم پیگیری های مکرر خانواده حقیقت جو از مراجع قضایی برای کسب اطلاع از سرنوشت فرزندشان، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده آقای حقیقت جو خودداری می کنند.”منبع مطلع افزود: “در آخرین پیگیری این خانواده در روز شنبه هشتم بهمن ماه، دادستان به آنها گفته است که بازجویی های فراز کماکان ادامه دارد. .(هرانا، 10 بهمن 1401)

متین گرجی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد
آزادی آقای گرجی با تودیع قرار وثیقه موقتا و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.متین گرجی، شهروند بهائی روز یکشنبه ۱۸ دی‌، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در قائم‌شهر بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم دیجیتال وی و کتب مذهبی او و خانواده اش را ضبط کرده بودند.وی روز چهارشنبه ۲۱ دی‌، در شعبه ۶ دادسرای عمومی و انقلاب این شهر در خصوص اتهاماتی همچون “توهین به مقدسات و توهین به رهبری از طریق انتشار مطالبی در شبکه اجتماعی یوتیوب” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. (هرانا، 11 بهمن 1401)

تداوم بازداشت یاشار راستی، شهروند بهائی در شیراز
یک منبع مطلع در این خصوص با بیان اینکه آقای راستی از بیماری قلبی رنج میبرد به هرانا گفت: “در حالی که حدود یک ماه از بازداشت یاشار راستی می گذرد، او تنها چند تماس کوتاه و نامنظم با خانواده داشته است. از شرایط پرونده و وضعیت جسمی و روحی او اطلاعات دقیقی در دسترس نیست”.یاشار راستی، متولد ۱۳۷۴، شهروند بهائی ساکن شیراز، در تاریخ ۱۴ دی ماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد.(هرانا ، 13 بهمن 1401)

نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی از زندان عادل آباد آزاد شد
آزادی خانم کاشانی نژاد، به صورت مشروط پس از تحمل نیمی از دوران محکومیت ۶ ماه حبس وی صورت گرفته است.نسیم کاشانی نژاد در روز دوشنبه ۳۰ آبان، جهت اجرای محکومیت ۶ ماهه خود در منزل شخصی اش واقع در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد منتقل شده بود.وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی به دو سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور با لغو گذرنامه به مدت دو سال و معرفی روزانه به اداره‌ی اطلاعات استان به مدت دو سال محکوم شده بود. این حکم نهایتا در مرحله تجدیدنظر به ۶ ماه حبس تقلیل پیدا کرد.اتهامات مطروحه علیه این شهروند “تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام، اداره کردن گروه های معاند نظام، عضویت در گروه های مذکور و فعالیت تبلیغی و همکاری با دول متخاصم و ارتباط با دول متخاصم جمهوری اسلامی و استکبار جهانی از طریق پیاده کردن برنامه‌های آنان در قالب تشکیلات بهاییت در ایران” عنوان شده بود. (هرانا ، 13 بهمن 1401)

تداوم بازداشت؛ مخالفت با آزادی موقت المیرا رحمانی، شهروند بهائی
اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی “تبلیغ علیه نظام” و “اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق تحریک دیگران به اغتشاش” عنوان شده است.یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “پرونده وی در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست مرتضی براتی در حال رسیدگی است و این شعبه با درخواست پذیرش وثیقه و آزادی موقت خانم رحمانی مخالفت کرده است”.خانم رحمانی در تاریخ ۲۶ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، کتب مذهبی و ویولن سل او را ضبط کرده و با خود بردند.المیرا رحمانی، ۲۸ ساله، نوازنده و ساکن اصفهان است. وی سابقه‌ نوازندگی در ارکستر ملی اصفهان و ارکستر فیلارمونیک اصفهان را دارد. (هرانا ، 13 بهمن 1401)

تداوم بازداشت نبیل موفقی، شهروند بهائی در ساری
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی به هرانا گفت: “طی این مدت خانواده یک بار با پیامک قضایی مطلع شد که پرونده او را به دادگاه انقلاب ساری ارسال کرده اند اما فردای آن روز گفتند پرونده برگشت خورده است. با وجود پیگیری های مکرر خانواده و ارسال نامه دادخواهی به بیش از ده نهاد دولتی و اشاره به بیماری فررزند خود، نبیل همچنان در بازداشت به سر میبرد.”نبیل موفقی در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱، در منزل یکی از بستگانش در شهرستان گنبد کاووس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه متعلق به وی را ضبط کردند.تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ، 14 بهمن 1401)
یاشار راستی، شهروند بهائی آزاد شد
وی در تاریخ چهاردهم دی ماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شده بود. کماکان از جزییات آزادی این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. اما محتمل است آزادی آقای راستی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» بازداشت شدگان اعتراضات سراسری (بازداشت شدگان حدفاصل ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۱) صورت پذیرفته باشد.(خبرگزاری هرانا.18بهمن1401)
محکومیت مجدد فریبا کمال‌آبادی، شهروند بهایی به ۱۰ سال زندان
جامعه جهانی بهایی با انتشار اطلاعیه‌ای این حکم را «ظلمی باورنکردنی و بی‌رحمانه» خوانده و افزوده است که حکم اخیر در پی دادگاهی یک ساعته که بیشترین قسمت آن به «توهین و تحقیر» از جانب قاضی نسبت به متهمین گذشت، صادر شده است. در بهار و مردادماه سال جاری حکومت ایران موج جدیدی از اذیت و آزار و سرکوب خشونت‌بار بهائیان را آغاز کرد. در این دور جدید از سرکوب همه‌جانبه بهائیان، جمهوری اسلامی در ابعاد وسیعی اقدام به بازداشت‌های فله‌ای، احضار، ادامه محروم‌سازی دانشجویان بهایی از تحصیل در دانشگاه، پرونده‌سازی و زندانی کردن اعضای این اقلیت مذهبی کرد.(خبرگزاری هرانا.18بهمن1401)
حامی بهادری: ۱۱۰ روز بازداشت و بلاتکلیفی به خاطر یک پست اینستاگرامی
جوان ۲۶ ساله بهایی ۱۱۰ روز است که در بازداشت موقت به‌سر می‌برد. او مانند هزاران نفر دیگر از هم‌‌وطنانش، در جریان اعتراضات چند ماهه اخیر دستگیر و هم‌چنان بلاتکلیف در زندان نگه داشته شده است. حاکمیت ایران که در ۴۴ سال گذشته به طور مستمر شهروندان بهایی را تحت فشار و آزار قرار داده، در ماه‌های گذشته دست به بازداشت گسترده آن‌ها زده است. تعدادی از بازداشت شدگان با سپردن وثیقه آزاد شده‌اند ولی بسیاری هم‌چنان در زندان‌های جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف کشور بلاتکلیف هستند. حامی بهادری یکی از این شهروندان بهایی است.(خبرگزاری هرانا.18بهمن1401)
پویا نوروزی، مسعود ممتاز و فراز حقیقت‌ جو، شهروندان بهائی آزاد شدند
روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، پویا نوروزی، مسعود ممتاز و فراز حقیقت‌ جو، شهروندان بهائی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند. کماکان از جزییات آزادی این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است. اما محتمل است آزادی آنها به دنبال صدور بخشنامه «عفو» صورت پذیرفته باشد. مسعود ممتاز روز شنبه ۱۹ آذرماه امسال، در منزل شخصی خود بازداشت و سپس به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. پویا نوروزی، دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز، اواسط آذرماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت این شهروند، منزل و محل کار وی را مورد تفتیش قرار دادند. در خصوص فراز حقیقت جو نیز گفتنی است که این شهروند بهائی ۳۷ ساله در تاریخ ۱۹ آذرماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در شیراز بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه این شهر منتقل شد. وی پس از گذشت بیش از ۵۰ روز، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.(خبرگزاری هرانا.19بهمن1401)
دو شهروند بهایی از زندان اوین آزاد شد
فردین ندافیان قمصری، شهروند بهایی پس از تحمل ۸ ماه زندان از حکم یک سال حبس تعزیری در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن از زندان اوین آزاد شد. پیش‌تر، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه این شهروند بهایی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد که حکم بدوی عیناً در دادگاه تجدیدنظر تایید شد. فردین ندافیان در ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ جهت گذراندن محکومیت یک سال حبس، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. هم‌چنین یک زندانی بهایی دیگر به نام شهرام نجف تومرائی پس از گذراندن یازده ماه حبس از حکم دو سال حبس از زندان اوین آزاد شد.(خبرگزاری هرانا.21بهمن1401)
یازده شهروند بهائی مجموعا به بیش از ۳۶ سال حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شدند
عفیف نعیمی، مهسا تیرگر، کامیار حبیبی، رامله تیرگرنژاد، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، شهرزاد مستوری، نگین رضایی و سامان استوار، یازده شهروند بهائی ساکن استان البرز، توسط دادگاه انقلاب کرج در یک پرونده مشترک به بیش از ۳۶ سال حبس تعزیری، جزای نقدی، ممنوعیت اقامت در استان البرز، منع خروج از کشور و دیگر مجازات های تکمیلی محکوم شدند. این پرونده سیزده متهم دارد. بر اساس حکمی که اخیرا توسط دادگاه انقلاب کرج صادر و به این شهروندان ابلاغ شده، کامیار حبیبی، رامله تیرگرنژاد، سابین یزدانی، الهام شارقی آرانی، نکیسا صادقی، صدف شیخ زاده، نگین رضایی، شهرزاد مستوری، مهسا تیرگر، سامان استوار و عفیف نعیمی از بابت اتهاماتی از قبیل “اهانت و فعالیت آموزشی و تبلیغی علیه شرع اسلام، شرکت در تشکیل گروه و اداره اشخاص به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق اقدام به ترویج بهائیت در اطفال، کودکان و نوجوانان، فعالیت آموزشی و ترویجی مغایر با شرع اسلام از طریق آموزش و ترویج بر اساس تعالیم بهائیت در مهدهای کودک، تبلیغ بر علیه شرع اسلام از طریق آموزش کوچینگ” مجموعا به بیش از ۳۶ سال حبس، جزای نقدی، ممنوعیت اقامت در استان البرز، منع از فعالیت‌ های آموزشی و فرهنگی، محرومیت از حقوق اجتماعی و منع خروج از کشور محکوم شدند. جزئیات رای دادگاه در خصوص هر یک از این افراد در پی می آید.(خبرگزاری هرانا.22بهمن1401)
تمدید قرار بازداشت پویا صراف، شهروند بهائی در شیراز
قرار بازداشت پویا صراف، شهروند بهائی ساکن کرج، در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز تمدید شد. آقای صراف علیرغم گذشت ۱۰۰ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در این بازداشتگاه بسر میبرد. “طی آزادی های اخیر که به علت صدور بخشنامه عفو صورت گرفته، روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه، معاون دادستان به خانواده آقای صراف اعلام کرد وی آزاد است، اما زمانی که مادر و همسر او به همراه کودک ۴ ساله پویا به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز مراجعه کردند، مسئولین مربوطه گفتند که هنوز ابلاغیه ای در رابطه با آزادی پویا صراف به آنها ابلاغ نشده است.”(خبرگزاری هرانا.22بهمن1401)
پنج شهروند بهائی از زندان اوین آزاد شدند
صهبا فرنوش، هاله غلامی، افسانه امامی، حمید ناصری و سعید ناصری، از شهروندان بهائی از زندان آزاد شدند. کماکان جزییات آزادی پیش از موعد این شهروندان مشخص نیست. اما محتمل است آزادی خانم ثابت راسخ و آقای موفقی به دنبال صدور بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» صورت پذیرفته باشد. پیش از این رئیس قوه قضائیه در نامه ای به علی خامنه ای پیشنهاد عفو موردی و معیاری هزاران زندانی از جمله بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را ارائه و این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی با تعیین شروطی مورد موافقت علی خامنه ای قرار گرفت. جزییات تکمیلی در مورد آمار کلی افرادی که با اعمال این دستورالعمل آزاد می شوند، تا کنون توسط نهادهای متولی اطلاع رسانی نشده است.(خبرگزاری هرانا.22بهمن1401)
سارا ثابت راسخ و نبیل موفقی، شهروندان بهائی آزاد شدند
سارا ثابت راسخ و نبیل موفقی، شهروندان بهائی آزاد شدند. کماکان جزییات آزادی پیش از موعد این شهروندان مشخص نیست. اما محتمل است آزادی خانم ثابت راسخ و آقای موفقی به دنبال صدور بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» صورت پذیرفته باشد. سارا ثابت راسخ، شهروند بهائی ساکن اصفهان که در خرداد امسال جهت تحمل حبس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود در مردادماه تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان آزاد شد. نبیل موفقی در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱، در منزل یکی از بستگانش در شهرستان گنبد کاووس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.(خبرگزاری هرانا.22بهمن1401)
مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :
بررسی وضعیت «مسیحیان در جفا» در پارلمان اروپا، با محوریت ایران
اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران دهه‌ها است که با سرکوب و تبعیض حکومتی روبرو بوده‌اند، از مدرسه تا بازار کار. حتی در منزلشان امنیت نداشته و ندارند. همان سرکوبی که در چند ماه گذشته فراگیر شده‌است. امری که علیرغم وحشتناک بودنش مبدل به اتفاقی ساده و عادی در ایران شده‌است. مبارزه من فقط برای حقوق مسیحیان و اقلیت‌ها نیست بلکه برای حقوق بشر و آزادی همه ایرانیان است. پارلمان اروپا، به مناسبت انتشار گزارش سالانه سازمان جهانی مسیحی «اوپن دورز» یا «درهای باز»، نشستی در مورد وضعیت مسیحیان جفا دیده، برگزار کرد. محوریت کنفرانس امسال، ایران بود، و سخنران مهمان، در کنار تنی چند از نمایندگان پارلمان اروپا و اعضای سازمان «درهای باز»، دابرینا بت تمرز، دختر کشیش ویکتور بت تمرز و شامیرام عیسوی بود. دابرینا بت تمرزکه هم‌اکنون در کشور سوئیس زندگی می‌کند، از دوران طولانی سخن گفت که حکومت دست به اذیت و آزار خود و خانواده اش زده است. کشیش ویکتور بت تمرز متهم به «فعالیت تبشیری»، «فعالیت غیرقانونی تشکیل کلیسای خانگی»، «اقدام علیه امنیت ملی» شده بود. (ماده18 .7 بهمن1401)
آناهیتا خادمی، عضو کلیسای خانگی در انزلی، متهم به «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» شد
آناهیتا خادمی، همسر عبدالرضا (ماتیاس) علی حق‌نژاد، نوکیش زندانی، متهم به «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» شده‌است. خانم خادمی، هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱ با قراروثیقه ۱۸۰ میلیون تومانی، پس از تحمل بیش از سه هفته حبس در زندان لاکان رشت، به‌طور موقت آزاد شد. این نوکیش، ۱۳ دی ماه یک هفته پس از بازداشت شوهرش،رهبر کلیسای خانگی در انزلی، و دو عضو دیگر کلیسا، به نام‌های امیر و مسعود، در یک گردهمایی کریسمس در بندر انزلی، برای بازجویی به اداره اطلاعات این شهر احضار و در آن مکان بازداشت، و به زندان لاکان منتقل شد.(خبرگزاری ماده هجده.19بهمن1401)
آزادی زمان فدایی، عضو زندانی کلیسای خانگی، پس از تحمل بیش از چهار سال زندان
آقای فدایی، هفت صبح به نزد خانواده خود در رشت بازگشته است. این عضو کلیسای خانگی در رشت، به دلیل فعالیت صلح آمیز دینی، بیش از چهار سال را در زندان گذرانده‌است. در روزهای اخیر، تعدادی از زندانیان عقیدتی، درپی «موافقت» رهبر حکومت، با پیشنهاد قوه قضائیه برای «عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر» از متهمان و محکومان، آزاد شده‌اند. بارها حقوقدانان و فعالان حقوق بشری خاطرنشان کرده‌اند که در ابتدا حکومت بدون دلیل و با اتهامات بی اساس، شهروندان ایرانی را به زندان می‌فرستد، و پس از مدتی برخی از آنها را از مجازاتی که بدون دلیل به آنها تحمیل کردند، مورد «عفو» قرار می‌دهد.(خبرگزاری ماده هجده.21 بهمن1401)
آزادی هادی رحیمی، نوکیش زندانی، از زندان اوین
هادی (مسلم) رحیمی، نوکیش زندانی، روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، از زندان اوین آزاد شد. این نوکیش ساکن رشت دی ماه سال جاری برای تحمل حبس راهی زندان شد. آقای رحیمی و سه نوکیش دیگر در مرداد ماه ۱۳۹۹، به دلیل باور دینی و فعالیت مسالمت‌آمیز عقیدتی و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «شرکت در جلسات کلیساهای خانگی» و «ترویج مسیحیت صهیونیستی» مجموعاً به ۱۳ سال زندان محکوم شدند. هادی رحیمی و سه نوکیش دیگر در بهمن ماه ۹۸، در پی هجوم مأموران امنیتی به یک منزل دستگیر شده و از آنها در همان محل بازجوهای اولیه به عمل آمد. پس از توقیف وسایل و مدارک شخصی به آنها گفته شده بود که به زودی به دادگاه احضار خواهند شد.(خبرگزاری سازمان مسیحی، «ام ای سی»،28بهمن1401)
شمار مسیحیان بازداشت‌شده در ایران در سال ۲۰۲۲ بیش از «دو برابر» افزایش یافت
چهار نهاد مدافع حقوق مسیحیان در تازه‌ترین گزارش سالانه خود مواردی از نقض گسترده حقوق این اقلیت مذهبی در ایران را مستند کرده و از جمله نوشته‌اند که شمار بازداشت مسیحیان در سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی ۱۳۴ مسیحی در ایران بازداشت شدند، در حالی که سال قبل از آن، این رقم ۵۹ نفر بود. همچنین بنابر این گزارش، تعداد محکومیت مسیحیان نیز در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن دو برابر شد و از جمله دو مسیحی به‌دلیل برگزاری مراسم مذهبی در خانه‌های خود به ۱۰ سال زندان محکوم شدند و یک مرد مسیحی ۶۴ ساله که به پارکینسون مبتلاست، همراه با همسرش مجموعا به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.(خبرگزاری ماده هجده.30بهمن1401)
پیروان سایر ادیان :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.
در این ماه :
اعتراضات سراسری؛ محسن افروز، درویش گنابادی به حبس محکوم شد
محسن افروز، درویش گنابادی به حبس محکوم شد. بر اساس این حکم که توسط دادگاه انقلاب صادر و به آقای افروز ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است. محسن افروز پیشتر در جریان اعتراضات سراسری به دلیل شعارنویسی در شهر فیروز کوه بازداشت شد. وی از اوایل آبان ماه در زندان دماوند به سر میبرد. ( هرانا، 4 بهمن 1401)
با پایان دوران محکومیت؛ عباس دهقان از زندان اوین آزاد شد
عباس دهقان از زندان اوین آزاد شد. آزادی آقای دهقان با پایان دوران محکومیت وی صورت گرفته است. عباس دهقان سحرگاه ۱ اسفندماه ۹۶ در جریان واقعه گلستان هفتم، به همراه صدها تن دیگر از دروایش بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد. او در سال ۹۷ برای پرونده‌‌ای که در دادگاه جنایی برای او باز شده بود مدت هفتاد روز تحت بازجویی قرار گرفت. وی در نتیجه‌ی ضربات پیاپی که در بازجویی به گوش او وارد کرده بودند، دچار نوعی از سکته و عفونت شدید شد. آقای دهقان همچنین در تاریخ ۹ مهرماه ۹۷ از زندان تهران بزرگ به بند ۲-الف سپاه در زندان اوین منتقل و مدتی بعد به زندان تهران بزرگ بازگردانده شد. این درویش گنابادی پس از بازداشت به مدت ۶ ماه در بازداشتگاه نیروی انتظامی شاپور نگهداری می‌شد. عباس دهقان نهایتا بهمن ۹۹ به حبس، شلاق و پرداخت دیه محکوم شد. وی در بخش نخست پرونده توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام “اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی کشور” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد. آقای دهقان همچنین در بخش دوم پرونده خود توسط شعبه ۱۱۴۶ دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی علیرضا پاشافر از بابت اتهام “‏اخلال در نظم عمومی” به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام “توهین به مامورین” به ۶ ماه حبس، از بابت اتهام “ضرب و جرح بسیجیان” به ۲ سال حبس و ۱۴۰ میلیون تومان دیه و به اتهام “شروع به قتل محمدحسین حدادیان” به ۳ سال حبس، مجموعا ۶ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۱۴۰ میلیون تومان دیه محکوم شد. ( هرانا، 5 بهمن 1401)
بازداشت محسن عزیزی و علی کریمی، دراویش گنابادی در تهران
روز چهارشنبه پنج بهمن ماه ۱۴۰۱، علی کریمی و محسن عزیزی، دراویش گنابادی و از زندانیان سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. “پس از دیدار و استقبال آقایان کریمی و عزیزی از عباس دهقان، درویش گنابادی که به تازگی با پایان محکومیت از زندان اوین آزاد شده، این افراد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. علی کریمی و محسن عزیزی پیشتر از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته اند. ( هرانا، 7 بهمن 1401)
آزادی محمد شریفی‌مقدم، درویش گنابادی پس از پنج سال حبس
در ادامه روند آزادی برخی از زندانیان سیاسی، بیستم بهمن ماه، «محمد شریفی‌مقدم»، زندانی سیاسی و از دراویش گنابادی پس از تحمل پنج سال حبس از زندان اوین آزاد شده است. محمد شریفی‌مقدم، فعال دانشجویی و از دراویش گنابادی است. او در جریان حمله ماموران امنیتی به دراویش گنابادی در «گلستان هفتم» تهران در دی ماه سال ۹۶ دستگیر شد. در شهریور ماه امسال، آقای شریفی مقدم همراه با شش نفر دیگر از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار نامه‌ای سرگشاده به آنچه آنها «خشونت عریان در زندان‌های جمهوری اسلامی» نامیده‌اند، اعتراض کرده بود.(خبرگزاری هرانا.23بهمن1401)
بیست و دوم بهمن؛ گزارشی از آزادی زندانیان طی ۲۴ ساعت گذشته
تعدادی از زندانیان عقیدتی از جمله مهدی دارینی، شاپور احسانی راد، خسرو صادقی بروجنی، فریبا عادلخواه، ژیلا کرم زاده مکوندی، کاوه دارالشفا، یاشار دارالشفا، آرشام (محمود) رضایی، علی موسی نژاد فرکوش، آرش گنجی، پوریا مضروب، حسین کیهانی، امیر عباس آذرم وند، میثم محمدی، عادل گرجی، مهدی ساور اولیا، محمود علی نقی، احمد تقوی، فهیمه سلطانی، وجیهه پری زنگنه، حسین نصیری، زهرا محمدی، وحید باقری، خالد پیرزاده، هادی امیرمحسنی، زمان فدایی، فردین ندافیان قمصری و شهرام نجف تومرائی از زندان های اوین، رجایی شهر کرج، زندان تهران بزرگ، ابهر، اصفهان، سنندج و شیبان اهواز آزاد شدند. از میان این افراد میتوان به آزادی ۲۸ زندانی شناخته شده از جمله مهدی دارینی، شاپور احسانی راد، خسرو صادقی بروجنی، فردین ندافیان قمصری (شهروند بهائی)، شهرام نجف تومرائی (شهروند بهائی)، فریبا عادلخواه، ژیلا کرم زاده مکوندی، زمان فدایی (نوکیش مسیحی) در اوین، کاوه دارالشفا و یاشار دارالشفا، آرشام (محمود) رضایی، علی موسی نژاد فرکوش، آرش گنجی، پوریا مضروب، حسین کیهانی، امیر عباس آذرم وند، میثم محمدی، عادل گرجی، مهدی ساور اولیا، محمود علی نقی در زندان رجایی شهر کرج، احمد تقوی در زندان ابهر، فهیمه سلطانی، وجیهه پری زنگنه، حسین نصیری در اصفهان، زهرا محمدی در سنندج، وحید باقری در زندان تهران بزرگ، خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز و هادی امیرمحسنی اشاره کرد.(خبرگزاری هرانا.23بهمن1401)
مصطفی عبدی نیمه‌شب آزاد شد
«مصطفی عبدی» از دراویش گنابادی و از مدیران وب‌سایت «مجذوبان نور» نیمه شب ۲۳ بهمن، بدون اطلاع قبلی از زندان آزاد شد. او پنج سال گذشته را در زندان به سر برد و از مدت حبس قابل اجرای او همچنان یک سال دیگر باقی مانده بود. این روزنامه‌نگار در جریان وقایع «گلستان هفتم» در اسفند ۱۳۹۶ بازداشت و به زندان «تهران بزرگ» منتقل شده بود. او در حین بازداشت مورد ضرب و شتم نیروهای سرکوب قرار گرفته بود. پدر او «حسن عبدی»، در توییتی در تاریخ ۱۳ اسفند سال گذشته خبر داد که پسرش هزار و ۴۷۴ روز بدون حتی یک روز مرخصی در زندان بوده و با توجه به شرایط جسمانی نامساعد باید سریعا به بیمارستان منتقل شود. او مسئولیت هر اتفاق ناگوار که برای پسرش بیفتد را با سازمان زندان‌ها و رئیس قوه قضائیه دانسته بود.(خبرگزاری ایران وایر.24بهمن1401)

برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 88 خبر که در طول بهمن ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دربهمن ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، رضا شایگان، لیلا رمضان، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، سعید طایف، کیمیا قزلباش، آرمان توکلی، احمدکشاورز مویدی، مریم افتخار، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمد مهدی خسرو پناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:
adian.bashariyat.org