گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان دی ماه 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان دی 1401

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه دی 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

فراخوان تجمع اعتراضی برای بازگرداندن مولانا گرگیج به منبر در آزادشهر

 

اهل سنت استان گلستان در حمایت از مولانا گرگیج و برای حضور دوباره او بر منبر آزادشهر فراخوان به تجمع اعتراضی برای روز جمعه ۲ دی ماه ۱۴۰۱ دادند. بیش از یک سال از عزل مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه آزادشهر گذشته است و هنوز حکومت اجازه بازگشت ایشان به آزاد شهر را نداده است. این در حالی است که حکم عزل امامت وی یک سال بوده است. حال عموم اهل سنت استان گلستان و بسیاری از شهروندان این منطقه خواستار برگشتن این روحانی اهل سنت بلوچ به منبر جمعه هستند. در این اعتراضات، عموم اهل سنت گلستان خواستار به منبر رفتن مولانا گرگیج هستند. همچنین آنها خواستار شفافیت سازی و لغو حکم احضار مولانا عبدالغفار نقشبندی و لغو حکم محاربه و آزادی کسانی هستند که به خاطر اعتراضات دستگیر شده اند. در این فراخوان آمده که تمام اهل سنت گلستان در روز جمعه ۲ دی ماه ۱۴۰۱ در تجمع اعتراضی در شهرستان گالیکش، مولانا گرگیج را برای امامت در نماز جمعه آزاد شهر همراهی خواهند کرد. ( شبکه کلمه،3 دی 1401)

 

هتاکی روزنامه دولت به شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

روزنامه دولت در گزارشی ضمن اهانت های ناروا به شخصیت برجسته اهل سنت کشور شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، تلویحا خواستار برکناری ایشان از سمت امامت جمعه و برکناری از خطابه های نماز جمعه شهر زاهدان شد. این روزنامه حکومتی با گزافه گویی بیش از حد و اتهامات ناروایی از جمله: رابطه نزدیک ایشان با عربستان سعودی و تفرقه مذهبی را به این عالم برجسته اهل سنت نسبت داد. روزنامه دولت نوشت: سمت و سوی سیاسی امام جماعت مسجد مکی زاهدان و ریشه‌های فکری-مذهبی او چیست و چرا تا این حد مورد توجه و حمایت رسانه‌های معاند قرار گرفته است، پرسش‌هایی است که برای رسیدن به پاسخ راه سختی پیش‌رو ندارد… در سال‌های اخیر رابطه نزدیکی میان مولوی عبدالحمید با خاندان آل سعود وجود داشته است. این روزنامه تفرقه انداز با بی ادبی تمام عنوان کرد: مواضع شاذ عبدالحمید در این مدت جز دامن زدن به تفرقه مذهبی و تبدیل شدن به سوژه مطلوب برای تحریک اغتشاش و ناامنی در زاهدان و البته تأمین خوراک خبری مطلوب رسانه‌های معاند حاصل دیگری نداشته است. تا آنجا که باید گفت بازگشتن منبر خطابه مسجد مکی به عنوان تریبون نافذ زاهدان به مسیر اجتناب از التهاب‌آفرینی و دوقطبی‌سازی به هر ترتیب بهترین اتفاقی است که می‌تواند زمینه‌ساز روزهای بهتر برای مردم شریف استان و مانع از متضرر شدن بیشتر آنها باشد. ( خبر آنلاین ،7 دی 1401)

بازداشت یکی از علمای اهل سنت تایباد خراسان در پی انتشار بیانیه

 

در پی انتشار بیانیه ویدیویی شورای علمای اهل سنت تایباد در دفاع از مطالبات مردم ایران، دستگاه های امنیتی رژیم ولایت فقیه از قبیل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و دادگاه ویژه روحانیت، علمای اهل سنت تایباد را تهدید کردند. در پی تهدیدهای مکرر از سوی ارگان ها امنیتی، ماموران امنیتی با یورش به منازل مسکونی عده ایی از علمای حاضر در جلسه سعی در ارعاب خانواده های ایشان کرده لپ تاپ و تلفن همراه آنان را ضبط کرده و با خود بردند. صبح روز سه‌شنبه ۶ دی ۱۴۰۱، سخنگوی شورای علمای اهل سنت تایباد مولانا عبدالناصر قادری بعد از قرائت بیانیه در دفاع از شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و مطالبات قانونی و بحق مردم ایران به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار و بازداشت شد. (شبکه کلمه، 8 دی 1401)

 

نادر اسدی، روحانی اهل سنت به دادسرا احضار شد

نادر اسدی، روحانی اهل سنت و امام جماعت روستای “قوری چای” از توابع دهگلان به دادسرا این شهرستان احضار شد. علت احضار این روحانی اهل سنت به دادگاه دهگلان، حمایت وی از اعتراضات سراسری اخیر، عنوان شده است. بر اساس این گزارش، آقای اسدی را تهدید کرده اند که پرونده اش به دادگاه ویژه روحانیت همدان ارجاع داده خواهد شد. از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست‌. (هرانا، 10 دی 1401)

 

نیروهای لباس شخصی، سه نوجوان اهل سنت بلوچ در زاهدان را بازداشت کردند

نیروهای لباس شخصی سه نوجوان اهل سنت بلوچ به نام هاي «بسم الله براهویی» ۱۷ ساله، دو برادر دو قلو به نام های «اسماعیل سرگلزایی»۱۶ ساله و «ابراهیم سرگلزایی»۱۶ ساله در منطقه شیرآباد زاهدان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. (شبکه کلمه، 12 دی 1401)

ممانعت نیروهای نظامی از سفر مولانا حبیب‌الرحمن مطهری به زاهدان

نیروهای نظامی از سفر مدیر حوزه علمیه احناف خواف با هیئت همراه او به زاهدان جهت ملاقات با مولانا عبدالحمید در پلیس راه نهبندان ممانعت کردند. (کمپین فعالین بلوچ، 13 دی 1401)

اهانت و تخریب شخصیت “مولانا عبدالحمید” توسط محمدجواد لاریجانی

محمد جواد لاریجانی یکی از چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی اتهام‌های بی‌اساسی را علیه مولانا عبدالحمید مطرح و مسجد مکی زاهدان را به «مسجد ضرار» تشبیه کرده است. “محمد جوادلاریجانی” با بیان این ادعا که “مولوی عبدالحمید فاقد حیثیت علمی است”، اظهار داشت “این نیاز امروز وجود دارد که جبهه انقلاب با عبدالحمید تعارف را کنار بگذارد.” گفته می شود این ادعای وی در حالی است که امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های هر هفته خود، بیشترین حمایت را از زنان داشته است؛ این چهره حکومتی در اظهاراتی اهانت‌آمیز، مدعی شده است “دشمن زنان در منطقه سیستان و بلوچستان همین مولوی عبدالحمید و اطرافیان‌شان هستند؛ اینها برای زنان ارزش قائل نیستند.”(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.18دی1401)

نگرانی ها نسبت به سرنوشت یک روحانی کُرد حامی خیزش مردمی

علیرغم گذشت ٥٢ روز از زمان بازداشت ماموستا محمد خضرنژاد ( حامی خیزش مردمی)، همچنان از سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نیست و نزدیکان وی نیز نسبت به وضعیت او نگران هستند.این خبر در حالیست که ماموستا محمد خضرنژاد، از علمای برجسته و سرشناس اهل‌سنت کُرد در استان آذربایجان غربی، و «یاسر خضرنژاد» پسر بزرگ ماموستا محمد، صبح روز شنبه (۲۸ آبان ۱۴۰۱) توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شدند.(خبرگزاری کلمه.20دی1401)

احضار مولانا گرگیج به دادگاه و تجمع مردم در مقابل منزلش

مولانا محمدحسن گرگیج امام جمعه اهل سنت گالیکش به دادگاه روحانیت احضار شد. عبدالحمید گفت “مردم بلوچ رتبۀ اول اعدام را در کشور دارند”. نیروهای اداره اطلاعات گرگان، مرکز استان گلستان طی یک تماس تلفنی با اطرافیان مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر و گالیکش خواستند که این روحانی اهل سنت، روز پنج‌شنبه ۲۲ دی ماه خود را به دادگاه ویژه روحانیت این شهرستان معرفی کند. اما این روحانی پرنفوذ سنی به دادگاه مراجعه نکرده است.(خبرگزاری گروه رسانه ای حال وش.23دی1401)

دستکم ۲ تجمع اعتراضی برگزار شد

شماری از شهروندان اهل سنت در شهرستان گالیکش برای چهارمین جمعه متوالی با در دست داشتن پلاکاردها و برگزاری تجمع اعتراضی خواستار بازگرداندن محمدحسین گرگیج، به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر و شفافیت وضعیت مولوی نقشبندی شدند. همچنین جمعی از شهروندان منطقه تمندان تفتان واقع در استان سیستان و بلوچستان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع اعتراضی زدند.(خبرگزاری هرانا.24دی1401)

حسن فتحی خضرلکی، روحانی اهل سنت بازداشت شد

حسن فتحی خضرلکی، روحانی اهل سنت و امام جمعه روستای قازلیان، روز یکشنبه ۲۵ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.(خبرگزاری هرانا.27دی1401)

دومین روز از تجمع شهروندان اهل سنت گالیکش مقابل منزل مولانا گرگیج

ده ها تن از مردم بلوچ و ترکمن مقابل منزل مولانا گرگیج و کوچه و خیابان های منتهی به منزل ایشان، اقدام به برپایی چادر کرده اند. پس از احضار مولانا گرگیج به دادگاه ویژه روحانیت، شهروندان اهل سنت گالیکش روز یکشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱، با حضور صدها نفری خود مانع از رفتن وی به دادگاه شدند. «نیروهای سپاه و نظامی جهت ایجاد ترس و وحشت و متفرق کردن مردم از مقابل منزل مولانا گرگیج، بامداد ۲۶ دی ماه در جاده اصلی گالیکش که در نزدیکی منزل مولانا گرگیج است اقدام به شلیک تیر هوایی کرده اند؛ اما مردم همچنان حضور دارند و از تحصن و تجمع دست نکشیدند.»(خبرگزاری شبکه کلمه.27دی1401)

سنندج؛ احضار امام جمعه روستای “هویه” به دادگاه

ضابطین قضایی به این روحانی کُرد اعلام کردند که پرونده وی به اتهامات “تبلیغ علیه نظام و حمایت از اعتراضات”، “اخلال در آسایش عمومی” و “تشویش اذهان عمومی” به دادگاه ویژه روحانیت همدان ارجاع داده شده است. ماموستا مادح کرمی طی روزهای آینده جهت محاکمه به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار خواهد شد. در همین رابطه نیز، شامگاه یکشنبه بیست و پنجم دی‌ماه، ماموستا حسن فتحی خضرلکی، امام جمعه روستای “قازلیان” از توابع بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.(خبرگزاری هرانا.27دی1401)

دادگاه ویژه روحانیت؛ یونس نوخواه به حبس و خلع لباس روحانیت محکوم شد

روحانی اهل سنت ساکن پیرانشهر، توسط شعبه ۶ دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۵۸ ماه و ۱۵ روز حبس و خلع دائم لباس روحانیت محکوم شد. شش ماه از حکم حبس صادره علیه این شهروند به مدت چهار سال به حالت تعلیق درآمده است. بر اساس حکم صادره توسط دادگاه ویژه روحانیت تبریز، آقای نوخواه از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس، از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به ۳۶ ماه حبس و از بابت اتهام “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران” به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. وی همچنین به‌ عنوان مجازات تکمیلی به خلع لباس روحانیت به صورت دائم نیز محکوم شده است.(خبرگزاری هرانا.28دی1401)

سردشت؛ یک روحانی کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

روز پنج‌شنبه بیست و نهم دی‌ماه، ماموستا ملاحسن کوهی، امام جمعه مسجد بازار شهر میرآباد سردشت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. این روحانی کُرد بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به مکان نامعلومی منتقل شده است.(خبرگزاری هه نگاو.30دی1401)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

 

روز چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. آزادی این شهروندان با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی در تاریخ یکشنبه ۱۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. (هرانا، 1دی 1401)

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی حکم حبس برای دو زن بهایی را محکوم کرد

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی، صدور دوباره حکم حبس «ده‌ساله» برای دو زن بهایی از اعضای سابق یاران ایران، معروف به هفت بهایی را محکوم کرد. ایمان افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پس از یک جلسه محاکمه یک ساعته، مهوش ثابت (۶۹ ساله) و فریبا کمال آبادی (۷۰ ساله) را مجددا به تحمل «ده‌سال حبس»محکوم کرد. هر دو این افراد پیش از این و بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، به همراه پنج بهایی دیگر در رابطه با فعالیت‌های اجتماعی و معنوی خود در جامعه بهایی ایران، یک دوره محکومیت ده ساله را سپری کرده اند. طبق این گزارش، جمهوری اسلامی در میانه اعتراضات جاری در ایران بر سر قوانین حجاب اجباری و سایر محدودیت‌های مغایر با آزادی، تعداد زیادی از بهائیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی را بازداشت کرده است. شارون کلاین باوم، کمیسر آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده گفت: «آزار و شکنجه بی‌امان مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی توسط حکومت ایران، آخرین مورد در مبارزات چند دهه‌ای حکومت علیه آزادی مذهبی بهاییان است.» کلاین باوم افزود: «حکومت ایران، با تلاش برای ناامید ساختن و کنترل کردن درخواست‌های مردم ایران برای آزادی، زنان جامعه بهایی را به عنوان بخشی از حمله‌ای بزرگتر به آزادی مذهبی زنان ایران، مورد هدف قرار می‌دهد.» ( VOA فارسی؛ 4 دی 1401)

 

بدیع خاضعی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱، بدیع خاضعی، شهروند بهائی از زندان اوین آزاد شد. آزادی این شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. آقای خاضعی پیشتر در روز شنبه ۱۶ مهر ماه، در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. پیشتر یک منبع مطلع در خصوص بازداشت این شهروند بهائی ساکن بندرعباس گفته بود: “وی برای انجام کارهای اداری به تهران رفته بود که روز ۱۵ ام یا ۱۶ ام مهر توسط شماری از نیروهای لباس شخصی به همراه دوستانش در خیابان بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل میشود. پس از اینکه متوجه میشوند بدیع بهائی است، وی را به زندان اوین منتقل میکنند.”( هرانا، 4 دی 1401)

 

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت پویا نوروزی، شهروند بهائی

پویا نوروزی، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای نوروزی به هرانا گفت: «پویا از ملاقات با خانواده خود محروم است. با وجود مراجعات مکرر خانواده وی به نهادهای قضایی و امنیتی، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت این شهروند بازداشتی امتناع میکنند؛ امری که منجر به افزایش نگرانی های خانواده او در خصوص وضعیت فرزندشان شده است.» پویا نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز، در تاریخ ۲۰ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت این شهروند، منزل و محل کار وی را مورد تفتیش قرار دادند. ( هرانا، 5 دی 1401)

 

تداوم بازداشت پویا صراف شهروند بهائی در شیراز

پویا صراف، شهروند بهائی ساکن کرج با گذشت ۵۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. قای صراف از حق دسترسی به وکیل محروم است. وی از زمان بازداشت فقط یک مرتبه ملاقات حضوری و چند تماس کوتاه با خانواده خود داشته است. پویا صراف، شهروند بهائی ساکن کرج روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ( هرانا، 5 دی 1401)

 

همایون خانلری، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز شنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۱، همایون خانلری، از زندان لاکان رشت آزاد شد. آزادی این شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. آقای خانلری در تاریخ ۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ آذرماه طی تماس تلفنی به خانواده اطلاع داده بود که به زندان لاکان رشت منتقل شده است. ماموران در زمان بازداشت این شهروند بهائی، ضمن تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی او و خانواده وی را ضبط کرده و با خود بردند. ( هرانا، 5 دی 1401)

 

احضار ملیکا ملاکی به دادگاه در شهرستان بیرجند

ملیکا ملاکی، شهروند بهایی ساکن بیرجند به دادگاه انقلاب احضار شد. قرار است جلسه دادگاه این شهروند بهایی در تاریخ ۸ دی ماه برگزار شود. ملیکا ملاکی متهم به تولید، ارسال، توزیع و انتشار آثار مستهجن و مبتذل به وسیله‌ی سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی است . اتهام دیگر او عبارت است از تولید و بارگذاری محتویات به ۵۰۰ نفر که تعداد فالورهای او در اینستاگرام است و نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی. ملیکا در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ توسط ماموران اداره اطلاعات بیرجند در خیابان دستگیر شد. ماموران سپس منزل او را تفتیش و لپ‌تاب، موبایل و کتب نامبرده را ضبط کردند. این شهروند بهایی پس از هفت ساعت بازجویی، آزاد شد. ( ایران وایر. 7 دی1401 )

 

زندان اوین؛ گزارشی از آخرین وضعیت مهوش ثابت، شهروند بهائی

مهوش ثابت (شهریاری) از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران” که در زندان اوین بسر میبرد، در ۴۰ روز گذشته با خانواده خود تماسی نداشته و بی خبری از وضعیت این شهروند بهائی بیمار، به افزایش نگرانی های خانواده وی منجر شده است.(هرانا، 9 دی 1401)

 

تداوم بازداشت آرش زمانی و ارمغان ذبیحی، زوج بهائی در تهران

آرش زمانی فراهانی و ارمغان ذبیحی مقدم، زوج بهائی ساکن تهران، علیرغم گذشت حدود ۱۰۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.(هرانا، 11 دی 1401)

 

نکیسا حاجی پور، شهروند بهائی در مشهد بازداشت شد

نکیسا حاجی پور، شهروند بهائی ساکن تهران، در فرودگاه مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون از محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست. خانم حاجی پور به همراه ۴ شهروند بهائی دیگر در مهرماه سال ۹۹ توسط دادگاه انقلاب مشهد هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی رسید. (هرانا، 12 دی 1401)

 

بشیر الله وردی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

شهروند بهائی ساکن تهران، روز دوشنبه ۱۲ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. آزادی آقای الله وردی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این خبر، از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دسترس نیست. بشیر الله وردی روز پنجشنبه ۳ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران امنیتی حین بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا، 13 دی 1401)

 

شهروندان بهائی؛ آزادی موقت سامان خادم و انتقال پویا نوروزی به زندان عادل آباد شیراز

پویا نوروزی شهروند بهائی ساکن شیراز، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. وی علیرغم گذشت ۲۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر میبرد. همچنین سامان خادم شهروند بهائی ساکن شیراز با تودیع قرار وثیقه از زندان عادل‌ آباد شیراز آزاد شد(خبرگزاری هرانا.16دی1401).

 

تداوم بازداشت؛ گزارشی از وضعیت پیام ولی، شهروند بهائی

شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان قزلحصار کرج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. آقای ولی اخیرا در اعتراض به عدم حق دسترسی به وکیل تعیینی، در جلسه دادگاه حاضر نشده است. “پیام ولی به دلیل نقض ماده ۳۵ قانون اساسی و عدم دسترسی به وکیل تعیینی در جلسه دادگاه حاضر نشد. تاریخ دادگاه بعدی این شهروند بهائی روز پنجشنبه ۶ بهمن ماه اعلام شده است”. آقای ولی پیشتر طی نامه ای سرگشاده اتهامات مطروحه علیه خود را “تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی، تبلیغ علیه شرع مقدس اسلام در فضای مجازی و تحریک و اغوا برای ایجاد اغتشاش در فضای مجازی” عنوان کرده بود.(خبرگزاری هرانا.17دی1401)

متین گرجی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در قائمشهر بازداشت شد

شهروند بهائی یکشنبه ۱۸ دی‌، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در قائمشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم دیجیتال وی و کتب مذهبی او و خانواده اش را ضبط کرده و با خود بردند. یک منبع مطلع با بیان اینکه “بازداشت آقای گرجی همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است”، به هرانا گفت: “ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی وی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و کتب مذهبی او و دیگر اعضای خانواده‌ اش را ضبط کرده و با خود بردند.”(خبرگزاری هرانا.18دی1401)

بدیع خاضعی، شهروند بهائی به شش سال حبس محکوم شد

شهروند بهائی توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات قانون اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. بر اساس این حکم که اخیرا توسط دادگاه انقلاب تهران صادر و به وی ابلاغ شده، آقای خاضعی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به تحمل ۵ سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس مجموعا ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.(خبرگزاری هرانا 18دی1401)

 

شهروندان بهائی؛ تداوم بازداشت مسعود ممتاز و پویا صراف

مسعود ممتاز، شهروند بهائی ساکن شیراز علیرغم گذشت ۲۹ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. پویا صراف، شهروند بهائی ساکن کرج نیز با گذشت ۶۷ روز از زمان دستگیری همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ به صورت بلاتکلیف محبوس است. یک منبع مطلع در خصوص این شهروند بهائی به هرانا گفت: “آقای ممتاز طی یک تماس تلفنی با خانواده از وضعیت نامناسب جسمی خود به دلیل فشارهای متحمل شده در مراحل بازجویی و شرایط بد بازداشتگاه خبر داده است. علیرغم پیگیری های خانواده دلیل بازداشت وی توسط ماموران اطلاعات سپاه تاکنون مشخص نیست.”(خبرگزاری هرانا.19دی1401)

 

بازداشت دو زن بهایی ساکن زاهدان توسط اطلاعات سپاه

نیروهای اطلاعاتی سپاه دو زن بهایی را در شهرستان زاهدان بازداشت کردند و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هویت این دو زن که خواهر بودند «غزل پاکزاد» طراح لباس و «ریحانه پاکزاد» مربی شنای بانوان هر دو ساکن زاهدان عنوان شده است. طبق این گزارش، پس از بازداشت ریحانه و غزل نیروهای اطلاعات سپاه صفحات اینستاگرام این دو شهروند را توقیف کرده و در صفحات عنوان کردند بخاطر عدم رعایت قوانین جمهوری اسلامی و انتشار محتوای مجرمانه این کار صورت گرفته و ادمین های آنها تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.19دی1401)

 

زندان عادل آباد شیراز؛ گزارشی از آخرین وضعیت قاسم معصومی، شهروند بهائی

قاسم معصومی، شهروند بهائی دوران محکومیت ۳۱ ماهه خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکند. این شهروند بهائی اسفندماه سال گذشته جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. “این شهروند بهائی در حالی دوران محکومیت خود را سپری میکند که از عارضه دیسک کمر رنج میبرد و این تحمل دوران حبس را برای وی دشوارتر کرده است”. “مسئولان کماکان از اعطای مرخصی به این شهروند بهائی امتناع می‌کنند”.(خبرگزاری هرانا.20دی1401)

 

تفهیم اتهام متین گرجی، شهروند بهائی در دادسرای قائمشهر

متین گرجی، شهروند بهائی ساکن قائمشهر در شعبه ۶ دادسرای عمومی و انقلاب این شهر تفهیم اتهام شد. آقای گرجی، روز یکشنبه ۱۸ دی‌، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در قائمشهر بازداشت شد. اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی “توهین به مقدسات و توهین به رهبری از طریق انتشار مطالبی در شبکه اجتماعی یوتیوب” عنوان شده است. (خبرگزاری هرانا.21دی1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی فربد علوی، شهروند بهائی در زندان اوین

فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری، علیرغم گذشت ۳۸ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبردیک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی با بیان اینکه تاکنون مسئولان زندان با درخواست ملاقات خانواده با آقای علوی موافقت نکردند، افزود: “وی از زمان بازداشت تاکنون، تنها چند بار، موفق به برقراری تماس های کوتاهی با خانواده اش شده است و در آخرین تماس تلفنی، خبر از اتمام بازجویی های خود داد(خبرگزاری هرانا.21دی1401).”.

تداوم بازداشت ارمغان ذبیحی مقدم، شهروند بهائی در زندان قرچک ورامین

ارمغان ذبیحی مقدم، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۱۱۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان قرچک ورامین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبردیک منبع نزدیک به خانواده این شهروند در تشریح آخرین وضعیت وی به هرانا گفت: “خانم ذبیحی در روز شنبه ۱۷ دیماه، طی یک تماس تلفنی با خانواده از انتقال خود به دادگاه خبر داد. مسئولان در روز برگزاری جلسه دادگاه با ورود وکیل تعیینی به پرونده موافقت کردند و از آنجایی که ایشان تاکنون اجازه مطالعه پرونده را نداشت، برگزاری جلسه دادگاه به تعویق افتاد(خبرگزاری هرانا.23دی1401).”.

نبیل موفقی، شهروند بهائی در گنبدکاووس بازداشت شد

نبیل موفقی، شهروند بهائی ساکن ساری توسط ماموران امنیتی در شهرستان گنبدکاووس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش محل سکونت یکی از اقوام وی، برخی از لوازم شخصی و دیجیتال او را ضبط کردند“بازداشت آقای موفقی در منزل یکی از بستگان او در شهرستان گنبدکاووس توسط نیروهای امنیتی با در دست داشتن حکم جلب صورت گرفته است. ماموران ضمن تفتیش منزل اقوام نبیل موفقی، برخی لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپ تاپ وی را ضبط کردند(خبرگزاری هرانا.23دی1401)

فربد علوی، شهروند بهائی، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

فربد علوی، شهروند بهائی، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ۱۳ آذر ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودفربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری، پیشتر در تاریخ ۱۳ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی او از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و کتب وی را ضبط کرده و با خود بردند. وی پس از سه روز، طی تماس تلفنی کوتاهی با خانواده و نزدیکانش، از انتقال خود به زندان اوین خبر دادآزادی وی با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است(خبرگزاری هرانا 24دی1401)

تداوم بازداشت فراز حقیقت جو، شهروند بهائی در شیراز

فراز حقیقت جو، شهروند بهائی ساکن شیراز علیرغم گذشت ۳۷ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر میبرد. خانواده وی پس از یک ماه بی خبری مطلع شدند که این شهروند بهائی در یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه نگهداری می شود“تا ۳۵ روز خانواده از محل نگهداری فرزندشان اطلاعی نداشتند. فراز تنها هفته ای یک بار تماسی کوتاه در حد یک دقیقه با حضور مأموران امنیتی داشته و تنها جویای احوال شده و تقاضای لباس گرم کرده بود. خانواده به هر ارگانی مراجعه کردند میگفتند اینجا نیست و از تحویل گرفتن لباس امتناع می کردند. بعد از ۳۵ روز خانواده مطلع شدند که فراز در یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه است. وی در طول مدت بازداشت، با مشکلاتی از قبیل لرزش پا، ضعف عصبی و عضلانی و مشکلات گوارشی مواجه شده است(خبرگزاری هرانا 26دی1401)

یزد؛ منا قدرت، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

آزادی این شهروند با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نیست (خبرگزاری هرانا 28دی1401).

المیرا رحمانی، شهروند بهائی در اصفهان بازداشت شد

شهروند بهائی ساکن اصفهان روز دوشنبه ۲۶ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی را ضبط کردندیک منبع نزدیک به خانواده این شهروند در تشریح نحوه بازداشت خانم رحمانی به هرانا گفت: “المیرا رحمانی صبح روز دوشنبه، توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد و ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل وی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، کتب مذهبی و ویولن سل او را با خود بردند(خبرگزاری هرانا.28دی1401)

حامی بهادری، شهروند بهائی به زندان تهران بزرگ منتقل شد

حامی بهادری، شهروند بهائی ساکن تهران از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. وی در تاریخ ۳۰ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودانتقال آقای بهادری به این زندان علیرغم سپری کردن ۸۸ روز بازداشت در زندان اوین صورت گرفته است. این شهروند بهائی روز شنبه ۳۰ مهر توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به این زندان منتقل شده بودیک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروند به هرانا گفت: “آقای بهادری از حق انتخاب وکیل محروم بوده و مجبور به استفاده از وکلای مورد نظر قوه‌ قضائیه شده است. او دارای مشکلات گوارشی بوده و نیاز به مراقبت های پزشکی ویژه دارد. با این حال در مدت بازداشت از امکانات لازم و خدمات پزشکی و درمانی مناسب محروم بوده است(خبرگزاری هرانا.28دی1401)

افزایش فشار و تداوم بازداشت بهائیان؛ نوازنده ارکستر اصفهان بازداشت شد

هم‌زمان با بازداشت گسترده شهروندان در رابطه با اعتراضات سراسری در ایران، فشار بر شهروندان بهائی و بازداشت آنها شدت گرفته و در تازه‌ترین رویداد، نوازنده ارکستر ملی اصفهان بازداشت شده استاین نوازنده جوان روز دوشنبه ۲۶ دی بازداشت شد و مأموران وسایل شخصی از جمله ساز ویولن سل او را نیز توقیف کردندالمیرا رحمانی متولد مهر ۱۳۷۳ در اصفهان و دانش‌آموخته هنرستان موسیقی این شهر و کارشناس رشته نوازندگی است و عضو ارکستر ملی اصفهان است و پیش از این از نواختن برای ارکستر ملی اصفهان منع شده (خبرگزاری هرانا.29دی1401)

بی‌خبری و ناپدیدشدن پویا صراف، زندانی بهایی در شیراز

بیش از یک ماه است که از پویا صراف، شهروند بهایی زندانی در سلول‌های انفرادی بازداشت‌گاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک صد هیچ خبری نیست. آخرین تماس تلفنی پویا با خانواده‌اش در تاریخ ۲۹ آذر بوده است و پس از این تماس، دیگر هیچ خبری از او نیست(خبرگزاری هرانا.30دی1401)

بردیا بصیری با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه، بردیا بصیری، همسر آیدا راستی، شهروند بهائی ساکن تهران، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی پیشتر در اواخر آذرماه در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودبردیا بصیری پیشتر در تاریخ ۲۶ آذرماه، در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت وی توسط ماموران، همراه با تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی از جمله لپ تاپ ها و تلفن های همراه والدین همسرش، آیدا راستی صورت گرفت(خبرگزاری هرانا.30دی1401)..

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

بازداشت یک شهروند آشوری به علت حمایت از معترضان

یک شهروند آشوری به نام «بیانکا زیا» از تاریخ ۵آذر۱۴۰۱ بازداشت، و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» تایید کرد که « بیانکا زیا»، زن جوان ساکن تهران، به علت انتشار پست و استوری‌های مرتبط با اعتراضات سراسری و همدلی با زنان معترض در در فضای مجازی، بازداشت شده است. این فرد آگاه می‌گوید: «بیانکا از یک ماه قبل در بند ۲۰۹ زندان تحت بازجویی است. حتی شب کریسمس هم اجازه ندادند در کنار خانواده‌اش باشد. او تنها یک مادر سالمند دارد که از شوک و ناراحتی بازداشت او توان راه رفتن را از دست داده و امکان حضور مقابل زندان اوین را ندارد. (ایران‌وایر 5 دی 1401)

آزادی یک شهروند آشوری معترض با قید وثیقه، پس از تحمل حدود یک ماه بازداشت

بیانکا زیا، شهروند آشوری معترض، که پنجم آذرماه، درپی یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بود، پس از تحمل حدود یک ماه حبس در اوین، با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، آزاد شد. دلیل یورش مأموران اطلاعاتی به منزل این شهروند آشوری در تهران،انتشار پست‌هایی در ایستاگرام در حمایت از خیزش ملی در ایران بوده‌است. خانم زیا در بند ۲۰۹ اوین بازداشت بوده‌است. دادگاه بارها مسیحیان را با چنین اتهاماتی، و بدون ارایه سندی و مدرکی، روانه زندان کرده‌است.(خبرگزاری هرانا.16دی1401)

بازداشت عبدالرضا(ماتیاس)علی حق نژاد، رهبر کلیسای خانگی، در یک گردهم‌آیی کریسمس

عبدالرضا(ماتیاس)علی حق‌نژاد، از رهبران کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران»، پنجم دی ماه ۱۴۰۱، در یک گردهمایی کریسمس در بندر انزلی، بازداشت، و به زندان لاکان رشت منتقل شد. این نوکیش، به دلیل فعالیت صلح‌آمیز دینی در حال تحمل شش سال حبس است ولی از اوایل تابستان سال گذشته به مرخصی فرستاده شد. همراه با این رهبر کلیسای خانگی، دو عضو کلیسا به نام‌های امیر و مسعود دستگیر و به زندان لاکان در حوالی رشت منتقل شدند. آناهیتا، همسر وی نیز یک هفته بعد، برای بازجویی به اداره اطلاغات بندر انزلی احضار و در آن مکان بازداشت، و به زندان لاکان منتقل شد.(خبرگزاری مسیحیان فارسی.17دی1401)

بازگشت حاجب مشهودکاری،نوکیش محبوس به زندان؛ادامه مرخصی سرپرست و پوررضازاده

مرتضی حاجب مشهودکاری، از اعضای کلیسای خانگی در رشت، که روز دوشنبه هفتم آذرماه ۱۴۰۱، با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به مرخصی از زندان فرستاده شده بود، ۱۹ دی ماه، به زندان لاکان رشت بازگشته است. یوحنا (احمد) سرپرست و ایوب (فرزین) پوررضازاده، دو عضو دیگر این کلیسای خانگی، با قرار وثیقه در مرخصی از زندان بسر می‌برند. این سه عضو کلیسای خانگی رشت، در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱، زمانی که به دلیل باور و فعالیت صلح آمیز دینی خود دوران محکومیت پنج ساله را در زندان سپری می‌کردند، مجدداً به دادگاه انقلاب احضار شدند و پرونده تازهای با اتهام «تبلیغ علیه نظام» برایشان گشود.(خبرگزاری ماده هجده.23دی1401)

ایران در رتبه هشتم جهان در آزار و جفای مسیحیان

در گزارش سالانه سازمان جهانی مسیحی «درهای باز» یا «اوپن دورز»، که روز چهارشنبه، ۲۸ دی ماه منتشر شده، جمهوری اسلامی ایران، هشتمین کشور «مسیحیت‌ستیز» در جهان است. ایران در گزارش سال گذشته در رتبه نهم قرار داشت و در سال پیش از ان نیز هشتمین کشور «مسیحیت‌ستیز» جهان بود. در فهرست سالانه دیدبان جهانی آزار مسیحیان که «درهای باز» منتشر کرده، کره شمالی بار دیگر به صدر جدول بازگشته است و سومالی، یمن در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اریتره، لیبی، نیجریه و پاکستان، پیش از ایران در لیست کشورهای مسیحیت ستیز قرار گرفته‌اند. افغانستان و سودان، در رتبه‌های نهم و دهم جای گرفته‌اند.(خبرگزاری ماده هجده.29دی1401)

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

نگرانی ها نسبت به وضعیت آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی در زندان اوین

آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی، روحانی منتقد علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از زمان دستگیری، کماکان در به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر میبرد. این در حالیست که وی از بیماری های کبدی رنج میبرد و در هفته پیش طی آخرین تماس با خانواده از اتمام داروهای مورد نیاز روزانه خود خبر داده است. گفتنی است که آقای معصومی تهرانی، روز یکشنبه ۲۴ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد؛ وی به دلیل فعالیت ها و نظرات خاص فقهی خود، بارها طعم برخوردهای امنیتی و قضایی در جمهوری اسلامی را چشیده است. ( شبکه کلمه، 4 دی 1401)

سید سروش، سید کرم و سید امین عباسی به بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل شدند

سید سروش عباسی، سید کرم عباسی و سید امین عباسی، شهروندان بازداشتی پیرو آیین یارسان از زندان دیزل آباد کرمانشاه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند. این شهروندان علیرغم گذشت ۲۹ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر برده و این موضوع نگرانی خانواده و نزدیکان آنها را در پی داشته است. پیشتر یک منبع مطلع در رابطه با وضعیت این شهروندان به هرانا گفته بود: “طی صحبت هایی که با مراجع قضایی صورت گرفته است قرار آزادی موقت این افراد در تاریخ ۵ الی ۶ آذرماه صادر شده بود، اما اداره اطلاعات درخواست کرده است قرار بازداشت آنها تمدید شود و دادستانی صحنه نیز با این موضوع موافقت کرده است.” این منبع مطلع افزوده بود: ” این سه پیرو آیین یارسان ۲۲ روز را در سلول انفرادی بسر برده اند و سپس به بخش اطلاعات و امنیت زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شده اند. از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت این افراد در دسترس نیست، موضوعی که نگرانی خانواده و نزدیکان آنها را در پی داشته است.” (هرانا.8 دی1401)

تداوم بازداشت سید معصوم رضوی شهروند یارسان در کرمانشاه

سید معصوم رضوی از شهروندان پیرو آئین یارسان، با گذشت ۴۵ روز از دستگیری کماکان در زندان دیزل آباد کرمانشاه در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند. (هرانا،12 دی1401)

انتقال سیاوش حیاتی به اداره اطلاعات کرمانشاه

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه متحد کُرد از زندان دیزل‌ آباد کرمانشاه به اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است. (هرانا،12 دی1401)

 

سه شهروند یارسان با تودیع قرار آزاد شدند

سید سروش عباسی، سید کرم عباسی و سید امین عباسی، شهروندان بازداشتی پیرو آیین یارسان، با تودیع قرار از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شدند. (هرانا،13 دی1401)

 

سیاوش حیاتی با تودیع قرار وثیقه از زندان دیزل‌ آباد کرمانشاه آزاد شد

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه متحد کُرد پس از ٣٣ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد. (هرانا،14 دی1401)

 

زندان اوین؛ آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی، روحانی منتقد ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. (هرانا،14 دی1401)

اعتراضات سراسری؛ شهروند یهودی با تودیع قرار آزاد شد.

هویت این شهروند ایرانی یهودی را “ال ناتان مسیح اسرائیلیان” احراز شده است از اوایل آبان ماه امسال در بازداشت به سر می برد روز شنبه هفته جاری با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.(خبرگزاری هرانا.20دی1401)

 

قم؛ بازداشت محمدرضا صالح زاده، از هواداران جریان “یمانی

محمدرضا صالح زاده، از هواداران جریان “یمانی” روز شنبه ۱۷ دی ماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات در قم بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد“بازداشت آقای صالح زاده در حالی صورت گرفته که از وضعیت سلامتی مناسبی برخوردار نیست. با این حال ماموران پس از دستگیری، او را به یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات قم منتقل کرده اند(خبرگزاری هرانا.23دی1401).”.

 

نگرانی و بی خبری از مظاهر حیدری، درویش زندانی

پس از آنکه در ۲۰ دی ماه، فایل صوتی «مظاهر حیدری»، درویش گنابادی از زندان منتشر شد، تماس تلفنی او قطع شده و بی خبری از وضعیت این زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، باعث نگرانی شدید خانواده او شده استحیدری در این فایل صوتی می‌گوید که پس از بازداشت توام با ضرب و شتم در ۱۴ دی ماه، در دادگاهی سه دقیقه‌ای محاکمه شده است. به گفته خودش، او را در بازداشت کتک زده‌ و مجبور به امضای اعترافات اجباری‌ کرده‌اند0خبرگزاری ایران وایر.26دی1401)..

 

استان همدان؛ بازداشت ۹ تن از هواداران عرفان حلقه

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه انصارالحسین در این خصوص گفت: “۹ نفر از فعالان فرقه عرفان حلقه در همدان و تویسرکان توسط سازمان اطلاعات سپاه دعوت، احضار و دستگیر شدند که پس از تفهیم اتهامات، پرونده قضایی آنها برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی ارسال شد(خبرگزاری هرانا.30دی1401).”

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 81 خبر که در طول دی ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دردی ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، مریم افتخار، اسفندیار سنگری، رضا شایگان، پوریا فرجی، قندیل دادخواه، داود لطفی، محمد مهدی خسرو پناه،عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، مهرنوش ایمانی چگنی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org