گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آذر ماه 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آذر 1401

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آذر 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

بازداشت یک روحانی اهل سنت در ایرانشهر

 

روز چهارشنبه ۲ آذرماه ماه ۱۴۰۱، مولوی فضل الرحمن ریگی روحانی اهل سنت، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در شهرستان ایرانشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران سپاه، بدون ارائه حکم قضایی این روحانی اهل سنت را بازداشت کرده اند. این روحانی اهل سنت در ماه رمضان سال گذشته نیز توسط پلیس راه زاهدان به خاش توسط ماموران اطلاعات بازداشت که پس از سه بدون اثبات جرم، به جزای نقدی محکوم شده بود. از وضعیت و محل نگهداری این روحانی اهل سنت تا لحظه تنظیم گزارش هیچ اطلاعی در دست نیست. ( شبکه کلمه،3 آذر 1401)

 

مولوی عبدالحمید : کشور به «بن بست» رسیده است

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه گفت: سیاست‌های ایران «در ۴۳ سال گذشته به بن‌بست رسیده» و «فریاد مردم نشان داده که با این سیاست‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد. مولوی عبدالحمید گفت: راهکار، زندانی‌کردن و کشتن معترضان نیست بلکه راه عاقلانه نشستن با مردم و دریافتن فریاد مردم است. مولوی عبدالحمید با اشاره به حوادث اخیر در استان کردستان، زنان و مردان این استان را از بهترین اقوام ایران خواند و خطاب به مسئولان گفت :حالا که مردم کردستان از مشکلات می‌نالند و اعتراض دارند، نباید هدف گلوله قرار بگیرند و نباید با آنان با خشونت رفتار شود. امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره برخورد با افراد بازداشتی گفت «بعضی گزارش‌ها از بدرفتاری با زندانیان و به‌خصوص زنان زندانی می‌رسد و حرف‌هایی گفته می‌شود که به زبان آوردنش برای من سنگین است. همه از خدا بترسیم. نگذاریم کسانی با زندانیان که اسیرند، بدرفتاری کنند. شکنجه خلاف قانون اساسی است .(  بی بی سی فارسی، 4 آذر 1401)

تهدید به برخورد با مولوی عبدالغفار نقشبندی توسط نهادهای امنیتی

همزمان با افزایش فعالیت های حق جویانه مولوی عبدالغفار نقشبندی در بلوچستان، نیروهای وابسته به سپاه و نهادهای امنیتی باری دیگر تهدید به برخورد با وی کرده اند. این خبر در حالیست که در تاریخ چهارشنبه ۲ آذر مرتضی نبات زهی، راننده حافظ عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک، در مغازه خود بازداشت شده بود؛ پس از پیگیری ها، وی آزاد شد. گفتنی است که روز پنجشنبه، ۳ آذر ۱۴۰۱، بیش از صد تن از علما، روحانیون، مدیران مدارس و ائمه جمعه شهرستان‌های راسک، آشار و سرباز از جمله ” مولوی عبدالغفار نقشبندی در یک نشست، حمایت قاطع خود را از مطالبات مردم انقلابی ایران اعلام کردند. ( شبکه کلمه ،6 آذر 1401)

 

مولانا موسی دژکام به اداره اطلاعات جاسک احضار و بازجویی شد

 

امام جمعه اهل سنت جاسک به دلیل حمایت از مولانا عبدالحمید و در اعتراض به کشتار معترضان در روز جمعه خونین زاهدان توسط جمهوری اسلامی به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. ماموران اداره اطلاعات جاسک وی را در صورت ادامه این روند تهدید به برخورد و احضار به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد کردند. گفتنی است، مولانا موسی دژکام در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز به اداره اطلاعات جاسک به دلیل انتقاد از جمهوری اسلامی به خاطر وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، گرانی و تورم احضار شده بود. (کمپین فعالین بلوچ، 7 آذر 1401)

مولانا گرگیج: قتل نفس گناه بزرگی است؛ اعدام نکنید

به گزارش شبکه جهانی کلمه؛ مولانا محمد حسین گرگیج عضو مجمع فقهي اهل سنت كشور و مدير دارالعلوم فاروقيه گاليكش، شيخ التفسير و از علماي سرشناس اهل سنت ايران در توییتی از اعدام های فله ای رژیم ولایت فقیه انتقاد کرد و قتل یک انسان را پس از شرک بزرگترین گناه نامید ایشان در توییتی نوشتند: “لذا حاکمیت نسبت به صدور و اجرای احکام اعدام عجولانه و از روی تعنت و احساسات اقدام نکند که نزد مخلوق محکوم و پیش خداوند باید پاسخگو باشند.”(کلمه ، 10 آذر 1401)

مولانا عبدالحمید: به اعترافات اجباری و اعدام پایان دهید

مدیر مدرسه دینی دارالعلوم و امام جمعه زاهدان از برخورد ناعادلانه و نابخردانه رژیم ولایت فقیه با معترضان در خیزش سراسری اخیر انتقاد کرد. (کلمه ، 10 آذر 1401)

تجمع اعتراضی اهل سنت بلوچ در زاهدان

به گزارش شبکه جهانی کلمه،امروز پنج شنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، جمعی از شهروندان اهل سنت بلوچ در میدان کوثر زاهدان، پس از فاش شدن بولتن خبرگزاری فارس در حمایت از شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید تجمع اعتراضی برگزار کردند. (کلمه ، 11 آذر 1401)

مولانا کوهی با احضار دوباره، به زندان مشهد بازگشت

مولانا فضل الرحمن کوهی که در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، به مرخصی آمده بود، دوباره احضار و به زندان مشهد بازگشت.(فعالین بلوچ ، 13 آذر 1401)

اختصاصی: «ارعاب و تهدید» مولوی عبدالحمید توسط حکومت ایران

رادیو فردا مطلع شده که حکومت ایران در هفته های اخیر اقدام به تهدید مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، بانفوذترین روحانی اهل سنت ایران و امام جمعه اهل سنت زاهدان، کرده است. (کلمه ، 13 آذر 1401)

مولوی عبدالحمید از حق بهائیان گفت و به قضات درباره صدور حکم محاربه برای معترضان هشدار داد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ ، نسبت به صدور احکام محاربه و اعدام برای بازداشت‌شدگان در جریان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی اظهار نگرانی کرد. او همچنین گفت: ما همه ایرانی هستیم. از زرتشتی و دراویش تا بهائی. آنها هم انسان و ایرانی‌اند و باید حق‌شان رعایت شود. (یک نهاد با هویت نامشخص،۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ )

درز یک خبر محرمانه؛ کلید خوردن طرح ترور مولانا عبدالحمید با سناريوى متهم کردن داعش

گفته می شود، طرح ترور مولانا عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در محافل امنیتی جمهوری اسلامی با سناريوى متهم کردن داعش در این ترور، کلید خورده است.منبع مذکور می گوید:”این خبر از منابع موثق به ما رسیده است که رژیم در پی چنین توطئه ای هست”.این خبر درحالیست که پیش از این نیز برخی از مسئولان امنیتی به مولانا عبدالحمید هشدار داده بودند که “افراد داعش قصد ترور شما را دارند”. (کلمه ، 16 آذر 1401)

انتقاد مدرسین انوارالحرمین پشامگ از نحوه بازداشت مولوی عبدالرئوف دشتی توسط مأموران نظامی در چابهار

جامعه مدرسین انوارالحرمین پشامگ امروز ( چهارشنبه، ۲۳ آذر ۱۴۰۱) با انتشار بیانیه ای نسبت به نحوه بازداشت موقت مولوی عبدالرئوف دشتی توسط مأموران نظامی در چابهار، واکنش نشان داد. این بیانیه، این نحوه بازداشت را گروگانگیری و هتک حرمت این عالم دینی توصیف کرد.بیانیه مذکور پرسیده: آیا با این روش می‌خواهید ترس را در‌ قلب مردم نهادینه کنید؟ یا نه قصد قدرت نمایی دارید؟این واکنش در حالیست که روز ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱، ماموران لباس شخصی اداره اطلاعات در چابهار، امام جمعه موقت جکیگور را بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند.گفته شده که مولوی دشتی با یکی از نزدیکان خود در یکی از خیابان های چابهار با خودرو در حال تردد بودند که نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات با سه خودروی پژو پارس و ۴۰۵ آنها را متوقف کردند. (کلمه ، 23 آذر 1401)

به نقل از منبع نزدیک به خانواده ریگی: مولوی عبدالواحد را جمهوری اسلامی به قتل رساند

یک منبع نزدیک خانواده نزدیک به مولوی عبدالواحد گفته که، مولوی عبدالواحد ریگی توسط جمهوری اسلامی به قتل رسیده است.به گفته این منبع، وی را کشتند تا به بهانه نقش جدایی‌طلب‌ها، هرچه بیشتر این استان را سرکوب کنند.این گفته ها در حالیست که پس از کشف پیکر این عالم اهل سنت، جمهوری اسلامی در مقام «خون‌خواه» پا به میدان گذاشت و ادعا کرد عاملان ترور را هنگام خروج از مرز بازداشت کرده است.این منبع نزدیک به خانواده مولوی ریگی گفت، نزدیکی مولوی عبدالواحد به حاکمیت جمهوری اسلامی را تایید کرد و گفت دقیقا دلیل ربودن و به قتل رساندن او همین موضوع بود؛ اما قاتل جمهوری اسلامی است. (ایران وایر، 23 آذر 1401 )

نامه ۸ زندانی سنی مذهب در زندان وکیل آباد مشهد به مقامات سازمان ملل

هشت تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با انتشار نامه ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نوشتند.آنها در بخشی از این نامه ضمن تاکید چند باره و رد اتهامات مطروحه علیه خود نوشته اند: “ما از تمامی این اتهامات ساختگی توسط ذهن بیمار وزارت اطلاعات و فیلم های ساختگی توسط آنها و صدا و سیمای فاسد حکومتی که حکم بازجو را دارند و افراد را مجبور به اعتراف میکنند، بری میباشیم.(کلمه ، 23 آذر 1401)

ماموستا سیف‌الله حسینی در جوانرود بازداشت شد

بامداد روز سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱، ماموستا سیف‌الله حسینی، امام جماعت مسجد خاتم الانبیاء شهر جوانرود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت کردند. این روحانی پس از بازداشت به بازداشتگاه سپاه نبی اکرم کرمانشاه منتقل شده است. برخی از منابع مطلع از انتقال این روحانی اهل سنت به تهران خبر داده اند. نیروهای امنیتی در حین ورود به منزل ماموستا سیف‌الله، دست خاتون قادری، همسر این روحانی را شکسته و وی بلافاصله به بیمارستان منتقل شده بود.(خبرگزاری شبکه کلمه.24اذر1401)

بازداشت عارف دهقانی، یکی از همراهان مولانا عبدالغفار نقشبندی

عارف دهقانی یکی از همراهان همیشگی مولانا عبدالغفار نقشبندی ظهر امروز (پنجشنبه،۲۴ آذر ۱۴۰۱) توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. یک منبع آگاه در شرح این رویداد به شبکه کلمه گفته است که ماموران ابتدا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس او را بازداشت کردند. این خبر در حالیست که بعد از احضار مولانا عبدالغفار نقشبندی به دادگاه ویژه روحانیت و عدم حضور وی در این دادگاه، فشار نیروهای امنیتی به خانواده و نزدیکان ایشان روز به روز بیشتر می‌شود.(خبرگزاری شبکه کلمه.25اذر1401)

درخواست ها برای بازگرداندن مولانا گرگیج به امامت جمعه آزادشهر

شهروندان و علما در بلوچستان، گلستان و کردستان بعد از گذشت یک سال از برکناری مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه آزادشهر خواستار بازگشت ایشان به شهر “آزاد شهر” هستند. در همین حال، کاک حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان با انتقاد از عزل مولانا گرگیج از امامت جمعه آزادشهر نوشته است: فردا که حکم غیر دینی و غیر قانونی عزل یک ساله‌ی جناب مولانا محمد حسین گرگیج از امامت جمعه آزادشهر پایان می یابد، اینجانب از ایشان می خواهم بار دیگر این وظیفه دینی را عهده دار شده و مردم آنجا را خوشحال و مستفید نمایند. مولانا گرگیج نیز در واکنش به عزل یکساله خود از امامت جمعه آزادشهر، با تاکید بر اینکه عزل او به علت دفاع از ساحت خلیفه دوم عمر ابن خطاب بوده، گفته است:” خواسته بنده این بود به آن‎حضرت توهین نکنید و در آن سخنرانی، یک چالش علمی مطرح کردم اما دوستان بجای پاسخ منطقی و علمی، بنده را از امامت جمعه آزادشهر برکنار کردند. مولانا گرگیج از سویی دیگر با حمایت از مردم انقلابی، خواهان آزادی معترضان و روحانیون اهل سنت بازداشت شده و افزود:” ماموستایانی که در کردستان احضار و بازداشت شدند باید آزاد شوند، متأسفانه هنگام بازداشت یک عالم سرشناس اهل سنت در جوانرود، دست همسر وی شکسته می شود”. (خبرگزاری شبکه کلمه.27اذر1401)

احضار ماموستا عبدالجبار لطفی به دادگاه ویژه روحانیت به دلیل حمایت از خیزش مردم ایران

ماموستا عبدالجبار لطفی مدرس و امام جمعه وجماعت مسجد جامع ارشاد سنندج، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. این روحانی اهل سنت در طول خیزش مردمی اخیر، تمام قد حامی مردم شریف ایران بوده و مواضعی بسیار صریح و روشن در حمایت از اعتراضات و انقلاب اخیر مردم، داشته است. ماموستا عبدالجبار لطفی خواندن دومین بیانیه‌ای اعتراضی ماموستایان سنندج و دهگلان را در ۲۴ آذر به عهده گرفت و بعد از این بیانیه‌‌ی بسیار محکم و شدیدالحن در اعتراض به اعدام جوانان وطن و نفی حکم محاربه، به دادگاه ویژه ی روحانیت همدان احضار شده است.(خبرگزاری شبکه کلمه.27اذر1401)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

تداوم بازداشت میلاد سنایی، شهروند بهائی در ساری

 

روز دوشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱، میلاد سنایی، شهروند بهائی کماکان در بازداشت به سر میبرد و از حق ملاقات با خانواده محروم است. دلیل بازداشت او صرفا انتشار چند استوری در اینستاگرام عنوان شده است. نیروهای اطلاعاتی در تلاش برای گرفتن اعتراف اجباری یا به قول خودشان «همکاری» او هستند. تاکنون به وکیل آقای سنایی اجازه‌ ملاقات داده نشده است و علاوه بر آن وکیل مدافع ایشان از دسترسی و مطالعه‌ پرونده‌ نیز محروم مانده است. میلاد سنایی، شهروند بهائی ساکن ساری روز سه شنبه ۳ آذر توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، شماری از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه و لپ تاپ را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا، 1آذر 1401)

تداوم بازداشت لیلی کرمی و پویا صراف، شهروندان بهائی

صبح روز دوشنبه ۳۰آبان۱۴۰۱، جلسه دادگاه «مهوش شهریاری (ثابت)» و «فریبا کمال آبادی» در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری، به‌صورت غیرعلنی و با حضور وکلای متهمان برگزار شد. این دو شهروند بهایی، متهم به اداره جمعیت تحت عنوان فرقه انحرافی (مراد جامعه بهایی ایران است) با هدف بر هم زدن امنیت کشور متهم هستند. جامعه جهانی بهایی بارها این ادعا را تکذیب کرده است و عنوان کرده که فریبا کمال آبادی و مهوش ثابت، از اعضای گروه پیشین موسوم به «یاران ایران» بودند، یک هیات غیررسمی که در گذشته به امور جامعه بهایی رسیدگی می‌کرد و منحل شده است. مهوش ثابت و فریبا کمال آبادی در ۹مرداد۱۴۰۱، پس از یورش ماموران امنیتی به منازل ده‌ها شهروند بهایی و دستگیری تنی چند از ایشان، دستگیر شده‌ و از آن زمان تا کنون در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت هستند. این دو شهروند بهایی پس از ۱۱۰ روز بازداشت موقت، برای نخستین‌بار موفق به دیدار خانواده‌های خود در راهروهای دادگاه شدند. ( ایران وایر؛ 1آذر 1401)

 

بازداشت ساناز تفضلی، شهروند بهایی در مشهد

صبح روز سه‌شنبه ۱آذر ۱۴۰۱، یک شهروند بهایی ساکن مشهد به نام «ساناز تفضلی(روحی)» هنگامی‌که در اتومبیل شخصی در حال تردد در شهر بوده، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. سپس ماموران به همراه نامبرده به منزلش رفته و پس از بازرسی محل و ضبط وسایل شخصی مانند لپ تاب و تلفن همراه و کتب مذهبی، او را به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند. تا زمان انتشار خبر، از محل نگه‌داری و اتهام ساناز تفضلی اطلاعی در دست نیست. ( ایران وایر، 1 آذر 1401)

 

تداوم بازداشت آیدا راستی و سپهر ضیائی، شهروندان بهائی در زندان اوین

آیدا راستی قلاتی و سپهر ضیائی شهروندان بهائی ساکن تهران با گذشت حدود ۲ ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند. این شهروندان بهائی از حق دسترسی به وکیل محروم هستند. بازجویی خانم راستی از ۸ روز پیش تمام شده و این شهروند بهائی کماکان از حق دسترسی به وکیل محروم است. در زندان به او گفتند که وثیقه یک میلیاردی برایش تعیین شده، اما مسئولان تاکنون از اعلام و قبول وثیقه خودداری کردند. آقای ضیائی نیز از حق ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم است. او هر هفته فقط یکبار با خانواده خود تماس کوتاهی دارد. سپهر ضیائی، روز شنبه ۲ مهر و آیدا راستی قلاتی، روز چهارشنبه ۶ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ماموران در زمان بازداشت این شهروندان، ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود بردند. ( هرانا، 2 آذر 1401)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی حامی بهادری، شهروند بهائی در زندان اوین

حامی بهادری، شهروند بهائی ساکن تهران، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سرمیبرد. وی در تاریخ ۳۰ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. آقای بهادری در این مدت تنها ۴ تماس خیلی کوتاه با همسرش داشته. او از حق انتخاب وکیل محروم است و مجبور به استفاده از وکلای مورد نظر قوه‌ قضائیه شده است. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. با این حال پرونده وی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین، ریاست محمود حاج مرادی در دست بررسی قرار دارد. حامی بهادری، ۲۶ ساله روز شنبه ۳۰ مهر توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاهی امنیتی در زندان اوین منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل شماری از لوازم شخصی او و اعضای خانواده اش را ضبط کرده و با خود بردند.( هرانا، 2 آذر 1401)

 

تداوم بازداشت کامیار حبیبی، شهروند بهائی بیمار در زندان قزلحصار

کامیار حبیبی، شهروند بهائی ساکن کرج با گذشت ۷۳ روز از زمان دستگیری کماکان در زندان قزلحصار کرج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. آقای حبیبی علیرغم نیاز پزشکی با کارشکنی مسئولان زندان از دسترسی به داروهای مورد نیاز خود محروم مانده است. باوجود ابتلای آقای حبیبی به بیماری پانیک عصبی و پیگیری‌ و اقدامات مکرر خانواده‌ برای رساندن داروهای مورد نیاز وی، مسئولان زندان از پذیرفتن داروهایش امتناع میکنند. اتهامات و مصادیق اتهامات مطروحه علیه آقای حبیبی تبلیغ علیه نظام، تالیف کتاب موسیقی جهت تبلیغ بهائیت، تدریس موسیقی جهت تبلیغ بهائیت و نفوذ در مهدکودک‌ها برای برهم‌زدن امنیت کشور در آینده عنوان شده است. این اتهامات در حالی مطرح است که تمام مجموعه‌های تالیفی کامیار حبیبی همواره قانونی و دارای مجوزهای لازم بوده‌اند. کیفرخواست پرونده وی به صورت محرمانه صادر شده است و قاضی مربوطه جهت پاسخگویی حضور ندارد.( هرانا، 2 آذر 1401)

 

بشیر اله وردی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

روز پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، بشیر اله وردی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. ماموران امنیتی حین بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند. تا لحظه تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست. ( هرانا.3 آذر1401 )

 

تداوم بازداشت و ممنوع ملاقاتی سپهر ضیایی، شهروند بهایی

با گذشت بیش از شصت روز از بازداشت سپهر ضیایی، این شهروند بهایی هم‌چنان بلاتکلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین نگه داشته شده است. مراجعات مکرر خانواده ضیایی به دادسرای اوین در دو ماه گذشته هیچ ثمری نداشته و اتهام او هم‌چنان نامشخص است. ضیایی از حق دسترسی به وکیل هم در طی دوران بازداشت محروم بوده است. این شهروند ۶۲ ساله بهایی از زمان بازداشت تا کنون از دیدار خانواده‌اش محروم بوده و فقط هفته‌ای یک بار تماس تلفنی چند دقیقه‌ای با خانواده‌ داشته است. (ایران وایر 3 آذر1401)

 

نامه اعتراضی پیام ولی، شهروند بهائی از زندان قزلحصار کرج

پیام ولی، شهروند بهائی محبوس در زندان قزلحصار کرج در نامه ای سرگشاده خطاب به ریاست شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج، نسبت به بازداشت غیرقانونی و اتهامات انتسابی خود اعتراض کرد. وی پیشتر در تاریخ ۲ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای ولی در بخشی از این نامه ضمن اعلام زمان رسیدگی به اتهامش که در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۷ و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب برگزار میشود، خطاب به ریاست این شعبه در رابطه اتهامات انتسابی خود نوشت: “بازپرس مربوطه بدون توجه به دفاعیات بنده کیفرخواست را صادر و به دادگاه ارسال نموده است (هرانا.4 آذر1401 )

 

تداوم بازداشت سامان خادم، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز


سامان خادم، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد. آقای خادم با دستور بازپرس از دسترسی به وکیل انتخابی محروم است. آقای خادم در تاریخ ۲۱ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد این شهر منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل کرده و برخی از وسایل شخصی ازجمله تلفن همراه، لپتاپ، تبلت، کتاب او را ضبط کرده و با خود بردند. به گفته یک منبع مطلع در زمان دستگیری ۹ مامور مسلح وارد منزل این شهروند بهائی شده اند. پس از چند روز بی خبری نهایتا مشخص شد که او به زندان عادل آباد منتقل شده. خانواده آقای خادم بارها به نهادهای امنیتی مراجعه کرده و پیگیر وضعیت او شده اند با این حال تاکنون به دلیل ممانعت بازپرس ویژه جرائم امنیتی شیراز، سیدمحمد خسروانی امکان دسترسی به وکیل برای او فراهم نشده است. خسروانی گفته تنها وکلای تبصره ماده چهل و هشت میتوانند در این پرونده وارد شوند و وکلای انتخابی را نمیپذیرد.(هرانا 4 آذر1401 )

 

میلاد سنایی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز چهارشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۱، میلاد سنایی، شهروند بهائی ساکن ساری با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. آزادی آقای سنایی با تودیع قرار یک میلیارد تومانی، به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. میلاد سنایی، شهروند بهائی ساکن ساری روز سه شنبه ۳ آبان توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، شماری از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه و لپ تاپ را ضبط کرده و با خود بردند. آقای سنایی در طول دوران بازداشت از حق ملاقات و دسترسی به وکیل محروم مانده بود .(هرانا  4 آذر1401 )

 

تداوم بازداشت لیلی کرمی و پویا صراف، شهروندان بهائی

لیلی کرمی، شهروند بهائی ساکن شیراز علی‌رغم گذشت بیش از ۳۰ روز از زمان بازداشت، در زندان عادل آباد شیراز در بلاتکلیفی بسر می‌برد. پویا صراف، شهروند بهائی ساکن کرج نیز با گذشت ۲۶ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت است. به گفته یک منبع مطلع: “آقای صراف پس از بازداشت به شیراز منتقل شده و در دو هفته گذشته تماسی با خانواده خود نداشته است. پیگیریهای خانواده در خصوص وضعیت وی و روند پرونده تاکنون به نتیجه نرسیده است. تنها میدانیم او را از کرج دستگیر و برای بازجویی به شیراز برده اند. خانم کرمی نیز علی‌رغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در بند قرنطینه‌ زندان عادل آباد شیراز در بلاتکلیفی بسر می‌برد. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

(هرانا 7 آذر1401 )

بازداشت نیما مهین بخت، شهروند بهائی در ساری

روز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱، نیما مهین بخت، شهروند بهائی ساکن ساری بازداشت شد. وی ساعت ۱۲ ظهر، توسط نیروهای لباس شخصی در خیابان ورزش بازداشت و با یک خودرو سمند به مکان نامعلومی منتقل شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. محل کسب این شهروند بهایی از سال ۹۵ توسط اداره اماکن ساری و به دستور دادستان کل مازندران پلمب شده است. (هرانا.7 آذر1401)

بازداشت همایون خانلری، شهروند بهائی در رشت

روز سه شنبه ۸ آذرماه، همایون خانلری شهروند بهائی ساکن رشت توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش محل کار و منزل، شماری از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپ تاپ را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا، 10 آذر1401)

 

بازداشت نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی جهت اجرای حکم حبس

نسیم کاشانی نژاد، شهروند بهائی ساکن شیراز روز دوشنبه ۳۰ آبان، جهت اجرای محکومیت ۶ ماهه خود در منزل شخصی اش واقع در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. (هرانا، 11 آذر1401)

نگرانی از احتمال سناریوسازی جمهوری اسلامی علیه پویا صراف، زندانی بهایی

پویا صراف  شهروند ۳۳ ساله بهایی و پدر یک کودک چهار ساله  در ۱۱ آبان ۱۴۰۱، در برابر چشمان فرزند کوچکش توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در کرج بازداشت شد. ماموران امنیتی ابتدا محل کار پویا در کرج را بازرسی کردند، سپس با او به منزلش رفتند و بعد از بازرسی وسایل شخصی او و همسرش، پویا را بازداشت و به زندان کرج منتقل کردند. سه روز بعد از بازداشت، پویا صراف بدون اطلاع خانواده به شیراز منتقل شد. (یک نهاد با هویت نامشخص،14 آذر ماه 1401)

روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی بازداشت شدند

روز یکشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.ماموران امنیتی حین بازداشت، منزل این شهروندان را تفتیش و برخی از لوازم شخصی آنها و دیگر اعضای خانواده از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب مذهبی آنها را ضبط کرده و با خود برده اند. ماموران پس از بازرسی منزل خانم ایمانی به منزل خانم سلطان محمدی رفته و آنجا را هم را تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی آنها و اعضای خانواده هایشان را ضبط می‌کنند.

(هرانا، 13 آذر1401 )

 

وصال ممتازی، شهروند بهائی بازداشت شد

وصال ممتازی، شهروند بهائی روز سه شنبه ۱۵ آذرماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد.روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱، منزل وصال ممتازی و آنیسا سمیعیان، زوج بهائی ساکن در رشت توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. در جریان این بازرسی، ماموران برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپتاپ این شهروندان را ضبط کرده و با خود بردند.

لازم به ذکر است، پیش از این آقای ممتازی به دلیل اعتقاد به آیین بهائی اواسط خرداد ماه سال ۸۹ هنگام امتحانات پایان ترم از دانشگاه بین المللی قزوین اخراج شده بود. (هرانا، 15 آذر1401 )

 

فربد علوی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری روز یکشنبه ۱۳ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل و محل کسب وی، برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.ماموران همچنین ضمن تفتیش منزل و محل کسب آقای علوی، برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب وی را ضبط کرده و با خود بردند. این شهروند بهائی پس از سه روز طی تماس تلفنی کوتاهی با خانواده و نزدیکانش از انتقال خود به زندان اوین خبر داده است.
(هرانا، 13 آذر1401 )

 

بازداشت یک زوج بهایی و یازده هفته زندان بدون اتهام مشخص

یک ماه قبل، خبری مبنی‌بر ضرب‌و‌شتم بی‌دلیل «مجید توکلی»، فعال سرشناس دانشجویی در بند ۲۴۱ زندان اوین و انتقال او و چند زندانی دیگر به سلول انفرادی منتشر شد.چندی قبل مشخص شد که ضرب‌و‌شتم و انتقال مجید توکلی، به خاطر حمایت او از یک هم‌بندی بهایی به نام «آرش زمانی» در برابر فحاشی و برخورد فیزیکی شدید نگهبانان بوده است. آرش زمانی فراهانی، یکی از ده‌ها شهروند بهایی است که در طی اعتراضات مردمی دستگیر شده‌ است. او و همسرش، «ارمغان ذبیحی مقدم»، ساعت دو و نیم بامداد ۲مهر۱۴۰۱، با هجوم ماموران امنیتی به منزل شخصی‌شان در تهران بازداشت شدند و تاکنون، بلاتکلیف در زندان نگه داشته شده‌اند. (یک نهاد با هویت نامشخص 22 آذر ماه 1401)

 

کامیار حبیبی، عفیف نعیمی و سامان استوار، شهروندان بهائی آزاد شدند

روز سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱، کامیار حبیبی، عفیف نعیمی و سامان استوار، شهروندان بهائی، از زندان قزلحصار کرج آزاد شدند.

تا زمان تهیه این گزارش از شرایط آزادی این شهروندان اطلاعی در دست نیست. (هرانا، 22 آذر 1401 )

 

بازداشت پویا نوروزی، شهروند بهایی در شیراز

بنا به گزارش رسیده ، ساعت دو و نیم بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۰ آذر۱۴۰۱، ماموران امنیتی به محل کسب یک شهروند بهایی به نام پویا نوروزی در شهر شیراز یورش برده و دوربین مداربسته مغازه را ضبط کردند. سپس به منزل او رفته و پس از ضبط بعضی وسایل الکترونیکی وکتاب‌ها، پویا نوروزی را هم بازداشت و به محل نامعلومی منتقل می‌کنند. در طی هفته‌های گذشته، تعدادی از شهروندان بهایی در شهر شیراز دستگیر شدند از جملهاین شهروندان که هنوز در بازداشت هستند می‌توان از لیلی کرمی، سامان خادم، فرازحقیقت جو و پویا صراف (منتقل شده از کرج) نام برد. (ایران وایر، 20 آذر 1401 )


تداوم بازداشت پروا بهداد، شهروند بهائی در زندان دولت آباد اصفهان

پروا بهداد، شهروند بهائی با گذشت یک ماه از زمان بازداشت، همچنان در زندان دولت آباد اصفهان در بلاتکلیفی بسر میبرد. این شهروند روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت خانم بهداد گفت:علیرغم پیگیری های خانواده، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده وی امتناع می کنند. خانم بهداد پس از گذشت ۲۱ روز از زمان دستگیری و تحمل سلول انفرادی، به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شد. (هرانا، 23 آذر 1401 )

 

تداوم بازداشت ۲ شهروند بهائی در تهران و رشت

 

حامی بهادری، شهروند بهائی ساکن تهران با گذشت بیش از پنجاه روز از زمان دستگیری کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. همچنین علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان بازداشت همایون خانلری، شهروند بهائی ساکن رشت مسئولان از ارائه هرگونه پاسخ شفافی در خصوص وضعیت و محل نگهداری او امتناع می کنند. یک منبع مطلع در خصوص آقای خانلری به هرانا گفت: “علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت و محل نگهداری او امتناع می کنند. خانواده وی صرفا متوجه شدند که پرونده آقای خانلری در شعبه چهارم بازرسی دادگاه انقلاب رشت در جریان است. ماموران در زمان بازداشت پس از تفتیش منزل همایون خانلری، برای انتقال لوازم شخصی ضبط شده برگه‌ای جهت امضاء به‌ همسر آقای خانلری دادند که در پایین این برگه نوشته شده بود، «این اقلام به جرم بهائیت ضبط شده است.»” حامی بهادری، شهروند بهائی ساکن تهران نیز با گذشت بیش از پنجاه روز از زمان بازداشت، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بلاتکلیفی بسر می‌برد.(خبرگزاری هرانا.24اذر1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی پیام ولی، شهروند بهائی در زندان قزلحصار کرج

پیام ولی، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۸۲ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان قزلحصار کرج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. وی مجددا با نگارش نامه ای خطاب به ریاست دادگاه انقلاب کرج، نسبت به بازداشت و اتهامات انتسابی خود اعتراض کرد. یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت این شهروند بهائی به هرانا گفت: “پس از انتشار فایل های صوتی آقای ولی، او از حق برقراری تماسی تلفنی با خانواده و نزدیکان خود محروم شده است. همچنین به دلیل آنچه عدم همکاری با بازجو گفته شده از تعیین قرار وثیقه جهت آزادی موقت وی جلوگیری میشود.” به گفته این منبع آگاه آقای ولی به “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ آئین بهائی، تبلیغ علیه شرع مقدس اسلام، ارتباط و همکاری با رسانه های خارجی از طریق مصاحبه و ارسال اخبار نقض حقوق بشر و تحریک مردم برای ایجاد اعتراضات جاری از طریق فضای مجازی” متهم شده و از حق دسترسی به وکیل محروم است. همچنین “ماموران امنیتی در تلاش برای اخذ اعتراف اجباری از آقای ولی هستند.”(خبرگزاری هرانا.25اذر1401)

لیلی کرمی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

لیلی کرمی، شهروند بهائی ساکن شیراز روز سه شنبه ۲۳ آذر با تودیع قرار وثیقه از زندان عادل آباد این شهر آزاد شد. وی اوایل آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ شیراز منتقل شد. آزادی خانم کرمی با تودیع قرار وثیقه به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. این شهروند بهائی روز چهارشنبه ۴ آبان ماه، توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ انتقال یافت. او نهایتا به بند قرنطینه‌ زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود.(خبرگزاری هرانا.25اذر1401)

 

محرومیت از تماس و ملاقات؛ گزارشی از آخرین وضعیت مهوش ثابت در زندان اوین

مهوش ثابت (شهریاری) از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، که در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر میبرد، از ملاقات و تماس با خانواده محروم است. وی به تازگی توسط دادگاه انقلاب تهران تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است. “بیش از ۵۰ روز است که خانواده وی از وضعیت او بی خبر هستند و فقط در روز برگزاری دادگاه با او دیدار داشتند. تداوم نگهداری در بازداشتگاه امنیتی بعد از صدور حکم و این بی خبری، باعث افزایش نگرانی خانواده ثابت شده است.” چندی پیش مهوش ثابت (شهریاری) و فریبا کمال آبادی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری هر کدام به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شدند. مهوش ثابت (شهریاری) از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، روز یکشنبه ۹ مردادماه امسال، همزمان با شماری از شهروند بهائی، دیگر در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در این روز منازل دستکم ۳۷ شهروند بهائی دیگر مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.(خبرگزاری هرانا.27اذر1401)

زندان اوین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی فربد علوی، شهروند بهائی

فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری، علیرغم گذشت ۱۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. “پرونده فربد به شعبه دوم دادسرای اوین به ریاست محمود حاج مرادی ارجاع داده شده است. خانواده وی طی روزهای اخیر جهت پیگیری وضعیت فرزندشان و کسب اطلاع ازاتهامات مطروحه علیه وی به تهران آمده اند؛ اما علیرغم مراجعات مکرر آنها به دادسرا، مسئولان از ارائه پاسخی روشن به خانواده این شهروند بهائی خودداری می کنند.” فربد علوی، شهروند بهائی ساکن ساری روز یکشنبه ۱۳ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی او از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب وی را ضبط کرده و با خود بردند. وی پس از سه روز طی تماس تلفنی کوتاهی با خانواده و نزدیکانش، از انتقال خود به زندان اوین خبر داد.(خبرگزاری هرانا.27اذر1401)

بردیا بصیری در تهران بازداشت شد

بردیا بصیری، همسر آیدا راستی، شهروند بهائی بازداشتی، شامگاه شنبه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی او و خانواده وی را ضبط کرده و با خود بردند. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “۶ نیروی لباس شخصی با مراجعه به منزل آقای بصیری، ضمن تفتیش منزل، او را بازداشت کردند. ماموران برخی لوازم شخصی از جمله لپ‌تاپ‌های مهمانان و تلفن‌های همراه والدین همسرش، آیدا راستی، را ضبط کرده و با خود بردند”. این منبع مطلع افزود: “آیدا راستی، شهروند بهائی و همسر آقای بصیری پس از شنیدن خبر بازداشت همسرش دچار حمله‌ شدید عصبی شده و مسولان زندان قرچک ورامین به ناچار او را با ویلچر به بهداری زندان منتقل کردند”.(خبرگزاری هرانا.28اذر1401)

 

پروا بهداد، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱، پروا بهداد، شهروند بهائی ساکن اصفهان از زندان دولت آباد این شهر آزاد شد. خانم بهداد در تاریخ ۲۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و پس از گذشت ۲۱ روز از زمان دستگیری و تحمل سلول انفرادی، به زندان دولت آباد اصفهان منتقل شده بود.(خبرگزاری هرانا.28اذر1401)

فراز حقیقت جو، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

امروز شنبه ۱۹ آذرماه، فراز حقیقت جو، شهروند بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. ماموران پس از بازداشت منزل او را مورد تفتیش قرار داده و برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند. “ساعت ۴ بعداز ظهر امروز ۱۹ آذر، آقای حقیقت جو در محل کارش توسط ماموران لباس شخصی بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. ماموران پس از دستگیری منزل شخصی وی را مورد تفتیش قرار داده و لوازم الکترونیکی از جمله تلفن های همراه، لپ تاپ و مدارک او را ضبط کرده و با خود برده اند.”(خبرگزاری هرانا.28اذر1401)

 

تداوم بازداشت ارمغان ذبیحی مقدم، شهروند بهائی در زندان اوین

ارمغان ذبیحی مقدم، شهروند بهائی علیرغم گذشت حدود ۳ ماه از زمان دستگیری، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. یک منبع مطلع در خصوص شرایط نگهداری خانم ذبیحی در سلول بازداشتگاه امنیتی ۲۰۹ به هرانا گفت: “خانم ذبیحی جای مناسبی برای خواب ندارد و شب‌ها روی زمین سرد می‌خوابد که شرایط حاکم سبب شدت‌ گرفتن کمردرد او شده و حتی از حضور در هواخوری نیز محروم است. در حالی است که دسترسی به هواخوری یکی از بدیهی ترین حقوق بازداشتی حتی درون این بازداشتگاه است.” ارمغان ذبیحی مقدم به همراه همسرش آرش زمانی فراهانی، روز شنبه ۲ مهرماه در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.(خبرگزاری هرانا.29اذر1401)

گزارشی از آخرین وضعیت سیامک هنرور، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز

سیامک هنرور، شهروند بهائی کماکان دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکند. وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز مجموعا به ۳ سال و ۲۷ روز حبس تعزیری محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری به عنوان مجازات اشد در خصوص این شهروند بهائی قابل اجرا است“آقای هنرور یک ماه پس از حضور در زندان جهت گذراندن دوران محکومیت خود درخواست پابند الکترونیکی کردند که علیرغم وعده مساعد دادیار اجرای احکام پس از سه ماه از طرف مسئولین زندان با درخواست او مخالفت شد. وی همچنین برای بار دوم این درخواست را مطرح کردند که در تاریخ ۲۰ آذر ماه مجددا با درخواست او مخالفت شد(خبرگزاری هرانا.29اذر1401).”.

منا قدرت، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه، منا قدرت، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در یزد بازداشت شد. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱، منا قدرت، شهروند بهائی بازداشت شد. “خانم قدرت در خیابان توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه یزد منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل وی، شماری از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و کتاب ها را ضبط کرده و با خود برده اند.”(خبرگزاری هرانا.30اذر1401)

 مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

تبرئه سه نوکیش زندانی از اتهامی مشابه در پرونده‌ای جدید
طبق گزارش رسیده به «ماده ۱۸»، محکومیت مرتضی حاجب مشهودکاری، که به همراه احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده، به دلیل باور و فعالیت صلح آمیز دینی، به پنج سال زندان محکوم شده بود، به دو سال و نیم تقلیل یافته‌است. این سه نوکیش زندانی همچنین از اتهامی مشابه در پرونده جدید تبرئه شدند. ( هرانا، 9 آذر 1401)

ناصر نورد گل‌تپه، از «جفای» زندان تا وداع با مادری که چشم انتظارش بود

ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی که به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی، حدود پنج سال زندانی بوده، در پیامی در مورد درگذشت مادرش، نوشته مادرم همیشه منتظر من بود و دعا همیشگی من در داخل زندان این بود که خداوندا مادرم را سلامت نگه دار که یک بار دیگر بتوانم او را ببینم. ( ماده ۱۸، 15 آذر 1401)

مرخصی ده روزه یوحنا سرپرست، نوکیش زندانی، با قرار وثیقه

یوحنا (احمد) سرپرست، از اعضای زندانی یک کلیسای خانگی، روز دوشنبه، ۲۸ آذرماه، با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی، به مدت ده روز به مرخصی فرستاده شده‌است. دادگاه انقلاب رشت در فروردین ماه، آقای سرپرست، و دو عضو دیگر کلیسای خانگی در رشت، مرتضی حاجب مشهودکاری، و ایوب (فرزین) پوررضازاده، را از بابت اتهاماتی از جمله «تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور»، به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی به استناد ماده ۵۰۰ مکرر محکوم کرده بود. این سه عضو کلیسای خانگی رشت، در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱، زمانی که به دلیل باور و فعالیت صلح آمیز دینی خود دوران محکومیت پنج ساله را در زندان سپری می‌کردند، مجدداً به دادگاه انقلاب احضار شدند و پرونده تازهای با اتهام «تبلیغ علیه نظام» برایشان گشود.(خبرگزاری مسیحیان.30اذر1401)

 

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

سیاوش حیاتی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان توسط شعبه ۵ دادگاه انقلاب کرمانشاه مستقر در اسلام‌آباد غرب به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با تلویزیون و رسانه‌های معاند و نیز خطاب کردن کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر و ظالم خواندن نظام جمهوری اسلامی ایران” با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین یکی دیگر از اتهامات وارده به آقای حیاتی “تحریک مردم به کشتار و جنگ به قصد بر هم زدن امنیت کشور ” بوده که دادگاه به دلیل فقدان ادله اثباتی جهت اقناع وجدانی و همچنین با لحاظ اصل برائت مستند به اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری حکم به برائت وی از اتهام انتسابی داده است. ( هرانا، 4 آذر 1401)

خیرالله حق جویان از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد

روز یکشنبه ۶ آذر ماه، خیرالله حق جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد. آزادی آقای حق چویان همزمان با چهاردمین روز اعتصاب وی در زندان صورت گرفته است. این شهروند از زمان بازداشت تاکنون در اعتصاب بسر میبرد. خیرالله حق جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان توسط دادگاه انقلاب صحنه از بابت اتهامات ”توهین به مقامات و تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده بود. یازده ماه از این محکومیت به حالت تعلیق در آمده است.(هرانا 6 آذر 1401)

علی نظری و علی دکه ای آزاد شدند

دو تن از پیروان آیین یارسان در شهرستان صحنه، آزاد شدند. هویت این شهروندان سید علی دکه ای و علی نظری توسط هرانا احراز شده است. تا کنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان و شرایط آزادی آنان اطلاعی در دست نیست. سید علی دکه ای و علی نظری روز جمعه ۲۷ آبان ماه در جریان مراسم سالگرد جان باختن خلیل عالی‌ نژاد یکی از چهره های سرشناس آیین یارسان به همراه ده ها تن دیگر توسط نیروهای امنیتی در شهرستان صحنه بازداشت شدند. (هرانا.7 آذر1401)

اقلیت‌های دینی و انقلاب: تهدید، سرکوب، مقاومت و اعتراض

گزارش‌های متعددی از بازداشت و تهدید افراد متعلق به اقلیت‌های دینی و مذهبی از جمله یهودیان، دراویش، آشوریان و پیروان دین یارسان، که در اعتراضات و خیزش ملی شرکت داشته‌اند، منتشر شده‌است.(هرانا ، 9 آذر 1401)

اعتراضات سراسری؛ سه شهروند یهودی بازداشت شدند

سه شهروند یهودی ایرانی در رابطه با اعتراضات سراسری در ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (هرانا ، 9 آذر 1401)

ساوه؛ سید کرم عباسی، شهروند یارسان بازداشت شد

سید کرم عباسی، شهروند پیرو آئین یارسان امروز پنجشنبه ۱۰ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در ساوه همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. (هرانا ، 11 آذر 1401)

بی‌خبری از سرنوشت ٤ عضو هیئت مدیره مجمع مشورتی فعالان یارسان

سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، علی نظری و کاکی فرزاد الماسی، از اعضای مجمع مشورتی یارسان و سه همراه آن‌ها به نام‌های سید سروش عباسی، روزبه حیاتی و محمد قبولی بازداشت شده‌اند که علیرغم آزادی ٣ تن از آن‌ها، سرنوشت ۴ شهروند دیگر نامعلوم است. (هرانا ، 11 آذر 1401)

تداوم بازداشت ۷ شهروند یارسان در کرمانشاه

نوشاد طاهری، سید فریبرز شاه ابراهیمی، سید فرهاد ذالنوری، سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، کاکی فرزاد الماسی و سید سروش عباسی ۷ تن از شهروندان پیرو آئین یارسان، کماکان در کرمانشاه در بازداشت به سرمیبرند. (هرانا ، 13 آذر 1401)

تداوم بازداشت؛ سید سروش عباسی شهروند یارسان دست به اعتصاب زد

روز سه شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱، سید سروش عباسی، شهروند یارسان در اعتصاب بسر میبرد.یک منبع نزدیک به خانواده وی در این خصوص گفت: “آقای عباسی که به همراه برادرانش همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بود، از زمان دستگیری تاکنون دست به اعتصاب زده است.”سید سروش عباسی، روز چهارشنبه ۹ آذرماه در پلیس راه بیستون به کرمانشاه همراه با تعدادی دیگر از شهروندن یارسان بازداشت شده بود.تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. (هرانا ، 15 آذر 1401)

کرمانشاه؛ شهرام نادری، شهروند یارسان بازداشت شد

شهرام نادری، شهروند پیرو آئین یارسان اهل کوزران از توابع کرمانشاه روز سه شنبه ۱۵ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست. (هرانا ، 15 آذر 1401)

بازداشت و انتقال به زندان؛ گزارشی از وضعیت ۸ شهروند یارسان

طی روزهای اخیر، سید امین عباسی، سید سروش عباسی، سید کرم عباسی، سیاوش حیاتی، کاکی فرزاد الماسی و منصور صفایی، شهروندان یارسان به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدند. همچنین سید جلال‌ الدین عباسی و خیرالله حق جویان، از دیگر شهروندان پیرو آئین یارسان، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان صحنه بازداشت شدند. ک منبع مطلع با بیان اینکه پیشتر بازداشت این افراد توسط «ماموران اداره اطلاعات شهرستان صحنه» صورت گرفته است (خبرگزاری هرانا.28اذر1401)

کاکی فرزاد الماسی از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد

کاکی فرزاد الماسی، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد. آزادی آقای الماسی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته. استکاکی فرزاد الماسی به همراه ۶ تن از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان روز چهارشنبه ۹ آذرماه، در پلیس راه بیستون به کرمانشاه همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بودند. این شهروندان در تاریخ ۲۶ آذرماه، به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدن(خبرگزاری هرانا.29اذر1401)

وحید هروآبادی جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد

وحید هروآبادی امروز سه شنبه ۲۹ آبان جهت تحمل حبس ۲ ساله خود راهی زندان اوین شد. اواخر تیرماه امسال، دادگاه ویژه روحانیت وحید هروآبادی را به خلع دائم لباس روحانیت، ۲ سال حبس و ۲ سال ممنوع‌ الخروجی محکوم کرد. پیشتر جلسه رسیدگی به اتهامات آقای هروآبادی، از بابت اتهامات“توهین به رهبری و نشر اکاذیب علیه نظام جمهوری اسلامی به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر) و هتک حیثیت روحانیت از طریق ارتکاب اعمال مذکور” در دادگاه ویژه روحانیت برگزار شده بود(خبرگزاری هرانا.30  آذر 1401)

 

 

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 75 خبر که در طول آذر ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درآذر ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، مریم افتخار، امین بلوردی بهمن، اسفندیار سنگری، داود لطفی، امین ظهیری، محمد مهدی خسرو پناه، ندا غفاری گوندوغدویی، شهناز کریم زاده مقدم، رضا عباسی زمان آبادی، حسین اریس ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، رضا شایگان،لیلا رمضان، مهرنوش ایمانی چگنی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

 

adian.bashariyat.org