بازداشت و انتقال به زندان؛ گزارشی از وضعیت ۸ شهروند یارسان

طی روزهای اخیر، سید امین عباسی، سید سروش عباسی، سید کرم عباسی، سیاوش حیاتی، کاکی فرزاد الماسی و منصور صفایی، شهروندان یارسان به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدند. همچنین سید جلال‌ الدین عباسی و خیرالله حق جویان، از دیگر شهروندان پیرو آئین یارسان، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان صحنه بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموع فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، سید امین عباسی، سید سروش عباسی، سید کرم عباسی، سیاوش حیاتی، کاکی فرزاد الماسی و منصور صفایی، شهروندان یارسان به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدند.

یک منبع مطلع با بیان اینکه پیشتر بازداشت این افراد توسط «ماموران اداره اطلاعات شهرستان صحنه» صورت گرفته بود، به هرانا گفت: «سید جلال‌ الدین عباسی، دیگر شهروند یارسانی نیز توسط نیروهای امنیتی در شهرستان صحنه بازداشت شده است. بعلاوه خیرالله حق جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان که به تازگی از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شده بود، پس از مراجعه به یکی از مراجع قضایی در شهرستان صحنه بازداشت شد.»
سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، کاکی فرزاد الماسی و سید سروش عباسی، در تاریخ ۹ آذر ماه در پلیس راه بیستون به کرمانشاه بازداشت شدند.

سید کرم عباسی، دیگر شهروند پیرو آئین یارسان نیز در تاریخ ۱۰ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی در ساوه همراه با ضرب و شتم بازداشت شد و منزلش مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

بعلاوه منصور صفایی در تاریخ ۲۱ آذرماه پس از احضار به اداره اطلاعات صحنه بازداشت شده بود.

از میان این شهروندان، سید سروش عباسی که به همراه برادر دیگرش همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بود، از لحظه دستگیری در اعتراض به نحوه بازداشت خشونت آمیز خود دست به اعتصاب غذا زد. یک منبع مطلع در تاریخ ۲۱ آذرماه، از تداوم اعتصاب غذای آقای عباسی برای سیزدهمین روز خبر داد و به هرانا گفت: “حال او خوب نیست و در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار دارد. در مدت بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته به طوری که از ناحیه کمر دچار آسیب شده و در راه رفتن با مشکل جدی مواجه شده است.”

هرانا پیشتر طی گزارشی به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سید امین عباسی، سید سروش عباسی، سید کرم عباسی، سیاوش حیاتی و کاکی فرزاد الماسی، پرداخته بود.

از میان این افراد، سیاوش حیاتی، خیر الله حق جویان، پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت را داشته اند.