قم؛ گزارشی از آخرین وضعیت چهار تن از هواداران جریان “یمانی”

شیخ عظیم ابولقاسمی و شیخ مجتبی ابولقاسمی از هواداران جریان یمانی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. همچنین، شیخ عباس فتحی و سید حسن هاشمی از دیگر هواداران این جریان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان لنگرود قم هستند. آقای هاشمی طی روزهای گذشته دست به اعتصاب زده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱، شیخ عظیم ابولقاسمی و شیخ مجتبی ابولقاسمی دو تن از هواداران جریان یمانی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

همچنین، شیخ عباس فتحی و سید حسن هاشمی از دیگر هواداران این جریان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان لنگرود قم هستند. به گفته یک منبع مطلع آقای هاشمی طی روزهای گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.
حسن هاشمی در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شد. او سپس توسط دادگاه ویژه روحانیت به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹،جهت تحمل حبس راهی زندان لنگرود قم شد.

همچنین آقای فتحی، از دیگر هواداران این جریان شهریورماه سال ۹۷ در قم بازداشت شد. وی مدتی بعد توسط شعبه ۵ دادگاه ویژه روحانیت قم از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل جمعیت غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

عباس فتحی پیشتر نیز در پرونده‌ای جداگانه از بابت اتهاماتی از جمله “فعالیت تبلیغ علیه نظام ” به ۴ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شده بود.

هرانا پیش از این در گزارشی به وضعیت چند تن از هواداران جریان یمانی از جمله آقای فتحی در زندان قم پرداخته بود.

همچنین، عظیم ابولقاسمی از یک سال پیش در بازداشت و بلاتکلیفی بسر برده و اخیر برادر وی مجتبی ابولقاسمی نیز دستگیر شده است. این شهروندان پیش از این نیز سابقه بازداشت توسط نهادهای امنیتی را داشته اند.

زندانیان یمانی هوادار یک جریان به نام “انصار امام مهدی” یا “یمانی” و باورمند به “سید احمد الحسن، مدعی ارتباط با امام زمان” هستند.

دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.

هر ساله افراد زیادی به صرف ادعای ارتباط با امام غایب شیعیان احضار و یا بازداشت می‌شوند.