ماه دسامبر ماهی پر خطر برای نوکیشان مسیحی در ایران

.

ارسال خبر توسط  مرجان تابع بردبار   marjan  tabe bordbar

مسیحیان ایران در حالی کریسمس زادروز عیسی مسیح را جشن می‌گیرند که نوکیشان مسیحی و مسیحیان مرتبط با آن‌ها به دلیل تهدید‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نمی‌توانند در کلیسا‌ها حضور پیدا کنند و ناچار‌ند در منازل خود به شکل مخفیانه کریسمس را جشن بگیرند.

« محبت نیوز» –  ماه دسامبر برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است ، در ایام کریسمس زاد روز  تولد عیسی مسیح همه ساله بویژه مسیحیان در سراسر دنیا خود را آماده می کنند تا این روز فرخنده را در کلیساها با دیگر ایمانداران به جشن و شادی و شکرگزاری بپردازند، اما این ایام برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در سایه تهدیدات دستگاهای امنیتی جمهوری اسلامی رنگ و معنای دیگری دارد ، با آغاز کریسمس رادیو زمانه طی گزارشی در این باره در خصوص نوکیشان مسیحی آورده است ؛ ” نوکیش” مسیحی ترکیبی است که وجود آن به دلیل حساسیت امنیتی جمهوری اسلامی به گرویدن مسلمانان به مسیحیت حائز وجه‌ای متفاوت از مسیحی بودن به شکل آباء و اجدادی آن شده است. بنا به احکام اسلام شیعه، کسی که مسلمان‌زاده است حق تغییر دین ندارد و در صورت این کار مرتکب ارتداد شده و تکفیر او واجب است. فردی که از پدر و مادر مسلمان‌ زاده‌شده و از دین خارج شود، حکم او اعدام است. در چنین ساختاری واژه نوکیش، برای توضیح هویت و موقعیت افرادی است که با دانستن این خطرات از دین اسلام به انتخاب خود خارج شده و دین دیگری را برگزیده‌اند.

– ماه دسامبر و دستگیری نوکیشان مسیحی

ماه دسامبر اگرچه ماه جشن و شادی مسیحیان در ایران است، اما ماهی است پر خطر برای نوکیشان مسیحی.

در آستانه جشن‌های میلاد مسیح، ماموران وزارت اطلاعات کرج به طور همزمان به منزل بهنام ایرانی از دگر اندیشان مذهبی (غیر تثلیثی) و امین خاکی و رضا ربانی حمله کردند و کامپیو‌تر‌ها، انجیل‌ها و دست‌نوشته‌های مرتبط با مسیحیت این افراد را نیز با خود بردند. دادگاه انقلاب اسلامی کشیش ورویر آوانسیان از ارامنه ایران را به دلیل رابطه با نوکیشان مسیحی به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد. دادگاه اتهامات وی را «اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» بیان کرد. همچنین در این ماه، رسول‌عبداللهی٬ مسیحی نوکیشی که به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ مسحیت» به سه سال زندان محکوم شده بود٬ به زندان اوین منتقل شد؛ دانشجویی که در خارج از ایران مسیحی شده بود، به صورت غیابی به دادگاه احضار شد و سعید عابدینی کشیش ایرانی-آمریکایی که نوکیش مسیحی است در بند می باشد همچنین تعدادی دیگر از نوکیشان مسیحی نیز از سالهای گذشته که بدلیل ایمان به مسیحیت به حبس و زندان محکوم شده اند در زندان اوین و در دیگر زندانهای شهرهای ایران همچنان در حبس بسر می برند.

– تدارک کریسمس در ایام عزا

گفتنی است امسال با وجود اینکه تدارک کریسمس برای جشن تولد عیسی مسیح با ایام اربعین حسینی (چهل روز بعد از عاشورا) همزمان شده، اما فروشگاه‌های شهر تهران پر از چراغانی، هدایا، نماد‌ها و درختان کریسمس است. به نقل از یک روزنامه نگار مسائل اجتماعی در تهران وی می گوید؛  بر خلاف سال‌های گذشته که به کسبه دستور داده شده بود که از نمایش ابزار جشن کریسمس (نوئل) در حاشیه خیابان‌ها و مراکز خرید جلوگیری شود، امسال چنین محدودیتی وجود ندارد و فروشندگان این محصولات اجناسشان را همه‌جا عرضه می کنند و بازار گرمی هم دارند. جعفری اضافه می کند که همین امروز یک درخت کاج متوسط بدون تزئینات در تهران به قیمت ششصد هزار تومان بفروش می‌رسد.http://mohabatnews.com

.

.