گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان مهرماه 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان مهر 1401

 

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه مهر 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی: «کشور را پلیسی اداره نکنید؛ با سلاح و قدرت نمی توان حکومت را نگه داشت»

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به اعتراضات در استان های مختلف ایران واکنش نشان داد و نسبت به سرکوب شهروندان توسط نیروهای سرکوبگر به دستور مقامات حکومت انتقاد کرد.در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اعتراضات اخیر، ضمن توصیه مسئولان به «شنیدن حرف مردم و خیرخواهان»، از «پلیسی‌کردن اداره کشور» برحذر داشتند. مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی خطاب به مسئولین گفت: “نگذارید مطالبات مردم انباشته شود. به این مطالبات رسیدگی کنید. در غیر این صورت با یک جرقه مردم به خیابان‌ها می‌ریزند. جمهوریت یعنی اینکه حاکمیت و سرنوشت به دست ملت باشد.” ۴۴ سال است که این افسوس در دل ماست که کسی را ندیده‌ایم که از جانب حاکمیت نظر مردم را بپرسد. جمهوری اسلامی باید از تمام جمهوری‌های دیگر دنیا بیشتر به مردم متکی باشد.” ( کمپین فعالین بلوچ ،1 مهر 1401)

 

بازداشت عالم اهل سنت اشنویه توسط نیروهای امنیتی نظام به دلیل انتقاد از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان

روز جمعه یکم مهرماه، یک روحانی اهل سنت کرد به نام ماموستا “ملا انور رستگار” امام جماعت روستای “شیخان” از توابع اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این روحانی اهل سنت در خطبه روز جمعه از سیاست‌های حکومت ایران و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان به قتل حکومتی مهسا امینی انتقاد که پس از این سخنرانی وی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی ماموستا ملا انور رستگار را در جاده اشنویه – پیرانشهر ربوده و او را بازداشت کرده‌اند.( شبکه کلمه ، 1 مهر 1401)

امام جمعه راسک تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله را تایید کرد

اخیرا خبری مبنی بر تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله ساکن روستای صدیق زهی چابهار توسط فرمانده نیرو انتظامی چابهار در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک با انتشار بیانیه ای ضمن تایید این واقعه از دستگاه قضایی خواست زوایای فاجعه را بررسی و این مجرم در ملا عام محاکمه و مجازات کنند. بر اساس آنچه که از سوی منابع محلی عنوان شده است، در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱، ابراهیم کوچکزایی فرمانده نیروی انتظامی چابهار به بهانه بازجویی، این دختر ۱۵ ساله را به اتاق استراحت خود برده و در آنجا به وی تجاوز کرده است.( هرانا،4 مهر 1401)

حصر خانگی دختر بلوچ و فشار بر پدر مولوی نقشبندی برای تکذیب بیانیه پسرش

 

روز دوشنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۱، در پی انتشار بیانیه مولوی عبدالغفار نقشبندی در خصوص تایید تجاوز صورت گرفته به دختر بچه ۱۵ ساله بلوچ، هر دو ارگان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات به دیدار مولوی فتحی محمد پدر حافظ عبدالغفار رفته و خواستار تکذیب بیانیه پسرش شدند. نیروهای امنیتی پس از چند ساعت بازجویی و‌ فشار روانی تلاش کردند اظهاراتی از وی ضبط کرده و روی برگه نیز پیاده کنند. در همین حال گزارش شده که نیروهای امنیتی از مولوی فتحی محمد نقشبندی پدر حافظ عبدالغفار نقشبندی خواستند که صلاحیت اظهارنظر در رابطه با تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده انتظامی چابهار را بر عهده مسئولان قضایی بداند. ( کمپین فعالین بلوچ،4 مهر 1401)

جنبش اعتراضی ایران؛ حمایت روحانیان سنی از معترضان

 

یکی از دست‌اندرکاران مدرسه دارالعلوم زاهدان در مصاحبه با دویچه وله گفت اعتراضات در سرباز، چابهار و محور ترانزینی چابهار- ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد و گسترش پیدا کرده است. او در ادامه توضیح داد که فشارهای مذهبی به اهل سنت پس از روی کار آمدن رئیسی بیشتر شده و نمازخانه‌های آنها در تربت جام، مشهد و تهران را تخریب یا پلمپ کرده‌اند. این مقام افزود روحانیان سنی پس از اعتراضات تهدید شدند و امکان دستگیری برخی از آنان از جمله مولانا عبدالغفار در چابهار به دلیل “تشویق به اعتراض” وجود دارد. ( دویچه وله فارسی ، 7 مهر 1401)

مولانا گرگیج، کشتن نمازگزاران در جمعه خونین زاهدان را به شدت محکوم کرد

مولانا محمدحسین گرگیج، مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، با صدور بیانیه‌ای در واکنش به «جمعه خونین زاهدان»، کشتن نمازگزاران را به شدت محکوم کرد. ( کلمه ، 12 مهر 1401)

استقرار نیروهای ضد شورش و سرکوبگر در راسک و بیم بازداشت مولوی عبدالغفار نقشبندی

نیروهای ضد شورش و سرکوبگر در نقاط مختلف شهر راسک مستقر شده اند و تحرکات مشکوکی در کمپ های مختلف این شهر رخ داده است. ( کلمه ، 13 مهر 1401)

واکنش دفتر امام‌جمعه‌ اهل سنت زاهدان به مطالب کذب خبرگزاری فارس: نمک بر زخم مردم آسیب‌دیده نپاشید

دفتر مولانا عبدالحمید، امام‌جمعه‌ اهل سنت زاهدان در واکنش به به مطالب کذب خبرگزاری فارس درباره جمعه خونین زاهدان، ادعاهای این رسانه را رد کرد و اعلام نمود: اصحاب رسانه در شرایط حاضر، با تهمت زدن به افراد و گمانه‌زنی‌های نادرست، نمک بر زخم مردم آسیب‌دیده نپاشند. ( کلمه ، 14 مهر 1401)

بیانیه‌ی جمعی از علماء، مدرسان، امامان جمعه و جماعت مناطق کردنشین پیرامون اعلام حمایت از مطالبات دینی و قانونی ملت شریف ایران!

جمعی از علماء، مدرسان، امامان جمعه و جماعت مناطق کردنشین با انتشار بیانیه ای از مطالبات دینی و قانونی ملت ایران، اعلام حمایت کردند. امضا کنندگان این بیانیه اظهار کردند:درحالیکه مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی، تجمع و تظاهرات حق قانونی مردم است؛ اما اکنون به بهانه‌ی اغتشاش، مانع از تجمع مردم شده تا جایی‌ که ظرف چند دقیقه، بیش از ۸۰ نمازگزار اهل سنت بلوچ در مصلای نماز جمعه شهر زاهدان، بی‌رحمانه قتل‌عام شدند و صدها نفر هم مجروح شدند! بیانیه مذکور تاکید نمود: مردم ایران، اعم از کورد، بلوچ، ترک، عرب و فارس، و با هر دین و مذهبی، پاسخ این سؤال را از مقامات و مسئولان حکومت مطالبه می‌کنند: «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»وجود تبعیض‌های مذهبی، قومی و ملی، افشای مکرر اختلاسهای هزاران میلیاردی، بهره‌مندی خودیهای حکومت از رانت و امکانات بیت‌المال، تحمیل اجباری ایدئولوژی طبقه‌ی حاکم، بیکاری و سرخوردگی جوانان، عدم رعایت شایسته‌سالاری در واگذاری موقعیت‌های شغلی، وجود گزینش‌های عقیدتی و سلیقه‌ای در استخدام جوانان تحصیلکرده‌، بی‌توجهی به خیل عظیم مهاجرت نخبگان، اجرا نشدن اصول قانون اساسی مانند اصلهای ۱۲ ، ۱۵ ‌، ۱۹ ، ۲۳ ، ۲۷ ، ۳۷، و دخالت غیر قانونی و غیر دینی‌ در تمام شئون زندگی مردم! از مسئولان حکومت هم انتظار داریم که در نوع عملکرد و سیاستهای خود، تجدید نظر کنند و در اسرع وقت جهت آزادی بازداشت شدگان حوادث اخیر اقدام کنند و صدای ملت نجیب ایران را بشنوند. (خبرگزاری شبکه کلمه.17مهر1401)

اعتصاب غذای مصطفی سرجانی زندانی سیاسی، عقیدتی اهل اهواز در زندان مرکزی زاهدان و وخامت حال وی

امروز ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱، مصطفی جاسمی سرحانی معروف به ( مصطفی هلالی)زندانی عقیدتی سیاسی سنی مذهب اهل اهواز به دلیل لغو مرخصی و عدم موافقت با آزادی مشروط از ۱۳ مهرماه در اعتصاب غذا بسر می برد و‌ وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است. این زندانی سنی مذهب که چند سال هست خانواده پدری خود را ندیده است، متاهل و دارای دو فرزند خردسال بوده و سالهاست که از بیماریهای معده و کلیه و قلب به شدت رنج می برد، چندین بار تقاضای آزادی مشروط کرده اما هر بار درخواست وی از سوی دادگاه انقلاب اهواز و دادستانی رد شده است. حبس این زندانی با استفاده از ماده ادغام به ۱۰ سال کاهش پیدا کرد و مجددا بعد از پیگیریهای خانواده و وکیل او نهایتا با اعمال ماده(۴۴۲) از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی شاهینی به (هفت سال و نیم) کاهش پیدا کرده و ‌اکنون در حال سپری کردن محکومیت خود می باشد.(خبرگزاری حال وش.19مهر1401)

تحریم روحانیون شناخته شده اهل سنت در جلسه حکومتی “هفته وحدت” زاهدان

بدنبال جنایت هولناک روز ٨ مهر ماه ١۴٠١ توسط نیروهای جمهوری اسلامی در زاهدان و کشته و زخمی شدن صدها شهروند بلوچ، روحانیون شناخته شده بلوچستان جلسه حکومتی هفته وحدت را تحریم کردند. مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان به همراه اساتید دارالعلوم، در جلسه هفته وحدت واقع در دفتر نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای، شرکت نکردند.(خبرگزاری حال وش.18مهر1401)

تجمع اعتراضی هزاران تن از نمازگزاران زاهدان پس از ادای نماز جمعه

هزاران تن از نمازگزاران زاهدان پس از ادای نماز جمعه مقابل کلانتری ۱۶ و ۱۴ در اعتراض به کشتار صدها تن از مردم بلوچ در روز جمعه ۸ مهرماه تجمع اعتراضی برگزار کردند. همچنین این معترضان در اعتراض به بازداشت دستکم ۱۲ دختر بلوچ توسط نیروهای نظامی در چابهار نیز معترض بودند. معترضان با شعارهای «مرگ بر خامنه ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر بسیجی بی ناموس» تجمع کردند. اعتراضات در شهر زاهدان همچنان ادامه دارد و اینترنت در این شهر دچار قطعی و اختلال شده است.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.22مهر1401)

احضار امید سلیمانی ، امام جماعت مسجد جامع بانه به دلیل حمایت از مظلومین زاهدان

امید سلیمانی ، امام جماعت مسجد جامع بانه واز امضا کنندگان بیانیه محکومیت جمعه خونین زاهدان، به اداره اطلاعات احضار شد. گفتنی است که هفته گذشته، جمعی از علماء، مدرسان، امامان جمعه و جماعت مناطق کردنشین با انتشار بیانیه ای از مطالبات دینی و قانونی ملت ایران، اعلام حمایت کردند. (خبرگزاری شبکه کلمه.27مهر1401)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

پیام ولی و سپهر ضیائی، شهروندان بهائی بازداشت شدند

 

روز شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱، پیام ولی و سپهر ضیائی شهروندان بهائی، در تهران و کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ۸ نیروی وزارت اطلاعات به محل کار پیام ولی در کرج مراجعه و همراه با ضرب و شتم اقدام به بازداشت این شهروند بهائی کردند. سپس نیروهای امنیتی منزل وی را مورد تفتیش قرار دادند که در این میان ادیب، پسر آقای ولی نیز مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت. ماموران شماری از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپتاپ ادیب ولی را ضبط کرده و با خود بردند.” همزمان ۱۵ نیروی امنیتی ضمن مراجعه به منزل سپهر ضیائی شهروند بهائی ساکن تهران، اقدام به بازداشت وی کردند. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی اعضای خانواده از جمله دستگاه های موبایل، لپتاپ و کامپیوتر، مدارک بانکی و شخصی و مقداری وجه نقد را ضبط کرده و با خود بردند. ( خبرگزاری هرانا، 2مهر 1401)

بازداشت یک زوج جوان بهایی در تهران

ساعت دو و نیم صبح روز شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱، ماموران به منزل یک زوج جوان بهایی به نام آرش زمانی و ارمغان ذبیحی در شهر تهران هجوم برده و پس از بازرسی منزل، این دو تن را بازداشت کردند. خانواده این زوج هیچ اطلاعی از نحوه دستگیری، اتهام و محل نگه‌داری آنان ندارند. ( ایران وایر؛ 2 مهر 1401)

 

علیرغم عدم تکمیل مراحل درمان؛ عطاالله ظفر، شهروند بهائی به زندان اوین بازگردانده شد

 

آقای ظفر روز یکشنبه 3 مهرماه در پی وخامت حال جسمی پس از مراجعه به بهداری زندان، دچار سکته قلبی شده و به بیمارستان طالقانی منتقل شد. وی علیرغم عدم تکمیل دوره درمان پس از چند ساعت به زندان اوین بازگردانده شد. او همچنین در تاریخ ۲۸ شهریورماه، به بیمارستان منتقل شده و پس از انجام معاینات مجددا به بند بازگردانده شده بود. این امر منجر به افزایش نگرانی های خانواده این زندانی در خصوص وضعیت سلامت وی شده است.” در تاریخ ۷ شهریورماه امسال، عطاالله ظفر هنگامی که برای تحویل نامه پزشک مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شد. ( خبرگزاری هرانا، 3 مهر 1401)

بیانیه بهائیان آزاداندیش برای پشتیبانی از رستاخیز ایران

ما بهائیان به عنوان بخش کوچکی از ایرانیان با جان و دل خیزش آزادیخواهانه‌ی جوانان ایران را شادباش می‌گوییم و تا پیروزی کامل از آن پشتیبانی می‌کنیم. بر همگان روشن است که چگونه بهائیان در کنار دیگر ایران‌ دوستان از فردای انقلاب اسلامی مورد شدیدترین حملات قرار گرفتند و از رانده شدن صدها هزار تن از میهن خود تا اعدام‌های گروهی و از نجس شمرده شدن تا پراکندن سخیف‌ترین اتهامات، بیدادی نبوده که بر آنان روا نرفته باشد. سرنوشت مشترکی که بهائیان با دیگر دگراندیشان در زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌های حکومت اسلامی یافتند، به میهن‌دوستان ایرانی نشان داد که بهائیان به عنوان بخشی از مردم ایران جز آزادی و سرافرازی میهن، خواسته‌ای ندارند و سیاهکاران با ریشه‌کن کردن آنان می‌خواهند از عقب‌نشینی‌های گذشته‌ی خود در برابر خواسته‌های زمانه انتقام بگیرند و هرگونه خواست پیشرفت‌طلبانه‌ی ایران‌دوستان را در نطفه خفه کنند.( یک نهاد با هویت نامشخص، 8 مهر 1401)

عنایت الله نعیمی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شد

عنایت الله نعیمی، شهروند بهائی ساکن اصفهان و برادر عفیف نعیمی از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، روز چهارشنبه ۶ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، محل کار و باغ این شهروند در حومه اصفهان، برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپتاپ وی را ضبط کرده و با خود بردند. ( هرانا، 11 مهر 1401)

بازداشت امین شریفی، شهروند بهایی در مشهد

ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی در مشهد به نام «امین شریفی» یورش برده و پس از تفتیش منزل و ضبط بعضی وسایل شخصی و کاری، نامبرده را هم بازداشت و به محل نامعلومی انتقال می‌دهند. ( هرانا، 17 مهر 1401)

آیدا راستی، شهروند بهائی در تهران بازداشت شد

ساعت ده شب چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ یک گروه متشکل از پنج مامور وزارت اطلاعات به منزل یک شهروند بهائی به نام «آیدا راستی قَلاتی» در تهران هجوم برده و بدون نشان دادن حکم جلب، آیدا راستی را بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. ماموران در بازرسی منزل، دو عدد گوشی تلفن همراه و یک لپ تاب را بدون صورت جلسه ضبط کردند. یکی از نزدیکان این شهروند بهائی گفت: «آیدا دو هفته است که در بازداشت‌گاه اوین به سر می‌برد و از ابتدایی‌ترین حقوق یک زندانی مانند ملاقات با خانواده یا حضور وکیل محروم است. او هفت روز است که با خانواده‌اش تماس تلفنی نداشته و بی‌خبری از او موجب نگرانی شدید خانواده‌اش شده است. خانواده‌ی آیدا به دفعات برای پیگیری پرونده دخترشان به دادسرای اوین مراجعه کرده‌اند ولی مسئولین مربوطه از دادن هر گونه پاسخ خودداری کرده‌اند. » (خبرگزاری ایران وایر.19مهر1401)

 

بازداشت پریسا روحی زادگان جهت اجرای حکم حبس


پریسا روحی زادگان، شهروند بهائی جهت اجرای حکم ۲ سال حبس در منزل شخصی خود واقع در شیراز بازداشت و به بند قرنطیه زندان عادل آباد منتقل شد. نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پریسا روحی زادگان پیشتر در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹ ، دومین جلسه پس از رفع ایرادات در دادسرا در تاریخ ۱۴ مهرماه ۹۹ و سومین جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ ماه سال جاری در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد. اتهامات مطروحه علیه این شهروند “تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام، اداره کردن گروه های معاند نظام، عضویت در گروه های مذکور و فعالیت تبلیغی و همکاری با دول متخاصم و ارتباط با دول متخاصم جمهوری اسلامی و استکبار جهانی از طریق پیاده کردن برنامه‌های آنان در قالب تشکیلات بهاییت در ایران” عنوان شده است.(خبرگزاری هرانا.18مهر1401)

تدوام بازداشت عنایت الله نعیمی، شهروند بهائی در زندان دستگرد اصفهان

عنایت الله نعیمی، شهروند بهائی ساکن اصفهان علیرغم گذشت ۱۶ روز از زمان دستگیری در زندان دستگرد اصفهان در بازداشت بسر می‌برد. بی خبری از وضعیت این شهروند، به افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان وی منجر شده است. یک منبع مطلع از وضعیت آقای نعیمی به هرانا گفت: “تداوم بازداشت این شهروند بهائی در حالی صورت میگیرد که وی به بیماری قلبی و تنگی نفس مبتلاست و علیرغم پیگیری های خانواده وی، تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. روز یکشنبه ۹ مردادماه امسال نیز، عفیف نعیمی از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران” و برادر عنایت الله نعیمی، همزمان با ۶ شهروند بهائی دیگر، توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف کشور بازداشت شدند.(خبرگزاری هرانا.22مهر1401)

تداوم بازداشت سه شهروند بهائی در تهران و مشهد

آرش زمانی فراهانی، ارمغان ذبیحی مقدم و سیروس ذبیحی مقدم شهروندان بهائی، علیرغم گذشت ۲۳ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. از میان آنها آرش زمانی فراهانی و ارمغان ذبیحی مقدم هم اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین و سیروس ذبیحی مقدم در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد بسر میبرند. از میان آنها آرش زمانی فراهانی و ارمغان ذبیحی مقدم زوج ساکن تهران، روز شنبه ۲ مهرماه در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. همچنین سیروس ذبیحی مقدم که پدر ارمغان ذبیحی مقدم و ساکن مشهد است، همزمان در روز شنبه ۲ مهرماه در مشهد بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شد.(خبرگزاری هرانا.25مهر1401)

آتشسوزی در اوین؛ بازداشت و بی خبری از وضعیت بدیع خاضعی، شهروند بهائی

بدیع خاضعی، شهروند بهائی ساکن بندرعباس هفته گذشته در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از وقوع رخدادهای اخیر در زندان اوین هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است و پیگیری های خانواده و آشنایان در خصوص آخرین وضعیت آقای خاضعی بی نتیجه بوده است. وی برای انجام کارهای اداری به تهران رفته بود که روز ۱۵ ام یا ۱۶ ام مهر توسط شماری از نیروهای لباس شخصی به همراه دوستانش در خیابان بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل میشود. پس از اینکه متوجه میشوند بدیع بهائی است، وی را به زندان اوین منتقل میکنند. بدیع پیش از آتشسوزی در یک تماس تلفنی از انتقالش به زندان اوین خبر داده اما پس از آتش‌سوزی در زندان هیچ تماسی با خانواده نداشته. خانواده اش از بندرعباس به تهران سفر کردند تا خبری از او بگیرند اما مسئولان زندان اوین مدعی شدند که بدیع در این زندان نیست که همین مساله باعث افزایش نگرانی خانواده او شده.(خبرگزاری هرانا.27مهر1401)

علیرغم مشکلات پزشکی؛ تداوم بازداشت کامیار حبیبی، شهروند بهائی در زندان قزلحصار کرج

کامیار حبیبی، مربی موسیقی و شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم مشکلات پزشکی در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان قزلحصار کرج بسر میبرد. آقای حبیبی در تاریخ ۱۹ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. پزشک متخصص وی نامه ای مبنی بر اینکه آقای حبیبی به بیماری پانیک عصبی مبتلاست و توان تحمل شرایط بازداشت را ندارد، نوشته اما بازپرس مربوطه از پذیرش نامه امتناع کرده است. کامیار حبیبی در روز شنبه ۱۹ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه به زندان قزلحصار کرج منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند.(خبرگزاری هرانا.28مهر1401)

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

بیانیه چند سازمان مسیحی در همبستگی با جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران

ما، شورای کلیساهای ایرانی همگام، سازمان ماده ۱۸، و کانون الهیات پارس، به عنوان بخشی از جامعه مسیحیان ایرانی، ضمن اعلام همبستگی با خانواده‌ داغدیده مهسا (ژینا) امینی، و حمایت از دادخواهی آنها، هم‌صدا با شهروندان کشورمان، سرکوب نظام‌مند زنان و نقض گسترده حقوق بشر شهروندان میهنمان را محکوم کرده، خواستار آزادی، عدالت و حقوق برابر برای همه ایرانیان هستیم. ما نیزمانند بسیاری از مردم کشورمان که با شجاعتی بی‌نظیر، پس از جان باختن مهسا، در خیابان‌های شهرهای کشورمان دست به اعتراض زده‌اند، تحمیل حجاب اجباری به مردم ایران را که دارای تنوع دینی، قومی، فرهنگی و عقیدتی هستند، نقض مسلم حقوق بشر دانسته، خواستار پایان بخشیدن به آن و دیگر قوانین تبعیض‌آمیز هستیم. ما همچنین به همهٔ هم‌میهنان مسیحی خود یادآوری می کنیم که در کنار بی‌صدایان و سرکوب‌شدگان قرار گرفتن، و به شیوهٔ مسیحی به حمایت از حقوق آنان برخاستن، طبق کتابمقدس و تعالیم عیسای مسیح نه صرفاً یک گزینه اختیاری، بلکه وظیفهٔ دینی و روحانی هر مسیحی واقعی و به منزلهٔ شرکت در رسالت رهایی‌بخش عیسای خداوند است که در بیانیهٔ آغاز خدمتش فرمود: روح خداوند بر من است، زیرا که مرا مسح کرده تا فقیران را بشارت دهم و مرا فرستاده تا رهایی را به اسیران و بینایی را به نابینایان اعلام کنم و ستمدیدگان را رهایی بخشم. ( یک نهاد با هویت نامشخص,2 مهر 1401)

مسیحیان ایرانی در همبستگی با مردم ایران؛ از اعتراض در خیابان تا تراشیدن سر

در روزهای گذشته مسیحیان ایرانی مانند بسیاری از شهروندان کشورمان، در فضای مجازی، رسانه و خیابان های کشورهای مختلف، هم‌صدا با جنبش آزادی‌خواهی شهروندان ایران شده اند. آنها همچنین به صورت فردی و گروهی دست به اقدامات اعتراضی و خلاقانه نیز زده اند. در کشورهای مختلف جهان، از جمله ترکیه، سوئد، اندونزی، انگلستان، آمریکا و آلمان، مسیحیان ایرانی در تجمعات مختلف شرکت کرده اند. شورای کلیساهای ایرانی همگام، سازمان ماده ۱۸، و کانون الهیات پارس، روز شنبه با انتشار بیانیه، اعلام کردند «به عنوان بخشی از جامعه مسیحیان ایرانی، ضمن اعلام همبستگی با خانواده داغدیده مهسا (ژینا) امینی، و حمایت از دادخواهی آنها، هم‌صدا با شهروندان کشورمان، سرکوب نظام‌مند زنان و نقض گسترده حقوق بشر شهروندان میهنمان را محکوم کرده، خواستار آزادی، عدالت و حقوق برابر برای همه ایرانیان هستیم. (یک نهاد با هویت نامشخص  7 مهر 1401)

آزادی ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی، پس از تحمل حدود پنج سال حبس

زندانی عقیدتی و نوکیش مسیحی، روز دوشنبه، ۲۵ مهر ماه، پس از تحمل حدود پنج سال حبس، از زندان آزاد شد. آقای طاریان، رئیس شعبه ۱ اجرای احکام در مورد مخالفت وی با کاهش دوران حبس ناصر گفته بود: «ایشان ۱۰ سال حبس دارد و از نظر من مستحق آزادی نیست! درست است که او حسن اخلاق داشته، این مدت هم مصاحبه ای با رسانه‌ها نکرده، همه اینها قبول! ولی به لحاظ بحث بازدارندگی و تجری مرتکب، از نظر من چون ایشان اقدام علیه امنیت ملی کرده، اگر الان برود بیرون، نماد خوبی در بیرون ندارد و آن اثر بازدارندگی که این حکم باید برای دیگر مسیحیان داشته باشد، دیگر نخواهد داشت. طبق شهادت زندانیان سابق و فعلی عقیدتی از جمله مسیحیان، این نهادهای امنیتی، از رسیدگی درمانی، مرخصی و دیگر مزایای قانونی زندانیان، به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند تا از زندانیان عقیدتی «تواب» ساخته یا آنها را وادار به تمکین به خواسته‌های خود بکنند.(خبرگزاری سازمان ماده18.26مهر1401)

آزادی فریبا دلیر،نوکیش مسیحی، پس از تحمل حدود هفت ماه حبس


فریبا دلیر، نوکیش مسیحی،روز سه‌شنبه، ۲۶ مهر ماه، به‌طور غیرمنتظره مورد «عفو» قرار گرفته و از زندان اوین تهران آزاد شد. خانم دلیر، به دلیل باور مسیحی و فعالیت مسالمت آمیز دینی بیش از ۲۰۰ روز را در بازداشت گذرانده است. این شهروند مسیحی حدود ۵۰ روز نیز در انفرادی محبوس بود. آزادی این دو نفر از زندان اوین در حالی صورت می گیرد، که آنش سوزی در شب ۲۳ مهر در این زندان روی داد. در زمان آتش سوزی، حدود ۱۲ مسیحی ایرانی به دلیل باور دینی و فعالیت صلح آمیز در اوین زندانی بودند آسیبی به این زندانیان عقیدتی نرسیده است.(خبرگزاری سازمان ماده18 . 28مهر1401)

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

تداوم اعتصاب غذا سیاوش حیاتی سخنگوی بازداشتی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان

سیاوش حیاتی، سخنگوی بازداشتی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، که از ۱۰ روز پیش تاکنون در اعتصاب بسر میبرد، ممنوع الملاقات شده است. (هرانا 11 مهر 1401)

بازداشت آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی توسط نیروهای امنیتی در تهران

روحانی منتقد توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش مزل این روحانی، برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آیت الله معصومی تهرانی در این خصوص گفت: «یکشنبه حوالی ساعت ۹ صبح، توسط ۶ نفر از نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد و ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل وی را ضبط کرده و با خود بردند. روحانی منتقد و ساکن تهران است که به دلیل فعالیت ها و نظرات خاص فقهی خود، بارها طعم برخوردهای امنیتی و قضایی در جمهوری اسلامی را چشیده است.(خبرگزاری هرانا.26مهر1401)

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 68 خبر که در طول مهر ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درمهر ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، مریم افتخار، امین بلوردی بهمن، رضا شایگان،اسفندیار سنگری، داود لطفی، امین ظهیری، محمد مهدی خسرو پناه، ندا غفاری گوندوغدویی، شهناز کریم زاده مقدم، رضا عباسی زمان آبادی، حسین اریس ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، مهرداد یگانه، مهرنوش ایمانی چگنی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org