گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان شهریور 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان شهریور 1401

 

تهیه وتنظیم گزارشات آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه شهریور 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

پس از دو سال و ۹ ماه زندان؛ بی توجهی به درخواست آزادی مشروط مولانا کوهی

مقامات قضایی و نظامی با وجود درخواست های مکرر مبنی بر آزادی مشروط مولانا کوهی با یک هزار و پنج روز زندان ممانعت میکنند. مولانا فضل الرحمن کوهی، منتقد سرکوب معترضان آبان ۹۸ و مخالف سیاست‌های مداخله جویانه جمهوری اسلامی در منطقه، در تاریخ هفتم آذر ماه ۹۸ به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد احضار و پس از یک سال بلاتکلیفی به ۶ سال و چهار ماه زندان محکوم شد. گفتنی است که به موجب ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی زندانیان محکوم به حبس زیر ۱۰ سال پس از گذراندن یک‌ سوم مدت مجازات می‌توانند مشروط آزاد شوند.( کمپین فعالین بلوچ ،8 شهریور 1401)

بازداشت دکتر محمد قدمی کردستانی توسط نهادهای امنیتی

دکتر محمد قدمی کردستانی، ساکن شهر “بانه” که یکی از کاندیداهای دوره ۱۲ و ۱۳ ریاست جمهوری ایران، پس از چندین‌بار احضار، توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.( شبکه کلمه/ سازمان حقوق بشری هانا ، 10 شهریور 1401)

فضل الرحمن کوهی از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شد

فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شد. آقای کوهی دوران محکومیت خود را در این زندان سپری می کند. بر اساس این گزارش، اعزام به مرخصی آقای کوهی برای مدت ۵ روز صورت گرفته است. فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ سرباز است که به‌ دلیل موضع گیری هایش در خصوص سیاست های جمهوری اسلامی در بین مردم بلوچ به شهرت و محبوبیت دست پیدا کرده است. ( هرانا،14 شهریور 1401)

بیانیه‌ی ۲۲۱ روحانی کرد اهل سنت ایران در حمایت از سخنان مولانا عبدالحمید

مدتی پیش مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه‌ در مورد نفوذ افراطیون مذهبی تشیع در ارکان حکومت هشدار داد و با یادآوری خطر افراط‌گرایی، خواستار رعایت تمام حقوق قانونی و دینی و عرفی اهل سنت شد. او تاکید کرد: مراکز قدرت، باید آزادی‌های مشروع و قانونی اهل سنت را حفظ کنند. آقای اسماعیل‌زهی با اشاره به ایجاد فشار بر نمازخانه‌های اهل سنت در مناطق مختلف، از رسانه‌های داخلی و رادیو و تلویزیون ملی نیز به دلیل عدم انعکاس مسائل و مشکلات اهل سنت ایران، گله‌گذاری کرد. وی تاکید کرد: اهل سنت، اقلیت نیستند بلکه جمعیتی بزرگ از مردم ایران هستند. حالا ۲۲۱ تن از علما و ماموستایان اهل سنت مناطق کردنشین ایران، با استناد به اصول ۱۲ و ۱۵ قانون اساسی، همصدا با مولانا عبدالحمید خواستار رفع فشارها و تنگناهای ایجاد شده برای اهل سنت ایران شده اند.( شبکه کلمه،17 شهریور 1401)

کشف پیکر مولوی “آصف سارانی” پس از دو روز مفقودی

جسد مفتی “آصف سارانی” از فارغ التحصیلان دارالعلوم مکی زاهدان، روز (چهارشنبه، ۱۶ شهریور) پس از دو روز مفقودی در غرب شهرستان زاهدان کشف شد. پیکر وی توسط مردم محلی کشف شده است. براساس گزارش های رسیده، این فعال مذهبی بلوچ،روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه از اداره فنی و حرفه ای به سمت منزل خود در حال حرکت بوده که ناپدید شده است. به گفته برخی شاهدان محلی، احتمالا وی توسط ربایندگان با یک پارچه خفه شده است. تاکنون از انگیزه ضاربان و علت کشته شدن وی اطلاعی در دسترس نیست. لازم به اشاره است که مولوی آصف سارانی از اساتيد حوزه علمیه دارالتربیه زاهدان بود که بارها نسبت به اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی و کشتار شهروندان بلوچ و تخریب منازل مسکونی شهروندان در زاهدان سخنرانی کرده بود.( شبکه کلمه ، 16 شهریور 1401)

تلاش نهادهای امنیتی برای اجرایی کردن طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‌سنت در خراسان رضوی

گزارش های رسیده حاکی است که تلاش نهادهای امنیتی برای اجرایی کردن طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‌سنت در استان خراسان رضوی، افزایش پیدا کرده است. در همین راستا، یک منبع آگاه در ایران اعلام کرد که در راستای “طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‌سنت” پس از کش و قوس های فراوان بین مدارس اهل‌سنت و دفتر ولی فقیه در ۱۵ سال گذشته ، این دفتر سعی دارد برنامه‌های آموزشی خود را در قالب مصوبات شورای آموزش که اعضای آن را در جلسه‌ای چند ماه قبل در حوزه علمیه احناف خواف به زور و تحت فشار انتخاب کرد بر مدارس اجرا کند. به گفته این منبع، دفتر ولی فقیه می خواهد چنین وانمود کند که ما دخالت نمی‌کنیم و مصوبات نمایندگان خود شما را اجرا می کنیم.( شبکه کلمه،17 شهریور 1401)

واکنش مولانا گرگیج به برنامه هدفمند صداوسیما: اهل سنت اعتقادی به پیاده روی اربعین ندارند

مولانا محمدحسین گرگیج ضمن انتقاد شدید از پخش گزارشی در صدا و سیمای مرکز گلستان مبنی بر پیاده روی تعدادی از شهروندان اهل سنت در قالب کاروان اربعین، بار دیگر برگزاری سالگرد عزاداری و مراسم جشن میلاد را در مذهب اهل سنت ناجایز دانستند.بنا به نوشته پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در در مراسم نمازجمعه (۱۸ شهریور ۱۴۰۱) شهرستان گالیکش ضمن تأکید بر حرمت اعتقادات مذهبی بیان داشتند: هر انسانی از خود باوری دارد و اعتقاد و باور برادران شیعه و اهل سنت با یکدیگر متفاوت است، به عنوان مثال طبق عقیده اهل سنت نماز تراویح در ماه مبارک رمضان که به جز، نماز، ذکر و تسبیح خداوند و تلاوت قرآن چیز خاصی نیست، سنت مؤکده به شمار می رود اما در باور برادران شیعه این نماز حرام به شمار می رود و برای آنان جایز نیست و جزو عقاید آنان محسوب نمی شود لذا ما با باورشان کاری نداریم. (یک نهاد با هویت نامشخص، 18 شهریور ۱۴۰۱)

انتقاد ماموستا امینی از دخالت حکومت ایران در امور اهل سنت

ماموستا امینی ۲۰ شهریور ماه در مراسم فارغ التحصیلی تعدادی از طلاب اهل سنت در سنندج با انتقاد از دخالت‌های حکومت در امور اهل سنت گفت: نهاد و مرکزی به نام «مرکز بزرگ اهل سنت» دایر گردیده که تنها سبب ایجاد اذیت و آزار علمای اهل سنت است!. و اینکه مرکز بزرگ به نام اهل سنت توسط آخوند شیعه اداره می شود، توهین به اهل سنت است! این عالم اهل سنت همچنین با پرداختن به موضوع تشکیل کاروان‌های اربعین به نام اهل سنت گفت: امام حسین نور چشم و روح و جان اهل سنت است اما باید این مسئله را درک کرد که عزاداری نزد هر چهار مذهب اهل سنت حرام است! .( شبکه کلمه،20 شهریور 1401)

اختصاصی؛ یک فعال مذهبی اهل سنت از سوی گروهی لباس شخصی وابسته به نیروهای امنیتی مورد سوء قصد قرار گرفت

به گزارش شبکه کلمه، مولوی عبدالغنی صفرزایی، مدیر حوزه علمیه ضیاء المدارس و امام جماعت مسجد فتاح زاهدان، بامداد روز ( چهارشنبه، ۲۳شهریور ماه )۱۴۰۱مورد سوء قصد قرار گرفت. گفته می شود که ایشان از این سوء قصد، جان سالم به در برده است. این فعال مذهبی اهل سنت بلوچ تحصیل کرده پاکستان و شاگرد مفتی احتشام الاحق از علمای برجسته پاکستان است.( شبکه کلمه،23 شهریور 1401)

ساخت دیوار بتنی در اطراف مسجد اهل سنت مهرآباد مشهد با دستور مقامات قضایی و نظامی

روز ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۱، نیروهای سپاه در اطراف مسجد توحید اهل سنت مهرآباد مشهد اقدام به ساخت دیوار بتنی کردند.

این اقدام پس از آن صورت گرفته که در روزهای اخیر نیروهای نظامی در بسیاری از مناطق مشهد مانع از حضور نمازگزاران در مساجد اهل سنت شده اند. همچنین نیروهای نظامی چند مسجد اهل سنت در مشهد را پلمب کرده اند. این اقدام باعث واکنش بسیاری از روحانیون بلوچ اهل سنت از جمله مولانا عبدالغفار نقشبندی شده بود.( کمپین فعالین بلوچ ،24شهریور 1401)

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

با پایان دوران محکومیت؛ فرهاد فهندژ، شهروند بهائی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد

روز پنجشنبه ۳ شهریورماه ۱۴۰۱، فرهاد فهندژ شهروند بهائی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. آزادی آقای فهندژ با پایان دوران محکومیت وی پس از تحمل ده سال حبس صورت گرفته است.طی گزارشی به شرح آخرین وضعیت فرهاد فهندژ مادامی که دهمین سال از دوران محکومیت خود را در فرعی سالن امنیتی ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج سپری میکرد، پرداخته بود. او به دلیل شرایط نامساعد زندان پیشین به بیماری گوارشی مبتلا شده و طی مدت زمان حبس از ناراحتی قلبی نیز رنج می‌برد. از طرفی دیگر خانواده وی که ساکن در گرگان هستند، در طول این ده سال بابت ملاقات با آقای فهندژ، به دلیل دوری راه با مشکلاتی مواجه بوده اند. این شهروند بهائی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. او در سال ۱۳۶۲ زمانی که ۲۴ سال داشت دستگیر و به ۶ سال حبس محکوم شده بود.( خبرگزاری هرانا، 3 شهریور 1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ۴ شهروند بهائی در تهران و کرج

مهوش ثابت (شهریاری)، فریبا کمال آبادی، عفیف نعیمی و سامان استوار، شهروندان بهائی علیرغم گذشت ۲۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می برند.مهوش ثابت از زمان دستگیری تاکنون، علیرغم پیگیری ها و مراجعات متعدد همسر وی به دادسرای اوین، از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم بوده؛ امری که موجب افزایش نگرانی نزدیکانش در خصوص وضعیت وی شده است. همچنین عفیف نعیمی علیرغم تاکید پیشین پزشکی قانونی مبنی بر ناتوانی وی در تحمل حبس، هم اکنون در یکی از بازداشتگاه های امنیتی در کرج نگهداری می شود؛ او بیش از سه هفته است که تماسی با خانواده خود برقرار نکرده است. به علاوه سامان استوار دیگر شهروند بهائی، در سلول انفرادی یکی از بازداشتگاه های امنیتی در کرج تحت بازجویی بسر می برد. مهوش ثابت (شهریاری) و فریبا کمال آبادی پس از بازداشت در تهران به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. همچنین پرونده عفیف نعیمی در شعبه ۷ بازپرسی کرج در حال رسیدگی است.( خبرگزاری هرانا، 3 شهریور 1401)

تفتیش منزل یک زوج بهایی در گرگان

ساعت ۸ و نیم صبح روز چهارشنبه  ۲ شهریور ۱۴۰۱ ماموران اداره اطلاعات گرگان به منزل یک زوج بهایی به نام‌های شاهین صمیمی و هدا کنعان مراجعه و با نشان دادن حکم دادستانی به نام هدی کنعان، مدرس موسیقی کودکان شروع به بازرسی منزل نامبردگان کردند.ماموران پس از بازرسی منزل، میز و صندلی‌های کلاس کودکان، اسباب بازی‌ها، فلوت، دفتر موسیقی، ادوات موسیقی اُرف (آلات آموزش موسیقی کودکان زیر سن دبستان) و سی دی‌های موسیقی را ضبط می‌کنند. هم‌چنین گوشی‌های همراه، تبلت شخصی، کتاب‌ها و عکس‌های مربوط به آیین بهائی را هم توقیف می‌کنند.( ایران وایر؛ 2 شهریور 1401)

بهیه معنوی پور، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱، بهیه معنوی‌پور شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد. آزادی خانم معنوی‌پور با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله همزمان با چند تن دیگر از شهروندان بهائی ساکن شیراز روز سه شنبه ۲۸ تیر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ماموران در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کردند. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شدند.( خبرگزاری هرانا، 3 شهریور 1401)

امین ذوالفقاری، شهروند بهائی از زندان یزد آزاد شد

روز شنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۱،  امین ذوالفقاری، شهروند بهائی از زندان یزد آزاد شد. آزادی آقای ذوالفقاری، به صورت مشروط، پس از تحمل نیمی از دوران محکومیت ۸ ماهه خود با احتساب ایام بازداشت قبلی صورت گرفته است. این شهروند بهائی، در تاریخ ۳ خردادماه ۱۴۰۱، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان یزد شد.(خبرگزاری هرانا، 5 شهریور 1401)

عطاالله ظفر، شهروند بهائی جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

صبح روز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱، عطاالله ظفر، شهروند بهائی جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد. این شهروند بهائی ۷۸ ساله هنگامی که برای تحویل نامه پزشک مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شد. انتقال وی جهت تحمل دوران حبس در حالی صورت گرفته است که آقای ظفر دچار مشکلات جسمی متعددی است، خصوصا بیماری قلبی که نیازمند رسیدگی مداوم و مصرف منظم دارو است.( خبرگزاری هرانا، 7 شهریور 1401)

بازداشت ۱۴ شهروند بهائی در قائمشهر

مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، نگار دارابی، بسیر صمیمی، هنگامه علیپور، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی نژاد، نازنین گلی، سام صمیمی، ساناز حکمت شعار، بیتا حقیقی، انیس سنایی و گلبن فلاح، چهارده شهروند بهائی ساکن شهرهای ساری و قائمشهر روز چهارشنبه ۹ شهریور توسط نیروهای امنیتی در قائمشهر بازداشت و به اداره اطلاعات ساری منتقل شدند. منزل ۳ تن از این شهروندان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است .( خبرگزاری هرانا، 9 شهریور 1401)

دادگاه تجدیدنظر؛ ۲۵ شهروند بهائی به مجموعا ۸۳ سال حبس و تبعید محکوم شدند

بر اساس دادنامه صادره، یکتا فـهندژ سـعدی، لالا صـالحی، مـژگـان غـلامپور، رضـوان یزدانی و بـهاره نـوروزی هـر یک بـه تحـمل ۵ سـال حـبس تـعزیری و مـنع خـروج از کشور بـه مـدت دو سـال بـا ابـطال گـذرنـامـه و مـعرفی روزانـه بـه اداره اطـلاعـات اسـتان بـه مـدت ۲ سـال و نبیل تهـذیب، بـهنام عـزیزپـور، اسـماعیل روسـتا، صهـبا مصلحی، رامین شیروانی و سعید حسنی هر کدام بـه تحـمل ۵ سـال حـبس تـعزیری و ۲ سال مـنع خـروج از کشور بـا ابـطال گـذرنـامـه و دو سال و اقامت اجباری در شهرستانهای بـه تـرتیب نبیل تهـذیب در ایذه و صهـبا مصلحی در فـردوس و بـهنام عـزیز پـور در دهـدشـت و اسـماعیل روسـتا در بـافـق یزد و رامین شیروانی در بـاغملک و سعید حسنی در لـردگـان بـا مـعرفی روزانـه بـه اداره اطـلاعـات آن شهـرسـتانـها و شـادی صـادق اقـدم سیسان، پـریسا روحی زادگـان، مـرجـان غـلامـپور، عهـدیه عـنایتی، ثـمره آشـنایی، نسیم کاشـانی نـژاد، شمیم اخـلاقی و نـوشین زنـهاری بـه تحـمل دو سـال حـبس تـعزیری و مـنع خـروج از کشور بـا لـغو گـذرنـامـه بـه مـدت دو سـال و مـعرفی روزانـه بـه اداره اطـلاعـات اسـتان بـه مـدت دو سـال و مهیار سفیدی میانـدوآب، ورقـا کاویانی، صهـبا فـرحـبخش، فـرزاد شـادمـان، فـربـد شـادمـان و سـروش ایقانی صـغادی هـرکدام به تحـمل دو سـال حـبس تـعزیری و مـنع خـروج از کشور بـه مـدت دو سـال بـا ابـطال گـذرنـامـه و اقـامـت اجـباری به مدت ۲ سال بـه تـرتیب مهیار میمندی در لامـرد و ورقـا کاویانی در کاشـمر و صهـبا فـرحـبخش در سمیرم و فـرزاد شـادمـان در میناب و فـربـد شـادمـان در فیروزآبـاد و سـروش ایقانی صـغادی در مهـری، همراه با معرفی روزانه به اداره کل اطلاعات آن شهرستان ها، محکوم شدند.( هرانا،10 شهریور 1401)

گزارشی از آخرین وضعیت قاسم معصومی، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز

قاسم معصومی، شهروند بهائی دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکند. وی در آبان ماه ۱۴۰۰، توسط دادگاه انقلاب شیراز به ۳ سال و سه ماه حبس محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳۱ ماه و ۱۶ روز زندان در خصوص او قابل اجرا است.( خبرگزاری هرانا،12 شهریور 1401)

مازندران؛ سه شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

مانی قلی نژاد، مجیر صمیمی و افنانه نعمتیان شهروندان بهائی بازداشت شده در قائمشهر، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. همزمان ۸ شهروند دیگر علیرغم گذشت ۵ روز از زمان دستگیری کماکان در زندان قائمشهر و بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند. (خبرگزاری هرانا،14 شهریور 1401)

عطاالله ظفر، شهروند بهائی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد

عطاالله ظفر، شهروند بهائی، در پی وخامت حال ابتدا به بهداری زندان اوین و سپس به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد. این شهروند بهائی ۷۸ ساله که از مشکلات قلبی رنج میبرد، با دستبند و پابند به تخت بیمارستان بسته شده است. (خبرگزاری هرانا،14 شهریور 1401)

ضرب و شتم بصیر صمیمی از شهروندان بهایی زندانی در قائم‌شهر

یک منبع مطلع اطلاع داد که «بصیر صمیمی»، یکی از جوانان بهایی دستگیر شده در شهرستان قائم‌شهر در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این شهروند بهایی از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات ساری نگه داشته شده است و مسئولان مربوطه از پذیرش لباس برای او خودداری کرده‌اند. (خبرگزاری ایران وایر،15 شهریور 1401)

فریبا اشتری، شهروند بهائی ساکن یزد جهت اجرای حکم بازداشت شد

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، سه مامور مرد و یک مامور زن به منزل فریبا اشتری، شهروند بهائی ساکن شهرستان یزد مراجعه کرده و او را جهت اجرای حکم بازداشت می‌کنند. بازداشت این شهروند بهائی در حالی صورت گرفته که هیچ احضاریه‌ای به دست او نرسیده هم‌چنین رای دادگاه تجدید نظر هم رسماً به وی ابلاغ نشده است.(یک نهاد با هویت نامشخص، 16 شهریور 1401)

همزمان با وضعیت جسمانی نامناسب؛ تفهیم اتهام و تمدید قرار بازداشت عفیف نعیمی در دادسرای کرج

عفیف نعیمی، شهروند بهائی و از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران” روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه، توسط شعبه ۷ دادسرای عمومی و انقلاب کرج تفهیم اتهام شده و قرار بازداشت وی به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. این در حالی است که وی از بیماری قلبی رنج میبرد و هم اکنون با وضعیت جسمانی نامناسب در اتاق در بسته بند ۸ زندان رجایی شهر نگهداری میشود. (خبرگزاری هرانا،16 شهریور 1401)

کرج؛ تفهیم اتهام و تداوم بازداشت سامان استوار، شهروند بهائی

سامان استوار، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۴۱ روز از زمان دستگیری کماکان در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرد. این شهروند از زمان بازداشت تا کنون دو مرتبه در دادسرای انقلاب کرج مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. ک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروند بهائی گفت: خانواده وی دو بار اقدام به سپردن وثیقه کردند که با مخالفت بازپرس پرونده مواجه شدند. همچنین این شهروند از زمان بازداشت تا کنون دو مرتبه در دادسرای انقلاب کرج با اتهاماتی متفاوت مورد تفهیم اتهام قرار گرفته اما هیچ یک از اتهامات به خانواده وی اعلام نشده است. (خبرگزاری هرانا،19 شهریور 1401)

کامیار حبیبی، معلم موسیقی بهایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

یک منبع مطلع بیان کرد که، پیش از ظهر روز شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ ماموران امنیتی که گفتند از اداره اطلاعات کرج هستند با ورود به منزل کامیار حبیبی، ابتدا خانه این شهروند بهایی را تفتیش کردند و پس از توقیف برخی وسائل از قبیل گوشی تلفن‌همراه و چند جلد کتب مذهبی و لپ تاپ، وی را بازداشت کرده و به همراه خود بردند اما از مکان نگهداری، اتهامات وی اطلاعی در دست. منزل و محل کار این شهروند بهایی بیش از این نیز در تاریخ ۹ مرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی تفتیش، وسایل شخصی‌اش توقیف و محل کار او پلمپ شده بوده بود. کامیار حبیبی، شاعر، فعال ادبی، نویسنده و معلم موسیقی است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، 19 شهریور 1401)

احضار و بازجویی ۴ شهروند بهائی در گرگان

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، چهار شهروند بهائی ساکن گرگان برای ساعاتی در اداره اطلاعات این شهر مورد بازجویی قرار گرفتند. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: از سه تن از این شهروند بهائی به نام های شفق فهندژ، شقایق پورعنایتی و هدی کنعانی (صمیمی) که در زمینه موسیقی فعالیت دارند خواسته شد تا تعهد بدهند که دیگر در این مورد زمینه فعالیتی نداشته باشند و همینطور از ندا عبدیان (طائفی) خواسته شده تا در زمینه مهد کودک فعالیتی نداشته باشد. این در حالی است که وی فعالیتی در مهدکودک ها ندارد. این شهروندان به صورت تلفنی به اداره اطلاعات گرگان احضار شدند و به مدت ۹ ساعت مورد بازجویی قرار گرفتند. روز یکشنبه ۹ مردادماه امسال، منازل شفق فهندژ، شقایق پورعنایتی و هدی کنعانی همزمان با منازل ده ها شهروند بهائی دیگر در ایران مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. (خبرگزاری هرانا،16 شهریور 1401)

ژیلا شهریاری، شهروند بهائی جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ژیلا شهریاری شهروند بهائی، جهت تحمل دوران محکومیت خود، بازداشت شد. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: از دادسرای مقدس زندان اوین با خانم شهریاری تماس گرفتند و از وی خواستند که برای پاسخ به چند سوال به دادسرا مراجعه کند.هنگام مراجعه خانم شهریاری به دادسرا، او را بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل کردند. (خبرگزاری هرانا،20 شهریور 1401)

با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه ۴ شهروند بهائی قائمشهر مخالفت شد

شعبه ۱۰۴ دادسرای قائمشهر با درخواست تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، شهروندان بهائی، نگار دارابی، سامیه قلی نژاد، بیتا حقیقی و بصیر صمیمی علیرغم گذشت ۱۳ روز از زمان دستگیری آنان مخالفت کرد. وضعیت جسمانی خانم دارابی که به همراه سامیه قلی نژاد و بیتا حقیقی در زندان قائمشهر به کرونا مبتلا شده، نامناسب اعلام شده است. امری که موجب افزایش نگرانی خانواده وی شده است. (خبرگزاری هرانا،23 شهریور 1401)

با پایان دوران محکومیت؛ ساناز نطقی، شهروند بهائی از زندان سپیدار اهواز آزاد شد

روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، ساناز نطقی، شهروند بهائی با پایان دوران محکومیت از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. این شهروند بهائی در تیر ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهام “عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائیت” به ۵ سال و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم صادره در بهمن ماه سال گذشته توسط دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان به ۹۱ روز حبس تعزیری تقلیل یافت. (خبرگزاری هرانا،25 شهریور 1401)

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

گزارشی از آخرین وضعیت فریبا دلیر در زندان اوین

فریبا دلیر، نوکیش مسیحی، دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری میکند. وی در تاریخ ۲۷ فروردین ماه امسال، جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد. خانم دلیر در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰، در یک پرونده مشترک همزمان با ۵ نوکیش مسیحی دیگر بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. فریبا دلیر در آبان ماه ۱۴۰۰، توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره یک کلیسای مسیحی» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت نهایتا به ۲ سال حبس تعزیری تبدیل شد.( خبرگزاری هرانا,1 شهریور 1401)

احضار چهار شهروند مسیحی برای اجرای حکم

ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق، معصومه قاسمی و مینا خواجوی قمی، شهروندان مسیحی، روز دوشنبه، هفتم شهریور ماه ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه جهت اجرای حکم  به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند. به این چهار نفر، فقط ۲۴ ساعت وقت داده شد تا خود را به دادسرا معرفی کنند. طبق گزارش رسیده، خانم خواجوی قمی پایش اخیراً شکسته شده و در گچ قرار داشته‌است. آقای شهبازیان، روز سه‌شنبه، پس از حضور در دادسرا، بازداشت شده است. مقامات به خانم خواجوی که پایش از سه جا اخیرا شکسته شده،گفتند که در مورد وضعیت پایش از پزشک مورد تایید دولت گواهی بیاورد. احتمال دارد به این نوکیش مسیحی، پیش از فرستادن به زندان،برای وضعیت پایش، شش هفته فرصت داده شود.(یک نهاد با هویت نامشخص  7 شهریور 1401)

ملیحه نظری، نوکیش مسیحی، برای تحمل شش سال حبس، راهی اوین شد

طبق گزارش رسیده، ملیحه نظری،نوکیش مسیحی، برای تحمل شش سال حبس، سه‌شنبه، هشتم شهریور ماه ۱۴۰۱، راهی زندان اوین شد. مأموران اطلاعات سپاه، دهم تیر ماه ۱۳۹۹، به منزل ملیحه نظری، در آریاشهر تهران هجوم برده و این نوکیش مسیحی را در حضور همسر و فرزند بیمارش بازداشت و برخی از وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر، تعدادی کتاب و تلفن همراه را ضبط کردند. خانم نظری در مراسم کلیسای خانگی موسوم به «یک دلان»، شرکت کرده‌ بود که کلیسایی ویژه بانوان مسیحی در تهران بوده‌است. وی به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح‌آمیز دینی، و به اتهام  اداره دستجات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور ، به زندان محکوم شده‌است. (یک نهاد با هویت نامشخص،17 شهریور 1401)

دراویش:

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه :

محمد چگینی توسط نیروهای امنیتی در کرمان بازداشت شد

روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱، محمد چگینی (چگنی)، درویش گنابادی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.محمد چگینی بعد از درگذشت بهنام محجوبی با خانم بتول حسینی مادر بهنام محجوبی زندگی میکرد، ساعت ۸ توسط ۱۵ نیروی امنیتی که ابتدا خود را نیروی انتظامی معرفی کرده بودند بدون ارائه حکم قضایی در منزل بازداشت شد و به مکان نامعلومی منتقل شد.( خبرگزاری هرانا,2 شهریور 1401)

کسری نوری از زندان عادل آباد شیراز به مکان نامعلومی منتقل شد

روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱، کسری نوری، درویش گنابادی از بند سیاسی زندان عادل آباد شیراز به مکان نامعلومی منتقل شد. پوریا نوری، برادر این درویش گنابادی زندانی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: “کسری نوری ظهر امروز حوالی ساعت ۱۲:۳۰ از بند سیاسی زندان عادل‌آباد به اجبار و همراه با رعب و وحشت به مکانی نامعلوم منتقل شده است. این انتقال بدون ارائه ‘دستور قضایی’ بوده و حتی علت آن به صورت شفاهی اعلام نشده و ما شدیدا نگران کسری هستیم و از او بی خبریم. کسری نوری از دسترسی به نشریات داخلی محروم بوده و امکان ادامه تحصیل در زندان نیز از او منع شده است. وی مدت هاست که به دلیل دوری محل سکونت خانواده اش، از ملاقات با آنها محروم مانده است.( خبرگزاری هرانا,5 شهریور 1401)

کسری نوری به زندان عادل آباد شیراز بازگردانده شد

پوریا نوری، برادر کسری نوری طی یادداشتی در صفحه شخصی خود با اعلام این خبر نوشت: “کسری همین الان از زندان عادل‌آباد تماس گرفت، به بند سیاسی‌ این زندان برگشته، از همه فعالان، دوستان و همراهان که ما رو در این ده روز سخت و نفس‌گیر تنها نگذاشتند.تشکرمی‌کنیم.پیشتر ، فرشید یداللهی فارسی وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از تشکیل پرونده جدید کسری نوری خبر داد و نوشته بود: اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به موکلم تفهیم شد. پرونده در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای انقلاب شیراز گشوده شده است. مصداق اتهام وی امضای بیانیه‌ای مشترک از سوی چند فعال سیاسی عنوان شده که تا کنون منتشر نشده است.برادر آقای نوری اعلام کرده بود که این زندانی از بند سیاسی زندان عادل‌آباد شیراز به «مکانی نامعلوم» منتقل شده است. او پس از خروج از بند سیاسی زندان عادل آباد شیراز به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. ( خبرگزاری هرانا,15 شهریور 1401)

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه؛ ۲۸ شهروند به اتهام «شیطان پرستی» بازداشت شدند

روز دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، علی عبداللهی، رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه از بازداشت ۲۸ نفر از شهروندان گردشگر در یکی از شهرهای شمالی کشور به اتهام شیطان پرستی، خبر داد. رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در تشریح این خبر مدعی شد:”۲۸ نفر از اعضای یک مجموعه توریستی که دارای نمادهای شیطان‌پرستی، بوده و همزمان با شب تاسوعای سال جاری، در یکی از مناطق شمالی کشور مسائل غیر اخلاقی نامشروع، انجام می دادند دستگیر شدند.” این فرد مسئول در قوه قضاییه در ادامه گفت:”پس از دستگیری این افراد، تعداد قابل توجهی بی‌سیم، کتب ضاله، لوح‌های فشرده مستهجن و حاوی مسائل تبلیغی و همچنین ادوات ساخت مشروبات الکلی نیز ضبط شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، 2 شهریور 1401)

زرند؛ بازداشت یک شهروند به اتهام “توهین به مقدسات

یک شهروند در شهرستان زرند واقع در استان کرمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.رییس دادگستری زرند گفت: “این شهروند پس از مشاجره لفظی با عوامل سلف سرویس کارخانه فولاد زرند، اقدام به توهین به مقدسات اسلامی داشته است که با صدور دستور قضایی، پس از شناسایی و احضار، دستگیر شد.”( خبرگزاری هرانا،8 شهریور 1401)

استان فارس؛ دو زن به اتهام عدم رعایت «اصول اسلامی» در شیراز بازداشت شدند

لطف الله شیبانی، فرماندار شیراز، از بازداشت ۲ زن به اتهام درگیری لفظی و فیزیکی با «عامر به معروف» در شهرک گلستان شیراز و از تشکیل پرونده قضایی برای آنها و پلمب پاساژ مصطفوی به علت عدم رعایت (اصول اسلامی) خبر داد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،8 شهریور 1401)

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت سه فعال مذهبی کُرد اهل نقده

سه فعال مذهبی کُرد و اهل نقده (نَغَده) به نام‌های جلال محمدی، شفیع نوبخت و محمدعلی مام‌کریم توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و سرنوشتشان نامعلوم است.( هه‌نگاو ، 9 شهریور 1401)

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 83 خبر که در طول شهریور ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درشهریور ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، مریم افتخار، امین بلوردی بهمن، اسفندیار سنگری، داود لطفی، امین ظهیری، محمد مهدی خسرو پناه، ندا غفاری گوندوغدویی، شهناز کریم زاده مقدم، رضا عباسی زمان آبادی، حسین اریس ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی،کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، لیدا اسدی فر، مهرنوش ایمانی چگنی، سید شایان حسینی برزی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org