گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان تیرماه 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان تیرماه 1401

 

تهیه وتنظیم گزارشات آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه تیر 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

زندان رجایی شهر کرج؛ گزارشی از ضرب و شتم ارکان پالانی جاف در حین اعتصاب غذا

روز دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، ارکان پالانی جاف زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، که پیشتر با دوختن لب‌هایش اقدام به اعتصاب غذا کرده بود، توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. پرسنل زندان با ضرب و شتم اقدام به باز کردن لب‌های دوخته شده این زندانی کردند. وی از روز جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱، در پی خلف وعده مسئولان دادسرای اوین مبنی بر آزادی مشروط و اعزام به مرخصی این زندانی و همچنین عدم رسیدگی پزشکی به بیماری پروستات وی در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زد. (خبرگزاری هرانا، 2 تیرماه 1401(

 

نگرانی ها نسبت به وضعیت مهندس عبدالحكيم فاروقى، فعال مذهبی اهل سنت خراسان جنوبی

برغم بازداشت مهندس عبدالحكيم فاروقى بجد از هفته گذشته، وی کماکان در سلول هاى بازجويى اداره اطلاعات بيرجند به سر می برد.عبدالحکیم فاروقی متولد ۱۳۵۰، متاهل و دارای ۴ فرزند و کارمند پست بانک روستای بجد می‌باشد. فعالان اهل سنت همچون ابراهیم احراری هشدار دادند که مهندس عبدالحكيم فاروقى بجد ، هم اکنون بيمار هستند و جانشان نیز در خطر است. )خبرگزاری کلمه، 2 تیرماه 1401(

 

فشار بر زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت در زندان گوهردشت

فشار بر زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت در زندان گوهردشت وضعیت غیرقابل تحمل و بسیار سختی را برای این دسته از زندانیان ایجاد کرده است. از جمله یک زندانی اهل سنت بنام مومن محمدی در سالن ۱۱ – بند ۷ دست به اعتصاب زده است. نزدیک به یک سال است که این زندانی اهل سنت خونریزی داشته و در شرایط بسیار سخت جسمی قرار دارد، او چندین بار به بهداری زندان مراجعه کرده اما از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری می شود. مسئولان زندان مدت یک سال است که این زندانی را به این ترتیب شکنجه می کنند. از سوی دیگر برخی زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت از جمله انور خضری، فرهاد سلیمی و ایوب کریمی در سالنی که زندانیان داعشی در آن محبوس هستند قرار دارند و با وجودیکه چندین بار اعتراض کرده از رئیس زندان خواسته اند آنها را از این بند خارج کند اما رئیس زندان پاسخ داده است: «نمی خواهیم سالن یکدست باشد و میخواهیم اهل سنت با داعش باشد!‍‌» رئیس زندان بنام «عزیزی» رسما اعلام کرده است که «شما باید زیر چکمه های داعش زندگی کنید!».)سایت جوانه ها، 5 تیرماه 1401(

 

 

زندان وکیل آباد مشهد؛ نامه ۵ زندانی سنی مذهب به مراجع قضایی و حقوق بشری

 

عیسی عید محمدی، محمد رضا شیخ احمدی، فرهاد شاکری، عبدالرحمن گرگیج و عبدالحکیم عظیم گرگیج، پنج زندانی سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با انتشار نامه‌ای خطاب به مراجع قضایی و حقوق بشری به جزئیات چگونگی صدور و اجرای احکام اعدام سه هم پرونده ای خود پرداخته اند. حکم اعدام حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش اسفندماه ۹۹ در این زندان اجرا شده بود. (خبرگزاری هرانا، 9 تیرماه 1401)

 

فراخوان زندانیان سیاسی گوهردشت و اوین به گزارشگر ویژه در خصوص توهین دادستان تهران به زندانیان اهل سنت

به دنبال اظهارات توهین آمیز علی صالحی دادستان تهران بر علیه زندانیان سیاسی اهل سنت، جمعی از زندانیان سیاسی گوهردشت و اوین، اقدام به نوشتن فراخوانی خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل کرده و نسبت به این برخورد اعتراض کردند. در این بیانیه که به امضای جمعی از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران در زندانهای گوهردشت و اوین رسیده آمده است: در پی مراجعه زندانیان عقیدتی اهل سنت به دادستان تهران (علی صالحی) در مورخه ۹ تیر ۱۴۰۱، وی با وقاحت تمام خطاب به زندانیان اهل سنت گفت شما از هیچ حق و حقوقی برخوردار نبوده و چنانچه تاکنون اشد مجازات ها و محدودیتها در مورد شما اعمال نشده، شخصا پیگیر حداکثر سخت گیری و محدودیتها برای شما زندانیان اهل سنت خواهم شد. (خبرگزاری هرانا، 9 تیرماه 1401)

 

اعتصاب غذای جمعی از زندانیان سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج

در پی بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج، شماری از این زندانیان در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زدند. هویت این زندانیان یاسین عباس جوبی، نورعزیز دارابی و صادق ایوبی توسط هرانا احراز شده است. اعتصاب این زندانیان به مدت سه روز و در اعتراض به بی احترامی به زندانیان سنی مذهب توسط دادستان تهران در جریان بازدید روز گذشته از این زندان صورت گرفته است. به گفته یک منبع مطلع، طی روز جاری تمامی زندانیان سنی مذهب ساکن در سالن ۱۱ بند ۴ نیز از گرفتن وعده غذایی شام‌ خود امتناع و اعلام اعتصاب غذا کرده اند. (خبرگزاری هرانا، 9 تیرماه 1401)

 

زندان رجایی شهر کرج؛ ارکان پالانی جاف به مرخصی اعزام شد

ارکان پالانی جاف، زندانی سنی مذهب از زندان رجایی شهر کرج به مرخصی اعزام شد. او پیشتر با دوختن لب‌هایش در اعتراض به مخالفت چندین باره با اعزام به مرخصی وی اقدام به اعتصاب غذا کرده بود. (خبرگزاری هرانا، 10 تیرماه 1401)

 

بیانیه زندانیان سیاسی اهل سنت گوهردشت درباره رفتار وقیحانه دادستان تهران

دادستان تهران علی صالحی روز ۹ تیرماه ۱۴۰۱، پس از بازدید از زندان گوهردشت، با انتشار مطلبی مدعی شد که به سخنان تک به تک زندانیان گوش کرده و تلاش در حل مشکلات آنها داشته است. زندانیان سیاسی اهل سنت با رد این ادعای فریبکارانه اعلام کردند که رفتار وی با زندانیان بخصوص زندانیان عقیدتی سیاسی اهل سنت کین توزانه بوده است.علی صالحی دادستان تهران در پاسخ به مراجعه زندانین سیاسی اهل سنت به آنها گفته است: من با هر گونه رسیدگی به مشکلات شماها سخت مخالفم. از سوی دیگر به گفته یک منبع مطلع، زندانیان عقیدتی سیاسی اهل سنت پس از اعتراض به اهانت دادستان و دیگر قضات همراه وی و نوشتن بیانیه اعلام کردند که قصد دارند به طور جمعی اقدام به اعتراض و اعتصاب کنند.( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 10 تیر ۱۴۰۱)

 

اعتصاب غذای فریدون ذاکری نسب در زندان رجایی شهر کرج

فریدون ذاکری نسب، زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج، در پی بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب این زندان و در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زد. در پی بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج، شماری از این زندانیان اخیراً، در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زدند. (خبرگزاری هرانا، 10 تیرماه 1401)

 

انتقاد امام جمعه موقت راسک از تیراندازی بی ضابطه ماموران نظامی

مولانا عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت شهر راسک در خطبه های نماز جمعه از تیراندازی بی ضابطه ماموران نظامی به سمت شهروندان بلوچ انتقاد کرد.مولانا نقشبندی در واکنش به تیراندازی بی‌ضابطه مامورین انتظامی در حاشیه شهر راسک گفت: “من از فرماندهی نیروی انتظامی استان می خواهم که به این بحث ورود بکنند و به نیروهای انتظامی اجازه ندهند که این تعقیب و گریزها در داخل شهرها صورت بگیرد.” ( کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ تیرماه‌ ۱۴۰۱)

 

با پایان مراحل بازجویی؛ عبدالحکیم فاروقی به زندان بیرجند منتقل شد

عبدالحکیم فاروقی، شهروند اهل سنت با پایان مراحل بازجویی به زندان بیرجند منتقل شد. وی روز سه شنبه ۲۴ خرداد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. (خبرگزاری هرانا، 14تیرماه 1401)

 

زندان رجایی شهر کرج؛ تداوم اعتصاب غذای فریدون ذاکری نسب

فریدون ذاکری نسب، زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج، در سومین روز اعتصاب خود به سر میبرد. وی پیشتر در پی بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب این زندان و در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زد. (خبرگزاری هرانا، 14تیرماه 1401)

 

بازداشت یک روحانی کُرد در پیرانشهر

یک روحانی کُرد با هویت ملا یونس نوخواه از اساتید مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی پیرانشهر روز پنج‌شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ٧جولای ٢٠٢٢، توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت و سرنوشتش نامعلوم است.مُلا یونس نوخواه پس از بازداشت به یکی از بازداشتگاه امنیتی در ارومیه منتقل شده و اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نیست. (خبرگزاری هه‌نگاو، 16 تیرماه 1401)

 

زندان رجایی شهر کرج؛ تداوم اعتصاب غذای فریدون ذاکری نسب پس از ده روز

فریدون ذاکری نسب، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، دهمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می کند. فریدون ذاکری نسب در سال ۹۶ بازداشت و نخست به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی به اتهام معاونت در محاربه هم اکنون در حال رسیدگی است.آقای ذاکری نسب از تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۱، به دلیل بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر و همچنین اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده خود، دست به اعتصاب غذا زده است.تداوم اعتصاب غذای این زندانی در حالی ادامه دارد که با توجه به مشکلات جسمی زمینه ای، وضعیت او رو به وخامت گرائیده است، بر اساس آخرین علائم ثبت شده پزشکی، فشار خون وی پایین تر از ۹ است.ذاکری از مشکلات قلبی رنج می برد، وضعیت سلامتی وی متاثر از ۱۸ ماه نگهداری در سلول های انفرادی بازداشتگاه های زندان اوین ضعیف شده است. (خبرگزاری هرانا، 20تیرماه 1401)

 

تجمع روحانیون پیرانشهر برای آزادی ماموستا یونس نوخواه

شماری از روحانیون پیرانشهر روز سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ (۱۲ جولای ۲۰۲۲) با تجمع مقابل ”مرکز بزرگ اسلامی“ شهر پیرانشهر خواهان آزادی بی‌قید و شرط ماموستا یونس نوخواه از روحانیون بازداشت شده این شهر تا روز پنج‌شنبه شدند. ماموستا یونس نوخواه از مدرسان مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی پیرانشهر و مربی پاراگلایدر است که روز پنج‌شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱، ٧ جولای ٢٠٢٢ ، توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهربازداشت و به ارومیه منتقل شده است. (خبرگزاری هه‌نگاو، 21 تیرماه 1401)

 

دهیار و امام جماعت اهل سنت یک روستا در میان چهار شهروند بازداشتی در اشنویه

روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه، چهار شهروند از جمله یک روحانی اهل سنت در شهرستان اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.هویت این شهروندان فرهنگ کرامت، ٢٧ سالە ، ملامحمد طه‌زاده، امام جماعت اهل سنت روستای بیمضرته،عبدالرحمن صادقی دهیار این روستا و فرعان ابراهیمی، عضو شورای روستا عنوان شده است.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نیست. (خبرگزاری کردپا، 22 تیرماه 1401)

 

فریدون ذاکری نسب به سلول انفرادی منتقل شد

فریدون ذاکری نسب، زندانی سنی مذهب روز دوشنبه ۲۰ تیرماه، به یکی از سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. آقای ذاکری نسب پیشتر در اعتراض به بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب و عدم رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده و هم اکنون در پانزدهمین روز اعتصاب خود بسر می برد. تداوم اعتصاب غذای این زندانی در حالی ادامه دارد که با توجه به مشکلات جسمی زمینه ای، وضعیت او رو به وخامت رفته و بر اساس آخرین علائم ثبت شده پزشکی، فشار خون وی پایین تر از ۹ است. ذاکری نسب از مشکل قلبی رنج می برد، وضعیت سلامتی او متاثر از ۱۸ ماه نگهداری در سلول های انفرادی بازداشتگاه های زندان اوین ضعیف شده است.(خبرگزاری هرانا.24تیرماه1401)

 

تداوم بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت ملایونس نوخواه

ماموستا ملایونس نوخواه ، از مدرسین مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی پیرانشهر، در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی قرار دارد و از سرنوشت او اطلاع دقیقی در دسترس نیست. این روحانی کُرد طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. (خبرگزاری کلمه.24تیرماه1401)

 

بازداشت روحانی بلوچ اهل‌سنت اهل افغانستان توسط سپاه در مرز میلک

یک روحانی بلوچ اهل‌سنت اهل افغانستان توسط نیروهای سپاه در مرز میلک بازداشت شد. هویت این روحانی بلوچ مولوی “عبدالمجید رخشانی” فرزند عبدالحلیم اهل کنگ افغانستان است. آقای رخشانی از فارغ‌التحصیلان مسجد مکی زاهدان است که قصد ورود به افغانستان از مرز میلک را داشته که توسط نیروهای مرزبانی سپاه بر روی پل ابریشم بازداشت شده است. از علت بازداشت و اتهامات انتسابی علیه این روحانی بلوچ تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست‌.( کمپین فعالین بلوچ. ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

بازداشت شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهایی در شیراز

شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، یکشنبه ۵ تیر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بعد از ظهر همان روز پدر خانم زرین در پی عدم کسب اطلاع از وضعیت دخترش و استرس ناشی از دستگیری وی، سکته کرده و هم اکنون در یکی از بیمارستان های شیراز تحت مراقبت های پزشکی است. نگار ایقانی پیشتر به همراه شمار دیگری از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری سال ۹۸، در نتایج این آزمون با ایرادات مختلفی از جمله “نقص در پرونده” مواجه شده و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شد.)خبرگزاری هرانا، 7 تیرماه 1401(

 

هشدار جامعه جهانی بهایی بهاییان؛ ایران تحت «شدیدترین حملات سازمان‌دهی شده» قرار دارند

دفتر مستقر در سازمان ملل جامعه جهانی بهایی می‌گوید، در ایران تنها در ماه ژوئن ۴۴ شهروند بهایی بازداشت، محاکمه و یا زندانی شده‌اند و صدها نفر دیگر در انتظار احضار به دادگاه یا آغاز دوران حبس خود هستند.جامعه جهانی بهایی افزایش بازداشت و حبس در هفته‌های اخیر را شروع فصل نگران‌کننده‌ای از عملی‌سازی برنامه‌های مقامات در سرکوب بهاییان ایران توصیف کرده است. تداوم بازداشت، حبس، و مصادره اموال شهروندان بهایی از جمله موارد برجسته نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی توسط جمهوری اسلامی ایران است.(صدای آمریکا، 16 تیر ماه 1401)

 

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سه شهروند بهائی در بجنورد

شعله شهیدی به همراه دو فرزندش به نام های فاران ثنائی و شایان ثنائی شهروندان بهائی ساکن بجنورد، علیرغم گذشت ۴ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. ماموران امنیتی در زمان بازداشت این افراد، محل کسب آنها که فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی بود، را نیز پلمب کرده اند. همچنین این شهروندان علیرغم گذشت ۴ روز از زمان دستگیری، تاکنون هیچ تماسی با بستگان خود نداشته اند؛ بی اطلاعی از سرنوشت خانواده ثنائی، به افزایش نگرانی نزدیکان آنها منجر شده است. خانم شهیدی و آقایان ثنائی در تاریخ ۲۲ تیرماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در منزلشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به خبرنگار هرانا گفته بود: ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل این خانواده بهائی برخی از وسایل شخصی از جمله کتب دینی، لپ تاپ و تلفن همراه آنها را ضبط کرده و با خود بردند. همچنین منزل یک شهروند بهائی دیگر نیز در بجنورد توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفته و کتب دینی وی ضبط شده است .(خبرگزاری هرانا.26تیرماه1401)

 

هاله غلامی شهروند بهایی برای گذراندن محکومیت خود به زندان رفت

روز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱، هاله غلامی شهروند بهایی ساکن تهران برای گذراندن محکومیت دو سال حبس تعزیری راهی زندان اوین شد. این حکم بر اساس پرونده‌ی دستگیری شش سال پیش این شهروند بهایی صادر شده است. هاله غلامی در تاریخ ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۵، توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزلش دستگیر و پس از ۳۹ روز بازداشت موقت به قرار وثیقه آزاد شد. اتهام این شهروند بهایی، پیروی از آیین بهایی و مشارکت در تشکیل خیریه‌ای به نفع کودکان کار و بی‌سرپرست بود. (خبرگزاری هرانا.26تیرماه1401)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز

ژیلا شرفی نصرآبادی، شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهائی بازداشتی در شیراز کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. نگار ایقانی مدتی قبل از خانم خانم زرین و شرفی نصرآبادی جدا شده و به سلول دیگری منتقل شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست. ماموران همچنین اقدام به تفتیش منزل این افراد کردند و شماری از وسایل شخصی‌ از جمله لوازم الکترونیکی آنها را ضبط کرده و با خود بردند. (خبرگزاری هرانا.27تیرماه1401)

 

پنج شهروند بهائی در شیراز بازداشت شدند

روز سه شنبه ۲۸ تیر، نیلوفر حسینی، بهیه معنوی‌پور، میثاق معنوی‌پور، الحان هاشمی و حنان هاشمی شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کردند. همزمان با بازداشت این شهروندان، خواهر میثاق معنوی‌پور نیز به مراجع قضایی احضار شده است. به علاوه ماموران در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل آنان کرده اند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست. (خبرگزاری هرانا.28تیرماه1401)

 

بازداشت سه شهروند بهائی در یزد

نعمت الله شادپور، نیما شادپور و شفیق اسلامی شهروندان بهائی ساکن یزد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران پس از بازداشت، اقدام به تفتیش منزل این شهروندان بهائی کردند و برخی از وسایل شخصی آنها را با خود بردند. تا زمان تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست. (خبرگزاری هرانا.30تیرماه1401)

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

نگرانی شدید در مورد وضعیت سلامت ناصر نورد گل‌تپه،نوکیش مسیحی زندانی

ناصر نورد گل‌تپه از دی ماه ۹۶ در زندان بسر می‌برد. این شهروند مسیحی به اتهام تشکیل و اداره کلیسای خانگی به ده سال زندان محکوم شده‌است. ناصر از بیماری های مختلفی رنج می برد، اما اخیراً در گوش چپش مشکل شنوایی دارد و هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست می دهد. شعبه ۹ دیوان عالی کشور، ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، اعاده دادرسی، ناصر نورد گل‌تپه، را بار دیگر رد کرد. (ماده 18، 1 تیرماه 1401)

 

عباس سوری جهت اجرای حکم احضار شد

روز سه شنبه ۳۱ خرداد ماه عباس سوری، نوکیش مسیحی طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. آقای سوری پیشتر به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بود. آقای سوری اردیبهشت ماه امسال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به مدت ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت جزای نقدی درجه ۵ در حق صندوق دولت به ارزش ۵۰ میلیون تومان، منع عضویت در گروه ها و دستجات سیاسی، منع خروج از کشور و ثبت حضور به صورت فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین پرونده و منع اقامت در استان تهران و استان های همجوار آن به مدت ۲ سال محکوم شد. این محکومیت در تاریخ ۸ خردادماه توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.)خبرگزاری هرانا، 5 تیرماه(

 

گزارشی از آخرین وضعیت سکینه بهجتی نوکیش مسیحی در زندان لاکان رشت

سکینه بهجتی رحیمی، نوکیش مسیحی از اواخر فروردین امسال در حال تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود در زندان لاکان رشت است. به تازگی دادسرای امنیت اوین با امکان استفاده خانم بهجتی از رای باز و آزادی وی با تودیع قرار وثیقه علیرغم موافقت مسئولین زندان لاکان رشت، مخالفت کرده است.)خبرگزاری هرانا، 14 تیرماه(

 

درخواست آزادی مشروط ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی رد شد

در حالی برای پنجمین بار با درخواست آزادی مشروط ناصر نورد گل‌تپه، زندانی عقیدتی و نوکیش مسیحی مخالفت می‌شود که وی یک سوم دوران محکومیت خود را گذرانده و بر اساس قانون، شرایط «آزادی مشروط» را دارد.ایمان سلیمانی، وکیل این شهروند مسیحی که از سال ۱۳۹۶ در زندان است و به اتهام تشکیل و اداره کلیسای خانگی به ده سال زندان محکوم شده‌است، می‌گوید حتی با کاهش مجازات یا دوران حبس ناصر نورد گل تپه نیز مخالفت شده‌است.آقای طاریان، رئیس شعبه ۱ اجرای احکام در مورد مخالفت وی با کاهش دوران حبس ناصر گفته‌است: ایشان ۱۰ سال حبس دارد و از نظر من مستحق آزادی نیست. درست است که او حسن اخلاق داشته، این مدت هم مصاحبه ای با رسانه‌ها نکرده، همه اینها قبول! ولی به لحاظ بحث بازدارندگی و تجری مرتکب، از نظر من چون ایشان اقدام علیه امنیت ملی کرده، اگر الان برود بیرون، نماد خوبی در بیرون ندارد و آن اثر بازدارندگی که این حکم باید برای دیگر مسیحیان داشته باشد، دیگر نخواهد داشت. به عبارت دیگر، مقامات قضایی تصمیم گرفته‌اند که ناصر علیرغم حق قانونی برای آزادی مشروط، برای آنکه «درس عبرتی» برای دیگر مسیحیان باشد، در حبس بماند.( سازمان ماده ۱۸، 17 تیرماه 1401)

مخالفت دادسرای اوین با آزادی مشروط و استفاده از شرایط «زندان باز» برای سکینه بهجتی، نوکیش محبوس در رشت

سکینه بهجتی نوکیش مسیحی به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز دینی و با اتهام عضویت در کلیسای خانگی با هدف برهم زدن امنیت ملی، روز شنبه ۲۷ فروردین ماه جهت تحمل دو سال حبس راهی زندان لاکان رشت شد. ایمان سلیمانی، وکیل مدافع خانم بهجتی در این مورد گفته‌است: مسئولین زندان با آزادی خانم بهجتی در ازای تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی موافقت کردند اما هنگام مراجعه خانواده وی جهت تودیع قرار، به آنها اعلام شد که از دادسرای امنیت اوین نامه زدند و با آزادی ایشان مخالفت کردند.دادسرای اوین همچنین خانم بهجتی را از استفاده از شرایط «زندان باز» نیز محروم کرده‌است. این نوکیش مادر سه فرزند هفت ساله،۱۱ ساله و ۱۶ ساله.( محبت نیوز، 17 تیرماه 1401).

گزارشی از آخرین وضعیت پرویز برزو در زندان عادل آباد شیراز

پرویز برزو، نوکیش مسیحی دوران محکومیت ۴ سال و ۶ ماه خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می کند. علیرغم سپری کردن بیش از یک سوم از دوران محکومیت، اخیرا با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده است. این در حالی است که وی از بیماری فشار خون و مشکلات اعصاب رنج میبرد و بیش از یک سوم از دوران محکومیتش را سپری کرده است رویز برزو در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۹۹ توسط ماموران اطلاعات نیروی انتظامی شیراز در منزل خود در این شهر در ارتباط با گرویدن به مسیحیت بازداشت شد. در خصوص همین پرونده پیشتر شمیلا عرب زاده، محمد شیرالی به همراه همسرش ندا ایزدنشان، محمد همتی و فاطمه کوشکی نیز شهریورماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در ارتباط با گرویدن به مسیحیت بازداشت شدند. نهایتا در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۹۹ محاکمه و توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی محکوم شدند(خبرگزاری هرانا.15تیرماه1401)

زندان لاکان رشت؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه نوکیش مسیحی

حمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی بازداشتی علیرغم اخذ آخرین دفاعیات در دادسرا، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان رشت در بازداشت بسر میبرند. این سه نوکیش مسیحی اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. ایمان سلیمانی وکیل مدافع این شهروندان در اینباره گفت: “اتهامات مطروحه علیه این سه نوکیش مسیحی اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل کلیسای خانگی عنوان شده است. اتهام تشکیل کلیسای خانگی که یکی از اتهامات پرونده پیشین این شهروندان بوده، مجددا در پرونده جدید آنها نیز آمده است.این دو نوکیش مسیحی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و نهایتا به زندان لاکان رشت منتقل شدند. همچنین مرتضی حاجب مشهود کاری نوکیش مسیحی ساکن رشت در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه، پس از مراجعه به دادسرای این شهر بازداشت و به زندان لاکان منتقل شد.(خبرگزاری هرانا.15تیرماه1401)

محرومیت از حقوق اجتماعی و جریمه نقدی برای رحمت رستمی‌پور؛ جرم:آموزش مسیحیت

رحمت رستمی‌پور، نوکیش مسیحی به دلیل فعالیت صلح آمیز دینی و به اتهام «انجام فعالیت‌های آموزشی مغایر با مقدس اسلام از طریق تأسیس کلیساهای خانگی» به جریمه نقدی و پنج سال و یک روز محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده‌است. براساس حکم دادگاه صادر شده در ۳۱ اردیبهشت از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه مدنی بندر انزلی، این شهروند مسیحی متهم شده که با «پیام دادن به دیگران دربارهٔ مسیحیت»، «تعلیم دین مسیحیت» و «تبلیغات» انجام داده‌است. در نتیجه «اعتراف صریح خودش مبنی بر اینکه کلیساهای خانه مسیحی داشته‌است. آین شهروند مسیحی قربانی جدید ماده مکرر ۵۰۰ قانون محازات اسلامی است که طبق آن «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام»، می‌تواند تا پنج سال شهروندان ایرانی را راهی زندان کند. مأموران امنیتی روز دوشنبه، ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ به منزل یک زوج نوکیش مسیحی در انزلی یورش برده و رحمت رستمی‌پور، ۴۹ ساله، پدر خانواده را بازداشت کردند. مأموران امنیتی همچنین وسایل شخصی این خانواده از جمله کتاب مقدس، کتاب‌های مسیحی، موبایل و تبلتی که فرزندان خانواده برای آموزش و درس خواندن مورداستفاده قرار می‌دادند، توقیف کردند.(خبرگزاری ارتیکل17،18تیرماه1401)

زندان لاکان رشت؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه نوکیش مسیحی

روز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱، چهار شهروند نوکیش مسیحی در نیشابور توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شدند. بر اساس این گزارش ۱۶ شهروند در یک کلیسای خانگی حضور داشته اند که ۱۲ تن از آنها پس از بازجویی، همان روز با اخذ تعهد آزاد شده و چهار تن دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. سه نفر از این شهروندان پس از مدتی در یک تماس تلفنی با خانواده‌های خود عنوان کردند که به زندان نیشابور منتقل شده اند و قرار بازداشت آنها برای مدت ۲ ماه صادر شده است. اما یک تن دیگر که هویت وی غلامرضا کیوان منش، ۶۵ ساله، متولد تهران و ساکن نیشابور عنوان شده به مشهد منتقل شده و تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست. بنا بر این گزارش آقای کیوان منش به سرطان مبتلاست و باید تحت مراقبت‌های پزشکی باشد. (خبرگزاری هرانا.28تیرماه1401)

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

توقیف بیش از یک هزار جلد کتاب آیینی در شهرستان پاوه

نوید صحرایی، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پاوه از توقیف بیش از یک هزار جلد کتاب آیینی توسط ماموران امنیتی خبر داد. صحرایی ادامه داد: “در این خصوص ۲ نفر شناسایی و دستگیر و اقدامات لازم جهت شناسایی تمامی عوامل دخیل در دستور کار قرار دارد.”)خبرگزاری هرانا، 4 تیرماه 1401(

 

شهرستان املش؛ بازداشت ۲۲ گردشگر تحت عنوان “عاملان تبلیغ فرقه‌ های نوظهور”

جانشین فرمانده انتظامی گیلان از بازداشت ۲۲ گردشگر در ارتفاعات لیلاقی شهرستان املش به دلیل آنچه “عاملان تبلیغ فرقه‌ های نوظهور” عنوان کرده است، خبر داد. به گفته وی، متهمان پس از تشکیل پرونده در اختیار مرجع قضائی قرار گرفته اند. جانشین فرمانده انتظامی گیلان در این خصوص مدعی شد: این افراد “در قالب” گروه‌های گردشگری، از طریق فضای مجازی فراخوانی منتشر کرده و سپس در جنگل‌های گیلان اقدام به برگزاری “مراسم خرافه‌پرستی، تبلیغ فرقه‌های نوظهور و مصرف مواد مخدر” کرده بودند. حسین حسن‌پور بدون اشاره به هویت شهروندان بازداشتی، اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت عمومی استان با همکاری فرماندهی انتظامی املش، متهمان را در ارتفاعات ییلاقی یکی از روستاهای شهرستان املش شناسایی و بازداشت کردند؛ آنها پس از تشکیل پرونده، در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه و محل دقیق نگهداری این افراد اطلاعی در دست نیست.)خبرگزاری هرانا، 6 تیرماه(

 

خیرالله حق‌جویان فعال کُرد یارسانی به حبس محکوم شد

خیر‌الله حق‌جویان از فعالین پیرو آیین یارسان و اهل شهرستان صحنه توسط دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۱ سال حبس محکوم گردید. بر طبق حکم صادره که ۲۱ خرداد رسماً به وی ابلاغ شده است، این فعال یارسانی به اتهام ”تشکیل مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان“ و ”تبلیغ علیه نظام“ به یک سال حبس محکوم شده است که ۱۱ ماه آن به مدت ۵ سال به تعلیق در آمده و ۱ ماه آن قابل اجراست. (هه‌نگاو: دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱)

 

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 43 خبر که در طول تیر ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا  ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درتیر ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، مریم افتخار، امین بلوردی بهمن، اسفندیار سنگری، داود لطفی، سحر حاجی قادر مرحومی، هستی عبداللهی اصل، امین ظهیری، محمد مهدی خسرو پناه، ندا غفاری گوندوغدویی، شهناز کریم زاده مقدم، رضا عباسی زمان آبادی، حسین اریس ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، غلامعلی نوروز پور، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، مهرداد یگانه، لیدا اسدی فر، سجاد اسد بیگی، میلاد کیان آرا، مهرنوش ایمانی چگنی، سید شایان حسینی برزی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org