گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان خرداد ماه 1401

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان خرداد 1401

 

تهیه وتنظیم گزارشات سید شایان حسینی برزی، آرشا کچوئیان

تنظیم نمودار آماری کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه خرداد 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

انتقال حمزه درویش به سلول انفرادی زندان لاکان رشت همراه با خشونت و ضرب و شتم

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۸ خرداد ۱۴۰۱، بر اساس اخبار رسیده، روز ۶ خردادماه ، نیروهای گارد زندان با حمله به زندانی عقیدتی حمزه درویش او را کتک زده و با دستبند وی را به بخش امنیتی زندان لاکان رشت منتقل کردند. ماموران سپس وی را به سلول انفرادی بردند. به گفته همین منبع علت انتقال حمزه درویش به انفرادی اعتصاب غذای وی و علت اعتصاب غذای این زندانی سیاسی «عدم رسیدگی به خواسته هایش» بوده است. این منبع می افزاید: «قرار بود به حمزه درویش مرخصی بدهند. از خانواده او سه میلیارد تومان وثیقه گرفتند. اما نه تنها به او مرخصی ندادند، بلکه وثیقه میلیاردی نیز در گروی دادستانی رشت است».

کشته شدن امام جمعه موقت کلات توسط افراد مسلح در شهرستان سرباز

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱، یک روحانی بلوچ اهل سنت توسط افراد مسلح در شهرستان سرباز کشته شد. هویت این روحانی بلوچ “مفتی محمدکریم حملی” فرزند پیرمحمد اهل روستای کوازدر عنوان شده است. گفته می شود این روحانی بلوچ امام جمعه موقت کلات مرکز شهرستان سرباز بوده است. براساس این گزارش، افراد مسلح حدفاصل روستای انگوری به سمت امام جمعه موقت کلات تیراندازی کرده که پس از انتقال به درمانگاه جان خود را از دست داده است. طبق این گزارش، مفتی حملی از افرادی است که پیگیر کشته شدن دو شهروند بلوچ از طایفه حملی توسط سپاه پاسداران در شهرستان مهرستان بود. یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: “این احتمال وجود دارد که مفتی محمدکریم توسط نیروهای سپاه به دلیل پیگیری پرونده قتل دو جوان بلوچ توسط نیروهای نظامی مورد هدف قرار گرفته و کشته شده است.”

کشته شدن یک روحانی سوخت بر با تیراندازی نیروهای نظامی

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، صبح امروز ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱، یک روحانی سوخت بر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی کشته شد. هویت این سوخت بر بلوچ حافظ “محمد شهیکی (آبورز)” فارغ‌التحصیل مسجد مکی زاهدان عنوان شده است. یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: «حافظ محمد با خودروی خود در محور بم به ریگان حد فاصل روستای عباس آباد، رودشور مورد تعقیب و گریز ماموران انتظامی قرار گرفته که به سمت خودروی او تیراندازی کرده اند.» این منبع افزود: «با تیراندازی نیروهای نظامی، خودروی این روحانی بلوچ واژگون شده و منجر به جان باختن وی شده است.» گفته می شود نیروهای نظامی پس از تیراندازی به سمت خودروی حافظ محمد و واژگونی خودرو بدون امدادرسانی از محل متواری شده اند.

اعتصاب غذای ارکان پالانی جاف در زندان رجایی شهر کرج

به گزارش خبرگزاری هرانا ، روز جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ارکان پالانی جاف زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زد. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: اعتصاب غذای آقای ارکانی جاف در پی خلف وعده مسئولان دادسرای اوین مبنی بر آزادی مشروط و اعزام به مرخصی این زندانی و همچنین عدم رسیدگی پزشکی به بیماری پروستات وی صورت گرفته است. مسئولین داسرای اوین تاکنون سه بار از این زندانی سنی مذهب خواسته اند که نامه آزادی مشروط خود را بنویسد و هربار به دلایلی با آزادی وی مخالفت کرده‌اند.
ارکان پالانی جاف پیشتر نیز در اعتراض به مخالفت چندین باره با اعزام به مرخصی اعتصاب غذا کرده و توسط ماموران زندان در سلول انفرادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. آقای پالانی جاف در سال ۱۳۹۵ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با داعش به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. این امر در حالی است که به گفته یک منبع مطلع نیروهای امنیتی قصد بازداشت برادر وی را داشته‌اند اما علیرغم عدم همکاری آقای پالانی با داعش، وی را بازداشت و به حبس محکوم کرده‌اند. ارکان پالانی جاف، ۲۸ ساله اهل شهرستان سرپل ذهاب است که هم اکنون در سالن ۱۱ زندان رجایی شهر کرج در حال تحمل حبس است.

بازداشت یک شهروند اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در بیرجند

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز سه شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱، یک شهروند اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در بیرجند بازداشت شد. هویت وی “عبدالحکیم فاروقی، ۴۱ ساله، اهل روستای بجد از توابع بیرجند، کارمند پست بانک روستای بجد، متاهل و دارای ۴ فرزند” احراز شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست.

مولانا فضل الرحمن کوهی پیش از اتمام مرخصی به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۱، مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ پیش از اتمام مرخصی با تماس تلفنی به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد احضار شد. مولانا کوهی در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۱، به مدت یک هفته از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شد. از علت احضار مولانا فضل الرحمن کوهی پیش از اتمام مرخصی به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد اطلاعی در دسترس نیست.

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

سعیده خضوعی، شهروند بهائی به زندان اوین منتقل شد

سعیده خضوعی، شهروند بهائی ساکن تهران، پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان دستگیری، از بازداشتگاه الف یک اطلاعات سپاه به زندان اوین منتقل شد. ارسلان یزدانی فرزند خانم خضوعی از تعیین قرار وثیقه برای مادرش خبر داده است. خانم خضوعی در تاریخ ۲۲ فروردین ماه، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد. وی روز پنجشنبه ۲۹ ازدیبهشت ماه طی تماسی تلفنی با خانواده‌اش، از تداوم بازداشت خود در بازداشتگاه الف یک اطلاعات سپاه خبر داده بود.

پیش از این علیرغم پیگیری‌‌های مکرر خانواده، مسئولان دادسرای اوین از ارائه هرگونه اطلاعاتی در خصوص محل نگهداری خانم خضوعی و اتهامات مطروحه علیه وی خودداری میکردند. (هرانا، یک خرداد 1401)

سعیده خضوعی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

سعیده خضوعی، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. خانم خضوعی در تاریخ ۲۲ فروردین ماه، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شده بود. آزادی خانم خضوعی پس از ۴۳ روز بازداشت، با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. (هرانا، 3 خرداد 1401)

امین ذوالفقاری، شهروند بهائی راهی زندان یزد شد

امین ذوالفقاری، شهروند بهائی ساکن یزد سه‌شنبه ۳ خردادماه جهت تحمل حبس راهی زندان این شهر شد. آقای ذوالفقاری پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب یزد به ۳ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، این محکومیت در مرحله تجدیدنظر به ۸ ماه زندان کاهش پیدا کرد. آقای ذوالفقاری در تاریخ ۱ خردادماه ۹۹ توسط ماموران اداره اطلاعات یزد بازداشت و به زندان این شهر منتقل و نهایتا در تاریخ ۳ تیرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان یزد آزاد شد. (هرانا، 4 خرداد 1401)

محدودیت شهروندان بهائی از دسترسی به قبرستان خاوران

در ادامه افزایش فشار بر شهروندان بهائی در ایران، تعدادی از این شهروندان در مراجعه به آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) با اعمال محدودیت های جدیدی مواجه شدند. این مکان در جوار گورستان خاوران متعلق به اعدام شدگان زندانیان سیاسی در دهه شصت قرار دارد. در هفته‌های اخیر دیوارهای بتنی در اطراف محوطه گورستان این بخش گورستان خاوران نصب شده بود. سال گذشته نیز شهروندان بهائی جهت دفن درگذشتگان خود در محل گورهای دسته جمعی که در جریان اعدام های گسترده بین سال های ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۷ در بخشی از آرامستان خاوران به صورت بی نام و نشان ایجاد شده، تحت فشار قرار گرفته بودند (هرانا، 15 خرداد 1401)

دادگاه انقلاب شیراز؛ ۲۶ شهروند بهائی به ۸۵ سال حبس و تبعید محکوم شدند

بیست و شش شهروند بهائی اهل شیراز توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۸۵ سال حبس، تبعید و منع خروج از کشور محکوم شدند. سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان بهائی روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در این شعبه برگزار شده بود. براساس دادنامه‌ای که در تاریخ ۸ خردادماه توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، این شهروندان مجموعا به تحمل ۸۵ سال حبس، ۲۴ سال تبعید و منع خروج از کشور محکوم شدند. در بخش دیگری از احکام صادره این شهروندان باید به مدت ۲ سال روزانه خود را به اداره‌ اطلاعات استان معرفی کنند. بر اساس حکم صادره یکتا فهندژ سعدی، لالا صالحی، بهاره نوروزی، رضوان یزدانی و مژگان غلامپور هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه‌ به مدت دو سال و معرفی روزانه به اداره‌ اطلاعات استان به مدت دو سال و نبیل تذهیب، صهبا مصلحی، بهنام عزیز پور، اسماعیل روستا، رامین شیروانی و سعید حسنی هر یک به ۵ سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور به مدت ۲ سال با ابطال گذرنامه‌‌ی آنان و اقامت اجباری به ترتیب نبیل تذهیب در ایذه، صهبا مصلحی در فردوس، بهنام عزیز پور در دهدشت، اسماعیل روستا در بافق یزد، رامین شیروانی در باغ ملک، سعید حسنی در لردگان، همراه با معرفی روزانه به اداره‌ اطلاعات استان محکوم شدند. (هرانا، 22 خرداد 1401)

بازداشت و انتقال ثمین احسانی شهروند بهائی به زندان اوین

ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی، چهارشنبه ۲۵ خردادماه، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. خانم احسانی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. خانم احسانی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت عضویت در فرقه ضاله بهائیت» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و رای صادره در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۰ به وی ابلاغ شد. این حکم مدتی بعد توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. (هرانا، 25 خرداد 1401)

شهروندان بهائی؛ هایده رام به زندان منتقل شد/ احضار پنج تن دیگر به اجرای احکام

هایده رام، شهروند بهائی، روز سه شنبه ۲۷ خرداد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. همچنین پنج شهروند بهایی دیگر به نام های برهان اسماعیلی، مریم بشیر، فرانک شیخی، مینو بشیر و درنا اسماعیلی که پیشتر در پرونده ای مشترک با خانم رام مجموعا به بیش از ۶۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، با دریافت ابلاغیه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای برازجان احضار شدند. بر اساس دادنامه ای که پیشتر در تاریخ ۳ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان بوشهر به ریاست هدایت راهوی و مستشاری خلیل عبدالهی صادر و به این شهروندان ابلاغ شده بود، برهان اسماعیلی به عنوان متهم ردیف اول از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق گسترش عقاید فرقه بهائیت و اقدام علیه امنیت کشور از طریق نشر و تبلیغ افکار فرقه بهائیت” به ۱۱ سال حبس تعزیری و مریم بشیر، فرانک شیخی، هایده رام، مینو بشیر و درنا اسماعیلی از بابت اتهامات “معاونت در فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق گسترش عقاید فرقه بهائیت، تولید و انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اقدام علیه امنیت کشور از طریق نشر و تبلیغ افکار فرقه بهائیت” هر یک به تحمل ۱۰ سال و ۹ ماه یک روز حبس تعزیری محکوم شدند. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی برای هر یک ۱۰ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت کشور از طریق نشر و تبلیغ افکار فرقه بهائیت” برای هر یک قابل اجرا خواهد بود. همچنین به موجب دادنامه صادره توسط دادگاه تجدید نظر استان بوشهر، این مرجع قضایی از بابت یکی از اتهامات وارده بر پنج تن از این افراد در مرحله بدوی دادگاه مبنی بر “تولید و انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی” حکم دو سال حبس و ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی این افراد را به جهت اینکه تصاویر منتشر شده “مبتذل بوده و نه مستهجن”، به نود و یک روز حبس تعزیری تقلیل داده است. (هرانا، 27 خرداد 1401)

شهروند بهائی؛ فردین ندافیان قمصری راهی زندان اوین شد

فردین ندافیان قمصری، شهروند بهائی ساکن تهران، روز شنبه ۲۸ خرداد، جهت تحمل دوران محکومیت خود، به زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل یک سال حبس محکوم شده بود. حکم مورد اشاره نهایتا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز عینا تایید شد. وی پیشتر طی ابلاغیه‌ای جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود به شعبه اول واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده بود. (هرانا، 28 خرداد 1401)

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

دادگاه تجدیدنظر؛ سه شهروند مسیحی به حبس، جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شدند

محکومیت انوشاوان آودیان، شهروند مسیحی و عباس سوری و مریم محمدی دو نوکیش مسیحی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. پیشتر انوشاوان آودیان در دادگاه بدوی به تحمل ۱۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی، عباس سوری و مریم محمدی به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بودند. (ماده 18، 13 خرداد 1401)

رسیدگی به پرونده هفت شهروند «مسیحی» در دادگاه انقلاب تهران

گزارش‌ها حاکیست جلسه رسیدگی به پرونده «ژوزف شهبازیان»، «سالار اشراقی مقدم»، «فرهاد خزایی»، «سمیه صادق»، «معصومه قاسمی»، «مینا خواجوی قمی» و «ملیحه نظری»، هشتم خرداد ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. رئیس این دادگاه قاضی ایمان افشاری بود که به صدور احکام سنگین علیه نوکشان و فعالان مسیحی مشهور است و بارها در جریان جلسات دادگاه به نوکیشان مسیحی و وکلایشان توهین کرده است به شدت مسیحی ستیز است. این افراد به اتهام «ترویج مسیحیت صهیونیستی» و «عضویت در گروهای مخالف نظام» در موج گسترده‌ای از بازداشت و بازجویی از مسیحیان در تابستان ۱۳۹۹ دستگیر و برای آنها پرونده تشکیل شد و در روزهای دهم و یازدهم تیرماه ماه ۱۳۹۹ مأموران امنیتی در حمله به منازل و کلیساهای خانگی در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج و ملایر، دست به بازداشت ده‌ها مسیحی از آنان زدند. (محبت نیوز، 13 خرداد 1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه نوکیش مسیحی در زندان لاکان رشت

احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری ۳ نوکیش مسیحی بازداشتی کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان رشت بسر میبرند. این سه نوکیش مسیحی اردیبهشت ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. (هرانا، 23 خرداد 1401)

ثبت درخواست اعاده دادرسی دو شهروند مسیحی در دیوان عالی کشور

درخواست اعاده دادرسی پرونده انوشاوان آودیان و عباس سوری شهروندان مسیحی، در دیوان عالی کشور ثبت شد. پیشتر در مرحله بدوی انوشاوان آودیان به تحمل ۱۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی و عباس سوری به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بودند. حکم صادره توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شده بود. (هرانا، 24 خرداد 1401)

تصرف باغ مصادر شده «شارون» توسط نیروهای امنیتی

نیروهای امنیتی روز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ وارد باغ مصادره شده «شارون»، از املاک متعلق به کلیسا جماعت ربانی شده، و ضمن شکستن مهر و موم ساختمان اصلی این باغ، در مقابل درب ورودی پست نگهبانی مستقر کردند. با استقرار نیروهای امنیتی در این ملک، که هفت سال بعد از مصادره شدن متروکه مانده بود، نهاد تصرف کننده تعمیرات و تغییر کاربری را در بنای اصلی باغ آغاز کردند. باغ شارون در ولد آباد کرج قرار دارد و متعلق به شورای کلیساهای جماعت ربانی ایران است. شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ حکم مصادره این ملک را که با «شناسایی ستاد اجرایی فرمان امام»، و به اتهام اینکه شورای کلیسای جماعت ربانی ایران با «سازمان جاسوسی سیا» ارتباط دارد صادر کرد. این حکم در مرداد ماه ۱۳۹۵ عیناً در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است. (ماده 18، 27 خرداد 1401)

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

پس از اعاده دادرسی؛ مصطفی خسروی از اتهام انتسابی تبرئه شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، مصطفی خسروی از هواداران عرفان حلقه توسط شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر تهران از اتهام انتسابی تبرئه شد. پیش از این، در پی ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر آقای خسروی با تودیع قرار کفالت ۵۰۰ میلیون تومانی و تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد. آقای خسروی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.

بازداشت موقت سیاوش حیاتی توسط نیروی امنیتی در صحنه

به گزارش کردپا، امروز یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱، سیاوش حیاتی سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان توسط ماموران اداره اطلاعات نیروی انتظامی صحنه بازداشت و پس از ساعاتی بازجویی آزاد شد. بر اساس این گزارش، بازداشت آقای حیاتی در جریان برگزاری مراسم نهمین سالگرد خودسوزی اعتراضی سه تن از پیروان آیین یاری در صحنه صورت گرفته است. روز جاری آقای حیاتی بعنوان سخنران در این مراسم شرکت کرده بود.

 

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 43 خبر که در طول خرداد ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایسنا، هرانا، ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درخرداد ماه همکاری کردند خانمها و آقایان:سید شایان حسینی برزی، عباس رضایی سالاروند، مریم افتخار، آرشا کچوئیان، ندا غفاری، میلاد کیان‌آرا، کریم ناصری، امین ظهیری، غلامعلی نوروزپور، امین بل‌وردی بهمن، لیلا ابوطالبی، رضا عباسی زمان‌آبادی، شراره هادی‌زاده رئیسی، هستی عبدالهی اصل، سمانه بیرجندی، بردیا رساپور، سجاد اسدبیگی، مهرداد یگانه، شهناز کریم‌زاده، محمد مهدی خسروپناه، مریم حبیبی، عباس رهبری، سارا اسدی، اسفندیار سنگری، سحر حاجی‌قادر مرحومی، کوثر ولی‌زاده، محمد رسول لامعی رامندی، علی فروتن، مصطفی فرج‌پور، داود لطفی،حسین اریس می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org