گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان اردیبهشت ماه 1401

 گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان  اردیبهشت ماه  1401

 

تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی، آرشا کچوئیان

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه فروردین  ۱۴۰1 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

دادگاه ویژه روحانیت؛ تعیین زمان جلسه رسیدگی به اتهامات وحید هروآبادی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وحید هروآبادی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دادگاه ویژه روحانیت تهران برگزار خواهد شد . در متن کیفرخواست پرونده آقای هروآبادی که اسفندماه ۱۴۰۰ صادر شده اتهامات مطروحه علیه وی “توهین به رهبری و نشر اکاذیب علیه نظام جمهوری اسلامی به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر) و هتک حیثیت روحانیت از طریق ارتکاب اعمال مذکور” عنوان شده است.
وحید هروآبادی در پرونده پیشین خود توسط دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادسرای ویژه روحانیت از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۱ سال حبس و به اتهام “هتک حیثیت روحانیت” به دلیل دست فروشی با لباس روحانیت به ۲ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. این حکم به مدت ۳ سال به حالت تعلیق در آمده است.

شکایتنامه زندانیان اهل سنت از زندان وکیل آباد مشهد

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۵ اردیبهشت۱۴۰۱؛ زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت محبوس در زندان وکیل آباد مشهد طی شکایتنامه ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر از او خواهان دخالت در پرونده و رسیدگی به وضعیت خود شدند. زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت هم اکنون در زندان وکیل آباد محبوس هستند. حکم اعدام حسین وارسته سلیمانی در دیوان عالی کشور تایید شده و منتظر اعدام است. عبدالباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی، مرتضی فکوری از اهالی تربت جام، هر یک به ۱۵ سال زندان و ۵۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده اند. همچنین حبیب پیرمحمدی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. این زندانیان در زندان وکیل آباد از دسترسی به رسیدگی پزشکی مناسب در زندان و درمان در خارج از زندان محروم نگه داشته شده اند. متن شکایتنامه به شرح زیر است:

به گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران آقای جاوید رحمان
با سلام و احترام

زندانیان عقیدتی – سیاسی زندان مشهد آقایان
۱. عیسی عیدمحمدی
۲. فرهاد شاکری
۳. عبدالحکیم عظیم گرگیج
۴. عبدالرحمان گرگیج
۵. حسین وارسته سلیمانی
۶. عبدالباسط اورسن
۷. محمدرضا شیخ احمدی
۸. مرتضی فکوری
۹. حبیب پیرمحمدی که حداقل بیش از ۵ سال در زندان و در بند ۶-۱ با اتهام های کذب و دروغ از قبیل «عضویت در گروه های معاند نظام و گروه هایی از قبیل داعش و جرب الفرقان و غیره و تبلیغ علیه نظام» و پرونده سازی های گسترده ای که منجر به صدور احکام اعدام و حبس های طولانی شده است که اکثرمان از داشتن وکیل در جلسات دادگاه محروم بودیم.

مولانا کوهی از مرخصی محروم شد

به گزارس کمپین فعالین بلوچ، دادگاه ویژه روحانیت با تبعیض در اعطای مرخصی به مولانا کوهی، به همه هم بندیان وی به مناسبت فرا رسیدن عید فطر مرخصی داده است. گفته می شود دادگاه ویژه روحانیت به همه زندانیانی که در بند ویژه روحانیت بسر می برند، مرخصی یک هفتگی به مناسبت عید فطر داده است اما مولانا کوهی شامل آن نبوده است.

پرونده سازی جدید؛ ابلاغ حکم سی ضربه شلاق برای مولانا کوهی

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پس از اینکه از مرخصی مولانا کوهی توسط مسئولان امنيتى ممانعت شده بود، دادسرای ویژه روحانیت مشهد حکم سی ضربه شلاق را به وی ابلاغ کرده است. مولانا فضل الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ شهرستان راسک روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در طی تماسی با خانواده اش از عدم مرخصی خود خبر داده بود.

شهرستان هامون؛ احضار یک روحانی اهل‌سنت به اداره اطلاعات

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رسانک، روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱، کمال الدین دهمرده روحانی اهل‌ سنت طی ابلاغیه‌ای به اداره اطلاعات شهرستان هامون احضار شد. تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل احضار وی اطلاعی در دست نیست.

اعتصاب غذای فریدون ذاکری نسب در زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، فریدون ذاکری نسب، زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج اعتصاب غذا کرده است. اعتصاب آقای ذاکری نسب در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌ وی صورت گرفته است. فریدون ذاکری نسب در سال ۱۳۹۶ بازداشت و نخست به اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی به اتهام معاونت در محاربه هم اکنون در حال رسیدگی است.

 

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض  گردید

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

تخریب بخش‌هایی از آرامستان بهائیان در همدان

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بخش‌هایی از آرامستان بهائیان (گلستان جاوید) در همدان تخریب شد. تخریب نظام مند و سیستماتیک اماکن و آرامستان‌های بهائیان در شهرهای مختلف، توسط حکومت و یا با چراغ سبز جمهوری اسلامی ایران امری مسبوق به سابقه است.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سعیده خضوعی، شهروند بهائی در تهران

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، سعیده خضوعی، شهروند بهائی ساکن تهران علیرغم گذشت ۲۱ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. سعیده خضوعی، مادر ارسلان یزدانی شهروند بهائی است که در تاریخ ۱۰ شهریورماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در زندان اوین منتقل شد. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل و ضبط شماری از وسایل شخصی او کردند. وی نهایتا در تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

با فشار ماموران، تاریخ خاک‌سپاری یک شهروند بهائی تغییر کرد

ظهر روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ماموران سردخانه با احضار خانواده یک متوفی بهائی به نام ابوالفضل انصاری از ایشان خواستند تا متوفی را هر چه سریع‌تر در همان روز دفن کنند در غیر این‌صورت توسط خودشان دفن خواهد شد. پس از این اعلام، خانواده انصاری مجبور می‌شوند بدون اطلاع رسانی به دوستان و نزدیکان، آقای انصاری را در ساعت ۴ بعد از ظهر در گورستان بهائیان زرنان کرج دفن کنند. ابوالفضل انصاری از نویسندگان سرشناس بهائی بود که در تابستان ۱۳۹۸ به مدت یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بود. ابتدا، این شهروند بهائی به اتهام تبلیغ علیه نظام تحت پوشش تبلیغ آیین بهائی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در بررسی‌های مجدد به چهاه ماه حبس کاهش یافت.

محرومیت از درمان؛ گزارشی از وضعیت صدیقه اقدسی، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صدیقه اقدسی، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. صدیقه اقدسی، به همراه شماری از شهروندان بهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول های انفرادی بازداشتگاه های نیروی انتظامی تحت نظر اطلاعات سپاه و بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز منتقل شدند. آنان نهایتا در اردیبهشت ماه با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. این افراد آبان ماه ۱۴۰۰ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز هر یک از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و از بابت اتهام عضویت در گروه های معاند نظام به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند. ۲۵ ماه از حکم خانم اقدسی به حالت تعلیق در آمده است.

صهبا فرنوش شهروند بهائی جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، صهبا فرنوش، شهروند بهائی ساکن تهران جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد. او پیشتر جهت تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود به شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ (دادسرای اوین) احضار شده بود. آقای فرنوش در دیماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام اداره تشکیلات بهایی (ماده ۴۹۸) به ۱۰ سال حبس، از بابت اتهام عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام (ماده ۴۹۹) به ۵ سال حبس، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت (ماده۵۰۰) به ۱ سال حبس و در مجموع به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از درخواست واخواهی، پرونده مجددا در همین شعبه بررسی و دادگاه آقای فرنوش را از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت و عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام تبرئه و از بابت اتهام اداره تشکیلات بهایی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

تعیین زمان دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۶ شهروند بهائی در شیراز

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۶ شهروند بهائی ساکن شیراز تعیین شد. جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهامات پریسا روحی زادگان، اسماعیل روستا، بهاره نوروزی، بهنام عزیزپور، ثمره آشنایی، رامین شیروانی، رضوان یزدانی، سروش ایقانی صغادی، سعید حسنی، شادی صادق اقدم، شمیم اخلاقی، صهبا فرح بخش، صهبا مصلحی، عهدیه عنایتی، فربد شادمان، فرزاد شادمان، لالا صالحی، مژگان غلام پور سعدی، مرجان غلام پور، مریم اسلامی مهدی آبادی، مهیار سفیدی میاندوآب، نبیل تهذیب، نسیم کاشانی نژاد، نوشین زنهاری، ورقا کاویانی و یکتا فهندژ سعدی روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی برگزار خواهد شد. اتهامات مطروحه علیه این شهروندان “تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام، اداره کردن گروه های معاند نظام، عضویت در گروه های مذکور و فعالیت تبلیغی و همکاری با دول متخاصم و ارتباط با دول متخاصم جمهوری اسلامی و استکبار جهانی از طریق پیاده کردن برنامه‌های آنان در قالب تشکیلات بهاییت در ایران” عنوان شده است. نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان پیشتر در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹ و دومین جلسه پس از رفع ایرادات در دادسرا در تاریخ ۱۴ مهرماه ۹۹ در این شعبه برگزار شد. در جریان جلسه نخست وکلای متهمان ایراداتی را در پرونده به قاضی گوشزد کردند. نهایتا قاضی گفته بود پرونده باید برای بررسی بیشتر مجددا به دادسرا برگردد. مرجان و مژگان غلامپور، فربد و فرزاد شادمان و پریسا روحی زادگان، شمیم اخلاقی و همسرش صهبا فرحبخش، صهبا مصلحی و همسرش عهدیه عنایتی، مهیار سفیدی و همسرش شادی اقدم و ورقا کاویانی، سروش ایقانی و مریم اسلامی، بهاره نوروزی در سال ۹۵ توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

تداوم بازداشت سعیده خضوعی، شهروند بهائی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه در تهران

امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت‌ماه سعیده خضوعی، شهروند بهائی ساکن تهران علیرغم گذشت حدود ۴۰ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه الف یک اطلاعات سپاه در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. خانم خضوعی در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شده بود.

روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید:

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

شورش محمدی فلاح، نوکیش مسیحی به یک سال حبس و جزای نقدی محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شورش محمدی فلاح، نوکیش مسیحی ساکن تهران توسط دادگاه انقلاب این شهر به حبس و پرداخت جزای نقدی شد. براساس این حکم که بهمن‌ماه ۱۴۰۰ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و ابلاغ شده است، آقای محمدی فلاح از بابت اتهاماتی از جمله “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در کلیسای خانگی مسیحیت تبشیری” محاکمه و نهایتا به یک سال حبس و پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

محکومیت یک شهروند ارمنی به ده سال حبس؛ محرومیت از حقوق اجتماعی و مجازات نقدی برای دو نوکیش مسیحی

دادگاه انقلاب تهران، ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱، انوشاوان آودیان، شهروند ۶۰ ساله ارمنی را به دلیل فعالیت مسالمت‌آمیز دینی، و به اتهام «تشکیل و اداره گروه غیرقانونی برای اقدام علیه امنیت ملی»، به ده سال زندان و ده سال محکومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرد. عباس سوری و مریم محمدی، دو نوکیش مسیحی نیز متهم به عضویت «گروه غیرقانونی» شدند. دو نوکیش مسیحی در این دادگاه،هر کدام به ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی، ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و ده سال عدم حق عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شده‌اند.

موج جدید بازداشت‌ نوکیشان در رشت با دخالت سپاه

طبق گزارش رسیده به سازمان «ماده ۱۸»، بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده، روز یکشنبه،۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در رشت،توسط ماموران اطلاعات سپاه  بازداشت شدند. آقایان اخلاقی و  حسین‌زاده، روز دوشنبه آزاد شدند ولی دو نفر دیگر همچنان در حبس بسر می برند. این 3 نفر در فروردین ماه امسال توسط دادگاه انقلاب رشت از بابت اتهاماتی از جمله “تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور”، هریک به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی به استناد ماده ۵۰۰ مکرر محکوم شدند.

مرتضی حاجب مشهود کاری، نوکیش مسیحی در رشت بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، مرتضی حاجب مشهود کاری نوکیش مسیحی ساکن رشت بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد. بازداشت آقای مشهود کاری پس از مراجعه وی به دادسرای رشت صورت گرفته است. نیروهای امنیتی روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به دلیل نبودن مرتضی حاجب مشهود کاری در منزل موفق به بازداشت او نشده بودند. ایمان سلیمانی، وکیل مدافع این شهروند مسیحی پیشتر در این خصوص به هرانا گفت: «به صورت تلفنی به ایشان اعلام کرده بودند که در صورت عدم مراجعه به سازمان اطلاعات اطلاعات سپاه بازداشت خواهد شد. با مراجعه آقای حاجب مشهود کاری به دادسرا مشخص شد که پرونده جدیدی برای وی در شعبه ۴ بازپرسی گشوده شده است.» مرتضی حاجب مشهود کاری فروردین ماه امسال توسط دادگاه انقلاب رشت از بابت اتهاماتی از جمله “تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور”، به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. جلسه دادگاه تجدیدنظر وی در تاریخ ۲ خردادماه در شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان برگزار خواهد شد.

دادگاه انقلاب تهران؛ تعیین زمان رسیدگی به پرونده سه شهروند مسیحی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمان جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق و مینا خواجوی قمی تعیین شد. بر اساس ابلاغیه‌ای که به تازگی صادر و به ایمان سلیمانی وکیل مدافع این افراد ابلاغ شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان مسیحی، در تاریخ ۸ خردادماه ۱۴۰۱، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. چندی پیش  کیفرخواست این شهروندان صادر و پرونده آنها به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده بود. اتهام مطروحه علیه این افراد “تشکیل دسته و گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری و تشکیل کلیسای خانگی” عنوان شده است. از میان آنها ژوزف شهبازیان شهروند ۵۷ ساله ارمنی تبار تیرماه سال ۹۹ به همراه شماری از نوکیشان مسیحی در یک مراسم دینی در منطقه یافت آباد تهران بازداشت شد. مرداد ۱۳۹۹ او با قرار وثیقه‌ دو میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد. سمیه صادق و مینا خواجوی قمی نیز در بین بازداشتی‌ها بودند که با قید وثیقه‌ به طور موقت آزاد شدند.

انتقال سه تن از اعضای کلیسای غیرتثلیثی رشت به زندان لاکان

«محبت نیوز»- گزارش‌ها از ایران حاکیست «احمد (یوحنا) سرپرست»، «ایوب (فرزین) پوررضازاده» و «مرتضی حاجب مشهود کاری» سه عضو کلیسای غیرتثلیثی رشت به زندان لاکان این شهر منتقل شده‌اند و تحت بازداشت سازمان اطلاعات سپاه هستند. آقای ایمان سلیمانی وکیل این زندانیان عقیدتی می‌گوید این افراد «ممنوع الملاقات» و «ممنوع التماس» هستند و اجازه دسترسی به وکیل هم ندارند. خانواده این سه زندانی عقیدتی بارها به شعبه ۴ بازپرسی مراجعه کردند و به آنها اعلام شد پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و وکیل نمی‌تواند در این مرحله وارد شود. ضابطین قضایی به طور مشخص دلیل بازداشت آنها را اعلام نکردند اما به خانواده این افراد گفته شده «علت بازداشت آنها تکرار کارهای قبلی بود و به اینجا منتقل شدند تا در خلوت به کارهایشان فکر کنند.»

 

روند ستیز با مسیحیان  در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید:

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

یزد ، بازداشت یک شهروند به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، رئیس پلیس فتای یزد از بازداشت یک شهروند به دلیل آنچه که “توهین به مقدسات در فضای مجازی” عنوان کرده است خبر داد . مرتضی ابوطالبی در این خصوص مدعی شد: “وی با تغییر تصاویر مذهبی و تغییر صدای فیلم اقدام به توهین به مقدسات کرده است”. در این گزارش به هویت این شهروند اشاره ای نشده است.

بوکان؛ بازداشت یک شهروند به اتهام “توهین به مقدسات”

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از پایگاه خبری صدای بوکان، روز شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، یک شهروند توسط ماموران وزارت اطلاعات در شهر بوکان بازداشت شد. بنابر این گزارش، اتهام این شهروند “توهین به اسلام و قرآن” عنوان شده است. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “بامداد روز شنبه در یکی از خیابان‌های مرکز شهر بوکان فردی که اقدام به توهین به دین اسلام و قرآن کرده بود، با ورود ماموران اداره اطلاعات شهرستان بوکان شناسایی و دستگیر شد”.در این گزارش به هویت این شهروند اشاره ای نشده است.

اظهارات یهودستیزانه امام جمعه اصفهان در روز حکومتی قدس

در اظهاراتی آشکارا یهودستیزانه، سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در روز حکومتی قدس، یهودیان را «نفهم»، «ترسو» و «کافر» خطاب کرد.

آزار و اذیت زندانی سیاسی برزان محمدی برای شرکت در‌‌ کلاسهای دینی در زندان مریوان

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام؛ چهارشنبه۲۸ اردیبهشت۱۴۰۱، ده نفر از عوامل مزدور زندان، برزان محمدی را با ضرب و شتم مجبور به شرکت در کلاسهای دینی و قرآن کرده و تهدید کردند در صورتی که باز هم از حضور در این کلاسها اجتناب کند، وی را به سلول انفرادی منتقل خواهند کرد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با پیروان سایر ادیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۴۳ خبر در طول ماه اردیبهشت ۱۴۰۱ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، هنرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو و بی‌بی‌سی فارسی جمع‌آوری گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در اردیبهشت‌ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: سید شایان حسینی برزی، عباس رضایی سالاروند، مریم افتخار، ندا غفاری، میلاد کیان‌آرا، کریم ناصری، امین ظهیری، غلامعلی نوروزپور، امین بل‌وردی بهمن، لیلا ابوطالبی، رضا عباسی زمان‌آبادی، شراره هادی‌زاده رئیسی، هستی عبدالهی اصل، سمانه بیرجندی، بردیا رساپور، سجاد اسدبیگی، مهرداد یگانه، شهناز کریم‌زاده، محمد مهدی خسروپناه، مریم حبیبی، عباس رهبری، سارا اسدی، اسفندیار سنگری، سحر حاجی‌قادر مرحومی، کوثر ولی‌زاده، محمد رسول لامعی رامندی، علی فروتن، مصطفی فرج‌پور،بهاره زرین پور، داود لطفی، رسول عباسی زمان‌آبادی، حسین اریس، آرشا کچوئیان می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org