گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان فروردین ۱۴۰۱
تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، آرشا کچوئیان، عباس رضایی سالاروند
تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه فروردین ۱۴۰۱ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
با پایان مرخصی یک هفتهای مولوی کوهی به زندان مشهد بازگشت
به گزارش رسانک، روز جمعه ۵ فروردین ماه ۱۴۰۱، مولوی فضل الرحمن کوهی، بدنبال پایان مرخصی یک هفته ای به زندان مشهد بازگشت.
گلایه و انتقاد مولانا عبدالحمید به عدم اجازه ساخت مدرسه دینی عظیم آباد سیستان
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در همایش دانشآموختگی مدرسه دینی امام ابوحنیفه عظیمآباد سیستان، با اشاره به «قرابت و خویشاوندی تاریخی شیعه و سنی در سیستانوبلوچستان»، خواستار صدور مجوز ساخت برای مدرسه دینی عظیمآباد از سوی مسئولان شدند و به عدم اجازه ساخت مدرسه دینی عظیم آباد سیستان توسط جمهوری اسلامی گلایه و انتقاد کرد.
غصب مسجد تاريخی اهل سنت آبادان؛ تنها مسجدی که در آن موزیک پخش می شود!
به گزارش کلمه، مسئولان جمهوری اسلامی، این مسجد تاريخى را به مکانی برای نمایشگاه های هنری و فرهنگی و همچنین مرکز ارایه آثار سپاه و بسیج تبدیل كرده اند؛ بگونه ای که امروزه، براحتی در آن موزیک هم پخش می کنند!
تیراندازی نیروهای نظامی به سمت مولوی عبدالمجید اسماعیل زهی
وبسایت کمپین فعالین بلوچ با انتشار گزارشی نوشت، ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، نیروهای نظامی به سمت یک روحانی بلوچ اهل سنت بنام مولوی عبدالمجید اسماعیل زهی در دشت سمسور تیراندازی کردند. گفته می شود این روحانی بلوچ به همراه فرزند خود در حال تردد از دشت سمسور در شهرستان ریگان استان کرمان جهت رفتن به سمت زمین کشاورزی خود بوده که نیروهای نظامی به سمت خودروی وی تیراندازی کرده اند.
محرومیت حمزه درویش از تماس با خانواده، علاوه بر محکومیت جدید و فشار برای اعتراف گیری اجباری
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۲ فروردین ۱۴۰۱؛ زندانی عقیدتی – سیاسی حمزه درویش پس از پرونده سازی، دادگاه، و محکومیت جدید، در اولین روزهای سال ۱۴۰۱ به دستور مقامات زندان لاکان رشت، از تماس با خانواده نیز محروم شد.
قتل دو طلبه اهل سنت در گنبد کاووس
بر اساس گزارشهای منتشر شده، «گل محمد آخوند پژمان» و «عبدالرحمان آخوند خوجه»، دو طلبه اهل سنت شامگاه ۱۳ فرودین با سلاح گرم کشته شدهاند. به گفته برخی کاربران شبکههای اجتماعی قتل این دو طلبه پیش از برگزاری مراسم «نماز تروایح» که ویژه مسلمان اهل سنت است، صورت گرفت و جنازه این افراد پس از قتل با گلوله، با تبر نیز مورد حمله قرار گرفت.
مسدود شدن حسابهای بانکی یک حوزه علمیه اهل سنت در شهرستان سرباز
مولانا عبدالله ملازهی مدیریت این حوزه علمیه 22 فروردین از بسته شدن حساب های بانکی و ضبط اموال آن توسط یک نهاد دولتی از رمضان سال گذشته تاکنون خبر داد. او با انتشار اطلاعیه ای گفت: پس از بسته شدن حساب های بانکی و پیگیری های لازم، ابتدا برای شناسایی عامل این کار ما را سردرگم نمودند، اما پس از مدتی مشخص شد که این کار زیر سر یکی از نهادهای دولتی است.
یک نمازخانه اهل سنت در زاهدان تخریب شد
به گزارش وش، صبح سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، نمازخانه “نبی رحمت” شهروندان اهل سنت در خیابان دانش شهرستان زاهدان به دلایل نامعلومی تخریب شد.
ممانعت نهادهای امنیتی از برگزاری نماز تراویح در عیدگاه ایرانشهر
به گزارش شبکه جهانی کلمه، امام جمعه مسجد نور ایرانشهر در خطبه نمازجمعه ۲۶ فروردین گفته است که دلیل برگزاری نماز تراویح در محل عیدگاه، جلوگیری از انتشار کرونا بوده است، چرا که کمبود فضای مسجد این شهر و فشردگی صف نمازگزاران، سبب افزایش کرونا می شود. وی از ممانعت نهادهای امنیتی برای برگزاری نماز تراویح در عیدگاه این شهر خبر داد و از آن انتقاد کرد.
وضعیت زندانیان اهل سنت در زندان وکیل آباد مشهد
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱؛ ۸ زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت فرهاد شاکری، عبدالرحمان گرگیج، حکیم عظیم گرگیج، عبد الباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی، مرتضی فکوری، حسین وارسته سلیمانی و حبیب پیرمحمدی، در شرایطی سخت، بدون دسترسی به امکانات پزشکی و صنفی در در اتاق بند ٦-١ زندان وكيل آباد محبوس هستند.
دادگاه انقلاب کامیاران؛ یک روحانی اهل سنت و سه فعال کرد دیگر به حبس محکوم شدند
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز ۲۷ فروردین ماه 1401، یک روحانی اهل سنت کُرد به نام محمدمیرزا رحمانی و سه فعال کُرد به نامهای سیروان قربانی، آمانج قربانی و برهان کمانگر، به اتهام «تبلیغ به نفع گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران» از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان کامیاران با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی هر یک به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شدند.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
سعیده خضوعی، شهروند بهائی بازداشت شد
به گزارش خبرگزاری هرانا، دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، سعیده خضوعی، شهروند بهائی ساکن تهران پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد.
تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سعیده خضوعی، شهروند بهائی
به گزارش خبرگزاری هرانا، سعیده خضوعی، شهروند بهائی ساکن تهران، علیرغم گذشت ۵ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی خبری بسر میبرد.
روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید:
مسیحیان:
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه :
دادگاه انقلاب رشت؛ سه نوکیش مسیحی را به حبس و جریمه نقدی محکوم کرد
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 21 فروردین، دادگاه انقلاب رشت به ریاست حسین موسوی با صدور دادنامه ای سه نوکیش مسیحی غیر تثلیثی به نامهای، احمد«یوحنا» سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و «ایوب فرزین» پوررضازاده، را به تحمل حبس و پر اخت جریمه نقدی محکوم کرد. مصادیق اتهاممات وارده با این افراد فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل کلیسای خانگی و ارتباط با سازمانهای مسیحی صهیونیستی خارج از کشور، عنوان شده است.
کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا خواستار آزادی یوسف ندرخانی،نوکیش مسیحی شد
آقای ندرخانی،روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین ماه،با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی برای هفت روز به مرخصی آمده است. کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بینالمللی،روز جمعه، ۲۶ فروردین ماه، با صدور بیانیهای ضمن استقبال از اعطای مرخصی به یوسف ندرخانی،نوکیش مسیحی، خواستار آزادی کامل او شد.
فریبا دلیر، نوکیش مسیحی، برای تحمل دو سال حبس به زندان رفت
فریبا دلیر، نوکیش مسیحی، روز شنبه، ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، برای تحمل محکومیت ۲ ساله، به زندان اوین رفت. خانم دلیر به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی، و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره یک کلیسای مسیحی تبشیری» به تحمل زندان محکوم شده است.
سکینه بهجتی، نوکیش مسیحی جهت تحمل حبس راهی زندان لاکان رشت شد
به گزارش خبرگزاری هرانا، روز شنبه ۲۷ فروردینماه ۱۴۰۱، سکینه بهجتی، نوکیش مسیحی جهت تحمل حبس راهی زندان لاکان رشت شد. خانم بهجتی در مردادماه ۹۹ به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید:
دراویش:
دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنشهایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنشهای زمانی آغاز شد که دراویش نعمتاللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعهی دراویش طریقت نعمتاللهی گنابادی شاهد موج تازهای از سرکوب، آزار و اذیت هم کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمتالله ریاحی دیگر درویش گنابادی میشود. آقای نعمتالله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.
در این ماه :
محمد شریفی مقدم، مصطفی عبدی و عباس دهقان ممنوع الملاقات شدند
به گزارش خبرگزاری هرانا، 16 فروردین، محمد شریفی مقدم، مصطفی عبدی و عباس دهقان دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ ممنوع الملاقات شدند. محمد شریفی مقدم همچنین از رفتن به کتابخانه زندان نیز محروم شده است. از دلایل محرومیت این سه درویش گنابادی، مجادله و بحث با پیروزفر، معاون زندان تهران بزرگ عنوان شده است.
روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید:
پیروان سایر ادیان :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند.
در این ماه :
بازداشت یک شهروند به دلیل ادعای امام زمانی در خمین
به گزارش خبرگزاری مهر، 16 فروردین، یک شهروند در شهرستان خمین به دلیل آنکه خود را امام دوازدهم شیعیان خوانده است، توسط نیروی انتظامی بازداشت شد.
سهیل عربی جهت اجرای حکم احضار شد
به گزارش خبرگزاری هرانا، سهیل عربی، زندانی عقیدتی سابق، پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه، با دریافت ابلاغیهای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ احضار شد.
بازداشت یک شهروند در قزوین به اتهام “توهین به مقدسات” در فضای مجازی
به گزارش خبرگزاری ایرنا، 23 فروردین دادستان عمومی و انقلاب قزوین از بازداشت یک شهروند در این شهرستان خبر داد و اتهامات مطروحه علیه وی را توهین به مقدسات، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب از طریق انتشار مطالبی در فضای مجازی عنوان کرد.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با پیروان سایر ادیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 45 خبر که در طول ماه فروردین ۱۴۰۱ تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایسنا، هرانا، ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در فروردین ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: سید شایان حسینی برزی،عباس رضایی سالاروند، مریم افتخار،ندا غفاری،میلاد کیان آرا،کریم ناصری،امین ظهیری،غلامعلی نوروزپور،امین بل وردی بهمن،لیلا ابوطالبی،رضا عباسی زمان آبادی،شراره هادی زاده رئیسی،هستی عبدالهی اصل ،سمانه بیرجندی،بردیا رساپور،سجاد اسدبیگی،مهرداد یگانه،شهناز کریم زاده،محمد مهدی خسرو پناه،مریم حبیبی،عباس رهبری،سارا اسدی ،اسفندیار سنگری،سحر حاجی قادر مرحومی،کوثر ولی زاده،محمد رسول لامعی رامندی،علی فروتن،مصطفی فرج پور،داود لطفی، رسول عباسی زمان آبادی، حسین اریس،آرشا کچوئیان می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:
adian.bashariyat.org