انتقاد امام جمعه موقت پشامگ به ممانعت از آزادی مشروط مولانا کوهی توسط دادگاه روحانیت

مولوی اکرم کوهی از ممانعت دادگاه ویژه روحانیت برای آزادی مشروط مولانا فضل الرحمن کوهی انتقاد کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، در خطبه های نماز روز جمعه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۰، مولوی محمداکرم کوهی امام جمعه موقت پشامگ از ممانعت دادگاه ویژه روحانیت برای آزادی مشروط مولانا فضل الرحمن کوهی انتقاد کرد و این آزادی را حق مسلّم او دانست.

مولوی اکرم کوهی گفت: ”بر خلاف انتظار شنیدیم دادستان دادگاه ویژه روحانیت مشهد با آزادی مشروط مولانا فضل الرحمن کوهی مخالفت کرده است‌‌؛ در حالی که این آزادی یکی از حقوق زندانیان بر اساس قانون مجازات اسلامی کشور و نیز با مساعد بودن نظر دادستان به زندانیان تعلق می‌گیرد. بر چه اساسی دادستان ویژه روحانیت این حق قانونی را از مولانا کوهی سلب کرده تاکنون هیچ گونه پاسخی ارائه نشده است.“

به گفته امام جمعه موقت پشامگ، بنده‌ و سایر علما بارها گفته‌ایم که مولانا فضل الرحمن کوهی نه مخالف نظام بوده و نه با گروهک‌های وابسته بوده است و هیچ گونه مخلّی در امنیت کشور ایجاد نکرده، برعکس وی یکی از داعیان وحدت و امنیت بوده‌ است و این را نه تنها اهل‌سنت بلکه خود مسئولین و برادران تشیع اذعان کرده‌اند.

وی افزود: ”تنها جرمی که می‌توان بر علیه مولانا کوهی ثابت کرد اینکه وی نسبت به بعضی‌ از مسایل انتقادهایی داشته است، در حالی که انتقاد از حقوق پایمال شده حق مسلّم هر شهروند ایرانی است؛ اما انتقادهای مولانا کوهی به صورت وارونه و بر خلاف آنچه که ایشان گفته به سمع مسئولین کلان کشور رسانده‌ شده‌ گویا که غلط برداشت شده‌اند.“

گفتنی است که به موجب ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی زندانیان محکوم به حبس زیر ۱۰ سال پس از گذراندن یک‌ سوم مدت مجازات میتوانند مشروط آزاد شوند.

مولانا فضل الرحمن کوهی در تاریخ هفتم آذر ماه ۹۸ به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد احضار و پس از یک سال بلاتکلیفی به ۶ سال و چهار ماه زندان محکوم شد.