اطلاعیه شماره 1466 با موضوع غیر از باورمندان شیعه 12 امامی (اصولی)، همگی شهروند درجه 2 یا کافرند

آیت اله خمینی پس از انقالب ۵۷ به تمامی پیروان ادیان الهی اطمینان داد، که از این پس
از عزت و احترام برخوردار خواهند بود وهمانند سایر شهروندان با آنها برخورد خواهد شد
. چه کسی فکرش را میکرد که 40 سال بعد بسیاری از غیر مسلمانان بجای برخورداری
ازشان و منزلت اجتماعی یا ناگزیر به مهاجرت و ترک وطن و یا ناچار به صرف نظر
کردن از حقوق انسانی واجتماعی خود گردند.


با آنکه اصل 13 قانون اساسی ایرانیان مسیحی، زرتشتی و کلیمی را ) به عنوان پیروان
سایر ادیان شناخته شده ( به رسمیت می شناسد، اما این اصل نتوانست برای این گروه از
هموطنان تضمینی برای برخورداری از حقوق اجتماعی و حمایت قانونی فراهم کند چه
رسیده به باورمندان ادیان دیگری مثل یارسان، مندائیان، بهائیان، بودائیان و… که در این

اصل از قانون اساسی حتی به رسمیت هم شناخته نشده اند. آنچه که در دولت جمهوری اسالمی ایران همیشه وجود داشته تبعیض میان مسلمان و غیر مسلمان بوده تا جایی که آثار این نگرش در تدوین سایر قوانین هم به وضوح قابل مشاهده است و شکل کامال قانونی به آن داده است.
نمونه برجسته این گونه تبعیض ها را در ماده ۸۸1 مکرر قانون مدنی میتوان مشاهده کرد “کافر از مسلم ارث نمیبرد و اگر در بین ورثه
متوفای کافر مسلم باشد وراث کافر ارث نمیبرند اگرچه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر مسلم باشند.” تالش فراوان نماینده زرتشتیان در
مجلس هم نتوانست با اصالح و یا اضافه کردن تبصره ای به این ماده موجب به رسمیت
شناختن ادیان رسمی و خارج شدنشان از عنوان کافر شود و همچنان پیروان این ادیان
کافر محسوب می شوند. اگر چه مقامات جمهوری اسالمی ایران برای حفظ ظاهر، هر
ساله از بزرگان باورمندان دینی تجلیل میکنند اما در عمل نیت واقعی چیز دیگری است.
به گفته نماینده سابق زرتشتیان در مجلس، با این که پیش از انقالب، زرتشتی ها در ارکان
دولتی اشتغال داشتند اما در حال حاضرنه تنها از ورود آنها به مشاغل دولتی ممانعت میشود
بلکه برای تحصیل فرزاندانشان در مدارس هم با مشکل مواجه هستند.
نحوه ورود به ارتش هم قانون تبعیص آمیز دیگری است که ورود غیرمسلمانان را به مشاغل نظامی غیر ممکن میسازد زیرا در این قانون،
شرط ورود تدین به اسالم تعیین شده است.
طبیعتا وجود این قوانین در کنار رفتار تبعیض آمیزدولت متناقض اصل 2۸ قانون اساسی
است “هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسالم و مصالح عمومی و
حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل
گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل
ایجاد نماید.”
آقای نیکنام ، نماینده سابق زرتشتیان در مجلس معتقد است که زرتشتیان از حق آزادی
انجام مراسم برخوردار نیستند مثال آتشی که برای اجرای مراسم بر پا کرده اند و باید تا
صبح روز بعد روشن بماند ساعت هفت عصر توسط آتشنشانی فرو نشانده میشود.
هموطنان اهل سنت از نا کافی بودن مسجد برای مراسم عبادی ، عدم امکان داشتن حضور
در جمع دولتیان شاکی هستند.

دراویش، یارسان و دیگر اندیشان هم امکان نیایش و حضور در امور دولتی را ندارند.
بهاییان معتقد از حق کار ، تحصیل و سایر آزادی های اولیه محرومند.
بطور کلی تمامی پیروان ادیان و مذهب غیر شیعه 12 امامی از تبعیض حاکم بر فضای زندگیشان رنج می برند و همگی ازمحدودیت ها و
ممنوعیت ها آزرده خاطرند و روزی نیست که اخباری از دستگیری و زندانی شدن این افراد منتشر نشود.
بزرگداشت روز جهانی مذهب و رنج و ظلمی که در حق غیر مسلمانان در ایران روا میشود ما فعالین حقوق بشر را بر آن داشته تا ضمن
حمایت از کلیه پیروان مذاهب مختلف در ایران، با استناد اعالمیه جهانی حقوق بشر ماده 1( :ب رابری افراد از لحاظ حیثیت و حقوق( ، ماده
2 ( هرگونه تبعیص( ماده 3 ( : حق زندگی ، آزادی و امنیت( ماده ۷( : همه در برابر قانون مساوی هستند( وماده 1۸( :همه از آزادی فکر
و اندیشه و مذهب برخوردارند( رفتار تبعیض آمیز دولت جمهوری اسالمی ایران نسبت به پیروان سایر مذاهب و ادیان در ایران را محکوم
کرده وبا حمایت از این گروه از هموطنان، خواستار برقراری عدالت، برابری و انصاف در بین آنها هستیم.
1466
کانون دفاع ازحقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان