گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان دی 1400

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان دی 1400

تهیه وتنظیم گزارشاتسید شایان حسینی برزی ، آرشا کچوئیان، مهرنوش ایمانی چگینی

تنظیم نمودار آماریکریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه دی ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکم دی ماه عبدالباسط اورسن، زندانی سنی مذهب پنجمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند. آقای اورسن پیشتر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این شهروند به دلیل دوری راه و هزینه‌های بالا از ملاقات خانواده‌اش محروم شده است.

در ادامه انتقادات درخصوص عزل مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه آزادشهر، کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان با انتشار بیانیه ای یکم دی ماه، حکم مذکور را محکوم و آن را ضد دینی و ضد قانونی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رسانک، شامگاه پنجشنبه ۲ دی‌ ۱۴۰۰، محمدحسین گرگیج، امام جمعه سابق اهل سنت آزادشهر، به فرمانداری شهرستان گالیکش احضار شد. وی نهایتا پس از ساعاتی به دنبال تجمع شهروندان در مقابل فرمانداری این شهرستان از این محل خارج شد. ویدیوهایی که از شهر گالیکش در استان گلستان منتشر شده نشان می‌دهد که فضای شهر گالیکش ملتهب و امنیتی بوده است. چندی پیش وی با حکم نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان گلستان از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کردپا، روز پنجشنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۰، محمدمیرزا رحمانی، روحانی اهل سنت در شهرستان کامیاران در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

مولوی نقشبندی، امام جمعه موقت اهل سنت روز ۳ دی ماه ۱۴۰۰، در اعتراض به عزل مولانا گرگیج از امامت جمعه، گفت: «متاسفانه با خبر شدیم در جمعه گذشته با نادیده گرفتن سخنان و توضیحات مولانا گرگیج و عذر خواهی ایشان در صورت تکدر خواطر برخی از مردم، در کمال ناباوری و بی مهری حکم عزل ایشان صادر شده است. علما همواره با ارشادات و راهنمایی های خویش، مردم را به مسیر درست رهنمون می‌سازند.»

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰، محمد خوشامن گرگیج روحانی اهل سنت، به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، در ششم دی ماه محمد میرزا رحمانی روحانی اهل سنت و برهان کمانگر شهروند اهل شهرستان کامیاران جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالان بلوچ، شامگاه یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰، نعمت الله مشعوف روحانی اهل سنت و از اهالی شهرستان آزاد شهر توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد.

به گزارش هرانا، فواد سلامات، شهروند اهل سنت ساکن اهواز که اواخر آذر ماه توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود تا لحظه تنظیم این گزارش در نهم دی ماه، از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش یازدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش زندانی سنی مذهب که هفتمین سال از دوران محکومیت ۱۵ ساله خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری می‌کند، با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نسبت به نقض حقوق خود در زندان اعتراض و تقاضای رسیدگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۰، محسن محالی، زندانی سنی مذهب به مرخصی متصل به آزادی اعزام و از زندان ارومیه آزاد شد.

هفدهم دی ماه سید محمد حسینی، ۳۲ ساله، ساکن مشهد، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در اصفهان منتقل شده است.

مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ و مولوی واحد بخش بلوچی مدیر داخلی مدرسه دینی صدیقه سگار ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰، با انتقاد از عدم اعطای مرخصی به مولانا فضل الرحمن کوهی، خواهان اعطای مرخصی و آزادی مولانا کوهی شدند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض  گردید:

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش دوم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پدرام عبهر، شهروند بهائی ساکن تهران، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در یکی از بازداشتگاه های امنیتی تهران به سر میبرد.

یک روزنامه اسرائیلی روز چهارشنبه، اول دی‌ماه، گزارش داد که دانشگاه آلمانی فرایبورگ همکاری خود با دانشگاه اصفهان را به دلیل تبلیغات «یهودستیزانه» و بازنشر مطالبی در مورد «نابودی اسرائیل» متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شنبه ۴ دیماه ۱۴۰۰، پدرام عبهر، شهروند بهائی ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی زندان اوین آزاد شد. آقای عبهر در تاریخ ۳۰ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۶ دیماه ۱۴۰۰، جمال افشار، بهزاد افشار، فریده فرزانه، مهران افشار، اعظم افشار، کیومرث افشار و گلنوش افشار، شهروندان بهائی ساکن ماهشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از میان این افراد جمال افشار و بهزاد افشار به بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در اهواز منتقل شده و ۵ تن دیگر ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و شماری از وسایل شخصی این شهروندان را با خود برده‌اند.

به گزارش سیزدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه تجدیدنظر فرج‌الله بنگاله شهروند بهائی ساکن اهواز در تاریخ ۲۱ دیماه در دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان برگزار خواهد شد. این شهروند پیشتر توسط دادگاه انقلاب اهواز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش دوازدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منیژه اعظمیان، شهروند بهائی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان بابل منتقل شد. خانم اعظمیان پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب بابل به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم عینا به تائید دادگاه تجدیدنظر استان مازندران رسید.

به گزارش پانزدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمیرا ابراهیمی، شهروند بهائی طی ابلاغیه‌ای به دادرسی اوین فراخوانده شد.

به گزارش شانزدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان، محکومیت سیدمجید موسوی محمره و عبدالجلیل دورقی، شهروندان اهل اهواز را عینا تایید کرد. این افراد پیشتر توسط دادگاه انقلاب اهواز هر یک به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۰، علی احمدی، شهروند بهائی با پایان ایام مرخصی درمانی به زندان قائمشهر بازگشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شنبه ۲۱ دیماه، صبا سفیدی، شهروند بهائی ساکن تهران بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰،  ناتولی درخشان، شاعر و شهروند بهائی، در منزل خود در ساری توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر روز سه‌شنبه ۲۱ دیماه ۱۴۰۰، سمیرا ابراهیمی، شهروند بهائی ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. خانم ابراهیمی روز دوشنبه ۲۰ دیماه در پی حضور در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهزاد افشار شهروند بهائی ساکن ماهشهر، روز جمعه ۲۴ دی ماه، با تودیع قرار وثیقه از زندان اهواز آزاد شد. جمال افشار دیگر شهروند بهائی ساکن ماهشهر نیز با گذشت ۱۹ روز از زمان بازداشت، کماکان در زندان اهواز به سر می برد. این شهروندان در تاریخ ۶ دیماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۰، دادگاه ویژه اصل ۴۹ مازندران، حکم بر مصادره ملک شیدا تائید، شهروند بهائی ساکن قائمشهر به نفع “ستاد اجرائی فرمان امام” داد. خانم تائید در تاریخ ۱ مهرماه در منزل خود بازداشت و در تاریخ ۱۲ مهرماه با تودیع قرار وثیقه از یکی از بازداشتگاه های امنیتی این شهر آزاد شده بود.

به گزارش 27 دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سینا شهری، شهروند بهائی ساکن تبریز، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی همچنین ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه ۲۷ دیماه ۱۴۰۰، صبا سفیدی، شهروند بهائی ساکن تهران کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. خانم سفیدی در تاریخ ۲۱ دیماه پس از حضور در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین بازداشت شد.

روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید:

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

رئیس قوه قضاییه ایران روز دوشنبه، ششم دی به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی بخشنامه‌ای به منظور مرخصی ۱۰ روزه محکومان مسیحی از زندان‌ها صادر کرد . در این بخشنامه به شامل شدن نوکیشان مسیحی زندانی در این مرخصی‌ها اشاره‌ای نشده است.

به گزارش سازمان مسیحی «ام ای سی»، بین روزهای نهم و یازدهم دی ماه، ۹ نوکیش مسیحی به قید وثیقه، و براساس حکم آبان ماه یکی از شعب دیوان عالی کشور که «تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی» را جرم ندانسته بود، به‌طور موقت آزاد شدند. این شهروندان مسیحی عبارتند از بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، عبدالرضا علی حق نژاد، شهروز اسلام دوست، مهدی خطیبی، خلیل دهقان پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار – همگی اعضای یک کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در شهر رشت هستند، که مهر ماه ۹۸، متهم به «اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ مسیحیت تبشیری و صهیونیستی» شدند. و هر یک به پنج سال زندان محکوم شدند.

به گزارش ماده 18، ایمان سلیمانی، وکیل مدافع ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی زندانی در اوین، لایحه ای را تنظیم کرده و اعاده دادرسی ناصر را در تاریخ یکشنبه، ۱۲ دی ماه، ثبت کرده‌است. آقای سلیمانی می‌افزاید هیجکدام از اتهامات این مسیحی زندانی مستدل نیست.

به گزارش سیزدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست آزادی مشروط ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی از سوی دادستانی رد و به صورت کتبی در زندان به او ابلاغ شد. آقای نورد گل تپه از دیماه ۹۶ دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

ماهرخ (رخساره) قنبری، نوکیش مسیحی ساکن کرج، بار دیگر در چهاردهم دی ماه به دادگاه انقلاب احضار شده و با اتهام تازه‌ای مبنی بر «تبلیغ علیه نظام» روبرو است.

هادی رحیمی، نوکیش مسیحی روز یکشنبه ۱۹ دیماه، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. آقای رحیمی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

به گزارش بیست و یکم دی ماه خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، وکیل مدافع سه شهروند مسیحی به نام های ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق و مینا خواجوی قمی عنوان کرد که با وجود دستور بازپرس دادسرای اوین ضابطین پرونده از تحویل وسایل شخصی موکلان و خانواده آنها خودداری می‌کنند.

مهدی اکبری، نوکیش مسیحی زندانی، در هشتم دی ماه مطلع شد که امیرعلی، پسر ۱۸ ساله‌اش، که مشکل حاد سلامتی داشت، درگذشته است. آقای اکبری به دلیل مقدمات اداری زندان و درخواست وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، نتوانست به موقع در مراسم خاکسپاری حضور یابد و در سومین روز درگذشت پسرش با مرخصی ۵ روزه از زندان آزاد شد.

روند ستیز با مسیحیان  در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید:

دراویش:

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه :

به گزارش چهاردهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس دهقان، درویش گنابادی دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند. وی در بهمن سال گذشته توسط دادگاه‌ های انقلاب و کیفری تهران به ۱۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت دیه محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۶ سال و ۳ ماه زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.

روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید:

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

به گزارش یازدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت سهیل عربی، زندانی عقیدتی سابق را عینا تایید کرد. وی پیشتر در این پرونده، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی، ممنوعیت خروج از کشور و الزام حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شده بود.

شانزدهم دی ماه، اعاده دادرسی مصطفی خسروی از هواداران عرفان حلقه محبوس در زندان اوین توسط شعبه نهم دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد. در پی پذیرش درخواست اعاده دادرسی وی از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش 26 دی ماه خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، رئیس پلیس فتا مازندران از بازداشت یک شهروند به دلیل آنچه “توهین به مقدسات در فضای مجازی” عنوان شده است، خبر داد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با پیروان سایر ادیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 58 خبر که در طول ماه دی 1400 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایسنا، هرانا، ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دراردیبهشت ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: سید شایان حسینی برزی، سام جباری کرمانی،عباس رضایی سالاروند، مریم افتخار،ندا غفاری،میلاد کیان آرا،کریم ناصری،امین ظهیری،غلامعلی نوروزپور،آذر ارحمی،امین بلوردی بهمن،لیلا ابوطالبی،سینا تقوی،رضا عباسی زمان آبادی،شراره هادی زاده رئیسی ، هادی درتومی،محمود غفوریان پیرنیا، هستی عبدالهی اصل ،سمانه بیرجندی،سارا اسدی ،اسفندیار سنگری، رسول عباسی زمان آبادی، آرشا کچوئیان می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org