اساتید حوزه علمیه فاروقیه گالیکش، برکناری مولانا گرگیج را غیرمنصفانه دانستند

اساتید حوزه علمیه فاروقیه شهرستان گالیکِش در استان گلستان، با صدور بیانیه‌ای، برکناری مولانا محمدحسین گرگیج را «غیرقانونی» و «غیرکارشناسی‌شده» دانستند و از رئیس‌جمهور خواستند بحران موجود را «مدیریت» کند.

در این بیانه آمده است: عزل شبانه و ناگهانی [مولانا گرگیج] جامعۀ اهل‌سنت ایران و خصوصاً اهل‌سنت استان [گلستان] را به حیرت انداخت. عزل شبانه مولانا، بدون اثبات جرم، عملی به‌دور از انصاف است.

در این بیانیه، با اشاره به آیت‌الله نورمفیدی، نمایندۀ رهبری در استان گلستان آمده است: انتظار می‌رفت شخص نماینده ولی فقیه این قضیه را از راه گفتمان حل کرده و مردم را به آرامش دعوت می‌داد، ولی متاسفانه بیانیۀ ایشان موجب بحران مذهبی در استان گردید و قلوب اهل‌سنت را جریحه‌دار کرد.

اساتید فاروقیه گالیکش در این بیانیه همچنین از عدم برخورد لازم با هتاکان به مقدسات اهل‌سنت در کشور انتقاد کرده و خاطرنشان ساختند: همواره مشاهده می‌شود که در بسیاری از مراسم‌های مذهبی و عزاداری‌های اهل تشیع به مقدسات اهل سنت توهین می‌شود ولی کسی برخورد نمی‌کند و هیچ یک از آنها از مقام و منصب خویش برکنار نمی‌شود.

پیش ازین جامعهٔ مدرسین و طلاب عین‌العلوم گشت در بیانیه‌ای برکناری مولانا گرگیج از امامت جمعه آزادشهر را «مغایر با قانون اساسی» و «دخالت در امور مذهبی اهل‌سنت» عنوان کرده بودند.

گفتنی است پس از حکم حکومتی برای برکناری مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه اهل‌سنت آزادشهر، بسیاری از خبرگزاری‌ها و بیانیه‌ها از واژه عزل استفاده کرده‌اند؛ اما کارشناسان مذهبی می گویند بکار بردن این واژه در این مورد خطاست زیرا عزل در مقابل نصب می‎آید و مولانا گرگیج هرگز توسط حکومت برگزیده نشده بود که حالا با تصمیم آنها عزل شود.