گزارشی از آخرین وضعیت عبدالباسط اورسن در زندان وکیل آباد مشهد

عبدالباسط اورسن، زندانی سنی مذهب پنجمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند. آقای اورسن پیشتر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این شهروند به دلیل دوری راه و هزینه‌های بالا از ملاقات خانواده‌اش محروم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالباسط اورسن، زندانی سنی مذهب پنجمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند.

به گفته یک منبع مطلع آقای اورسن به دلیل دوری راه و هزینه‌های بالا از ملاقات خانواده‌اش محروم شده است. این منبع در این خصوص همچنین افزود: «ملاقات‌های حضوری از مدت‌ها قبل به بهانه کرونا متوقف شده با این حال باقی بندها همچنان ملاقات دارند! علاوه بر مسائل عاطفی، آقای اورسن تنها نان آور خانواده بودند و حالا با این وضعیت اقتصادی کشور و زندانی بودن او، خانواده‌اش از نظر مالی هم دچار مشکلات زیادی شده‌اند.»
آقای اورسن در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد نگهداری شد. وی از سوی شعبه ۹۰۴ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از بابت اتهامات “افساد فی الارض از طریق اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق همکاری با گروه‌های تروریستی و بغی” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. گفته می‌شود که این شهروند در زمان بازداشت برای اخذ اعتراف اجباری مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

این شهروند در سال ۹۸ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی محمود داوود آبادی از بابت اتهام “افساد فی الارض از طریق اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق همکاری با گروه‌های تروریستی” به ۱۵ سال حبس تعزیری و پرداخت ۵۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. او همچنین از اتهام بغی تبرئه شد. این محکومیت خردادماه ۹۹ در مرحله تجدیدنظر تایید شد.
تیرماه امسال وی همراه با ۸ تن دیگر از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با نوشتن نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران درخواست رسیدگی به پرونده خود شده بود. این زندانیان در بخشی از نامه خود ضمن اشاره به ضرب و شتم و شکنجه جهت اخذ اعترافات اجباری از فشار بر روی اعضای خانواده خود نیز خبر داده‌ بودند.

عبدالباسط اَوَرسَن، شهروند سنی مذهب، اهل شهرستان تربت‌جام، متاهل و پدر سه فرزند است، وی هم اکنون بند ۱/۶ زندان وکیل آباد بسر می‌برد.

FacebookTwitterاشتراک گذاری