گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان  مهر  1400

 گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان  مهر  1400

تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، رضا عباسی ، آرشا کچوئیان

تنظیم نمودار آماری : رضا عباسی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه مهر ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ شهرستان راسک که به دلیل ابتلای به کرونا مرخصی استعلاجی گرفته بود، پس از بهبود یافتن به مشهد رفته و قرار است صبح روز پنج شنبه ۱ مهر ماه خود را به زندان معرفی کند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۶ مهرماه ۱۴۰۰، یک فعال مذهبی بلوچ توسط ماموران اطلاعات سپاه در شهرستان سرباز بازداشت شد. هویت این شهروند بلوچ مولوی “خلیل الله زعیم” فرزند دلمراد اهل روستای نور آباد از توابع شهرستان سرباز عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، شب دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰، فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت و امام جمعه پشامگ، از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شد.

طبق گزارش‌های رسیده از بلوچستان، مولوی “محمد طیب اسماعیل زهی”، فرزند مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هنگام خروج از کشور در فرودگاه خمینی تهران، برای سفر به اربیل عراق، مورد برخورد های نامناسب نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

بهزاد طلایی ۲۸ ساله و اهل روستای انبی از توابع منطقه ترگور ارومیه به اتهام عضویت در گروه‌های سلفی روز دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ (۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱) توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و پس از سه هفته بازداشت به بند تلاش زندان مرکزی ارومیه منتقل گردید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر، بهزاد طلایی شهروند سنی مذهب، توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۱۳ سال حبس تعزیری حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رسانک، امروز یکشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۰، فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت و امام جمعه پشامگ، با پایان ایام مرخصی، به زندان وکیل آباد مشهد بازگشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، عبدالرشید ریگی روحانی اهل سنت علیرغم اتمام دوران محکومیت همچنان در زندان به سر میبرد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض  گردید

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سروش آبادی و کیانا شعاعی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، به حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰، معین میثاقی و نگاره قادری، شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱ مهرماه ۱۴۰۰، هایده فروتن و پسرش مهران مصلی نژاد، شهروندان بهائی ساکن شیراز در پی مراجعه به اداره آگاهی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نسیم شهریاری زواره، شهروند بهائی ساکن تهران، به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۱ مهرماه ۱۴۰۰، شیدا تایید، شهروند بهائی ساکن قائمشهر توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران امنیتی در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منزل وی کرده و شماری از وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه، لوازم الکترونیک، کتب، عکس‌ها و دست‌نوشته‌های وی را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هر ساله نتیجه کنکور تعداد پر شماری از شهروندان بهایی به بهانه و ایرادات مختلفی در سایت سازمان سنجش مردود اعلام میشود و آنها به دلیل بهائی بودن از تحصیل محروم میشوند.

هویت چند تن دیگر از این شهروندان بهائی  روزا بذرافکن، متولد ۱۳۸۲ و ساکن تهران ، دنیا دهقانی، متولد ۱۳۸۲، ساکن رودهن واقع در استان تهران ، سایه آقائی متولد ۱۳۷۸ ساکن تبریز ، تارا تمدنی، متولد ۱۳۸۲ و ساکن تهران  نگار سبحانی عزابادی، متولد ۱۳۸۲ و ساکن شهر پردیس واقع در استان تهران” توسط هرانا احراز شده است.
با احتساب این فرد شمار شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۰ که با عناوین مختلفی از جمله “مردود” و “مردود صلاحیت عمومی” به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند تاکنون به ۱۳ رسید.
هرانا پیشتر طی گزارشاتی از مواجه شدن ۱۲ شهروند بهائی دیگر به نام‌های نورا ترانه دوست متولد ۱۳۸۱ ساکن شهریار، سمیر زکائی ارانی متولد ۱۳۸۲ ساکن شهریار، رزا مخلصی متولد ۱۳۸۱ ساکن تهران، الینا قلیزاده روشنکوهی متولد ۱۳۸۲، نورا نبی پورکلنکاری متولد ۱۳۸۱، مصباح میثاقی و پارسا چرخند، از ساکنین ساری و فروزان نیکوکار رتبه ۷۹۰۰ ساکن تهران، نسیم شهریاری، مهسا فروهری، فروتن رحمانی رتبه ۱۰۹ در کنکور رشته ریاضی و فیزیک و لنا کامجو، متولد ۱۳۸۲ و ساکن چابهار”، با این پیغام‌ها خبر داده بود. با احراز هویت یک تن دیگر از این شهروندان به نام “اهورا مستقیم، متولد ۱۳۸۱ و ساکن شیراز” توسط هرانا، شمار شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۰ که با عناوین مختلفی از جمله “مردود” و “مردود صلاحیت عمومی” به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰، ارسلان یزدانی، شهروند بهائی با گذشت ۳۹ روز از زمان دستگیری کماکان در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی زندان اوین نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰، شیدا تایید، شهروند بهائی ساکن قائمشهر از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی این شهر آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، معین محمدی، شهروند بهائی اهل یزد، ادامه محکومیت خود را به صورت رای باز سپری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،روز شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰، ارسلان یزدانی، شهروند بهائی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر سهیل حقدوست، شهروند بهائی ساکن قائمشهر با فشار اطلاعات سپاه این شهرستان از محل کار خود اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،روز یکشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰، معین میثاقی، نگاره قادری، هایده فروتن و پسرش مهران مصلی نژاد، شهروندان بهائی ساکن شیراز علیرغم گذشت حدود یک ماه از زمان بازداشت در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه پلاک ۲۰۱ نیروی انتظامی شیراز نگهداری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰، منزل نورا ممتازیان و سروش آبادی، شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط ماموران اداره اطلاعات برای چهارمین بار در دو سال گذشته، مورد بازرسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست اعاده دادرسی در خصوص حکم مصادره املاک بهائیان روستان ایول توسط دادگستری مازندران رد شد.

روند ستیزبابهائیان دراین ماه نیزادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

احمد (یوحنا) سرپرست و مرتضی حاجب مشهود کاری، دو نوکیش مسیحی، روز شنبه ۲۸ شهریور ماه طی تماس با خانواده خود اطلاع دادند که از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان لاکان رشت منتقل شدند. در همین حال،بی خبری از وضعیت و محل بازداشت ایوب (فرزین) پوررضازاده، دیگر نوکیش مسیحی بازداشت شده در رشت، موجب نگرانی شده است.

طبق گزارش های رسیده به سازمان «ماده ۱۸»، احمد (یوحنا) سرپرست ومرتضی حاجب مشهود کاری،دو نوکیش مسیحی که همزمان با ایوب (فرزین) پوررضازاده در رشت بازداشت شدند، سه شنبه، ۳۱ شهریور ماه،هرکدام با قید وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی در شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب به ریاست بازپرس رجبی تا تشکیل دادگاه به طور موقت آزاد شدند.

ایوب پور رضازاده 28 ساله یکی از سه نوکیش مسیحی بود که شامگاه یکشنبه 5 سپتامبر در کنار احمد سرپرست 25 ساله که در جلسه حضور داشت و مرتضی مشودکاری 38 ساله که در خانه اش دستگیر شده بود دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، روز سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰، ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق و مینا خواجوی قمی شهروندان مسیحی در بازپرسی دادسرای اوین تفهیم اتهام شدند.

یک منبع نزدیک به این شهروند مسیحی به «ماده ۱۸» گفت رد درخواست توسط خود دادستان تهران صورت گرفته است. وی پیشتر در حضور خبرنگارها و عکاس ها طی ملاقاتش با آقای نورد گل‌تپه به او وعده رسیدگی و احتمال موافقت با درخواست آزادی مشروط داده بود. ولی در بررسی پرونده با توصیه ضابطین قضایی (بازجویان وزارت اطلاعات) نه تنها با آزادی مشروط بلکه با مرخصی هم که پیشتر موافقت شده بود، مخالفت کرده است.

ژوزف شهبازیان، مینا خواجوی، سونیا (سمیه) صادق، فرهاد خزایی و سالار اشراقی مقدم، روز شنبه، ۲۴ مهر ماه برای اخذ آخرین دفاع احضار شدند. همه این افراد که پیشتر به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی بازداشت شده بودند با قید وثیقه در آزادی موقت به سر می‌برند. به این شهروندان مسیحی، پنج روز، پس از دریافت احضاریه فرصت داده شده‌است تا در دادسرای اوین حضور یابند. روزهای یکشنبه و سه شنبه حداقل سه نفر از انها به دادسرای اوین مراجعه کردند.

طبق گزارش‌های رسیده به «ماده ۱۸»، اداره اطلاعات شهرستان دزفول، هفته گذشته، برای سومین بار، از تحویل وسایل شخصی علیرضا ورک شاه، اسماعیل نریمان پور، محمدعلی ترابی و محمد کائدگپ، چهار نوکیش مسیحی، علیرغم دستور بازپرس پرونده، امتناع کرده‌است.

روند ستیز با مسیحیان  در این ماه ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

 

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ۴۳ زندانی سیاسی و مذهبی محبوس در بند ۱۰ زندان مرکزی ارومیه از روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ (۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱)، به نشانه اعتراض به عدم اعزام زندانیان بیمار به مراکز درمانی خارج از زندان از تحویل وعده غذایی دولتی خودداری و با تحویل نامه‌ای به مسئولین زندان اعتصاب غذای خود را تا زمان تحقق خواسته‌هایشان اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، روابط عمومی سپاه قم، از بازداشت ۹ نفر از هواداران عرفان حلقه در سه استان قم، البرز و تهران خبر داد.

طی روزهای اخیر، دو زندانی مذهبی به نام‌های انور مامعلی و عبدالعزیز رسولی به خوابگاه ۱-۲ زندان مرکزی ارومیه منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰، بهنام موسیوند، فعال مدنی و سهیل عربی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، از حضور در جلسه دادگاه مرتبط با پرونده‌ای که در دوران حبس علیه آن‌ها گشوده شده، خودداری کردند. آن‌ها در پی امتناع از حضور در جلسه دادگاه، توسط نائب رئیس زندان به تبعید و ضرب و شتم تهدید شده‌اند.

سهیل عربی، زندانی عقیدتی و بهنام موسیوند، فعال مدنی امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه توسط ماموران زندان رجایی شهر کرج مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به قرنطنیه این زندان منتقل شدند. این شهروندان در اعتراض به این اقدام مسئولان دست به اعتصاب غذا زدند. گفته می‌شود که این رفتار با دستور الله کرم عزیزی، رئیس زندان رجایی شهر کرج و به بهانه اعتراض به بازرسی بدنی صورت گرفته است.

فرمانده انتظامی دهلران از بازداشت یک شهروند در این شهرستان به دلیل آنچه که “توهین به مقدسات در فضای مجازی” عنوان شده است، خبر داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تابناک، یک شهروند در شهرستان دهلران توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با پیروان سایر ادیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 40 خبر که در طول ماه مهر 1400 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایسنا، هرانا، ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ،رسانک، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دراردیبهشت ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: سید شایان حسینی برزی، سام جباری کرمانی،عباس رضایی سالاروند، آرشا کچوئیان،،مریم افتخار،آذر ارحمی،کریم ناصری ،رضا عباسی زمان آبادی،شراره هادی زاده رئیسی ، هادی درتومی،ندا غفاری،محمود غفوریان پیرنیا، هستی عبدالهی اصل ،سمانه بیرجندی،سارا اسدی ،مهدی افشار زاده، رسول عباسی زمان آبادی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org