گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان شهریور 1400
تهیه وتنظیم گزارشات :سید شایان حسینی برزی ، رضا عباسی زمان آبادی
تنظیم نمودار آماری :رضا عباسی زمان آبادی
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه شهریور ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز دوشنبه ۱ شهریور ماه ۱۴۰۰، یک روحانی بلوچ اهل سنت به اداره اطلاعات زاهدان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. وبسایت شبکه کلمه هویت این روحانی بلوچ اهل سنت را مولوی “جعفر هنزرانی” ساکن خیرآباد ایرانشهر عنوان کرده است.
محسن محالی، فاروق لواشلوئی و مولود معروفی زندانیان سنی مذهب، در تاریخ ۴ شهریورماه، با پایان ایام مرخصی به زندان ارومیه بازگشتند. این زندانیان امروز پنجشنبه ۱۱ شهریورماه، از بند قرنطینه به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شدند.
دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رجبی حامد علی مشکات را از بابت اتهام “عضویت در گروههای سلفی” به ۱۰ سال حبس تعزیری، به اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۱۵ سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس، مجموعا ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا،روز پنجشنبه ۴ شهریورماه ۱۴۰۰، علی احمدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائمشهر، جهت تحمل دوران محکومیت خود در ساری بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت عباس طائف و عطاالله ظفر، شهروندان بهائی را عینا تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا،روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۰، ارسلان یزدانی، شهروند بهائی با گذشت ۷ روز از زمان دستگیری کماکان در یکی از بازداشتگاههای امنیتی زندان اوین نگهداری میشود.
روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید:
مسیحیان:
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، علیرغم دستور بازپرس پرونده، اداره اطلاعات شهرستان دزفول از تحویل وسایل شخصی علیرضا ورک شاه، اسماعیل نریمان پور، محمد علی ترابی و محمد کائدگپ نوکیشان مسیحی خوداری میکند.
شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز، ۳۱ مرداد ماه حکم زندان امین خاکی، میلاد گودرزی و علیرضا نورمحمدی، سه نوکیش مسیحی، را تایید کرده و پنجشنبه، چهارم شهریور ماه ۱۴۰۰، این حکم به آنها ابلاغ شد.
حامد عاشوری، نوکیش مسیحی، روز چهارشنبه، سوم شهریور ماه ۱۴۰۰، به مرخصی فرستاده شده است. آقای عاشوری ، پنجم مرداد ماه، برای تحمل ده ماه حبس، خود را به زندان مرکزی کرج معرفی کرده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا،محمد اسلام دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین زاده، مهدی خطیبی، خلیل دهقان پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار، نوکیشان مسیحی که دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین سپری میکنند، توسط نهادهای امنیتی به تبعید به یکی از زندانهای استان گیلان و یا سایر شهرستانها تهدید شدهاند.
خانواده ناصر نورد گلتپه،نوکیش مسیحی زندانی، خبر داد، دادستان تهران که همراه با گروهی از خبرنگاران، روز پنجشنبه، ۱۰ شهریور ماه ، به زندان اوین رفته بود، به صورت کتبی زیردرخواست آزادی مشروط این شهروند مسیحی،به ضابطین قضایی دستور داده تا با این درخواست موافقت کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، علیرضا ورک شا، نوکیش مسیحی جهت دفاع از اتهامات انتسابی به دادسرای انقلاب دزفول احضار شد.
طبق گزارشها، انتقال چند نوکیش مسیحی محبوس در اوین، از جمله بهنام اخلاقی و بابک حسینزاده، به زندانی در شهری دیگر در دستورکار قرار گرفته است.
ماموران امنیتی روز یکشنبه، ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰، سه نوکیش مسیحی را در یورش به یک کلیسای خانگی در شهر رشت بازداشت کردند. این سه شهروند مسیحی عبارتند از احمد سرپرست، ایوب پور رضازاده و مرتضی مشودکاری. همگی آنها عضو کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در رشت محسوب میشوند.
به گزارش خبرگزاری هرانا،روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، بهنام اخلاقی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، از زندان به مرخصی اعزام شد.
احمد (یوحنا) سرپرست و مرتضی حاجب مشهود کاری، دو نوکیش مسیحی، روز شنبه ۲۸ شهریور ماه طی تماس با خانواده خود اطلاع دادند که از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان لاکان رشت منتقل شدند. در همین حال،بی خبری از وضعیت و محل بازداشت ایوب (فرزین) پوررضازاده، دیگر نوکیش مسیحی بازداشت شده در رشت، موجب نگرانی شده است.
روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید:
دراویش:
دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنشهایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنشهای زمانی آغاز شد که دراویش نعمتاللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعهی دراویش طریقت نعمتاللهی گنابادی شاهد موج تازهای از سرکوب، آزار و اذیت هم کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمتالله ریاحی دیگر درویش گنابادی میشود. آقای نعمتالله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.
در این ماه :
علیرضا نیکزاده دماوندی، درویش گنابادی، طی ابلاغیهای جهت اجرای حکم حبس به شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سمنان احضار شد. وی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب سمنان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. احضار آقای نیکزاده در شرایطی است که او تا زمان دریافت ابلاغیه از قطعی شدن حکم حبس خود بی اطلاع بوده است.
روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید:
پیروان سایر ادیان :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا،زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حامد براتی، شهروند اهل شهرستان ملایر، تعیین شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا،روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، کامبیز حاجی باپیری شهروند اهل بوکان از زندان ارومیه آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا،دادگاه کیفری دو زاهدان یاسین قاسمی بجد، نویسنده، شاعر و مترجم، را از دو اتهام انتسابی تبرئه کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا،روز سهشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ابوبکر کریمیان شهروند اهل بوکان، از زندان ارومیه آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا،روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰، رضا اصغریان سردهایى، شهروند ساکن شهرستان سراب، آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، فرمانده نیروی انتظامی گیلان از بازداشت ۷۹ شهروند در یکی از جنگل های این استان خبر داد.
محسن پریش، شهروند اهل کرج دوران محکومیت خود را در ندامتگاه مرکزی این شهر سپری میکند. آقای پریش در خردادماه ۹۹ توسط ماموران اداره اطلاعات کرج در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد. وی نهایتا در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب کرج به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد. طی روزهای اخیر جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند در بخش دوم پرونده از بابت اتهام “سب النبی” به صورت آنلاین توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب برگزار شد.
برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری ههنگاو، طی روزهای اخیر، سنور خلیفانی زندانی مذهبی ۳۰ ساله اهل مهاباد پس از آنکه ۹ ماه پیش از بند زنان زندان مرکزی ارومیه به سلولهای انفرادی اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود، دوباره به این بند بازگردانده شده است.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با پیروان سایر ادیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از36 خبر که در طول ماه شهریور 1400 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایسنا، هرانا، ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دراردیبهشت ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: سید شایان حسینی برزی، سام جباری کرمانی،عباس رضایی سالاروند، مریم افتخار،آذر ارحمی،رضا عباسی زمان آبادی،شراره هادی زاده رئیسی ، هادی درتومی،محمود غفوریان پیرنیا، هستی عبدالهی اصل ،سمانه بیرجندی،سارا اسدی ،مهدی افشار زاده، رسول عباسی زمان آبادی ، آرشا کچوئیان می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:
adian.bashariyat.org