اطلاعیه 1433 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع دگر اندیشی و دهلیزهای پر از درد در امپراطوری تبعیض

اقلیت نامیده شدیم تا خود بهانه ای برای حاشیه  رفتن باشد. اما این پایان ماجرا نبود . ما جزیی  گم شده از کل شدیم  تا طعم تلخ ” اقلیت بودن” را بیشتر حس کنیم .( گوشه ای از دردنامه یک جوان بیکار کرد اهل سنت )

بعد از تحولات بهمن ماه 57 و تسلط روحانیون شیعه، دولت ” اسلامی ” مبتنی بر ایدئولوژی خاص مذهبی، استراتژی خود را بر اساس افزایش نفوذ و قدرت همه جانبه جامعه شیعه تدوین کرد و همزمان  مبارزه با گسترش سایر مذاهب و پیروان سایر ادیان عموما اقوام بلوچ، کرد، عرب و… را در برنامه بلند مدت خود قرار داد .

امام جمعه اهل سنت، زاهدان  را در آستانه «بدبختی و فلاکت» توصیف کرد.

سیستان و بلوچستان بزرگ با پتانسیل جذب سرمایه و رونق  منطقه میتوانست  تبدیل به یکی از بازارهای منطقه در شرق کشورشود، اما  به واسطه مرزبندی های ذکر شده تبدیل به نماد فقر سیستماتیک در کشور شده است.

منطقه ای با بالاترین نرخ بیکاری، که  تنها منبع درآمد مردان و زنان، روی آوردن به  قاچاق سوخت برای تامین حداقل های زندگی است . سهمی اندک که  از سفره گسترده  انقلاب و منابع سرشار کشور، عاید این مردم شده است .

” دولت باید با این توطئه گران در کردستان  به شدت رفتار کند “( روح اله خمینی  مرداد 1358)

کردستان  سرزمین کهنی که میتوانست منبع کشاورزی و ایجاد بازارهای مبادلاتی غرب کشور باشد، اما بدلیل نگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران به اهل سنت که مبتنی بر همین ایدئولوژی رسمی تایید شده در قانون اساسی است ، امروزه تنها گزینه معاش برای مردان و زنان منطقه، کولبری و بازی  با جان خود برای لقمه ای نان است . هیچ کولبری ،کولبری را انتخاب نکرده، او به جبر جغرافیایی و اجبار به این ناچار تن داده  است

 

 

 

خوزستان سرزمین  طلای سیاه  که شاید تمامی دارایی نفت و گاز کشور در دل این  زمین ها نهفته باشد، بی اینکه  مردمان این منطقه سهمی از آن داشته باشند.

خوزستان  دومین آمار بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده است.

فقط اندکی نگاه به ابعاد فقر و بیکاری تحمیلی و تعمدی به این سرزمین خود گواه غرضی دیرینه با مردمان این خاک و ملک است.

دولت جمهوری اسلامی ایران با ادعای رعایت حقوق بشر و با استناد به قانون اساسی خود بخصوص اصول اول، دوم، چهارم و دوازدهم که اصرار بر دین رسمی کشور را شیعه  12 امامی مصوب کرده، مردم را بر اساس عقاید و تفکرات شخصی آنها دسته بندی نموده و برای پیروان سایر ادیان نسبت به سایر اقشار جامعه از همان اندک حقوق شهروندی هم محروم کرده است که با مرور زمان و کمرنگ کردن حضور و نقش آنها در جامعه، موفق به ایجاد فقر و محرومیت در مناطق مذکور و و بخصوص  اهل سنت کشور شده است.

موضوع درد آور اینجاست که دولت برای اثبات و مشروعیت خود در انتخابات ریاست جمهوری دست به دامان این قشر بزرگ به حاشیه رانده شده نیز شد تا هزار وعده عملی نشده را مجدد وعده داده و مهر تایید به مشروعیت و محبوبیت خود در بین عام و خاص زده باشد . ما با باور به استقرار و اجرای کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر، به ویژه ماده ۲: برابری همه افراد با هر نژاد ومذهب وعقیده و ملیت،  ماده ۳: حق حیات و امنیت زندگی،  ماده ۷:برابری همگان در برابر قانون، ماده ۱۸:آزادی اندیشه و دین ومذهب ماده 19 : آزادی بیان اندیشه . نقض حقوق پیروان ادیان را توسط دولتمردان جمهوری اسلامی ایران محکوم کرده و تا احقاق این حقوق سکوت نخواهیم کرد.

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان