همزمان با تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور؛ یوسف مهراد به ۸ سال حبس محکوم شد

محمد آرمان، وکیل مدافع یوسف مهراد یکی از متهمان “سب النبی” در اراک، از تایید حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور و صدور حکم ۸ سال حبس از بابت بخش دیگر پرونده موکلش توسط دادگاه انقلاب اراک خبر داد. وکیل تسخیری یوسف مهراد، با اشاره به اینکه موکل او باید تبرئه شود، حکم صادره و تایید آن توسط دیوان عالی کشور را “نا عادلانه” توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، محمد آرمان، وکیل دادگستری، ضمن اشاره به پرونده موکل خود، یوسف مهراد، اظهار داشت: “پرونده موکل من به حق محرمانه بوده اما، آنچه به عنوان وکیل تسخیری ایشان می‌توانم در خصوص جزئیات آن شرح بدهم، این است که با توجه به اینکه موکل در خصوص عناوین اتهامی خود، اقراری نداشته در دادنامه بدوی که عینا مورد تأیید دیوانعالی کشور واقع شده، مستند به اقرار ضمنی که فاقد وجاهت شرعی و قانونی است محکوم به اعدام شده است.”

وی ادامه داد: “البته در جای دیگری هم مستند به علم قاضی با قطع نظر از آن، حتی اگر قبول کنیم موکلم مرتکب سب النبی شده، مشمول ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی بوده و معتقدم که موکلم بر اساس ادله محکمی در این خصوص در پرونده وجود دارد، باید به کلی تبرئه شود.”

این وکیل دادگستری افزود: “حتی به فرض مردود بودن دو دفاعیه مزبور که البته شدیدا به آنها اصرار دارم با عنایت به سبقه مذهبی موکل و شرایط خاص روحی او پیش از بازداشت و فعالیت‌های فرهنگی پس از بازداشت در زندان مرکزی اراک بر اساس ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی، رئیس قوه قضائیه می‌تواند مراتب توبه موکل را به رهبر انقلاب تسلیم کند تا زمینه عفو نامبرده صورت بگیرد. یوسف مهراد، هم اکنون بر اساس حکم دادگاه کیفری یک استان مرکزی و تائید دیوانعالی کشور به اتهام سب النبی محکوم شده و همانگونه که گفته شد و بر اساس ادله موجود باید از این عنوان، تبرئه شود.”

وی عنوان داشت: “موکل من، همچنین در دادگاه انقلاب راجع به اتهاماتی دیگر نیز محاکمه و در این دادگاه به ۸ سال حبس محکوم شد که نسبت به آن اعتراضی نداشت و به این رأی تسلیم شد. لذا محکومیت کاهش یافت که آن نیز قاعدتا پس از سپری شدن مدتی از حبس می‌تواند منتهی به آزادی مشروط شود.”

وی در ادامه گفت: “در حال حاضر، تنها مشکل جدی ما در این پرونده، بحث محکومیت به اعدام موکل است که متاسفانه دیوانعالی کشور در ۸ خط و تنها با قید اینکه «اعتراض وکیل در حدی نبوده که منجر به نقض حکم شود»، حکم را تائید کرده است. در حالی که بنده ۱۱ صفحه لایحه منسجم، قوی و با مشورت اساتید تهیه کردم و حداقل انتظار ما این بود که دیوانعالی کشور پاسخ خود در رابطه با چرایی تائید حکم را با اشاره به هر کدام از فرازهای لایحه اعتراضیه اعلام کند. به هر حال، ما نسبت به اعاده دادرسی اقدام خواهیم کرد.”

او افزود: “در هر صورت، من رای صادره توسط دادگاه کیفری یک استان مرکزی و تائید آن در دیوانعالی کشور را عادلانه نمی دانم و امیدوارم که این پرونده با توجه به مستندات موجود در نهایت به تبرئه او منجر شود.”

هرانا پیشتر از صدور حکم اعدام توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری یک استان مرکزی برای دو متهم اصلی این پرونده به نام‌های سید صدرالله فاضلی زارع و یوسف مهراد به اتهام «سب النبی» خبر داده بود. این حکم مورخ ۲ اردیبهشت ماه در زندان اراک به این شهروندان ابلاغ شده است. همچنین جلسه دادگاه بخش دیگری از پرونده یوسف مهراد به تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری که به گفته وکیل مدافع وی منتهی به صدور حکم ۸ سال حبس تعزیری شده، در تاریخ ۳ خردادماه سال جاری در شعبه یک دادگاه عمومی و انقلاب اراک برگزار شده است.

یوسف مهراد در تاریخ ۴ خردادماه ۹۹، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در اردبیل بازداشت و نهایتا به زندان اراک منتقل شد. او پدر ۳ کودک خردسال است.

این دو شهروند پس از بازداشت به مدت ۲ ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و به مدت ۸ ماه از حق ملاقات و برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم بوده اند.

همچنین پیشتر هرانا هویت چهار تن دیگر از شهروندان بازداشت شده در پرونده مربوط به این دو شهروند را احراز کرده بود.
این چهار شهروند همزمان با دستکم ۷ تن دیگر در خردادماه ۹۹ حول مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان “نقد خرافه و مذهب” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از این میان دو متهم محکوم به اعدام در زندان ارک و باقی متهمین با تودیع قرار آزاد هستند. حداقل یکی از بازداشت شدگان به آتش زدن کتب مذهبی و سایرین به انتشار محتوا یا بیان عقاید و نظراتی که دادگاه آن را توهین به مقدسات به خصوص پیامبر اسلام استنباط کرده، متهم شده اند.