گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان تیر ماه 1400

 گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان تیر ماه 1400

تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، رضا عباسی زمان آبادی

تنظیم نمودار آماری : رضا عباسی زمان آبادی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه تیر ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

ماموران وزارت اطلاعات صبح روز دوشنبه ۳۱ خرداد ماه به منزل مسکونی عبدالباسط اربابی شهروند بلوچ در متزل یورش برده و او را بازداشت کرده اند.

یاسر شرافت‌الدین، زندانی مذهبی محبوس در زندان حکومت ایران در شهر ارومیه در اعتراض به محرومیت از حقوق اولیه خود دست به اعتصاب غذا زد.

داود جباری مراغوش، زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه از روز چهارشنبه ۹ تیرماه اقدام به اعتصاب غذا کرد. اعتصاب غذای آقای جباری در اعتراض به بلاتکلیفی وی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰، داود جباری و یاسر شرافت الدین زندانیان محبوس در زندان ارومیه، به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

داود جباری و یاسر شرافت الدین زندانیان محبوس در زندان ارومیه، روز یکشنبه ۱۳ تیرماه، با وعده مساعد مسئولان نسبت به رسیدگی به خواسته‌هایشان به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

روز شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰، ابراهیم بلوچ طلاب حوزه علمیه جامعه الحرمین چابهار و ادریس پناه استاد شعبه حفظ مدرسه دینی صدیقیه سگار، توسط اداره اطلاعات زاهدان احضار و بازجویی شدند.

عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، عیدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمان گرگیج، حبیب پیرمحمدی، عبدالباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی، مرتضی فکوری، عبدالله حسینی، ۹ تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با نوشتن نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران درخواست رسیدگی به پرونده خود را کرده‌اند. این شهروندان پیشتر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به اعدام و یا حبس‌های طویل مدت محکوم شده‌اند.

امیر فرامرزی شهروند بازداشتی اهل بوکان، روز دوشنبه ۲۱ تیرماه، به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شد. وی در تاریخ ۱ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در ارومیه منتقل شده بود۔

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض  گردید

مورد موضوع ردیف
1 یورش 1
1 بی خبری از افراد بازداشت شده 2
2 اعتصاب غذا 3
1 احضار و بازجویی 4
9 عدم دسترسی به وکیل یا دادرسی عادلانه 5
1 انتقال زندانی (به زندان دیگر) 6
15 جمع 7

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰، درسا دهقانی و سینا کمالى سروستانی دو شهروند بهائی در شیراز، علیرغم سپری شدن ۱۰ روز از زمان بازداشت توسط ماموران اطلاعات سپاه، کماکان به صورت بلاتکلیف در مکانی نامعلوم به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،علیرغم پذیرش درخواست واخواهی و برگزاری جلسه دادگاه، حکم غیابی صادره علیه شهرزاد نظیفی، شهروند بهائی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس زنان در ایران، تائید شد

. به گزارش خبرگزاری هرانا،معین محمدی، شهروند بهائی اهل یزد، جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان یزد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰، درسا دهقانی، شهروند بهائی ساکن شیراز، آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری، چهار شهروند بهائی از زندان بوشهر آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰، سینا کمالى سروستانی شهروند بهائی ساکن شیراز، از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،افسانه امامی، حمید ناصری و سعید ناصری سه عضو یک خانواده بهائی ساکن تهران، توسط دادگاه تجدیدنظر این استان، مجموعا به ۷ سال حبس محکوم شدند.

امین ذوالفقاری، محبوبه میثاقیان، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی، شهروندان بهائی ساکن یزد، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب یزد هریک به ۳ سال و ۴ ماه حبس محکوم شدند. در صورت تائید این حکم، به استناد ماده ۱۳۴، مجازات اشد، یعنی ۲ سال و هشت ماه حبس تعزیری در خصوص هریک از آنان قابل اجرا خواهد بود.

روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
2 بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 1
8 محکومیت به حبس 2
6 آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 3
1 آغاز دوران محکومیت 4
17 جمع 5

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

طبق گزارش‌های رسیده به سازمان «ماده ۱۸»،دادگاه تجدیدنظر روز شنبه، پنجم تیرماه ۱۴۰۰، حکم ده ماه حبس، حامد عاشوری، نوکیش مسیحی، را تایید کرد. این شهروند مسیحی پیامی دریافت کرده که تا ده روز باید خود را برای تحمل حبس معرفی کند.

طبق گزارش رسیده به سازمان «ماده ۱۸»، امین خاکی، میلاد گودرزی و علیرضا نورمحمدی، سه نوکیش مسیحی، روز شنبه، پنجم تیرماه ۱۴۰۰، پس از حضور در شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج، اطلاع یافتند که هر کدام به پنج سال زندان و پرداخت ۴۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند. این شهروندان مسیحی تصمیم به اعتراض به این حکم گرفته‌اند.

ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی، که از اواخر دی ماه ۹۶ به دلیل فعالیت صلح آمیز عقیدتی، برای تحمل ده سال حبس، زندانی شده است، روز اول تیرماه ۱۴۰۰، اطلاع یافت که مقامات قضایی تقاضای آزادی مشروط وی را رد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، کلیسای تاریخی «کانتور» در شهر قزوین مدت‌ها با تغییر کاربری تبدیل به نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی شده است. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «یک کلیسای تاریخی با جنبه‌های فرهنگی و دینی محلی برای عبادت و راز و نیاز است اما وقتی در عمل تبدیل به یک گالری فروش زیور آلات و فروشگاه صنایع دستی می‌شود، جفا به کلیسا و مسیحیت است. دکوربندی و چیدمان لوازم داخل بنا به نحوی است که شمایل کلیسا را از بین برده و این مکان تبدیل به یک فروشگاه زیور آلات و مجسمه‌های زینتی شده است.” یک منبع مطلع دیگر نیز گفت: “درحال حاضر در قزوین هیچ کلیسایی اجازه فعالیت ندارد.”

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه توقیفی اسقف کلیسای انگلیکن (اسقفی) یا عمارت «دایره اسقفی»، در محله عباس‌آباد اصفهان، با دستور رئیس بنیاد مستضعفان تبدیل به موزه می‌شود. مهر، سه شنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ گزارش داد که پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان دستور داد تا این عمارت میراثی، با همکاری موسسه موزه‌های بنیاد مستضعفان به موزه‌ای برای استفاده عموم تبدیل شود. در این گزارش توضیحی در مورد اینکه موزه قرار است چه آثاری را به نمایش بگذارد. این مکان که به جز محل زندگی خانواده اسقف کلیسای اسقفی، دفتر و محل کار کلیسا نیز محسوب می‌شد، با زیر بنای یک هزار و ۲۴ متری، با حکم یک نهاد حکومتی در آبان ماه ۱۳۵۸ توقیف شد.

 

روند ستیز با مسیحیان  در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
1 آغاز دوران محکومیت 1
3 محکومیت به حبس 2
3 صدور حکم جریمه نقدی 3
1 عدم دسترسی به وکیل یا دادرسی عادلانه 4
2 ممانعت از انجام تبلیغات مذهبی 5
10 جمع 6

دراویش:

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه :

کسری نوری، درویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز، به دلیل آنچه که عدم مراجعه به دانشگاه عنوان شده

است، از دانشگاه تهران اخراج شد

روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
1 محرومیت از تحصیل 1
1 جمع 2

 

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

به گزارشی خبرگزاری هرانا،روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، داریوش حیدری، شاهرخ صائمیان، پیام رضایی و نوشاد طاهری، شش تن از فعالین مدنی یارسان در پی تودیع قرار وثیقه خیرالله حق جویان به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

به گزارشی خبرگزاری هراناريا،روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰، خیرالله حق‌جویان شهروند یارسانی، از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه، آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،سهیل عربی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، از بابت پرونده ای که اخیرا برای وی گشوده شده است، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با پیروان سایر ادیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
6 اعتصاب غذا 1
1 آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 2
1 احضار و بازجویی 3
8 جمع 4

برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از75 خبر که در طول تیر ماه 1400تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایسنا، هرانا، ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دراردیبهشت ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: سید شایان حسینی برزی، سام جباری کرمانی،عباس رضایی سالاروند، مریم افتخار،آذر ارحمی،ارین توسلی ،رضا عباسی زمان آبادی،کریم ناصری،شراره هادی زاده رئیسی ، هادی درتومی،محمود غفوریان پیرنیا، هستی عبدالهی اصل ،سمانه بیرجندی،سارا اسدی ،مهدی افشار زاده، رسول عباسی زمان آبادی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org