گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان اردیبهشت و خرداد 1400

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان و اردیبهشت و خرداد 1400

تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، رضا عباسی زمان آبادی

تنظیم نمودار آماری : رضا عباسی زمان آبادی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه های اردیبهشت و خرداد  ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

در ادامه کارشکنی های مسئولان نسبت به ساخت ساختمان مدرسه دینی پشامگ، اینبار پیمانکار و کارگران ساختمانی این مدرسه دینی اهل سنت تهدید شدند.مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ اعلام نمود۴ اردیبهشت ماه مسئولین با تماس تلفنی به پیمانکار ساخت و ساز، او را تهدید کرده و از ادامه کار بازداشته اند.

فاروق لواشلوئی و محسن محالی، زندانیان سنی مذهب اهل شهرستان اشنویه، امروز سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه، از زندان ارومیه به مرخصی اعزام شدند.

خالد اسمعیلی، شهروند اهل نقده و نادر مهدی شهروند اهل ارومیه، روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، شامگاه روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، چهار شهروند اهل شهرستان مریوان، توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. هویت این شهروندان کژوان فیضی، فواد فیضی، شیرکو سهرابی و آکو چاوگی اهل محله  دارسیران شهرستان مریوان عنوان شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، شامگاه پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی انوارالحرمین پشامگ شهرستان راسک در جلسه ختم قرآن روستای جنگل خبر از بسته شدن حساب های بانکی مدرسه دینی انوارالحرمین داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، جلسه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد شهرومد اهل سنت ، نویسنده، شاعر و مترجم در دادگاه کیفری ۲ زاهدان برگزار شد ،این جلسه در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شد.

مولانا فضل الرحمن کوهی از طرف دادگاه ویژه روحانیت مشهد که به ۶ سال و ۴ ماه محکوم شده است ،ارتباطی تلفنی وی با خانواده اش از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ توسط مسئولین زندان وکیل آباد مشهد قطع شده است.

فرشاد جهش شهروند سنی مذهب، از زندان ارومیه به مرخصی اعزام شد.با وصل مرخصی آقای جهش به آزادی او دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

مسئولین امنیتی از مشارکت مفتی محمد قاسم رئیس دارالافتای دارالعلوم مکی، برای شرکت در شانزدهمین نشست مشترک علماء شهرستان سرباز و راسک با میزبانی مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ ممانعت کردند.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در شعبه ۱۰۳ کیفری دو زاهدان برگزار و سپس پرونده وی به دادیاری سراوان ارجاع داده شد. جلسه نخست رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه در دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شده بود.

احمد الهی، شهروند سنی مذهب اهل مهاباد، روز پنجشنبه ۶ خردادماه، از زندان ارومیه آزاد شد. وی در تاریخ ۶ بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۹ ماهه خود به زندان ارومیه منتقل شده بود.

عبدالصمد ایجباری،روحانی اهل سنت روز ۸ خرداد۱۴۰۰ به اداره اطلاعات شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، جواد یوسفی زندانی اهل سنت از زندان ارومیه به مرخصی اعزام شد.آقای یوسفی پنجمین سال از دوران محکومیت ۷ ساله خود را در این زندان می‌گذارند.

روز پنجشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۰، فضل الرحمن کوهی از زندان مشهد به مرخصی اعزام شد.وی در مهرماه سال گذشته توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد و به ۶ سال و ‌۴ ماه حبس محکوم شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، به دنبال تجمع شهروندان جهت ممانعت از مصادره زمین عیدگاه این روستا توسط مأموران بنیاد مسکن، شماری از آنها به پاسگاه مرزبانی زمین احضار شدند.هویت ده نفر از این شهروندان به نام‌های لطیف بلوچی،  یاسر بلوچی ، ادیب دریایی ، اصغر دریایی ،  باسط افشی‌جان ، احمد افشی‌جان ،  یوسف پاداس ، عبدالله پری‌تلاش ،  محسن عیاز  و  نورمحمد عیاز به تأیید کمپین رسیده است.

دادسرای عمومی شهرستان بانه (کردستان) با صدور ابلاغیه ای محمد قدمی، فعال سیاسی اهل سنت را به دادگاه شهرستان بانه احضار کرد.از جمله‌ اتهام های انتسابی محمد قدمی نشر اکاذیب در فضای مجازی و هجو و انتشار هجویه علیه روحانیون است که باید ظرف پنج روز در دادگاه حضور یابد.

در این دو ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید: 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سینا شکیب دانشجوی دانشگاه اصفهان به اعتقاد به آئین بهائی از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، در ادامه بازداشت و تفتیش منازل شماری از شهروندان بهائی در شیراز، وحید دانا و سعید عابدی شهروندان بهائی ساکن شیراز، توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،در ادامه بازداشت گروهی و تفتیش منازل شماری از شهروندان بهائی بهارستان اصفهان،روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه، شورانگیز بهامین، شهروند ساکن ابن شهر، در منزل پدری خود در شهرستان بویراحمد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. با احتساب این شهروند شمار زنان بهائی که از روز یکشنبه ۵ اردیبهشت تاکنون بازداشت شده اند به ۱۰ تن رسید. پیش از این رویا آزاد خوش، مریم خورسندی، سارا شکیب، فیروزه راستی نژاد، ساناز راسته، آزیتا رضوانی، مژگان پورشفیع، نسرین خادمی و نوشین همت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین طی این مدت منازل دستکم ۲۸ خانواده بهائی توسط نیروهای امنیتی تفتیش و بسیاری از لوازم شخص آنان از جمله تلفن های همراه، کامپیوترها، کتب، آثار و تصاویر مربوط به آئین بهائی ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، سعید اتحاد، سیامک هنرور، سروش آبادی، صدیقه اقدسی، عالیه فروتن، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، کماکان در بازداشت به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، شهناز ثابت، شهروند بهائی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، بهروز فرزندی اردکانی و صدیقه اقدسی (مزیدی) دو شهروند بهائی ساکن شیراز به صورت موقت آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شعله آشوری، شهروند بهائی ساکن هندیجان واقع در استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، سعید اتحاد شهروند بهائی بازداشت شده در شیراز به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، قاسم معصومی شهروند بهائی بازداشت شده در شیراز به صورت موقت از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، معین محمدی، شهروند بهائی اهل یزد جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب یزد احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، سروش آبادی و سیامک هنرور دو تن از شهروندان بهائی بازداشت شده در شیراز با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم سپری شدن دو هفته، وحید دانا و سعید عابدی، دو شهروند بهائی شیراز، کماکان در بازداشت به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات کیانا شعاعی، شهروند بهائی ساکن شیراز، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آتسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهائی ساکن تهران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، آرش راسخی، امید آفاقی، مهرالله افشار، نسیم قنواتیان، ادیب حق پژوه و فرهاد امری، هشت شهروند بهائی، با پایان ایام مرخصی به زندان بندرعباس بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر امروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، رویا آزادخوش و نسرین خادمی، دو تن از شهروندان بهائی بازداشت شده در بهارستان اصفهان با تودیع قرار وثیقه از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر امروز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، ساناز راسته و فیروزه راستی نژاد، دو تن از شهروندان بهائی بازداشت شده در بهارستان اصفهان با تودیع قرار وثیقه از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا.روز یکشنبه ۲ خردادماه مژگان پورشفیع، از شهروندان بهائی بازداشت شده در بهارستان اصفهان با تودیع قرار وثیقه از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،مهوش عدالتی علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی، شهروندان بهائی ساکن تهران، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجموعا به ۱۰ سال و ۹ ماه حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، برهان اسماعیلی، مریم بشیر، فرانک شیخی، هایده رام، مینو بشیر و درنا اسماعیلی، شش شهروند بهائی ساکن شیراز و برازجان توسط دادگاه انقلاب شهرستان دشتستان (برازجان) به مجموعا ۷۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری  هرانا.شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت مونا مهرابی، الهام کرم پیشه، افسانه یادگار اردستانی و احسان الله یادگار اردستانی، شهروندان بهائی را عینا تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی ساکن شیراز با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، شهرزاد نظیفی، شهروند بهائی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس زنان در ایران به حبس، انجام کار اجباری و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰، سینا کمالى سروستانی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا.عصر امروز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، درسا دهقانی، شهروند بهائی شیراز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

روند ستیز با بهائیان در این دو ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید:

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، روز دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، سه شهروند مسیحی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در دزفول بازداشت شدند.بر اساس این گزارش، هویت این شهروندان اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی و علیرضا ورک شاه عنوان شده است.

 

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰، حجت لطفی، اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی و علیرضا ورک شاه نوکیشان مسیحی، به صورت موقت از اداره اطلاعات دزفول آزاد شدند.

یک مسیحی تازه مسلمان ایرانی به جرم “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی” به 10 ماه زندان محکوم شده است.حامد آشوری ، 31 ساله و ساکن فردیس ، غرب تهران ، چند روز پس از آخرین حضور در دادگاه ، در 7 مارس ، به صورت شفاهی از این حکم مطلع شد.

طبق گزارش‌های رسیده، دستکم سه نوکیش مسیحی، امین خاکی، میلاد گودرزی و علیرضا نورمحمدی، در دو هفته

گذشته، متهم به «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام» شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ماده ۱۸، رضا زعیمی نوکیش مسیحی طی احضاریه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود احضار شد.

طبق گزارش های رسیده به سازمان «ماده ۱۸»، برگ اخطاریه ای به وثیقه گذاران سارا احمدی و همایون واژه، زوج نوکیش مسیحی، ابلاغ شده است.

رضا زعیمی، نوکیش مسیحی، روزچهارشنبه،۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۰، برای تحمل ۹ ماه حبس خود را به زندان مرکزی کرج معرفی کرد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از واتیکان نیوز، مقام‌های جمهوری اسلامی از جوزپینا برتی راهبه کاتولیک ۷۵ ساله که نزدیک به سه دهه در بیمارستان بیماران جذامی تبریز خدمت کرده، خواسته‌اند ایران را ترک کند.

روند ستیز با مسیحیان  در این دو ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید:

 

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، سید صدرالله (امیر) فاضلی زارع، ۳۴ ساله و یوسف مهراد در یک پرونده مشترک از بابت اتهام سب النبی و توهین به مقدسات توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی به اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت چهار تن دیگر از شهروندان بازداشت شده در پرونده مربوط به دو شهروند محکوم به اعدام متهم به “سب النبی” احراز شد. هویت این شهروندان “سمیرا (سلدا) رضایی، شهروند ساکن مشهد، کبری (دیبا) ایمانی اورتاکد، شهروند ساکن تهران، فرهاد(نام خانوادگی نامشخص) شهروند ساکن رشت، محمدامین (نام خانوادگی نامشخص)” توسط هرانا احراز شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از تسنیم، مسئول روابط عمومی سپاه همدان از بازداشت تعدادی از هواداران عرفان حلقه در این استان خبر داد.علی‌اکبر کریم‌پور این شهروندان را از اعضای عرفان حلقه خوانده و گفت: “۸ نفر از این فرقه دستگیری و احضار شدند که پرونده آنان برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی استان ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، یک شهروند در بهبهان توسط نیروهای انتظامی بازداشت و روانه زندان شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طاهر و بیژن تیموریان، شهروندان ساکن تهران روز شنبه ۲۸ فروردین‌ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انتخاب، سپنتا نیکنام عضو پیشین شورای شهر یزد و کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، از رد صلاحیت شدن خود در انتخابات شورای شهر تهران خبر داد.بر اساس این گزارش، آقای نیکنام در اتاق سایت انتخاب در کلاب هاوس گفت: “به عنوان یک فرد زرتشتی، به خاطر عدم التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر تهران رد صلاحیت شده ام”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، رحمان خان احمدی شهروند بازداشتی اهل ارومیه، به زندان این شهر منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز دوشنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۰، سجاد زارع، زندانی سیاسی از زندان عادل آباد شیراز به مرخصی وصل به آزادی اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰، طه کریمی شهروند بازداشتی اهل شهرستان بوکان، از زندان ارومیه آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،سهیل عربی، زندانی عقیدتی در زندان رجایی شهر کرج در پرونده‌ای جدید مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰، صابر مهتدی، شهروند بازداشتی اهل بوکان با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز چهارشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰، رحمان خان احمدی، شهروند بازداشتی اهل ارومیه از زندان این شهر آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰، ابوبکر کریمیان و کامبیز حاج باپیری، شهروندان اهل بوکان پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی به زندان ارومیه منتقل شدند.

در این دو ماه و در ادامه روند ستیز با پیروان سایر ادیان و حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از۱۹۰ خبر که در طول ماه اردیبهشت و خرداد تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایسنا، هرانا، ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان دراردیبهشت ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: سید شایان حسینی برزی، سام جباری کرمانی،عباس رضایی سالاروند، مریم افتخار،آذر ارحمی،ارین توسلی ،رضا عباسی زمان آبادی،شراره هادی زاده رئیسی ، هادی درتومی،محمود غفوریان پیرنیا، هستی عبدالهی اصل ،سمانه بیرجندی،سارا اسدی ،مهدی افشار زاده، رسول عباسی زمان آبادی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org