واکنشهای بین المللی و داخلی به قتل زندانی سیاسی درویش گنابادی بهنام محجوبی

قتل زندانی سیاسی درویش گنابادی بهنام محجوبی واکنشهای زیادی در سطح بین المللی و داخلی در پی داشت.واکنشهای بین المللی و داخلی به قتل زندانی سیاسی درویش گنابادی بهنام محجوبی

حساب سفارت مجازی آمریکا درباره قتل درویش گنابادی بهنام محجوبی در توییتر نوشت:‌
از بدرفتاری دولت ایران با بهنام محجوبی درویش گنابادی که پس از عدم دریافت مراقبت های پزشکی مناسب و ماه ها حبس ناعادلانه به دلیل مشارکت در اعتراضات مسالمت آمیز در سال ۲۰۱۸، درگذشت، عمیقاً پریشان شدیم. به خانواده او و جامعه دراویش گنابادی تسلیت عرض می کنیم.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار «تحقیقات کامل و شفاف» درباره پرونده «مرگ» بهنام محجوبی در زندان شد.
این دفتر در توییتی نوشت: «ما از ایران می خواهیم که تحقیقات کامل و شفافی درباره مرگ #بهنام_محجوبی انجام دهد. مرگ وی یادآور دیگری است برای اینکه چگونه بازداشت شدگان بطور مکرر از درمان پزشکی محروم میشوند. ما خواستار دستیابی فوری به مراقبت های کافی برای همه زندانیان هستیم».

عفو بین الملل پیشتر خواستار تحقیقات کیفری درباره شرایط بحرانی بهنام محجوبی شده بود:
انجام تحقیقات کیفری درباره شرایط بحرانی بهنام محجوبی زندانی عقیدتی ۳۴ ساله ضروری است. او برای ماه‌ها به روشهای مختلف از جمله از طریق منع عامدانه دسترسی به مراقبت‌های پزشکی شکنجه شد. مقامات قضایی و پزشکان زندانی که مسئول این اعمال بی‌رحمانه هستند باید محاکمه شوند.

بدنبال درخواست مادر بهنام محجوبی بعنوان ولی دم برای کالبدشکافی و تحقیقات حول علت قتل بهنام، علی شریف زداده وکیل دادگستری اظهار داشت:
با همراهی همکار محترم آقای امیر اسلامی به وکالت از اولیای دم بهنام محجوبی پرونده ای با عنوان اتهامی قتل عمد در دادسرای جنایی تهران تشکیل و تعقیب قضایی تمامی مباشرین، شرکا، معاونین و مسببین این جنایت تقاضا شد.

ابراهیم الله بخشی یکی از دراویش گنابادی که خبرهای بهنام محجوبی را مخابره میکرد در توییتر خود از استمرار فضای امنیتی و سرکوب در کرمان بعد از خاکسپاری بهنام خبرداده و نوشت:
در شهری به وسعت کرمان ما هنوز نتوانستیم بنری برای بهنام چاپ کنیم چرا که ترس از بهنام هنوز ادامه دارد مراکز چاپ بنر گفته‌اند: اخطار داده شده که اگر بنر چاپ کنید دچار مشکل خواهید شد.

۵ تن از دروایش زندانی عباس دهقان، کیانوش عباس‌زاده، مصطفی عبدی، محمد شریفی‌مقدم و کسری نوری ضمن پیامی از زندان نوشتند:
«بهنامِ ما به‌قتل رسیده است و این جنایتی بزرگ است. آمران، عاملان و شاهدانِ سکوت پیشه کرده این جنایت ننگ تاریخ انسانیتند. به‌شهادت رساندن بهنام محجوبی در زندان اوین حامل پیام همیشگی‌شان بود برای ما: می‌کشیم.
اما این پیام خود روایت‌گر ترسی دیگر است؛ ترس عمیقِ دیکتاتور از اندیشه، از شهامت، از دوستی، از رفاقت و هر آن خصیصه انسانی که پایه‌های دیکتاتوری ضدعقلانی‌اش را خدشه‌دار می‌کند».

جمعی از زندانیان سیاسی اوین درباره جان‌باختن درویش زندانی بهنام محجوبی در پیامی نوشتند:
یکی از زندانیان سیاسی بند ۸ اوین به نام بهنام محجوبی در اثر عدم رسیدگیهای پزشکی به موقع و بی‌تفاوتی محض زندان در این خصوص، متأسفانه جان باخت. این ضایعه را به خانواده، دوستان و هم بندیان وی تسلیت می‌گوییم.
تا آنجا که اطلاع داریم عدم تحمل حبس این زندانی سیاسی که به‌دلیل ابتلا به بیماری در زندان رنج می‌برد، دوبار از سوی پزشکی قانونی تأیید شده بود. اما دادستانی و وزارت اطلاعات مانع آزادی او شده بودند.
آزار و شکنجه کینه جویانه زندانیان سیاسی رویه سیستماتیک در این رژیم است و این نخستین بار نیست که با چنین فاجعه‌ای در زندانها روبه‌رو می‌باشیم. به همین دلیل مسئول مرگ این زندانی سیاسی در وهله اول سرکرده قضایی رژیم ابراهیم رئیسی است که باید در کنار سایر جنایاتش در قتل‌عام۶۷ در این پرونده نیز بازخواست و محاکمه شود.
ما زندانیان سیاسی زندان اوین از دبیرکل سازمان ملل متحد آقای آنتونیو گوترز و عموم نهادهای حقوق‌بشری و بین‌المللی می‌خواهیم تا برمبنای تعهد و پایبندی بر اصول انسانی و میثاقهای حقوق‌بشر در برابر این فاجعه ضدانسانی قاطعانه موضع‌گیری کنند و بار دیگر لزوم توجه و رسیدگیهای فوری آنان را نسبت به جنایات این رژیم که در درون زندانهای ایران صورت می‌گیرد اعلام می‌داریم.
جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین اسفند ۹۹​